Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Książka Rodzinne, psychologiczne i edukacyjne wyznaczniki rozwoju stawia pytania i poszukuje odpowiedzi o najkorzystniejsze warunki do rozwoju i egzystencji w przypadku dziecka, szczególnie dziecka, którego rozwój przebiega w sposób nietypowy, mającego specjalne potrzeby edukacyjne, ale także człowieka dorosłego, skoro ujmujemy rozwój jako proces ciągły...
Książka Rodzinne, psychologiczne i edukacyjne wyznaczniki rozwoju stawia pytania i poszukuje odpowiedzi o najkorzystniejsze warunki do rozwoju i egzystencji w przypadku dziecka, szczególnie dziecka, którego rozwój przebiega w sposób nietypowy, mającego specjalne potrzeby edukacyjne, ale także człowieka dorosłego, skoro ujmujemy rozwój jako proces ciągły. Praca stanowi pokłosie Jubileuszowej Konferencji z okazji 30-lecia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Umożliwiła ona spotkanie mistrzów w dziedzinie psychologii z niemal wszystkich polskich uczelni wyższych. Do rąk Czytelników oddajemy ostatni – trzeci tom publikacji z tej konferencji. Zachęcamy do zapoznania się z dwoma poprzednimi: Współczesny człowiek w świetle dylematów i wyzwań: perspektywa psychologiczna pod redakcją Mieczysława Plopy i Magdaleny Błażek (2008); Kliniczne i sądowo-penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka pod redakcją Gabrieli Chojnackiej-Szawłowskiej i Beaty Pastwy-Wojciechowskiej (2007).
Bogdanowicz Marta
profesor doktor habilitowany – psycholog kliniczny dziecięcy, dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, założycielka, wieloletnia przewodnicząca, a obecnie wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji (1990), wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (European Dyslexia Association), członek międzynarodowych towarzystw naukowych.
Jej zainteresowania, prace i badania dotyczą głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych i terapii pedagogicznej. Opracowała kilka narzędzi diagnostycznych (Skalę Ryzyka Dysleksji, Skalę Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców, Skalę Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu).
Jest jednym z pionierów pracy Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w Polsce i jednocześnie należy do niewielkiej liczby trenerów w tej dziedzinie. Jest autorką ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych, m.in.:
• Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją, Wydawnictwo Harmonia, 2008.
• Przytulanki, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003.
• W co się bawić z dziećmi?, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2004.
• Ryzyko dysleksji, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005.
• Metoda Dobrego Startu, WSiP, 2005. Źródło: Wikipedia.
Lipowska Małgorzata
dr adiunkt Zakładu Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii Instytutu Psychologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Prowadziła badania własne z zakresu psychologii o tematyce: Obraz relacji partnerskich w oczach młodzieży (2001) Spostrzeganie nadpobudliwości psychoruchowej przez nauczycieli - specyficzny profil osobowości czy zaburzenie.(2004) Specyfika zaburzeń procesów poznawczych dzieci z dysleksją rozwojową i zespołem hiperkinetycznym.(2007)
Zainteresowania naukowe:
Neuropsychologia rozwoju Psycholingwistyka rozwojowa
Funkcjonowanie poznawcze dzieci ze współwystępowaniem ADHD i dysleksji
Percepcja i wyznaczniki atrakcyjności fizycznej
Rozwój kategorii zdrowia i urody wśród dzieci
Teoria mikrogenetyczna
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Bogdanowicz Marta, Lipowska Małgorzata |
ISBN druk | 978-83-7587-112-8 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 284 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | twarda, szyta |
Część I
Rodzinne wyznaczniki rozwoju
Maria Straś-Romanowska
Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie
Roman Ossowski
Człowiek niepełnosprawny w rodzinie – dylematy rozwoju i wsparcia
Teresa Rostowska
Psychologiczne determinanty jakości życia rodzinnego.
Pojęcie jakości życia i kierunki badań Barbara Harwas-Napierała
Komunikacja wewnątrzrodzinna a jakość życia rodziny
Maria Kaźmierczak
Empatia w związkach małżeńskich
Iwona Janicka
Dynamika związku a wzajemna zależność partnerów kohabitujących
Aleksandra Nowakowska
Jakość życia w związkach marynarskich
Piotr Połomski
Jedynactwo w perspektywie XXI wieku
Aleksandra Lewandowska-Walter
Psychospołeczne uwarunkowania adaptacji dzieci do życia w rodzinie zrekonstruowanej
Agnieszka Miłkowska
Lęk i depresyjność u młodzieży w świetle systemowych zasobów rodzinnych
Bożena Petrykowska, Monika Zielińska
Postawy rodziców dziecka autystycznego
Grażyna Poraj
Rodzina jako środowisko stymulujące agresywne zachowanie dzieci na rożnych etapach rozwoju
Część II
Edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju
Alina Kolańczyk
Nieuświadamiana kontrola afektu. Od pierwszeństwa afektu do kontroli działania (czy eksperymentator powinien rozumieć osobę badaną?)
Grażyna Krasowicz-Kupis
Świadomość językowa a komunikowanie się za pomocą pisma
Izabela Pietras
Młodzież z dysortografią – próba typologii
Krystyna Sochacka
Znaczenie płci w procesie nauki czytania
Celestyna Grzywniak
Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych u dzieci w wieku szkolnym
Irena Sorokosz
Radzenie sobie ze stresem szkolnym a osobowość uczniów z dysleksją
Urszula Oszwa
Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro
Aneta R. Borkowska
Oblicza impulsywności w zespole ADHD
Małgorzata Lipowska, Leszek Buliński
Współczesne koncepcje współwystępowania dysleksji rozwojowej i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
Dorota Kalka
Przyszłość w oczach młodzieży – jak i co planują adolescenci z nadpobudliwością psychoruchową, dysleksją oraz młodzież uzależniona?
Marta Łockiewicz, Dorota Kalka
Efektywność Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa
Marta Bogdanowicz
Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA)
Paulina Petrus, Katarzyna Jaroszewska, Anna Konopacka-Rzepiak, Joanna Lewańczyk, Natalia Rybak
Wartość różnorodności – obcojęzyczna szkoła a czytanie w języku ojczystym
Monika Zielińska, Aneta Bagińska, Beata Kubiak
Funkcjonowanie poznawcze wysokofunkcjonujących osób z autyzmem wczesnodziecięcym i zespołem Aspergera
Henryk Olszewski
Psychologia wobec starzenia się i starości: o paradoksach związanych z pojęciem adaptacji do wieku
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów