Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek

Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż

ISBN: 978-83-7850-823-6
18,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Niepoważne wierszyki są trzecią częścią cyklu wierszyków utrwalających wymowę i zapis polskich głosek. Powstały one na potrzeby ćwiczeń wymowy oraz zapisu (profilaktyki i terapii) głosek dentalizowanych...

Ilość

Niepoważne wierszyki są trzecią częścią cyklu wierszyków utrwalających wymowę i zapis polskich głosek. Powstały one na potrzeby ćwiczeń wymowy oraz zapisu (profilaktyki i terapii) głosek dentalizowanych, sprawiających dzieciom najwięcej trudności. Zostały one przyjęte bardzo dobrze przez dzieci, ponieważ są bliskie ich wyobraźni. Korzystają też ze skarbca współczesnej wiedzy logopedycznej, udostępniając ją dziecku w sposób możliwie najbardziej przystępny. Wyróżnia je czystość fonetyczna, czyli taki dobór materiału, który pozwala dziecku skupić się na ćwiczonej głosce, bez zmagania się z kilkoma trudnymi głoskami jednocześnie.

Z tego względu nadają się do ćwiczeń od pierwszego zetknięcia z głoską. Autorka rekomenduje wykorzystanie również pierwszych dwóch części cyklu, zgodnie bowiem z nowymi odkryciami w dziedzinie czytania dziecko powinno od początku mieć kontakt ze wszystkimi literami alfabetu. Wierszyki z powodzeniem można wykorzystywać dla dzieci dwujęzycznych, w wierszach zawarto bowiem wszystkie pozycje głoski (na początku, w środku i na końcu wyrazu przy głoskach bezdźwięcznych) i wszystkie możliwości jej zapisu. Wierszyki te wzbogacają również słownictwo.

Wskazówki logopedyczne:

• Wierszyki są uporządkowane zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego. W ramach profilaktyki Nieśmiałe wierszyki można zacząć przerabiać od 2.–3. roku życia, Niesmutne – od 4., a Niepoważne od 5.–6. roku życia. Czytanie i zapis głosek można ćwiczyć w początkowych latach nauki szkolnej. Duża ilość zgromadzonego materiału służy utrwaleniu poprawnej wymowy, czytania i pisania bez nużenia dziecka żmudnymi powtórzeniami.

• Przy czytaniu należy pamiętać o zasadzie bezdźwięcznej realizacji liter oznaczających głoski dźwięczne na końcu wyrazu i obok spółgłoski bezdźwięcznej, np. słowa „weź, siedź, kóz, jedz, jeż, brydż, trzy” czytamy: „weś, śeć, kus, jec, jesz, brycz, tszy”. Z kolei litery s, z, c, dz przed literą i czytamy jako [ś], [ź], [ć], [dź], np. czytamy „śikawka, źima, ćicho, dźik”. Jako literę przyjmuje się zapis głoski (w tym trójznak dzi).

• Zapis głoski podany w spisie wierszy jest podstawowy. Te litery dobrze jest ćwiczyć, posługując się „obrazkowymi głoskami” zamieszczonymi na końcu książki. Równocześnie należy poprosić dziecko o pokolorowanie pustych w środku liter według wzoru ze str. 11. Im więcej różnych zapisów głoski, tym trudniejsza jest ona pod względem ortograficznym.

• Pod względem wymowy Nieśmiałe wierszyki są najłatwiejsze, a zapisu – najtrudniejsze.

• Głoska [t uśmiechnięte] jest właściwie zbiorem głosek przechodzących elastycznie od głoski [t] do [c].

• W wierszach Jaś i Ciach i w wierszach wprowadzających nową głoskę dziecko czyta sam refren.

We wstępie Niepoważnych wierszyków wyrażam serdeczne podziękowania moim przewodnikom po świecie wiedzy logopedycznej: prof. Bronisławowi Rocławskiemu, pani Joannie Trzaskalik i pani Katarzynie Węsierskiej.

Autorka

500 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lubina Monika

prowadzi profilaktykę i terapię logopedyczną w szkole i przedszkolach Chorzowa. Pracuje z dziećmi z autyzmem, niedosłuchem, afazją, Opóźnionym Rozwojem Mowy i wadami wymowy. Dla potrzeb pracy logopedycznej układa wierszyki, fraszki i piosenki.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Lubina Monika

ISBN druk

978-83-7850-823-6

ISBN e-book

Objętość

72 stron

Wydanie

I, 2015

Format

B5 (160/235)

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

Wstęp 

Drogi młody czytelniku 

1. Nieśmiałe wierszyki dla Jasia i Michasi:

Głoska ś: Sikawka 

Się   

O ptysiu   

Jaś   

Huśtawka   

Głoska ź: Wyścigówka   

Zima   

Jańcio

Wodnik 

Józio i Dyzio 

Głoska ć: Ci, ci, ci   

Ciach, ciach   

Cienie 

Plecień 

Michał! Bić?   

Cichutko 

Głoska dź: Dzidzi 

Dzień Dziadka

Dzik i dziobak   

Logopedzi 

Szereg ciszący: Kosi, kosi 

Ciemny pokój   

Żarcik misia   

Pory roku   

Tydzień   

Jaś i Michasia   

Dzieci i dźwięki 

2. Niesmutne wierszyki dla Zuzy i Simona:

Głoska s: Zaskroniec   

Sarna i sowa   

Osa   

Boss  As   

Powróz 

Słoń   

Wtorek 

Krasnoludki 

Spotkanie sów 

Bolesław Wstydliwy 

Głoska z: Bzyka mucha 

Zyta 

Zabawka 

Koza 

Zuza 

Kozaki 

Zbudujemy 

Głoska t: uśmiechnięte Imiona   

Dziwne rzeczy wymyślamy   

Hokus-pokus powiemy 

Głoska c: Kic 

Jedz 

Pajac   

Abecadło 

Głoski c i dz: Cykady i zegary 

Pan Marek   

Głoska dz: Zaloty świerszcza 

Dzwonki   

Na nodze 

Szereg syczący: Zające   

Kluska   

Stopy 

Dentysta   

Walc   

Królewna i Baba-Jaga 

Złota rybka 

3. Niepoważne wierszyki dla Mateusza:

Głoska sz: Szumy, szepty i szurania   

Szakal   

Szachy 

Maluszek 

Mateusz 

Chory piłkarz 

Kosz 

Szafa   

Kelner gapa   

Depesza   

Dopisz 

Głoska ż: Kogo bierze samolot? 

Żaba i jej goście   

Jerzy 

Żabka i żuk 

Ciężarówka 

Głoska cz: Pociąg   

Apacz   

Klucz 

Wczoraj   

Płacze 

O Czerwonym Kapturku   

Cza-cza 

Głoska dż: Lampa Alladyna   

Dżem 

Dżdży 

Dżungla 

Szereg szumiący: Koziorajki ciąg dalszy 

Przedszkolaczek tańczy 

Czarne oczy 

Na koniec: Kolorowy wierszyk 

Wprawki do głosek

Obrazkowe głoski

Bibliografia 

W ubiegłym roku nakładem krakowskiej Oficyny Wydawniczej Impuls ukazał się cykl książeczek do utrwalania prawidłowej wymowy i pisowni głosek autorstwa logopedy Moniki Lubiny. Krótkie wierszyki swobodnie wykorzystać można podczas terapii logopedycznej, zajęć profilaktycznych oraz zabawy w zaciszu domowym z dziećmi w każdym wieku – zarówno maluchy jak i przedszkolaki, a także uczniowie klas początkowych znajdą tutaj coś interesującego.

W skład serii wchodzą: 

1. Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

2. Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek: t, d, n, ń, j, l, r

3. Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, cdz, sz, ż, cz, dż

Teksty wierszyków ułożone są zgodnie z regułami naturalnego rozwoju mowy dziecka, dodatkowo są odpowiednio dobrane fonetycznie (w danym wierszu występuje tylko jedna trudna głoska) co znacznie ułatwia artykulacje i pozwala skupić się na konkretnej głosce podczas ćwiczeń. Ciekawym rozwiązaniem jest także obrazkowa forma rymowanek, ułatwiająca dziecku skojarzenie danej głoski z jej obrazem graficznym oraz labiogramy przedstawiające ułożenie narządów artykulacyjnych podczas wymowy.

Cenne, zwłaszcza dla rodziców i nauczycieli, są zawarte w książeczkach wskazówki metodyczne jak powinna brzmieć dana głoska w mowie spontanicznej oraz dodatkowe materiały do ćwiczeń w postaci kolorowanek, zabawnych obrazków czy zapisów graficznych głosek.

Zróżnicowany jest także poziom trudności wierszyków, zaczynając od prostych opartych na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych dla dzieci młodszych stopniowo przechodząc do coraz bardziej wyszukanych rymów i ćwiczeń dla dzieci starszych. Dobór słownictwa pozwala ćwiczyć artykulację głoski zarówno w nagłosie, śródgłosie jak i wygłosie oraz wszystkie możliwości jej zapisu, co pozwala utrwalić właściwy zapis ortograficzny wyrazu. Tematyka wierszyków jest bliska dziecku, opisuje zdarzenia, sytuacje, miejsca z którymi maluch ma styczność, które są mu znanie i do których może się realnie odwołać. 

Cała seria to ponad 150 stron wierszyków, obrazków i ćwiczeń do utrwalania wymowy oraz pisowni większości głosek występujących w systemie języka polskiego. Książeczki polecane są dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, dla dyslektyków, dzieciaków dwujęzycznych, dzieci borykającymi się z różnego rodzaju wadami wymowy oraz dzieci zdrowych w ramach zabaw profilaktycznych. 

Monika Lubina

źródło: http://www.loogomowa.pl/wierszyki-dzwieczne-i-ciche-wierszyki-drogowskazy-niepowazne-wierszyki-cykl-wierszykow-do-utrwalania-wymowy-i-pisowni-glosek

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło