Od fascynacji partnerstwem do obowiązku rodzicielskiego
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 56,00 zł
Pedagogika rodziny może być wolna od dogmatów, norm i ustaleń wówczas, gdy relacja indywidualizmu do wspólnotowości nabierze innego charakteru. To, co kiedyś stanowiło ład i porządek w sferze relacji międzyludzkich i rodzinności, dziś jest jedną z ich wersji, niedającą jasnych kryteriów i rozpoznania. W tej książce redaktorkom zależało, aby uniknąć zero-jedynkowego obrazu w analizach tego, jak zmieniła się współczesna wielorodzinność oraz co wpływa na jej obecną jakość i problemy, z którymi się mierzy...
Docere (z języka łacińskiego) znaczy nauczać, czyli dzielić się myśleniem, rozumieniem i doświadczeniem. Książki zbiorowe są jedyną okazją, aby współdziałać z innymi autorami, jednocześnie myśleć, rozumować i doświadczać w zaciszu indywidualnych pomysłów i badań. Redaktorki, zafascynowane współczesnymi relacjami i rodzinnością, uznały, że podjęty temat jest wielowersyjny. To oznacza bogactwo pytań o przyszłość relacji międzyludzkich w różnych meandrach nauk społecznych. Prezentowany czytelnikom zbiór, zdaje się, osiągnął cel wieloaspektowego podejścia do relacji, co z kolei ujawniło różnorodny obraz rodzin i zapoczątkowało debatę akademicką. Mamy nadzieję, że posłuży ona praktykom wychowania i nauczania.
W prezentowanych pięciu częściach książki autorki zaczynają od doświadczenia partnerstwa, które uwidacznia współczesną nerwicę dotyczącą samodoskonalenia oraz inwestycji w siebie, dewaluując pojęcie wspólnotowości. W dalszych partiach publikacji wyłaniają się te aspekty życia rodzinnego, które mogą okazać się zbyt trudne i bolesne dla relacji rodzinnych na linii zlęknieni lub obojętni rodzice i pragnące bezwarunkowej miłości dzieci.
Redaktorki są przekonane, że dążenie do harmonii i troski w relacjach rodzinnych będzie wymagało swego rodzaju rewolucji w rozumieniu wielowersyjności w tych sferach. Esencjalistyczne wywody na temat tego, co z pewnością przyniesie szczęście rodzinne, w obliczu wyzwań, jakie współczesna rodzina dźwiga sama, oraz wobec odpowiedzialności, która dziś spoczywa głównie na rodzicach, zupełnie tracą sens. Kierunek pozytywnych zmian mogą wyznaczyć praktyki wspierające zarówno dzieci, jak i rodziców, które mają na celu podtrzymać partnerstwo, oraz te, dzięki którym troska o przyszłość dzieci i całych pokoleń będzie budowana na miłości, wolności i współodpowiedzialności za dobro relacji rodzinnych.
Przysłuchując się debatom społecznym oraz śledząc wyniki badań na temat współczesnych rodzin, można odnieść wrażenie utwierdzania się Polaków we frustracji, lękach i niepokojach, wywołanych nie tylko trwającą sytuacją wojny, a wcześniej pandemii czy kryzysem gospodarczym, lecz także brakiem pozytywnych perspektyw dotyczących siły i jakości budowania partnerskich, przyjaznych i silnych relacji międzyludzkich.
Ponadto wpływ zewnętrznych przemian, jakie dokonują się wespół z przemianami rodzinnymi, wymaga przeformułowania priorytetowych działań zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i w tych, których działalność jest skierowana bezpośrednio do rodziców i dzieci. [...]
Wybrane problemy współczesnego partnerstwa i rodzicielstwa przedstawione w poszczególnych rozdziałach tej książki skłaniają do refleksji nad tym, jak wyzwolić jednostkę spod pręgierzy i manipulacji kultury konsumpcyjnej, cyfrowej, pełnej narcystycznych dążeń, zamrażającej emocjonalność i empatię oraz na nowo uwolnić potrzebę miłości i bliskości z drugim człowiekiem. Temat partnerstwa i rodzicielstwa w dyskursie fascynacji/dominacji/uznania/wolności/zniewolenia na nowo otwiera debatę, którą Erich Fromm zapoczątkował 80 lat temu w Ucieczce od wolności. W książce tej analizował z perspektywy psychologa społecznego nazizm, pisał o wyrachowanym instrumentalizmie w relacjach z innymi, na skutek którego zagubiona jednostka desperacko próbuje różnych mechanizmów pomagających jej poczuć się bezpiecznie, ale jednocześnie odrzuca bliskość, mogącą ją doprowadzić do zranienia. Ta iluzja pragnienia indywidualistycznego, które sprowadza się ostatecznie do pragnienia wyłącznie tego, czego oczekuje od nas społeczeństwo, przypomina sytuację zagubionego współczesnego partnera i rodzica, korzystającego z porad, z terapii, doszkalanego i tresowanego, a w konsekwencji bardzo osamotnionego, zagubionego i uciekającego od bliskości oraz niemającego pewności co do pełnionych ról partnera i rodzica.
Na końcu książki znajdują się listy – apele do rodziców, matki i ojca autorstwa Krystiana Ostrowskiego. Ich treść poniekąd ujawnia to, co trudne i krzywdzące w fascynacji sobą, przy jednoczesnym odrzuceniu, krzywdzie i osamotnieniu, dokonującym się w przestrzeni relacji rodzinnych i uczuciowych. Redaktorki uważają, że trafnym kierunkiem jest nauka wdzięczności i pokory, zarówno w partnerstwie pełnym mitów o perfekcyjnie dobranych ukochanych, jak i w rodzicielstwie perfekcyjnym, które tylko w teorii nie ma prawa ponieść porażki.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek
Problematyka monografii nawiązuje do obserwowanych, dyskutowanych i badanych naukowo, zmieniających się, niestandardowych form życia małżeńskiego i rodzinnego, w tym związków partnerskich posiadających dzieci.
Książka jest wypadkową szerokiego i aktualnego poznawczo spektrum zainteresowań problematyką rodziny przedstawicieli/badaczy nauk społecznych, a szczególnie nauk o wychowaniu. […]
Prezentowane teksty posiadają walory poznawcze i stanowią inspirujące źródło podejmowania dalszych analiz i badań w przedmiotowych zakresach. [...]
Redakcja naukowa
Mirosława Ściupider-Młodkowska i Agata Matysiak-Błaszczyk
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Redakcja naukowa |
ISBN druk | 978-83-8294-037-4 |
ISBN e-book | |
Objętość | 326 stron |
Wydanie | I, 2022. Kraków |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
Jerzy Modrzewski
Przedmowa
Część I
Doświadczanie partnerstwa w związku
Mirosława Ściupider-Młodkowska
Miłość i partnerstwo w dobie indywidualizmu
Współczesne (nie)bycie w związku
Joanna Ostrouch-Kamińska
Poza stereotypem. Współcześni rodzice w drodze do partnerskiego rodzicielstwa
Maria Mądry
Kobieta jako podmiot/przedmiot w pełnieniu ról społecznych w rodzinie
Część II
Wybrane aspekty życia rodzinnego
Jerzy Modrzewski
Rodzina w przedmiocie zainteresowań nauki pedagogicznej
Anna Błasiak
Rodzina w kontekście zmian społecznych
Katarzyna Dworniczek
Socjopedagogiczna analiza problemów współczesnych rodzin z perspektywy środowiska lokalnego
Juliusz Iwanicki
Wartości rodzinne w wybranych religiach świata – analiza różnic kulturowych
Część III
Społeczne role rodzicielskie
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Macierzyństwo jako dominująca konstrukcja kobiecości
Kontrowersje i paradoksy
Marta Majorczyk
Współczesna rola ojca
Joanna Rajewska de Mezer
Prawna ochrona rodzicielstwa
Część IV
Rodzina. Relacje rodzice – dzieci
Katarzyna Segiet
Odpowiedzialność rodzicielska za i wobec dzieci – problemy i wyzwania. Perspektywa pedagogiczna
Karolina Kmiecik-Jusięga
Autorytet obecny w rodzinie w perspektywie koncepcji współbycia, asystencji i pedagogicznych redefinicji
Weronika Wieczorek
Historie o złamanych obietnicach – jaskrawe przykłady lekceważenia praw dziecka w Polsce
Część V
W trosce o pielęgnowanie wybranych wartości życia rodzinnego
Ewa Rojewska
Od niepewności do akceptacji – o rodzicielskim wspieraniu integracji seksualnej dzieci i młodzieży
Agata Matysiak-Błaszczyk, Mirosława Ściupider-Młodkowska
Wybrane formy pomocy pedagogiczno-psychologicznej dla rodzin w Polsce
Zakończenie
Krystian Ostrowski
List do rodzica
Krystian Ostrowski
List do matki
Krystian Ostrowski
List do ojca
Problematyka monografii nawiązuje do obserwowanych, dyskutowanych i badanych naukowo, zmieniających się, niestandardowych form życia małżeńskiego i rodzinnego, w tym związków partnerskich posiadających dzieci.
Książka jest wypadkową szerokiego i aktualnego poznawczo spektrum zainteresowań problematyką rodziny przedstawicieli/badaczy nauk społecznych, a szczególnie nauk o wychowaniu.
[…] Prezentowane teksty posiadają walory poznawcze i stanowią inspirujące źródło podejmowania dalszych analiz i badań w przedmiotowych zakresach.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek
Książka winna być adresowana do polityków społecznych, samorządowych, rodziców, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych powyższą problematyką. Spełnia ona wszelkie walory intelektualne i praktyczne, o czym jestem bez reszty przekonany.
Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów