Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania

Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

ISBN: 978-83-7850-824-3
18,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Wierszyki dźwięczne i ciche stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2–3 lat

Ilość

Wierszyki dźwięczne i ciche stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2–3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy.

Dużą pomocą dla dzieci są „obrazkowe głoski”, które nie wymagają od nich umiejętności analizy głoskowej i odwołują się wprost do dźwięków znanych z otoczenia i utrwalonych w wierszykach. Wierszyki nie są przeznaczone dla określonej grupy wiekowej. Odwołują się do świata bliskiego dziecku: historyjek o zwierzętach, baśni i sytuacji z dnia codziennego, a przez to nie sprawiają wrażenia żmudnych ćwiczeń. Większa liczba wierszyków na głoski [t], [d], [n] została zawarta w Wierszykach drogowskazach przygotowujących dziecko do prawidłowej wymowy głoski [r].

Wskazówki logopedyczne:

• Uporządkowanie wierszyków jest zgodne z naturalnym procesem rozwoju mowy, przy czym głoski: [f], [p], [t], [k] są łatwiejsze od ich dźwięcznych odpowiedników: [w], [b], [d], [g].

• U dzieci z wymową bezdźwięczną (to znaczy takich, które np. zamiast „dzień dobry” wypowiadają „cień topry”) proponuję zacząć ćwiczenia od samogłosek, następnie głosek [m], [n], [w], potem warto przerobić głoski [ź], [z], [ż], [dź], [dz], [dż] ze zbiorku Niepoważne wierszyki (trzecia część cyklu), a dopiero na końcu wprowadzić głoski [b], [d], [g].

• Litery: w, b, d, g na końcu wyrazu lub w sąsiedztwie spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, natomiast literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. „dąb, pięć, w czwartek, chleb, stóg” czytamy: „domp, pjeńć, f czfartek, chlep, stuk”.

Przy każdej głosce jest narysowana kredka. Dziecko może pokolorować każdą kredkę innym kolorem i wypełnić nim wszystkie konturowe litery oznaczające daną głoskę. W nauce liter pomogą także „obrazkowe głoski” z końca książki.

We wstępie chcę też wyrazić wdzięczność prof. Bronisławowi Rocławskiemu i pani Joannie Trzaskalik, których wiedza logopedyczna zainspirowała mnie do napisania cyklu wierszyków poświęconych polskim głoskom, oraz pani Katarzynie Węsierskiej za cenne wskazówki redakcyjne. Życzę dzieciom postępów w nauce mówienia, czytania i pisania oraz wiele radości z obcowania z wierszykami, a nauczycielom, rodzicom, logopedom, glottodydaktykom – by wiersze stały się praktyczną pomocą we wspieraniu dziecięcych wysiłków.

Autorka

500 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lubina Monika

prowadzi profilaktykę i terapię logopedyczną w szkole i przedszkolach Chorzowa. Pracuje z dziećmi z autyzmem, niedosłuchem, afazją, Opóźnionym Rozwojem Mowy i wadami wymowy. Dla potrzeb pracy logopedycznej układa wierszyki, fraszki i piosenki.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Lubina Monika

ISBN druk

978-83-7850-824-3

ISBN e-book

Objętość

52 stron

Wydanie

I, 2015

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

Wstęp    

Na początek: Wprowadzenie do samogłosek   

Zmiana ustawienia   

Wprowadzenie do spółgłosek   

1. Samodzielne wierszyki dla Aurelii: Samogłoski ustne a, e, i, o, u, y: Pszczółki w ulu 

Pierwsze zawołania Ani   

Domp i użendy 

Dąb i urzędy   

Samogłoski nosowe ą, ę: Gąsior i gąska   

Zadeklamuję   

2. Małe wierszyki dla Miłosza: Głoska m: Mruczanki   

Mormorando

Plama   

Sum 

Wiem   

Głoska ł: Misia   

Łap   

Aua   

Herbata   

Auto 

Głoska n: Pan Jan 

3. Dźwięczne wierszyki dla Wandy i Bogusi: Głoska w: Powolny wierszyk   

Ewa   23 Co kto pije?   

Głoska b: Bajoro   

Bębenek   

Babulinka 

Bim, bam, bum 

Bąk 

Bujanki 

Aby, aby 

Głoska d: Dudziarz dudziarza   

Głoska g: Gąska   

Goście   

Papuga   

Głoski w, b, d, g: Bajki fajki   

4. Ciche wierszyki dla Filipa: Głoska f: Świeczki   

Futbol   

Żyrafa 

Pif-paf   31 Śpiew mew   

Co i gdzie fotografował fotograf? 

Głoska p: Patryk 

Północ 

Chałupy   

Klipa   

Lep 

Piłkę łap! 

Głoska t: Tany, tańce, balety   

Głoska k: Foka 

Kanapa   

Pukanie   

Mak   

Królewna Śnieżka   

Głoska ch: Chuchanie   

Hania   

Micha   

Puch   

Zapis głosek – ćwiczenie   

Obrazkowe głoski   

Bibliografia 

fragment

W ubiegłym roku nakładem krakowskiej Oficyny Wydawniczej Impuls ukazał się cykl książeczek do utrwalania prawidłowej wymowy i pisowni głosek autorstwa logopedy Moniki Lubiny. Krótkie wierszyki swobodnie wykorzystać można podczas terapii logopedycznej, zajęć profilaktycznych oraz zabawy w zaciszu domowym z dziećmi w każdym wieku – zarówno maluchy jak i przedszkolaki, a także uczniowie klas początkowych znajdą tutaj coś interesującego.

W skład serii wchodzą:

1. Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

2. Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek: t, d, n, ń, j, l, r

3. Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, cdz, sz, ż, cz, dż

Teksty wierszyków ułożone są zgodnie z regułami naturalnego rozwoju mowy dziecka, dodatkowo są odpowiednio dobrane fonetycznie (w danym wierszu występuje tylko jedna trudna głoska) co znacznie ułatwia artykulacje i pozwala skupić się na konkretnej głosce podczas ćwiczeń. Ciekawym rozwiązaniem jest także obrazkowa forma rymowanek, ułatwiająca dziecku skojarzenie danej głoski z jej obrazem graficznym oraz labiogramy przedstawiające ułożenie narządów artykulacyjnych podczas wymowy.

Cenne, zwłaszcza dla rodziców i nauczycieli, są zawarte w książeczkach wskazówki metodyczne jak powinna brzmieć dana głoska w mowie spontanicznej oraz dodatkowe materiały do ćwiczeń w postaci kolorowanek, zabawnych obrazków czy zapisów graficznych głosek.

Zróżnicowany jest także poziom trudności wierszyków, zaczynając od prostych opartych na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych dla dzieci młodszych stopniowo przechodząc do coraz bardziej wyszukanych rymów i ćwiczeń dla dzieci starszych. Dobór słownictwa pozwala ćwiczyć artykulację głoski zarówno w nagłosie, śródgłosie jak i wygłosie oraz wszystkie możliwości jej zapisu, co pozwala utrwalić właściwy zapis ortograficzny wyrazu. Tematyka wierszyków jest bliska dziecku, opisuje zdarzenia, sytuacje, miejsca z którymi maluch ma styczność, które są mu znanie i do których może się realnie odwołać.

Cała seria to ponad 150 stron wierszyków, obrazków i ćwiczeń do utrwalania wymowy oraz pisowni większości głosek występujących w systemie języka polskiego. Książeczki polecane są dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, dla dyslektyków, dzieciaków dwujęzycznych, dzieci borykającymi się z różnego rodzaju wadami wymowy oraz dzieci zdrowych w ramach zabaw profilaktycznych.

źródło: http://www.loogomowa.pl/wierszyki-dzwieczne-i-ciche-wierszyki-drogowskazy-niepowazne-wierszyki-cykl-wierszykow-do-utrwalania-wymowy-i-pisowni-glosek

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło