Szkolne standardy jakości procesu kształcenia
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 18,00 zł
Przedstawiony w książce zestaw standardów i wskaźników stanowi pełną, przemyślaną propozycję, dającą nauczycielom znakomite spojrzenie na jakość ich pracy i jakość uczenia się uczniów.
Książka dotyczy jakości szkolnego procesu kształcenia, a w szczególności standardów wyznaczających jakość przebiegu tego procesu. Wprowadzenie ich do praktyki szkolnej, pozwala spojrzeć na pracę dydaktyczną nauczycieli nie tylko w aspekcie uzyskiwanych wyników kształcenia. Standardy te bowiem, dotyczące tego „co się dzieje w klasie szkolnej", tworzą możliwości do uzyskiwania satysfakcjonującej oceny pracy dydaktycznej przez „dobrych" nauczycieli, którzy pracują w środowisku uczniów mających duże trudności w nauce i nie odnoszących spektakularnych sukcesów. Standardy te, tworzone przez nauczycieli „dla siebie" i wykorzystywane w samoocenie oraz modyfikacji ich pracy, a przez dyrektorów szkół w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego, mogą się znacznie przyczynić do rozwoju jakości pracy dydaktycznej w szkołach. W książce przedstawiona jest autorska koncepcja standardów jakości procesu kształcenia, wyprowadzonych ze wskazań współczesnej dydaktyki oraz wynikających z zaleceń współczesnej teorii jakości dla edukacji. Standardy te odnoszą się następujących elementów procesu kształcenia: celów, treści, metod, środków, form i zasad kształcenia.
Książka zawiera także opis badań przeprowadzonych w wybranych szkołach, które pozwoliły zdiagnozować w jakim stopniu proces uczenia się uczniów przebiega zgodnie ze wskaźnikami wyznaczonych standardów jakości procesu kształcenia.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7587-014-5
Koszmider Maria
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, wykładowca w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi, nauczyciel dyplomowany. Zainteresowania naukowe: dydaktyka ogólna, jakość kształcenia, zarządzanie jakością w placówkach edukacyjnych, pedagogika ekologiczna, pedeutologia.
Autorka podręczników szkolnych, zbiorów zadań i zeszytów ćwiczeń dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, a także autorka poradników metodycznych dla nauczycieli, programów kształcenia i pakietów edukacyjnych dla szkół ogólnokształcących, zawodowych i policealnych. Pełnomocnik zarządzania systemami jakości w dziedzinie edukacji, audytor i menedżer jakości, asesor Kompleksowego Zarządzania Jakością, ekspert CERTQUA - upoważniona do audytacji systemów zarządzania jakością wg norm ISO w instytucjach oświatowych. Kilkukrotna laureatka nagrody Ministra Edukacji Narodowej, odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Honorową odznaką m. Łodzi.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Koszmider Maria |
ISBN druk | 978-83-7587-014-5 |
ISBN e-book | 978-83-7587-014-5 |
Objętość | 116 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Rozdział 1
Jakość i standardy w edukacji szkolnej
1.1. Pojęcie jakości
1.2. Postulaty jakości dla placówek szkolnych
1.3. Standardy i wskaźniki jakości edukacji szkolnej
1.4. Rodzaje standardów jakości edukacji szkolnej
1.5. Rola standardów w rozwoju jakości edukacji szkolnej
Rozdział 2
Standardy jakości procesu kształcenia
2.1. Jakość procesu kształcenia
2.2. Tworzenie standardów jakości procesu kształcenia
2.2.1. Tworzenie standardów jakości dotyczących celów kształcenia
2.2.2. Tworzenie standardów jakości dotyczących treści kształcenia
2.2.3. Tworzenie standardów jakości dotyczących metod kształcenia
2.2.4. Tworzenie standardów jakości dotyczących środków kształcenia
2.2.5. Tworzenie standardów jakości dotyczących form organizacyjnych kształcenia
2.2.6. Tworzenie standardów jakości dotyczących zasad kształcenia
2.3. Zestaw standardów jakości procesu kształcenia
Rozdział 3 Wykorzystanie standardów jakości procesu kształcenia w badaniach edukacyjnych
3.1. Badanie jakości procesu uczenia się uczniów
3.2. Analiza uzyskanych wyników badań
3.3. Ocena jakości procesu uczenia się uczniów
3.4. Wnioski – 14 postulatów dotyczących szkolnych standardów jakości procesu kształcenia
Bibliografia
Aneks 1
Ankieta dla uczniów
Aneks 2
Powiązanie standardów i wskaźników jakości kształcenia z kwestionariuszem ankiety dla uczniów
Przedstawiony w książce zestaw standardów i wskaźników stanowi pełną, przemyślaną propozycję, dającą nauczycielom znakomite spojrzenie na jakość ich pracy i jakość uczenia się uczniów. Otrzymują oni racjonalną propozycję do samokontroli i samooceny oraz do obserwowania działań uczniów oraz osiąganych efektów edukacyjnych. [...] do zalet książki zaliczam:
- bardzo rzetelny, oparty na bogatej literaturze przegląd problematyki związanej z tworzeniem standardów,
- interesujące propozycje procedur jakościowej standaryzacji,
- spójną i pożyteczną dla praktyki szkoły koncepcję standardów jakości procesu kształcenia.
Z recenzji dr Stefana Wlazło
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów