Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 32,00 zł
Bardzo wysoko oceniam zawartość treściową książki. Autorki dokonały wnikliwej analizy literatury światowej i ciągle jeszcze skromnej polskiej. Niniejsza książka wnosi znaczący wkład i do teorii pedagogiki specjalnej, i do praktyki. […]
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Celem niniejszej książki jest ukazanie specyfiki przeżyć i doświadczeń rodzinnych osób, które przyjęły do rodziny adopcyjnej lub zastępczej niepełnosprawne dziecko, jak również znaczeń, jakie badani przypisują swoim doświadczeniom. Aby tego dokonać, autorki z zastosowaniem strategii jakościowej poddały badaniom 20 rodzin adopcyjnych i zastępczych, które wychowują dziecko z niepełnosprawnością. Analizę badań poprzedzono prezentacją opracowań naukowych na temat socjalizacji dziecka w rodzinie, aktualnych rozwiązań w zakresie sprawowania opieki zastępczej w Polsce i sytuacji rodzin (także adopcyjnych i zastępczych) z dzieckiem niepełnosprawnym.
Książkę Rodziny adopcyjne i zastępcze z dzieckiem z niepełnosprawnością adresujemy do pedagogów, nauczycieli, pracowników socjalnych, osób zatrudnionych w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, centrach pomocy rodzinie i innych instytucjach, którzy w swojej pracy stykają się z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi, jak również studentów kierunków pedagogicznych i wszystkich zainteresowanych problematyką opieki zastępczej i niepełnosprawności. Wyrażamy nadzieję, że szczególną grupą odbiorców tej monografii będą rodzice adopcyjni i zastępczy wychowujący dzieci z różnego rodzaju i stopnia zaburzeniami, a także osoby rozważające zostanie takim rodzicami. Naszym celem jest pokazanie doświadczeń rodziców, którzy przyjęli do swojej rodziny dziecko z niepełnosprawnością w sposób jak najbardziej całościowy, ze zwróceniem uwagi zarówno na wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć rodzice, jak i różne pozytywne aspekty z takim rodzicielstwem związane. W książce starałyśmy się stosować – podobnie jak w jej tytule – termin opisowy „dziecko z niepełnosprawnością”. Stoimy na stanowisku, że jest on najbardziej odpowiedni, ponieważ akcentuje, że niepełnosprawność jest tylko jedną z wielu cech, które dane dziecko posiada. Ze względu na ograniczenia językowe nie zawsze taka poprawność się udawała. Jednak chcemy podkreślić, że pod każdym sformułowaniem typu „dziecko/dzieci niepełnosprawne” kryje się wyżej opisany podtekst.
Autorzy
Bartnikowska Urszula
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Ukończyła Podyplomowe Studium Surdopedagogiki oraz kursy języka migowego.
Łączy pracę naukowo-dydaktyczną (adiunkt) z pracą społeczna na rzecz niepełnosprawnych (z upośledzeniem umysłowym, z uszkodzeniem słuchu).
Katarzyna Ćwirynkało
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Bartnikowska Urszula, Katarzyna Ćwirynkało |
ISBN druk | 978-83-7850-411-5 |
ISBN e-book | 978-83-8294-119-7 |
Objętość | 240 stron |
Wydanie | II, 2013 |
Format | B5 (160x235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
Rozdział I
Socjalizacja dziecka w rodzinie
1.1. Uwarunkowania kształtowania się współczesnego modelu rodziny
1.2. Znaczenie rodziny w socjalizacji dziecka
1.3. Przemoc i zaniedbanie w rodzinie jako uwarunkowanie zaburzeń procesu socjalizacji
Charakterystyka przemocy i zaniedbania w rodzinie
Skala rozpowszechnienia zjawiska przemocy i zaniedbania dziecka w rodzinie
Konsekwencje doświadczania przemocy i zaniedbania dla funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka
Rozdział II
System opieki zastępczej w Polsce
2.1. Opieka zastępcza w Polsce – wprowadzenie
2.2. Rodzinne formy opieki zastępczej
2.2.1. Rys historyczny
2.2.2. Rodzinne formy opieki zastępczej we współczesnym systemie opieki
Rodziny adopcyjne
Rodziny zastępcze
Rodzinne domy dziecka
Wioski dziecięce SOS
2.3. Instytucjonalne formy opieki zastępczej
2.3.1. Rys historyczny
2.3.2. Instytucjonalne formy opieki zastępczej we współczesnym systemie opieki
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne
Interwencyjne ośrodki preadopcyjne
Placówki wsparcia dziennego
Rozdział III
Dzieci z niepełnosprawnością w rodzinach adopcyjnych i zastępczych
3.1. Skala rozpowszechnienia niepełnosprawności wśród dzieci w rodzinach adopcyjnych i zastępczych
3.2. Wybrane zaburzenia występujące u dzieci kwalifikowanych do opieki zastępczej
3.2.1. Choroby przewlekłe
Kilka informacji o dziecku z chorobą przewlekłą
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka przewlekle chorego
Literatura zalecana
3.2.2. Niepełnosprawność intelektualna
Kilka informacji o dziecku z niepełnosprawnością intelektualną
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Literatura zalecana
3.2.3. Uszkodzenie słuchu
Kilka informacji o dziecku z uszkodzeniem słuchu
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z uszkodzonym słuchem
Literatura zalecana
3.2.4. Uszkodzenie wzroku
Kilka informacji o dziecku z uszkodzonym wzrokiem
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem
Literatura zalecana
3.2.5. Niepełnosprawność ruchowa
Kilka informacji o dziecku z niepełnosprawnością ruchową
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością ruchową
Literatura zalecana
3.2.6. Autyzm
Kilka informacji o dziecku z autyzmem
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z autyzmem
Literatura zalecana
3.2.7. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS)
Kilka informacji o dziecku z FAS
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z Płodowym Zespołem Alkoholowym
Literatura zalecana
3.2.8. Trauma wczesnodziecięca
Kilka informacji o dziecku po doświadczeniu traumy wczesnodziecięcej
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka po doświadczeniu traumy wczesnodziecięcej
Literatura zalecana
3.2.9. Zaburzenia więzi
Teoria przywiązania Johna Bowlby’ego
Znaczenie stylu przywiązania dla funkcjonowania dziecka
Kilka informacji o dziecku z RAD
Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z zaburzeniami więzi
Literatura zalecana
3.3. Rola rodziny w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością
3.4. Funkcjonowanie rodzin adopcyjnych i zastępczych z dzieckiem z niepełnosprawnością w świetle dotychczasowych badań
Rozdział IV
Założenia metodologiczne badań własnych
4.1. Przedmiot, cel i problemy badawcze
4.1.1. Problemy badawcze
4.2. Zastosowane metody
4.2.1. Metoda doboru przypadków
4.2.2. Metoda zbierania danych
4.2.3. Metoda analizy danych
4.2.4. Metoda przedstawienia wyników badań
4.3. Charakterystyka badanej populacji i organizacja badań własnych
Rozdział V
Sytuacja rodzin adopcyjnych i zastępczych wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w świetle badań własnych
5.1. Doświadczenia poprzedzające przyjęcie dziecka
5.1.1. Scenariusz I – spotkanie z dzieckiem jako zwieńczenie drogi prowadzącej do jego przyjęcia
5.1.2. Scenariusz II – spotkanie z dzieckiem jako początek drogi prowadzącej do jego przyjęcia
5.2. Doświadczanie indywidualności przyjętego dziecka
5.2.1. Doświadczanie zaburzeń dziecka w kontekście funkcjonowania rodziny
Zetknięcie się z odmiennością dziecka
Zaburzenia rozwoju
Zaburzenia emocjonalne i zachowania
Zaburzenia w kontaktach z innymi
5.2.2. Doświadczanie mocnych stron dziecka w kontekście funkcjonowania rodziny
Poczucie sukcesu
Rodzicielski zachwyt
Poczucie normalności
5.3. Doświadczanie rodzicielstwa adopcyjnego/zastępczego dziecka z niepełnosprawnością
5.3.1. Relacja rodzice – dziecko
5.3.2. Satysfakcja z zastępczego/adopcyjnego rodzicielstwa dziecka z niepełnosprawnością
5.4. Podsumowanie wyników badań i implikacje dla praktyki
Bibliografia
Aneks
[…] przedstawiony do recenzji materiał odnosi się do bardzo ważnego społecznie zagadnienia […] nieobecnego, rzadko poruszanego w literaturze, a któremu zainteresowanie specjalistów w tej dziedzinie należy się szczególnie. Powodów […] jest wiele, ale szukając głównych, można wskazać na: po pierwsze samo zjawisko adopcji i decyzji o byciu rodziną zastępczą, po drugie podmiot, którym jest dziecko z niepełnosprawnością, po trzecie połączenie tych dwóch kwestii, czyli decyzja o adopcji dziecka z niepełnosprawnością w kontekście obaw rodziców, szans dzieci z niepełnosprawnością w pewnym sensie podwójnie „pokrzywdzonych” przez los z uwagi na fakt życia z niepełnosprawnością oraz „utratę” biologicznych rodziców.
Problematyka ta jest niezmiernie ważna również w kontekście zmieniających się tendencji i prawodawstwa związanego z nowymi formami prawnej opieki nad dzieckiem osieroconym. Publikacja ma szansę stać się wartościowym źródłem wiedzy na temat uwarunkowania procesu i specyfiki zagadnienia adopcji, a także rodzicielstwa zastępczego w konsekwencji decyzji o podjęciu się trudu opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością.
Z recenzji prof. dr hab. Iwony Chrzanowskiej
Przedstawiona do recenzji praca podejmuje niezwykle ważny społecznie problem – rodziny adopcyjne i zastępcze dla dzieci z niepełnosprawnością. Rzec można, że jest to problem zaniedbany i prawie nieobecny w naszej rodzimej literaturze z obszaru pedagogiki specjalnej tak jak samo zjawisko adopcji czy tylko przyjęcia do rodziny zastępczej. […]
Bardzo wysoko oceniam zawartość treściową książki. Autorki dokonały wnikliwej analizy literatury światowej i ciągle jeszcze skromnej polskiej. Niniejsza książka wnosi znaczący wkład i do teorii pedagogiki specjalnej, i do praktyki. […]
Nie sposób nie dodać, że oprócz przybliżenia literatury przedmiotu czytelnik otrzyma aktualny obraz rodziny adopcyjnej i zastępczej z całym bagażem przedadopcyjnych doświadczeń oraz stawania się rodziną dla dziecka z niepełnosprawnością. Wartością dodaną są również opisy postępowania z dziećmi z różnymi typami niepełnosprawności oraz wykaz literatury zalecanej.
Z recenzji prof. zw. dra hab. Czesława Kosakowskiego
Dziecko na każdym etapie rozwoju ma prawo do wzrastania i rozwijania swych umiejętności w rodzinie. Brak możliwości życia w rodzinie fizjologicznej rekompensują rodziny adopcyjne i zastępcze, starające się stworzyć dziecku najbardziej optymalne warunki rozwoju. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, kiedy chodzi o konieczność przysposobienia dziecka dotkniętego wielorakim stopniem niepełnosprawności. Temu właśnie zagadnieniu została poświęcona publikacja Oficyny Impuls, która – jako jedna z nielicznych – nakreśla problematyczną sytuację dzieci z dysfunkcjami: długa kolejka do adopcji dotyczy przede wszystkim dzieci zdrowych, natomiast te, które zostały „podwójnie pokrzywdzone” przez los (niepełnosprawność i sieroctwo lub odrzucenie), liczyć mogą tylko i wyłącznie na łut szczęścia.
Z zestawień statystycznych wynika, że w ostatnich latach Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością stanowią coraz większy procent ogólnych adopcji. Może to napawać tylko i wyłącznie optymizmem, bowiem jest nadzieja, że sytuacja rodzin wychowujących dzieci w opiece zastępczej doczeka się nie tylko doskonalszych uwarunkowań prawnych, ale również spotka się z większą aprobatą społeczeństwa w ogóle. Opisane w książce przeżycia i doświadczenia dwudziestu rodzin, które zajęły się osobami niepełnosprawnymi, nie pozwolą przejść obojętnie obok zjawiska przysposobienia dziecka z dysfunkcjami.
Całość została podzielona na pięć rozdziałów. W monografii połączono teorię z praktyką, tak więc socjalizacja dziecka w rodzinie (kształtowanie się współczesnego modelu, znaczenie rodziny i zaniedbania), polski system opieki zastępczej (formy rodzinne i instytucjonalne) oraz realne warunki towarzyszące dziecku z niepełnosprawnością (wybrane zaburzenia, rehabilitacja, ogólne funkcjonowanie) stanowią obszerną treść trzech teoretycznych rozdziałów. Z kolei na część praktyczną składa się metodologia badań własnych (przedmiot, cel, metody, problemy badawcze i grupa badanych osób wraz z ich sytuacją rodzinną) oraz analiza osiągniętych wyników badań (doświadczenia rodzicielstwa adopcyjno-zastępczego, przyszłościowe wnioski).
Pomimo tego, że monografia Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością jest literaturą specjalistyczną, winna pobudzić do refleksji ogół polskiego społeczeństwa. Zainteresowani odnajdą w lekturze odpowiedzi na nurtujące pytania, rozwiązania praktyczne oraz zachętę do konkretnych działań. Pomocą posłuży również obszerna bibliografia (polsko- i obcojęzyczna) wraz z aktami prawnymi i adresami stron internetowych, przypisy, liczne tabelki, schematy, wyliczenia oraz aneks zawierający fragmenty wywiadów z rodzicami, którzy przysposobili dzieci dysfunkcyjne. Pedagodzy, nauczyciele, pracownicy socjalni, osoby zatrudnione w różnorodnych centrach pomocy rodzinie, a także studenci kierunków pedagogicznych i rodzice zastępczy odnajdą w publikacji materiał, dzięki któremu będą w stanie zapewnić dziecku najlepsze warunki rozwoju. Dodał/a recenzję:
Danuta Szelejewska
źródło: http://www.granice.pl/recenzja,rodziny-adopcyjne-i-zastepcze-dziecka-z-niepelnosprawnoscia,7410
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów