• Obniżka
Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz

Podtytuł: Dla przedszkolaka i ucznia
ISBN: 978-83-8095-260-7
24,00 zł
22,00 zł Zniżka 2,00 zł
Czas dostawy publikacji papierowych kurierem InPost 24 godziny

Zaprezentowane w publikacji zadania są ciekawe, urozmaicone i jednostronicowe (ze względu na szeroki wzór szlaczków tylko ćwiczenie numer 6 zajmuje dwie strony). Jasne i konkretne polecenia ułatwiają zrozumienie...

Wersja książki
Ilość

Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz powstały na podstawie wieloletnich doświadczeń zawodowych autorki w pracy z dziećmi. Jest to zeszyt ćwiczeń, które pod kierunkiem nauczyciela, rodzica i logopedy można wykorzystać w pracy z przedszkolakami i uczniami do utrwalania przez nich poprawnej wymowy głosek dentalizowanych.

Opracowane zestawy wyrazowo-zdaniowe ze względu na występujące w nich opozycje głoskowe sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz nie należą do łatwych pod względem wymowy. Aby prawidłowo artykułować te głoski, dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja), czyli wypracować zręczne i celowe ruchy języka i warg. Dlatego też każde ćwiczenie poprzedzone jest schematyczną wizualizacją realizacji głosek różnicujących, co ułatwi dzieciom zapamiętanie układu narządów mowy do danej głoski.

Mamy nadzieję, że aktywizujące ćwiczenia zachęcą dzieci do pracy nad poprawną mową, a wprowadzone w nich urozmaicenia i zabawy, w myśl zasady „uczymy, bawiąc”, ułatwią im to zadanie.

Za opanowanie trudnej sztuki poprawnego mówienia autorka książki proponuję nagrodzić dziecko odpowiednim medalem (złotym, srebrnym lub brązowym, dlatego w książce na s. 50–52 i na płycie CD zamieszczono gotowe wzory Dyplomów) i wręczyć mu go po każdym ćwiczeniu bądź po kilku, np. za opanowanie zestawu ćwiczeń na różnicowanie szeregu sz–s lub po wykonaniu wszystkich zadań, na zakończenie terapii. Tę decyzję pozostawiamy rodzicom, nauczycielom i terapeutom. Krótki komentarz znajdujący się pod każdym medalem proszę potraktować jako ocenę opisową, która pozwoli eksponować i nagradzać poprawne wykonanie przez dziecko ćwiczeń, analizować z nim nieprawidłowo wykonane zadania, wspólnie z uczniem poszukiwać poprawnych form wypowiedzi oraz zachęcać go do samokontroli.

Polecamy stronę internetową Autorki: http://www.logopedia.dyn.pl/

Dla przedszkolaka i ucznia
498 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8095-260-7

Ho-Janecka Jolanta

Ho-Janecka JolantaOd ponad 20 lat pracuję z dziećmi, najpierw jako nauczyciel w klasach I-III, a od 18 lat jako logopeda. Pierwsze umiejętności do wykonywania zawodu zdobyłam na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, studiując na wydziale Pedagogiki i Psychologii.Natomiast podstawy do pracy w zawodzie logopedy poznałam, kończąc również w Katowicach, Podyplomowe Studia Logopedii i Glottodydaktyki z Terapią Pedagogiczną. Moim macierzystym zakładem pracy, w którym zaczęła się i wciąż trwa prawdziwa przygoda z logopedią, jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jastrzębiu-Zdroju. Praca z dziećmi i ich rodzicami to wciąż dla mnie źródło wielkiej radości i satysfakcji z osiąganych wspólnymi siłami sukcesów. Bo na efekty moich wysiłków terapeutycznych składa się dobra współpraca z domem rodzinnym dziecka, gdzie dziecko utrwala zadany materiał językowy oraz wspaniała praca nauczycieli przedszkoli, których wsparcie w mojej pracy zwłaszcza z „ maluszkami” z opóźnionym rozwojem mowy, wysoko sobie cenię.

W mojej pracy na co dzień spotykam się z szerokim spectrum zaburzeń związanych z mową, rozumieniem słowa, artykulacją i ogólnie mówiąc rozwojem komunikacji. Poza tym pracuję z dziećmi mającymi trudności z uczeniem się, dyslektycznymi i przejawiającymi inne dysharmonie rozwojowe. W czasie zajęć wykorzystuję różne techniki i metody pracy wspierając rozwój dzieci w sferze werbalnej, umysłowej, emocjonalnej i ruchowej.

Bardzo często prowadzę zajęcia warsztatowe dla dzieci i dorosłych w przedszkolach, szkołach. Praca z grupą jest dla mnie inspiracją do tworzenia nowych i ciekawych rozwiązań metodycznych oraz daje mi wiele radości. Jest dla mnie wspomnieniem lat, kiedy pracowałam w szkole jako nauczyciel i miałam okazję często doświadczyć tego, iż przyswajanie wiedzy poprzez zabawę daje dzieciom, bez względu na wiek, wiele twórczych możliwości. Niejednokrotnie mogłam się również przekonać się o tym , iż w pracy z dorosłymi, najbardziej efektywnym elementem utrwalającym przekazywaną przeze mnie wiedzę jest twórcza zabawa. Na swoim koncie mam kilkadziesiąt warsztatów w przedszkolach, szkołach i bibliotekach województwa śląskiego, gdzie pracując z grupą wykorzystuję różnorodne formy ćwiczeń i zabaw, ucząc świadomej pracy nad mową i językiem, a jednocześnie propagując literaturę polską i piękną polszczyznę.

Obecnie mogę spokojnie stwierdzić, że logopedia to moja pasja. Dzięki tej nauce mogę podarować nowe umiejętności, nową jakość życia, a uśmiech na ustach dziecka i rodzica oraz słowa: „Dziękuję pani Jolu”, to dla mnie największa nagroda z wykonywanej przeze mnie pracy.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Ho-Janecka Jolanta

ISBN druk

978-83-8095-260-7

ISBN e-book

978-83-7850-548-8

Objętość

52 stron

Wydanie

III, 2017

Format

A4

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

Od autorki

Ćwiczenia wspomagające prawidłową wymowę głosek sz, ż, cz, dż

Ćwiczenia wspomagające prawidłową wymowę głosek s, z, c, dz, sz–s
Ćwiczenie  1
Ćwiczenie  2
Ćwiczenie  3
Ćwiczenie  4
Ćwiczenie  5
Ćwiczenie  6
Ćwiczenie  7
Ćwiczenie  8
Ćwiczenie  9

ż–z
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11
Ćwiczenie 12
Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14
Ćwiczenie 15
Ćwiczenie 16
Ćwiczenie 17

cz–c
Ćwiczenie 18
Ćwiczenie 19
Ćwiczenie 20
Ćwiczenie 21
Ćwiczenie 22
Ćwiczenie 23
Ćwiczenie 24
Ćwiczenie 25
Ćwiczenie 26

dż–dz
Ćwiczenie 27
Ćwiczenie 28
Ćwiczenie 29
Ćwiczenie 30
Ćwiczenie 31
Ćwiczenie 32

sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz


Ćwiczenie 33
Ćwiczenie 34
Ćwiczenie 35

Literatura

Fragment

Trudności z realizacją głosek to w ostatnich latach problem coraz większej grupy dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, dlatego też pojawia się spora liczba książek, zeszytów ćwiczeń oraz poradników do wykorzystania podczas pracy w gabinecie logopedycznym, przedszkolu czy domowym zaciszu. Pamiętajmy jednak, że prawidłowy rozwój dziecka to nie tylko artykulacja, ale także m.in. sposób oddychania, sprawność motoryczna i manualna, właściwie stymulowana pamięć słuchowa i wzrokowa oraz odpowiednia sprawność narządów artykulacyjnych.

Niewiele publikacji uwzględnia w swojej treści całościowy rozwój dziecka, zwracając uwagę nie tylko na umiejętności artykulacyjne, ale także na ćwiczenia wspomagające wymowę głosek oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe, związane bezpośrednio ze sprawnością językową, dlatego też zdecydowanie godne polecenia są Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz.

W środku znajdziemy cztery działy przypisane poszczególnym opozycjom głosek oraz kilka ćwiczeń różnicujących szereg szumiący i syczący. Dodatkowo każdy z działów poprzedzony jest ćwiczeniami wspomagającymi prawidłową wymowę głosek, a także graficznym przypomnieniem ułożenia języka i warg w czasie artykulacji. Ćwiczenia opracowane są w taki sposób, by wspierać nie tylko sprawności językowe, ale także umiejętności ogólnorozwojowe malucha, znajdziemy tam m.in. łączenie kropek, rysowanie wzorów, obrazkowe domino, memory, kolorowanki i wiele, wiele innych. Do „Ćwiczeń i zabaw z głoskami…” dołączona jest również płyta CD z kolorowym materiałem do ćwiczeń oraz przepięknymi dyplomami za piękną mowę.

Niespełna pięćdziesięciostronicowa książka autorstwa Jolanty Ho-Janeckiej, wydana w Oficynie Wydawniczej Impuls, już od pierwszych stron wzbudziła moje zaufanie. Format A4, czarno-białe kartki, klarowne polecenia oraz mnóstwo ciekawych ćwiczeń sprawiły, iż chętnie sięgam po nią w czasie zajęć z przedszkolakami.

źródło: http://www.loogomowa.pl/cwiczenia-i-zabawy-z-gloskami-sz-s-z-z-cz-c-dz-dz


Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz-s, ż-z , cz-c, dż-dz to książka Jolanty Ho-Janeckiej, będąca propozycją dla nauczycieli przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej, a także dka logopedów, oferującą różne formy pracy z dzieckiem, u którego wyćwiczyć należy prawidłową artykulację niełatwych głosek dentalizowanych. Dobór ćwiczeń jest wynikiem wieloletniego doświadczenia zawodowego autorki. Jako że wybrane głoski sprawiają trudności w wymowie, każde ćwiczenie poprzedzone zostało schematyczną wizualizacją realizacji głosek, która ma ułatwić prawidłowe ułożenie narządów mowy.

Publikacja zawiera zarówno ćwiczenia wspomagające prawidłową wymowę danych głosek, jak i takie, które je wywołają. Trenowane jest prawidłowe ułożenie języka, warg, artykułowanie nazw z podobnie brzmiącymi głoskami, nazywanie obrazków umieszczonych na etykietach, układanie domina, dopowiadanie historii, określanie położenia i wiele innych.

Ćwiczenia są na tyle różnorodne, by dziecko nie mogło się nimi znudzić. Proponowane są różne formy aktywności, pobudzające inne zmysły, usprawniające motorykę małą, koordynujące pracę półkul mózgowych oraz usprawniające narządy mowy i przygotowujące je do prawidłowej artykulacji, a także ćwiczenia pamięciowe.

Dziecko kończące ćwiczenia proponowane w książce ma szansę na otrzymanie dyplomów dołączonych do publikacji. Dzięki temu spełniona zostanie funkcja motywująca, a także samo kontrolująca i uczeń chętniej przystąpi do kolejnego etapu ćwiczenia artykulacji głosek. Autorka zadbała o bogatą bibliografię, do której będzie mógł sięgnąć zainteresowany dalszym zgłębianiem tematu nauczyciel.

Do książki dołączona jest płyta z nagraniami. Publikację można polecić wszystkim tym, którzy pracują z dziećmi w wieku do 5 roku życia oraz ze starszymi, którym wymowa głosek dentalizowanych wciąż sprawia trudności.

źródło: http://www.granice.pl/recenzja,Cwiczenia-i-zabawy-z-gloskami-sz-8211;s-z-8211;z-cz-8211;c-dz-8211;dz,16864


Coraz bardziej doceniany pozytywny wpływ ćwiczeń logopedycznych ma na celu kształtowanie prawidłowej mowy, usuwanie wad wymowy oraz nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty. Uznawani za autorytet specjaliści w dziedzinie logopedii podkreślają również potrzebę oddziaływania na psychikę, co usprawnia prawidłowy rozwój mowy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym. Wieloletnia praktyka pokazuje, że warto sięgnąć po ów sprawdzony sposób, bowiem osiągnięte wyniki są w pełni zadowalające. Nakładem Oficyny Impuls ukazała się doskonała pomoc dydaktyczna, która – wykorzystana w pracy z przedszkolakami i uczniami szkół podstawowych – przyczyni się do utrwalenia poprawnej wymowy głosek dentalizowanych (dźwięki wymagające zbliżenia siekaczy górnych i dolnych).

Zaproponowane przez Jolantę Ho-Janecką Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz zostały sprawdzone eksperymentalnie. Całość składa się z trzydziestu pięciu aktywizujących ćwiczeń, które przedstawiono według stałego schematu: na szarym tle graficznie zaznaczono sposoby ułożenia warg i języka podczas wymawiania poszczególnych głosek; przy użyciu właściwej numeracji zapisano kilka prostych i konkretnych poleceń, równocześnie zaznaczając wytłuszczoną czcionką wybrane wyrazy, zwroty czy zdania; dodano część praktyczną, na którą składają się różnorodne czynności (nazywanie obrazków oraz łączenie ich z właściwym układem warg i języka, wskazywanie elementów, kolorowanie rysunków według zaleceń lub własnego pomysłu, wycinanie i formowanie domina, wodzenie palcem po obrazkach oraz dopasowywanie do nich nazw, dorysowywanie brakujących elementów, łączenie kropek, rysowanie szlaczków). Z poleceń dodatkowych warto wymienić powtarzanie wielu wyrazów, mówienie całymi zdaniami, uczenie się na pamięć krótkich rymowanek, dobieranie oraz głośne wymawianie nazw ludzi, zwierząt i rzeczy przedstawionych na rysunkach, wykonanie ilustracji zgodnie z podanym opisem.

Zaprezentowane w publikacji zadania są ciekawe, urozmaicone i jednostronicowe (ze względu na szeroki wzór szlaczków tylko ćwiczenie numer 6 zajmuje dwie strony). Jasne i konkretne polecenia ułatwiają zrozumienie. Bodźcem wspomagającym uczniów do pracy nad poprawną mową są zamieszczone na końcu książki wzory dyplomów-medali (złoty, srebrny i brązowy). Pomocą bez wątpienia posłuży bogata literatura tematyczna oraz płyta CD z materiałami przeznaczonymi do ćwiczeń. Propozycja Jolanty Ho-Janeckiej stanowi doskonałą pomoc dydaktyczną, dzięki czemu spotka się z pewnością z zainteresowaniem nauczycieli przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, specjalistów logopedii oraz rodziców. Ponieważ doświadczenie pokazuje, że aktywizacja daje pozytywne efekty, Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz warte są polecenia.

źródło: http://www.granice.pl/recenzja,logopedia--Cwiczenia-i-zabawy-z-gloskami-szs--zz--czc--dzdz--dla-przedszkolaka-i-ucznia,9182


Drodzy Państwo!

Chciałabym gorąco polecić opracowaną przeze mnie książkę pt. „Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz”, która powstała na podstawie moich wieloletnich doświadczeń zawodowych w pracy z dziećmi.

Do powstania jej przyczyniło się wiele osób, którym jestem serdecznie wdzięczna. Jednak szczególne podziękowania należą się Zespołowi Redakcji Wydawniczej IMPULS za życzliwą, pełną wsparcia współpracę.

Książka ma format A-4, zawiera 35 ładnie ilustrowanych, biało-czarnych ćwiczeń z odpowiednio dobranym zestawem wyrazowo-zdaniowym. Na dołączonej do książki płycie CD zamieszczone są materiały przeznaczone w ćwiczeniach do wycięcia (część w kolorze) i kolorowe medale.

Książka to zeszyt ćwiczeń, które pod kierunkiem nauczyciela, rodzica i terapeuty można wykorzystać w pracy z przedszkolakami i uczniami do utrwalania przez nich poprawnej wymowy głosek sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz.

Aby prawidłowo artykułować te głoski, dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja), czyli wypracować zręczne i celowe ruchy języka i warg. Dlatego też każde ćwiczenie, poprzedzone jest schematyczną wizualizacją realizacji głosek różnicujących, co ułatwi dzieciom zapamiętanie układu narządów mowy do danej głoski.

Proponowane ćwiczenia są przemyślane tak, aby to, co jest integralną częścią ćwiczeń logopedycznych, czyli usprawniane artykulacji, nie stanowiło ich jedynej wartości. Starałam się, aby dziecko przy wykonywaniu ćwiczeń i nabywaniu sprawności językowych, mogło również ćwiczyć wzrok, pamięć, wyobraźnię, umiejętności plastyczne i grafopercepcyjne. Mam nadzieję , że opracowane przeze mnie ćwiczenia pomogą dziecku w sposób ciekawy, odkrywczy i niebanalny, poruszać się po zawiłych ścieżkach języka polskiego, wyrównać defekty rozwojowe i przyczynić się do osiągnięcia przez nie sukcesów w szkole.

Na koniec pozwolę sobie zamieścić fragment Recenzji Wydawniczej mojej książki.

„Pani Jolanta Ho-Janecka podjęła trud opracowania wielopłaszczyznowego problemu tworzenia dzieciom w wieku przedszkolnym warunków, do zapewnienia prawidłowego rozwoju zdolności komunikacyjnych. Jednym z celów pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dzieci, które zmierza do osiągnięcia gotowości szkolnej oraz przygotowanie go do przyszłych zadań życiowych, a także dbanie o poprawność wypowiedzi. Jest to szczególnie istotne, gdyż w naszym systemie szkolnictwa podkreśla się upowszechnienie wychowania przedszkolnego oraz systematyczne obniżenie wieku obowiązku szkolnego.

Pani Jolanta Ho-Janecka - nauczyciel - logopeda podjęła trud opracowania publikacji w formiepraktycznego podręcznika do utrwalenia wymowy wybranych głosek dentalizowanych.

Należy docenić praktyczną użyteczność oraz gotowość Autorki do upowszechnienia w obecnie obowiązującej rzeczywistości edukacyjnej niniejszego opracowania oraz stwierdzić, iż zasługuje ono na publikację.”

Dr hab. Grażyna Gunia prof. nadzw. UP
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN Kraków


„W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie...” - z poprawnym napisaniem takiej frazy poszło mi nie najgorzej, jednak z jej płynną wymową jest już znacznie trudniej. Sama wymowa tego, co w owej trzcinie trzeszczy czyli głosek dentalizowanych sprawia, że niejednokrotnie łamią sobie na nich zęby nawet dorośli. Nie ma więc co się dziwić, że są one... twardym orzeszkiem do zgryzienia dla dzieci. Aby ułatwić najmłodszym naukę ich wymowy powstała niezwykle użyteczna książka „Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz”.

Autorka książki Jolanta Ho-Janecka jest z zawodu (i... z powołania) logopedą, który, jak pisze o sobie, stara się ofiarowywać innym nie tylko nowe umiejętności, ale - nową jakość życia, zachęcając na co dzień do świadomej pracy nad mową i językiem i popularyzując „piękną” polszczyznę. Przystępując do pracy nad publikacją Janecka odwołała się do swoich wieloletnich doświadczeń zawodowych, związanych z pracą z najmłodszymi (także z opóźnionym rozwojem mowy czy przejawiającymi dysharmonie rozwojowe). Tak powstał zeszyt ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy z przedszkolakami oraz uczniami i który jest świetnym narzędziem edukacyjnym nie tylko dla nauczyciela czy logopedy, ale także rodzica.

Zebrane w książce ćwiczenia mają w założeniu pomóc w utrwaleniu głosek sprawiających zwykle niemało kłopotów oraz w przygotowaniu języka i warg do ich wymowy. Bardzo atrakcyjna jest forma zaproponowanych ćwiczeń. Znajdziemy tutaj liczne zgadywanki, łamigłówki, kolorowanki (np. kolorujemy pary obrazków, których nazwy się rymują), a nawet głoskowe domino (wycięte wcześniej kwadraciki układamy tak, aby znajdujące się na nich obrazki z tą samą głoską na początku wyrazu znajdowały się obok siebie). Jak można się domyśleć, bohaterką wielu z nich jest żaba (ta, którą złapać nie jest łatwo. Skoczy w prawo – umknie w zboże. Skoczy w lewo – już w jeziorze), często pojawia się także dżokej czy dżdżownica. Przywołanie takich sympatycznych bohaterów, przedstawionych na ciekawych ilustracjach, sprawia, że nauka ich trudnych nazw odbywa się poprzez zabawę – czyli w sposób najbardziej efektywny i przyjemny.

W publikacji umieszczono także proste schematy z wizualizacjami realizacji głosek różnicujących. Znajdziemy je w sąsiedztwie zestawów wyrazowo-zdaniowych, dobranych ze względu na występujące w nich opozycje głoskowe: sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz. Pod względem wymowy nie należą one do najłatwiejszych, a dla ich prawidłowej artykulacji potrzebne jest wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy co fachowo określane jest kinestezją. Schematy są czytelne nawet dla maluchów i pomagają w wypracowaniu zręcznych i celowych ruchów języka i warg oraz zapamiętanie ich ułożenia do danej głoski.

Prawdziwą niespodzianką dla użytkowników zeszytu z ćwiczeniami są gotowe wzory dyplomów, które można wręczyć uczniom w nagrodę za opanowanie trudnej sztuki poprawnego mówienia. Każdy z nich opatrzony jest krótkim komentarzem – oceną opisową. Taka ocena ma w założeniu nie tylko pomóc i nagrodzić poprawne wykonanie ćwiczeń, ale i analizować z uczniem nieprawidłowo wykonane zadania, poszukując poprawnych form wypowiedzi oraz zachęcając go do samokontroli. Mamy zatem medal złoty, srebrny lub brązowy, od nas zależy, czy nagrodzimy nimi dzieci po poprawnym wykonaniu pojedynczego ćwiczenia bądź po kilku, np. za opanowanie zestawu ćwiczeń na różnicowanie szeregu sz–s lub po wykonaniu wszystkich zadań, na zakończenie terapii.

Książka dostępna jest w wersji papierowej ale i elektronicznej (e-book). Dodatkiem do niej jest płyta CD ze wzorami dyplomów oraz ćwiczeń w wersji PDF.

Katarzyna Głowacka- mama poszukująca, dziennikarka, absolwentka kulturoznawstwa. Współpracuje z Fundacją Wspomagającą Edukację Przedszkolną „Gifted&Talented” http://www.gifted-talented.org/Start.html oraz z działającym pod jej patronatem wrocławskim Przedszkolem „Przyjaciele Żyrafy” http://www.przyjaciele-zyrafy.pl/

Jolanta Ho-Janecka, „Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz. Dla przedszkolaka i ucznia”, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013

źródło:http://www.egodziecka.pl

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło