Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej
Autor:
Bartłomiej Chrzanowski
ISBN: 978-83-8095-987-3
38,10 zł
30,48 zł
Zniżka 20%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 32,00 zł
Autor kładzie wyraźny nacisk na fakt, że sport powinien być realizacją idei kalos kagathos („piękny i dobry”). Współczesny sport to jednak rzeczywistość pełna różnego rodzaju napięć. [...]
Jeśli sport jest częścią realnego świata, to wśród osób go uprawiających znajdują się zarówno te z dobrymi, jak i złymi intencjami. Tak podpowiada zdrowy rozsądek. A jeżeli tak jest, to do sportu mogą przeniknąć – oprócz elementów wychowawczo pożądanych – takie zjawiska, jak: agresja, przemoc i relatywizm. Dlatego wychowawca, zamierzający skorzystać ze sportu jako narzędzia w procesie wychowania, zobligowany jest do wnikliwego zbadania, na ile może on mu w tym procesie pomóc, a na ile zaszkodzić. Tak podpowiada instynkt badawczy. O tym właśnie – o potencjale tkwiącym w sporcie i o zagrożeniach, jakie może ze sobą nieść – jest ta książka.
Książka składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym podjęta została problematyka definicji sportu oraz jego edukacyjnych właściwości. W rozdziale drugim przybliżono teorie anomii, na których zdecydowano się oprzeć poniższe rozważania, tj. teorię anomii R. Mertona, teorię napięcia R. Agnew oraz instytucjonalną teorię anomii S. Messnera i R. Rosenfelda. W rozdziale tym przedstawiono też uwarunkowania generujące napięcia anomijne u aktywnej sportowo młodzieży. W trzecim rozdziale autor, opisując fenomen sportu w kontekście pedagogiki resocjalizacyjnej, uzasadnił konieczność przeprowadzenia badań empirycznych. W rozdziale czwartym zaprezentowano metodologiczne podstawy badań własnych. Przedstawiono problem badawczy, a także zmienne uznane – na podstawie literatury przedmiotu – za istotne dla wyjaśnienia uwarunkowań generujących napięcie anomijne oraz wynikające z tego style adaptacji u aktywnej sportowo młodzieży. Wyniki empirycznej weryfikacji zaprezentowanego tam modelu teoretycznego umieszczono w rozdziale piątym. Rozdział szósty zawiera wnioski wynikające z analizy materiału empirycznego.
Bartłomiej Chrzanowski
doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Nauk o Rodzinie i Profilaktyki Społecznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (pedagogika resocjalizacyjna), w murach którego obronił również pracę doktorską.
Od prawie 10 lat związany z Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii nr 1 w Krakowie, gdzie pełni obowiązki wychowawcy, nauczyciela wychowania fizycznego i arteterapeuty. Aktualnie (wspólnie z żoną Anną Chrzanowską) realizuje projekt naukowo-badawczy, monitorujący funkcjonowanie szkolnej telewizji prowadzonej przez młodzież zagrożoną niedostosowaniem społecznym.
Autor licznych publikacji naukowych w czasopismach i pracach zbiorowych w dziedzinie pedagogiki kultury fizycznej i pedagogiki resocjalizacyjnej.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Bartłomiej Chrzanowski |
ISBN druk | 978-83-8095-987-3 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 202 stron |
Wydanie | I, 2021 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
I. Pojęcie sportu. Konteksty pedagogiczne
1. Definicje słowa sport w kontekście historycznym
1.1. Sport wyczynowy jako obszar badań empirycznych
2. Edukacyjne właściwości sportu
2.1. Grecki model wychowania
2.2. Rzymski model wychowania
2.3. Edukacja sportowo-olimpijska
2.4. Edukacja sportowo-merkantylna
2.5. Formy edukacji sportowej
II. Wybrane teorie anomii
1. Sport wyczynowy i formy edukacji sportowej w kontekście wybranych teorii anomii
2. Teoria anomii w ujęciu R. Mertona
2.1. Konformistyczny typ adaptacji w sporcie
2.2. Innowacyjny typ adaptacji w sporcie
2.3. Style adaptacji współczesnych sportowców wyczynowych w kontekście teorii anomii R. Mertona – badania pilotażowe
3. Teoria napięcia R. Agnew
4. Teoria anomii instytucjonalnej S. Messnera i R. Rosenfelda
5. Oczekiwania społeczne względem aktywnej sportowo młodzieży
5.1. Oczekiwania społeczne rówieśników względem zawodnika
5.2. Rola rodziców i szkoły w karierze zawodnika
5.3. Presja wyniku ze strony środowiska kibicowskiego
5.4. Zawodnik wobec postępującej komercjalizacji sportu i presji mediów
5.5. Komunikaty formułowane przez sędziego wobec zawodnika
5.6. Zjawisko merkantylizacji w kontekście współczesnych wymagań względem zawodnika
5.7. Rola olimpijskiej narracji w procesie kształtowania kariery zawodnika
5.8. Rola przepisów gry w procesie kształtowania aprobowanych społecznie zachowań
5.9. Trener a formy edukacji sportowej
III. Fenomen sportu w pedagogice resocjalizacyjnej
1. Sport jako forma resocjalizacji młodzieży w perspektywie historycznej
1.1. Poglądy instynktywistów na proces resocjalizacji
2. Sport w kulturotechnicznych oddziaływaniach resocjalizacyjnych C. Czapowa i S. Jedlewskiego
3. Metoda Resocjalizacji przez Sport (MRS) M. Konopczyńskiego
4. Sport w oddziaływaniach penitencjarnych
5. Aktywność sportowa młodzieży a przestępczość
IV. Metodologia badań własnych
1. Cel, przedmiot i zakres badań
2. Zmienne i wskaźniki
3. Problemy badawcze
4. Metoda, technika i narzędzia badań
5. Charakterystyka osób badanych
6. Miejsce i czas realizacji badań
V. Wyniki
1. Uwarunkowania napięcia anomijnego u aktywnej sportowo młodzieży
2. Poziom napięcia anomijnego towarzyszący aktywnej sportowo młodzieży
3. Sposoby radzenia sobie z napięciem anomijnym u młodzieży uprawiającej sport
4. Zagrożenia wychowawcze edukacji sportowej
5. Potencjał edukacyjny sportu a zagrożenia wychowawcze edukacji sportowej
VI. Wnioski i podsumowanie
Aneks
Skala Poczucia Alienacji: Poczucie Anomii-Ładu Społecznego
Kwestionariusz Poczucia Napięcia i Czynników Ograniczających
Kwestionariusz Stylów Adaptacji Sportowca
Program oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych dla aktywnej sportowo młodzieży
Dekalog rodzica/opiekuna prawnego
Bibliografia
Tematyka opracowania dotyczy aktualnego i ważnego w kontekście teorii i praktyki problemu wychowania przez sport. [...]
Autor kładzie wyraźny nacisk na fakt, że sport powinien być realizacją idei kalos kagathos („piękny i dobry”). Współczesny sport to jednak rzeczywistość pełna różnego rodzaju napięć. [...] W świecie sportu młodzi ludzie szukają wzorców do naśladowania, idoli i dróg, którymi mogliby podążać, aby osiągnąć sukces. W swojej książce Autor starał się wskazać na mechanizmy i czynniki, mające wpływ na to, czy drogi te będą proste, a piękno idei sportowej rywalizacji stanie się ważną życiową nauką i drogowskazem w procesie kształtowania tożsamości młodych ludzi [...].
Przedstawiona do recenzji monografia jest niewątpliwie opracowaniem interesującym, oryginalnym, twórczym i charakteryzującym się wysokim poziomem merytorycznym. Poruszane przez Autora zagadnienia analizowane są syntetycznie i wielopłaszczyznowo, z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu. Nie mam wątpliwości, iż opracowanie pt. Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej znajdzie szeroki krąg odbiorców, zarówno wśród naukowców, studentów, jak i wnikliwych obserwatorów zjawisk współczesnego świata.
Z recenzji dr hab. Przemysława Piotrowskiego, prof. UJ
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów