Mnemotechniki. Jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania
Autor:
Skibska Joanna
ISBN: 978-83-8095-733-6
24,76 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Mnemotechniki uwzględniają odrębność, niepowtarzalność każdego dziecka oraz umożliwiają mu pokonywanie we własnym tempie trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają z mylenia liter.
Dziecko, rozpoczynając naukę w klasie I, wkracza w magiczny świat nabywania nowych wiadomości i umiejętności, kształtuje swój stosunek do wykonywanej pracy, podejmowanych zadań oraz otaczającego świata. Interesuje się tekstem pisanym, co budzi w nim potrzebę rozszyfrowywania informacji występujących w postaci różnorodnych znaków. Jego działania zostają ukierunkowane na opanowanie umiejętności czytania i pisania – form komunikacji stanowiących bardzo ważny i podstawowy cel edukacji, mających między innymi duży wpływ na to, jak będzie przebiegać dalszy proces kształcenia. Ucząc dziecko czytania i pisania, musimy pamiętać o jego indywidualności, czyli trzeba mu umożliwić podążanie własną drogą i we własnym tempie. Nasze zadanie to dobór oraz wskazywanie odpowiednich form i metod osiągania celów, pokonywania trudności oraz motywowania do podejmowania wysiłku. […]
Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci. […]
Książka nie stanowi poszukiwań uniwersalnej metody ułatwiającej naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom, ma jedynie pokazać sposób ułatwiający skuteczne zapamiętywanie kształtów liter podobnych. Mnemotechniki uwzględniają odrębność, niepowtarzalność każdego dziecka oraz umożliwiają mu pokonywanie we własnym tempie trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają z mylenia liter. W związku z tym dziecko z przyjemnością i uśmiechem podróżuje po świecie liter i skutecznie zapamiętuje ich kształt.
Skibska Joanna
doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; w latach 2010–2020 pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej; pedagog edukacji wczesnoszkolnej, neurologopeda, pedagog specjalny, specjalista terapii pedagogicznej; certyfikowany terapeuta biofeedback, I i II stopnia metody Warnkego oraz Tomatisa.
Założycielka i redaktor naczelna czasopisma naukowego „Konteksty Pedagogiczne” (lista MNiSW). Ponad 20 lat pracowała w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, prowadząc zajęcia zintegrowane w klasach edukacji wczesnoszkolnej i integracyjnych oraz zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno-kompensacyjne i logopedyczne.
Zainteresowania naukowo-badawcze: kształcenie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej, praca z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, proces diagnostyczny oraz wykorzystanie różnych metod w pracy terapeutycznej z dzieckiem z deficytami rozwojowymi.
Ważniejsze publikacje: Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania (Impuls, Kraków 2012); Mnem☺literki. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł-t, b-d-g-p z wykorzystaniem mnemotechnik (Impuls, Kraków 2012); redaktorka monografii: Terapia interdyscyplinarna. Wybrane problemy (Impuls, Kraków 2020), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (Impuls, Kraków 2017), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy (Libron, Kraków 2014), Wspieranie rozwoju małego dziecka (Wyd. Nauk. ATH – Libron, Bielsko-Biała – Kraków 2014).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-7850-078-0 |
ISBN e-book | 978-83-8095-734-2 |
Objętość | 224 stron |
Wydanie | I, 2012 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Wieloaspektowość problematyki dotyczącej procesu czytania
1.1. Teoretyczne podstawy czytania, pamięci i mnemotechnik – analiza literatury
Czytanie
Pamięć
Mnemotechniki
1.2. Fizjologiczno-psychologiczne podstawy czytania
1.3. Semiotyczne aspekty czytania
1.4. Metody nauki czytania
1.5. Wybrane koncepcje nauki czytania
Koncepcja Mariana Falskiego
Koncepcja Jana Zborowskiego
Koncepcja Ewy i Feliksa Przyłubskich
Koncepcja Heleny Metery
Koncepcja Bronisława Rocławskiego
Koncepcja Jadwigi Cieszyńskiej
Koncepcja Glenna Domana
2. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania – wybrane zagadnienia
2.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
2.2. Wybrane koncepcje etiologiczne trudności w czytaniu
Koncepcja genetyczna
Koncepcja hormonalna
Koncepcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych
Koncepcja mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego
Koncepcja konfliktu dominacji półkulowej
Koncepcja neuropsychologiczna
Koncepcja zmian strukturalnych i zakłóceń czynnościowych ośrodkowego układu nerwowego
Koncepcja pedagogiczna
Koncepcja psychodysleksji
Koncepcja psycholingwistyczna
2.3. Ryzyko dysleksji i jego symptomy
2.4. Spostrzeganie wzrokowe a trudności w czytaniu
3. Praca terapeutyczna z uczniem z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania
3.1. Praca terapeutyczna – ujęcie terminologiczne w literaturze pedagogiczno-psychologicznej
3.2. Wybrane metody terapii
Metoda Dobrego Startu
Metoda symboli dźwiękowych
Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig
Metoda oparta na systemie percepcyjno-motorycznym Newella C. Kepharta
Metoda 18 struktur wyrazowych
Terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania oparta na wyćwiczeniu zaburzonych funkcji
Terapia neuropsychologiczna według Dirka Bakkera
3.3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – zmiany systemowe
4. Metodologiczne podstawy badań własnych
4.1. Problematyka badań
4.2. Hipoteza robocza, zmienne i wskaźniki
4.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4.4. Charakterystyka zmiennej niezależnej – czynnika eksperymentalnego
4.5. Organizacja i przebieg badania eksperymentalnego oraz dobór badanych grup
5. Poziom funkcji podstawowych – wyniki badań
5.1. Percepcja wzrokowa badanych uczniów
5.2. Percepcja słuchowa badanych uczniów
5.3. Motoryka mała badanych uczniów
6. Mnemotechniki jako czynnik eksperymentalny wspierający nabywanie umiejętności czytania i pisania – wyniki badań własnych
6.1. Kierunkowe zaburzenia percepcji wzrokowej a trudności w nabywaniu przez dzieci umiejętności czytania – wyniki badań początkowych
6.2. Wpływ mnemotechnicznych środków i metod na nabywanie umiejętności czytania – wyniki badań eksperymentalnych
6.3. Mnemotechniki a nabywanie umiejętności pisania
6.4. Efektywność programu niwelowania trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania – analiza porównawcza uzyskanych wyników
Podsumowanie wyników badań i wnioski
Postulaty metodyczne do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Bibliografia
Spis schematów
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
Recenzowana książka składa się z sześciu rozdziałów zatytułowanych: 1/ Wieloaspektowość problematyki dotyczącej procesu czytania; 2/Trudności w nabywaniu umiejętności czytania – wybrane zagadnienie; 3/ Praca terapeutyczna z uczniem z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania; 4/ Metodologiczne podstawy badań własnych; 5/ Poziom funkcji podstawowych; 6/ Mnemotechniki jako czynnik eksperymentalny wspierający nabywanie umiejętności czytania i pisania; oraz podsumowania wyników badań i wnioski; oraz postulaty metodyczne do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu.[…]
W pierwszym rozdziale Autorka omawia podstawowe pojęcia oraz zagadnienia związane z metodami nauczania. Dokonuje tutaj udanego przeglądu wybranych metod. [...]
W drugim rozdziale Autorka podejmuje dyskusję problemu dysleksji. Tekst przybliża podstawowe pojęcia, zawiera podstawowe charakterystyki symptomów tego zjawiska. W trzecim rozdziale przedstawiono pracę terapeutyczną z uczniem, który ma trudności z nabyciem umiejętności czytania i pisania. Omówiono wybrane metody terapii (Metoda dobrego startu, Metoda symboli dźwiękowych, Metoda oparta na systemie percepcyjno-motorycznym N.C. Kepharta, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metody oparte na wyćwiczeniu zaburzonych funkcji, metoda neuropsychologiczna wg D. Bakkera), a także pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom z tego typu trudnościami. Autorka wykazała bardzo dobrą orientację w literaturze, ale też dobrze porusza się w obszarze praktyki szkolnej. Odnosi swoje analizy do rozporządzeń MEN-u. […]
Procedura badawcza została dokładnie opisana w rozdziale metodologicznym (rozdział czwarty). Przejrzystość i logiczność podejmowanych po kolei czynności w procedurze świadczy o dobrym warsztacie badawczym Piszącej. Świadczy także o tym spójność i logiczność celów, problemów i przyjętych do nich założeń. […]
Prof. dr hab. Irena Adamek
Publikacja dotyczy podstawowego zagadnienia w edukacji wczesnoszkolnej, jakim jest nauka czytania, która należy do podstawowych sprawności instrumentalnych współczesnego człowieka, warunkuje zdobywanie wiedzy ze źródeł pisanych, aktywne uczestnictwo w życiu społecznym, korzystanie z dóbr kultury i osiągnięć współczesnej cywilizacji. Jako jedna z form komunikacji czytanie stanowi bardzo ważny cel kształcenia. Umiejętność ta jest równocześnie ważnym czynnikiem rozwoju dziecka i jego powodzenia w nauce szkolnej. Prezentowane opracowanie mieści się więc w nurcie aktualnej, a jednocześnie głębokiej refleksji teoretycznej i empirycznej, zmierzającej do wieloaspektowego ukazania problematyki procesu czytania, trudności w nabywaniu tej umiejętności, sposobów pracy terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem mnemotechnik wspierających nabywanie tej umiejętności.
W rozdziale 1. Autorka analizuje obszerną literaturę pedagogiczną i psychologiczną na temat fizjologiczno-psychologicznych i semiotycznych podstaw czytania oraz wybranych koncepcji nauki czytania. W powiązaniu z nimi omawia klasyczne i współczesne metody nabywania tej umiejętności. Szczególny akcent kładzie na elementy koncepcji nauki czytania autorstwa Jana Zborowskiego, Mariana Falskiego oraz Ewy i Feliksa Przyłubskich, które następnie wykorzystuje do własnych badań eksperymentalnych.
W rozdziale 2. prezentuje w sposób kompetentny i szczegółowy teoretyczne podstawy trudności w nabywaniu umiejętności czytania, z uwzględnieniem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, dokonuje przeglądu koncepcji trudności w opanowaniu umiejętności czytania, charakteryzuje ryzyko dysleksji oraz jego symptomy, przedstawia charakterystykę spostrzegania wzrokowego oraz jego znaczenia jako czynnika warunkującego trudności w czytaniu.
Rozdział 3. stanowi charakterystykę pracy terapeutycznej z dziećmi przejawiającymi trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania w odniesieniu do reedukacji, korekcji i kompensacji jako sposobów usuwania zaburzeń będących przyczyną trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania. Przedstawia też różnorodne metody terapii uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Omawia wprowadzone zmiany systemowe dotyczące pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Rozdział 4. zawierający metodologiczne podstawy badań dowodzi wielu starań Autorki o obszerne i precyzyjne ujęcie opisu badań własnych o charakterze diagnostyczno - weryfikacyjno - projektującym. Przejrzyście i konsekwentnie odtwarza swoje zamiary badawcze. Na uwagę zasługuje dobór i przemyślane sformułowanie zmiennych i wskaźników, stanowiących ukierunkowanie procesu badawczego. Wykorzystując bogate instrumentarium badawcze Joanna Skibska trafnie dobiera metodę i techniki badań do podjętej problematyki. Posłużyła się eksperymentem pedagogicznym, obserwacją i testami osiągnięć szkolnych. Pozwoliło to na rzetelną weryfikację hipotez, określenie korelacji zmiennych oraz trafny opis badanych zjawisk i międzygrupowe porównania.
W kolejnym 5. rozdziale Autorka poprawnie zaprezentowała uzyskane wyniki badań poziomu percepcji wzrokowej uczniów oraz wyniki pomiaru percepcji słuchowej i motoryki, jako podstawowych funkcji zaangażowanych w proces czytania i pisania.
W rozdziale 6. omówiła związki kierunkowych zaburzeń percepcji wzrokowej i trudności w nabywaniu umiejętności czytania w fazie badań początkowych. Interpretacji poddała również wyniki badań eksperymentalnych ukazujące wpływ mnemotechnicznych środków i metod na nabywanie umiejętności czytania i pisania w poszczególnych fazach eksperymentu. Swoje rozważania wzbogaciła tabelami, wykresami i rysunkami. Ciekawa i inspirująca jest analiza porównawcza wyników badań grupy eksperymentalnej i kontrolnej.
Wyniki badań przedstawione w tym rozdziale, ukazują liczne związki i zależności zachodzące między poziomem funkcji podstawowych badanych uczniów a nabywaniem przez nich umiejętności czytania. Także w pełni wartościowe są wyniki badań eksperymentu z zastosowaniem mnemotechnicznych środków i metod kształtowania umiejętności czytania i pisania. Z bardzo dużym uznaniem odnoszę się do twórczego dorobku autorki w postaci materiału do wprowadzania i utrwalania liter. Stanowi on autorskie opracowanie będące podstawą metodyki niwelowania trudności w nabywaniu umiejętności czytania.
Ostatnia część książki zawiera przejrzyste i przekonywujące uogólnienia, podsumowanie wyników badań, wnioski, a także postulaty pod adresem organizacji pracy z uczniem przejawiającym trudności w czytaniu i pisaniu. Zgromadzony w pracy materiał empiryczny i analiza literatury przedmiotu pozwoliły Autorce sformułować wiele wartościowych ocen i wniosków dotyczących nauki czytania i pisania wspieranej środkami i metodami mnemotechnicznymi. Publikacja stanowi trafne połączenie wyników badań z potrzebami rzeczywistości szkolnej i realiami dotyczącymi pracy z uczniem przejawiającym trudności w uczeniu się.[...]
Prof. UJK dr hab. Jolanta Szempruch
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów