Mnemoliterki

Mnemoliterki. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p

ISBN: 978-83-7850-077-3
25,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Jest to zbiór ćwiczeń, którego celem jest utrwalanie czytania i pisania liter podobnych do siebie: a – o, m – n – u – w, l- ł – t, b – d – g – p. Dzieci, które dopiero poznają litery, często mylą te, które są do siebie podobne: zastanawiają się: …. z której strony brzuszek, z której laseczka…?

Wersja książki
Ilość

Mnem☻literki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu – wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najbardziej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje oraz ruch, co z kolei „uruchomia” wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery.

Zakładki obrazowe [1] (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, aby wybrane litery (duże i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach charakterystycznych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi to dziecku, że dana litera jest jedyna w swoim rodzaju.

W celu podniesienia efektywności i przyjemność zapamiętywania - „zakładki obrazowe” należy wesprzeć metodą „żywych” opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i mają być zapamiętane. „Ożywienie” liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów stwarza możliwość „ozdabiania” danej litery w taki sposób, aby jej kształt i cechy charakterystyczne zachowały się w pamięci dziecka ze względu na interesującą „prezentację”. Przykładem może być wierszyk „ożywiający” literę a:

Wielkie A to drabina,
po której aligator Al się wspina.
W łapce mały talerzyk trzyma
i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina.
Talerzyk z łyżeczką, małe a przypomina.
Gdyby nie ta łyżeczka,
to ciastko nie zjedzone, n
a Ala byłoby obrażone.

Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich „kształtopodobne” odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą literki oraz sam ich autor czyli dziecko.

Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z wykorzystaniem mnemotechnik przeznaczone są dla wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej.

Mnem☻literki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu („pod okiem” osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.

[1] Opracowany materiał został zweryfikowany eksperymentalnie.

180 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-7850-077-3

Skibska Joanna

Skibska Joannadoktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; w latach 2010–2020 pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Techniczno-Humanistycz­nej w Bielsku-Białej; pedagog edukacji wczesnoszkolnej, neurologopeda, pedagog specjalny, specjalista terapii pedagogicznej; certyfikowany terapeuta biofeed­back, I i II stopnia metody Warnkego oraz Tomatisa. 

Założycielka i redaktor naczelna czasopisma naukowego „Konteksty Pedagogiczne” (lista MNiSW). Ponad 20 lat pracowała w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, prowadząc zajęcia zintegrowane w klasach edukacji wczesnoszkolnej i integracyjnych oraz zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno-kompensacyjne i logopedyczne.

Zainteresowania naukowo-badawcze: kształcenie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej, praca z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, proces diagnostyczny oraz wykorzystanie różnych metod w pracy terapeutycznej z dzieckiem z deficytami rozwojowymi.

Ważniejsze publikacje: Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania (Impuls, Kraków 2012); Mnem☺literki. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł-t, b-d-g-p z wykorzystaniem mnemotechnik (Impuls, Kraków 2012); redaktorka monografii: Terapia interdyscyplinarna. Wybrane problemy (Impuls, Kraków 2020), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (Impuls, Kraków 2017), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy (Libron, Kraków 2014), Wspieranie rozwoju małego dziecka (Wyd. Nauk. ATH – Libron, Bielsko-Biała – Kraków 2014).

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Skibska Joanna

ISBN druk

978-83-7850-077-3

ISBN e-book

978-83-7850-167-1

Objętość

72 stron

Wydanie

I, 2012

Format

A4

Oprawamiękka, klejona

Fragment

Fragment

„Mnemoliterki”. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu z wykorzystaniem mnemotechnik, czyli sposobu zapamiętywania kształtów.

Jest to zbiór ćwiczeń, którego celem jest utrwalanie czytania i pisania liter podobnych do siebie: a – o, m – n – u – w, l- ł – t, b – d – g – p. Dzieci, które dopiero poznają litery, często mylą te, które są do siebie podobne: zastanawiają się:

…. z której strony brzuszek, z której laseczka…?
…. czy napisać ją w górę, czy w dół…?
…. kreseczka na górze, a może po skosie?

Mnemoliterki to zbiór ćwiczeń, który pomoże utrwalić poprawną pisownię, doskonaląc także inne umiejętności, nie tylko pisania i czytania.

Ćwiczenia zebrane są w formie kart pracy. Zawierają one wzór wielkich i małych liter oraz zakładki, czyli inaczej alfabet skojarzeniowy – obrazki, które swoim kształtem kojarzą się z daną literą, np. A przedstawione jest jako drabina, O – jak jajko, U – jak uśmiech na buzi. Takie graficzne przedstawienie wykorzystuje skojarzenia z cechami charakterystycznymi, co znacznie ułatwia zapamiętanie kształtu litery, a tym samym ogranicza występowanie pomyłek w zapisie.


Na co wpływają takie ćwiczenia?

Karty pracy, poza najważniejszym celem, jakim jest efektywna nauka kształtu liter, wykorzystują także inne funkcje:

1. Utrwalają kształt litery poprzez wykorzystanie ćwiczeń grafomotorycznych: zarówno ćwiczeń kierunku ruchu ołówka, jak i ćwiczeń pisania samej litery;

2. Kształtują słuch fonemowy;

3. Doskonalą analizę i syntezę wyrazów, zarówno słuchową, jak wzorkową;

4. Doskonalą różnicowanie pojęć: głoska – sylaba – wyraz;

5. Wykorzystują umiejętność czytania ze zrozumieniem;

6. Akcentują różnice między małymi i dużymi literami, a także między pismem drukowanym i pisanym;

7. Stymulują funkcje wzrokowe.


Dla kogo takie ćwiczenia?

Dla wszystkich dzieci, które dopiero zaczynają czytać i pisać, a więc dla wszystkich w zerówkach oraz w pierwszych klasach! Dodatkowo Mnemoliterki będą przydatne dzieciom starszym, które mają trudności w uczeniu się czytania i pisania, narażonych na dysleksję, dzieci z zaburzeniami percepcji wzrokowej oraz innymi deficytami.

Przykład:

Krzysiu jest sześciolatkiem w pierwszej klasie. Uczy się czytać i pisać. Podczas pisania myli małe litery: d i b. Dla Krzysia odpowiednie będą karty pracy z literami p i b, aby chłopiec mógł skojarzyć literę z obrazkiem z alfabetu, odpowiednio utrwalić pisownię wykorzystując ćwiczenia grafomotoryczne, a następnie sprawdzić swoje umiejętności w ćwiczeniach angażujących umiejętność czytania.

Ćwiczenia przydatne podczas stawiania kolejnych kroków w nauce czytania i pisania!

Czy Twoje dziecko już pisze i czyta? Czy ma problem z rozróżnianiem liter ze względu na ich kształt? Jeśli tak, weź udział w konkursie na Facebooku Logotorpedy! Do wygrania aż trzy egzemplarze „Mnemoliterek”!

Logotorpeda  


Mnemoliterki
to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu, wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, inaczej alfabet skojarzeniowy. Litery wielkie i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu zostały skojarzone z przedmiotami przypominającymi cechy charakterystyczne danej litery i jej odmienności. […]

Użyta kolorystyka, rodzaje zadań i polecenia są tymi elementami ćwiczeń, które mogą zachęcić do korzystania z nich nie tylko dzieci, które rozpoczynają naukę pisania i czytania.[...]

Jak pisze Autorka „ Mnemoliterki”,  to  ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu, wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, inaczej alfabet skojarzeniowy.  Litery wielkie i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu zostały skojarzone z przedmiotami przypominającymi cechy  charakterystyczne danej litery  i jej odmienności.

We wstępie Autorka  zamieszcza  instrukcję używania  ćwiczeń. Daje podstawowe wskazania w tym zakresie, stąd te ćwiczenia  mogą wykorzystywać nie tylko nauczyciele, ale  również osoby  z najbliższego środowiska dziecka.  Wydaje się, że materiał  ćwiczeniowy w takiej postaci pomoże dzieciom, nie  tylko  mającym trudności w rozpoznawaniu znaków  graficznych, ale także tym, które mają  zaburzone   funkcje spostrzegawczości wzrokowej, w nabywaniu umiejętności prawidłowego odczytywania i pisania  poznawanych liter.

Zamieszczone różnorodne ćwiczenia mogą zachęcać do podejmowania pracy z nimi.  Autorka świadomie nie wskazuje jakie dzieci  mogą korzystać z tych ćwiczeń. Użyta kolorystyka,  rodzaje zadań i polecenia   są tymi  elementami  ćwiczeń, które  zachęcić mogą do korzystania z nich nie tylko przez te dzieci , które z rozpoczynają naukę pisania i czytania.

W konkluzji chcę podkreślić, że materiały tego typy mogą być przydatne w pracy z dzieckiem  zainteresowanym  pisaniem, a także  z  tym, które rozpoczyna systematyczną naukę w szkole.

Z recenzji prof. dr hab. Ireny Adamek


Cieszące się coraz większym powodzeniem skuteczne sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie informacji, znane są pod pojęciem mnemotechniki. Metoda ta polega na porządkowaniu i grupowaniu elementów według określonych zasad, co zwiększa zakres i trwałość pamięci. Wieloletnia praktyka pokazuje, że warto sięgnąć po ów sprawdzony sposób, bowiem osiągane wyniki są w pełni zadowalające. Nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls ukazała się doskonała pomoc dydaktyczna, ułatwiająca uczniom nabywanie umiejętności czytania i pisania.

Zaproponowane Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł-t, b-d-g-p z wykorzystaniem mnemotechnik zostały sprawdzone eksperymentalnie. Całość składa się z kart pracy, przyporządkowanych kształtopodobnym literom polskiego alfabetu. Na kartach zaznaczono: ramkę z drukowanymi i pisanymi wzorami małych i dużych liter, ramkę z kształtopodobnymi zakładkami (kolor ramek przy samogłoskach jest czerwony, natomiast przy spółgłoskach – niebieski), liniaturę powiększoną oraz zeszytową, wielkie i małe litery w każdej z liniatur, litery w połączeniach z innymi literami w każdej z liniatur oraz litery w wyrazach. Liniatury oznaczono dwoma kolorami, a początki linii zielonymi, pionowymi kreskami. Na dole strony umiejscowiono szlaczki do kolorowania.

Wszystkie ćwiczenia dokładnie opisano: jasne i konkretne polecenia ułatwiają zrozumienie zadań. Wyszczególniono modele głoskowe i sylabowe. Wśród propozycji znalazły się ćwiczenia: wyszukiwanie i dobieranie wyrazów w pary, dopasowywanie wyrazów do obrazków, uzupełnianie brakującej litery oraz luk w wyrazach, odczytywanie prostych tekstów i krótkich rymowanek z poznaną literą (zaproponowane teksty są proste, ciekawe, łatwe do zapamiętania), dobieranie parami wyrazów drukowanych i pisanych, wycinanie obrazków i wklejanie ich w odpowiednie miejsca, a także grupowanie wyrazów według podanych zasad. Wszystkie ćwiczenia zapisano po jednej stronie kartki, na odwrocie jest miejsce na pracę własną dziecka (wizualizowanie liter, rysowanie ich obrazkowych odpowiedników, pisanie wierszyków).

Ćwiczenia… zostały opracowane z myślą o dzieciach rozpoczynających naukę czytania i pisania, w szczególności jednak mają pomóc uczniom z grupy ryzyka dysleksji oraz z zaburzeniami percepcji wzrokowej. Stanowiąc doskonałą pomoc dydaktyczną, spotkają się z zainteresowaniem nauczycieli przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, specjalistów rewalidacji oraz rodziców. Ponieważ doświadczenie pokazuje, że mnemotechniki czyli „sztuczki pamięciowe” dają pozytywne efekty, propozycja Impulsu zdecydowanie warta jest polecenia.

Dodała recenzję: Danuta Szelejewska
źródło: http://www.granice.pl/recenzja,mnemoliterki-Cwiczenia-do-wprowadzania-i-utrwalania-liter-podobnych-pod-wzgledem-ksztaltu-a-o--m-n-u-w--l-l--b-d-g-p,6178

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło