Kwestionariusz badania mowy
Cena podstawowa
43,81 zł
-10,00 zł
Cena
33,81 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 28,00 zł
Logostorki... to zbiór 22 wierszyków przeznaczonych do usprawniania prawidłowej realizacji głoski [r]. Opracował je doświadczony logopeda i terapeuta pedagogiczny. Publikacja oprócz tekstów zawiera ćwiczenia łączące oddziaływanie logopedyczne z ogólnorozwojowym...
Logostorki. Teksty do terapii logopedycznej oraz ćwiczeń ogólnorozwojowych. Głoska [r] to zbiór 22 wierszyków przeznaczonych do usprawniania prawidłowej realizacji głoski [r]. Opracował je doświadczony logopeda i terapeuta pedagogiczny. Publikacja oprócz tekstów zawiera ćwiczenia łączące oddziaływanie logopedyczne z ogólnorozwojowym. Znajdą w niej Państwo propozycje zadań wspierających:
Wierszyki, które znalazły się w opracowaniu, przeznaczone są do ćwiczeń artykulacyjnych oraz ogólnorozwojowych. Głównym celem tych ćwiczeń jest utrwalanie i doskonalenie prawidłowej wymowy głoski [r]. Logostorki to zbiór, którym można posługiwać się zarówno w gabinecie terapeutycznym, jak i podczas utrwalania pożądanego sposobu artykulacji w domu. Jasne instrukcje stwarzają możliwość wykorzystywania materiałów zawartych w publikacji przez rodziców czy opiekunów dziecka pragnących kontynuować terapię logopedyczną w formie samodzielnej pracy i wspierać samoistny rozwój jego mowy. To właśnie oni obok nauczycieli wychowania przedszkolnego są pierwszymi obserwatorami trudności artykulacyjnych dziecka. Zatem oprócz logopedy to rodzice nie tylko mogą, ale także powinni być głównym wsparciem procesu rozwoju mowy i czuwać nad jego prawidłowym przebiegiem. Dlatego też zachęcam do pracy z tą książeczką w warunkach domowych jako wsparcia procesu terapeutycznego prowadzonego przez specjalistę.
Wszystkie propozycje oprócz tekstu właściwego zawierają wstępne ćwiczenia narządów artykulacyjnych, przygotowujące je do prawidłowej wymowy danej zbitki głosek, wraz z zadaniami utrwalającymi nabywaną umiejętność. Każdy tekst powinien zostać zaprezentowany dziecku przez logopedę, nauczyciela lub rodzica. Dziecko może też odczytać wierszyk samodzielnie, najlepiej w obecności dorosłego, który dokona natychmiastowej korekty w razie błędnej realizacji.
Wierszyki nasycone są głoską [r] kolejno po wybranych głoskach przedniojęzykowo-zębowych, dwuwargowych i wargowych, tylnojęzykowych, przedniojęzykowo-dziąsłowych oraz środkowojęzykowych i w otoczeniu samogłoskowym, w nagłosie, a także w wygłosie wyrazu. Umożliwia to wprowadzanie głoski [r] w optymalnej kolejności, stosownie do możliwości i potrzeb dziecka. Treść przeznaczona do ćwiczeń zapisana została czcionką bezszeryfową, wielkimi literami. Zapis taki znacząco ułatwia indywidualną pracę, przy czym początkującym czytelnikom umożliwia jednoczesny trening samodzielnego czytania.
Teksty stworzył logopeda i terapeuta pedagogiczny, dlatego łączą one w sobie wspieranie sprawności komunikacyjnych z rozwijaniem innych funkcji percepcyjno-motorycznych. Mogą być wykorzystywane m.in. do ćwiczeń percepcji wzrokowej i koncentracji uwagi poprzez wyszukiwanie wyrazów zawierających głoskę [r]. Powtarzane z pamięci pozytywnie wpływają także na rozwijanie się pamięci słuchowej dziecka.
Forma tekstów jest żartobliwa, a treść pogodna, porusza tematykę znaną dzieciom. Napisane one zostały prostym i humorystycznym językiem, który jest zrozumiały dla małego ucznia i budzi jego zaciekawienie. Słowa znane z języka potocznego mieszają się z tymi rzadziej używanymi w celu bogacenia słownictwa dziecka. Pojawiają się wyrażenia i zadania, których zrozumienie lub prawidłowe wykonanie będzie możliwe przy wykorzystaniu informacji z innych źródeł, np. encyklopedii czy internetu. Jest to dla dziecka nauka o korzyściach płynących z nowoczesnych form dostępu do wiedzy, a także trening współpracy, ponieważ większość odbiorców tejże pozycji będzie wymagała wsparcia osoby dorosłej podczas wyszukiwania informacji. Poza tym jako praktyk mam świadomość, jak istotny jest zwłaszcza we wczesnych latach rozwoju dziecka trening mózgu, i chcę uwrażliwić na to również użytkowników tej książeczki. Dlatego praca z tekstami Logostorków to nie tylko powtarzanie i nabywanie właściwych wzorców słuchowych i artykulacyjnych, lecz także – poprzez uczenie się nowych rzeczy – rozwijanie naszego najcenniejszego narządu – mózgu. Stymulowany mózg wytwarza nowe połączenia i nie korzysta już jedynie z tych utrwalonych, ale wciąż rozgałęzia komórki nerwowe i staje się przez to sprawniejszy. Dla ułatwienia pracy w razie pojawienia się niezrozumiałego słownictwa zachęcam do skorzystania ze słowniczka, który znajduje się na końcu książeczki.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Małgorzata Korona-Moskała |
ISBN druk | 978-83-8294-232-3 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 64 stron |
Wydanie | I, 2023 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
Przed przystąpieniem do ćwiczeń…
Ćwiczenia
Dzik łakomczuch
Ptasie zawody
Kobra z brodą
Sprawunki
Powrót wrotkarza
Frotka Frani
Kreacja i degustacja
Gruz Gromka
Mroźny dzień
Świnka z Hrubieszowa
Klucz sroki
Zraszacz taty
Środowe źrebię
Szron na szybie
Głodna żronka
Papuga ara
Morele i nektarynki
Igrzyska kuraków
Rama Romka
Ciepłomierz Rwandyjczyka
Komar i motor
Zwiedzam Luwr
Miejsce na Twój wierszyk
Miejsce na Twoje zadanie
Dzienniczek ćwiczeń
Słowniczek
Dyplom
Kilka słów na koniec…
Bibliografia
Przed przystąpieniem do ćwiczeń…
Głoska [r] jest przedniojęzykowo-zębową i półotwartą spółgłoską ustną, twardą i dźwięczną. Podczas jej artykulacji wargi są rozchylone. Jednocześnie czubek języka wibruje i dotyka lekko wałka dziąsłowego, wiązadła głosowe drgają, a podniebienie miękkie delikatnie przylega do tylnej ściany gardła. Brak prawidłowej realizacji głoski [r] w mowie nazywamy reraniem lub rotacyzmem. Jej właściwej artykulacji powinniśmy się spodziewać u dziecka w wieku 5–6 lat. Do tego czasu za normę uznajemy zastępowanie [r] głoską [l], a do około 3. roku życia też głoską [j].
Przy tym oczywiście należałoby oczekiwać, że głoska [r] przestanie być zastępowana jotą, a zacznie [l], w momencie pojawienia się tejże głoski w spontanicznej mowie dziecka. Przyczyną opóźnionego rozwoju mowy dziecka (ORM) w zakresie głoski [r] może być: osłabienie języka, a zwłaszcza jego czubka, niedostateczna liczba lub brak wzorców artykulacyjnych (rodzice dziecka albo opiekun, który spędza z nim dużą część czasu, sami nie realizują [r]) oraz niewykształcony słuch fonemowy. Pamiętać należy także o wpływie wad anatomicznych nabytych i wrodzonych na kształtowanie się prawidłowej artykulacji.
Terapia logopedyczna rotacyzmu polega na określeniu przyczyny trudności i jej wyeliminowaniu lub zminimalizowaniu jej wpływu na wymowę poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia. Poniżej przedstawiam propozycje ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne i przygotowujących do prawidłowej wymowy głoski [r]:
kląskanie;
- malowanie podniebienia czubkiem języka;
- „mycie” górnych zębów czubkiem języka;
- liczenie zębów czubkiem języka;
- rytmiczne powtarzanie zbitek głosek: tttt… dddd… tdtd… tdntdn…;
- wypychanie policzków czubkiem języka;
- powtarzanie: lelum-polelum; lalalaj, lelelej, lololoj, lululuj, lylylyj; adla, edle, odlo, udlu, ydly;
- prychanie lub robienie „motorka z warg” przy jednoczesnym kładzeniu na dolnej wardze języka tak, aby poczuł drgania.
Dziecko jest już prawie gotowe do rozpoczęcia pracy z wierszykami. Przedtem należy jeszcze wprowadzić je w sposób właściwej realizacji tej głoski. Obrazowo przedstawia ją Edyta Joanna Lichota w swojej publikacji pt. Terapia wad wymowy:
R – szybko dotykamy czubkiem języka do górnego dziąsła, wprowadzając jednocześnie w drgania wiązadła głosowe. Boki języka przylegają do wewnętrznych powierzchni górnych zębów i dziąseł. Przy dłuższej wymowie głoski r język wykonuje dwa lub trzy drgnięcia. Podniebienie miękkie unosimy i cofamy, zamykając przejście do jamy nosowej.
Życzę powodzenia i udanej zabawy!
Autorka