Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Cena podstawowa
45,71 zł
-15,00 zł
Cena
30,71 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Prezentowana publikacja zawiera przegląd metod, technik i narzędzi pozwalających na zdiagnozowanie dysfunkcyjności rozwoju dziecka w różnych obszarach życia, będąc jednocześnie wprowadzeniem w problematykę oddziaływań terapeutycznych w różnego typu nieprawidłowościach...
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Prezentowana publikacja zawiera przegląd metod, technik i narzędzi pozwalających na zdiagnozowanie dysfunkcyjności rozwoju dziecka w różnych obszarach życia, będąc jednocześnie wprowadzeniem w problematykę oddziaływań terapeutycznych w różnego typu nieprawidłowościach. Przedstawione propozycje nie są gotowymi receptami na rozwiązanie wszystkich problemów dzieci z zaburzeniami w rozwoju, jednak mogą być inspiracją dla planowania i realizowania działań wspomagających prawidłowy rozwój.
Autorzy książki żywią nadzieję, że publikacja zainspiruje Czytelników do nowych poszukiwań, udzieli odpowiedzi na pytania, rozwiąże choćby małe dylematy diagnostyczne i terapeutyczne, a tym samym pokaże, jak dotrzeć do najbardziej zagmatwanych labiryntów funkcjonowania dziecka z zaburzeniami w rozwoju.
Winczura Barbara
dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Jej główne zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą: problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Jest autorką bądź współautorką wielu publikacji książkowych oraz licznych artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w komunikacji oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Cytowska Beata
doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor nadzwyczajny w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Zakładu Edukacji Osób z Niepełnosprawnością. Główny obszar działalności naukowej to pedagogika specjalna oraz pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną. Autorka jest długoletnim współpracownikiem Dolnośląskiego Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży z MPDz „Ostoja” i wicedyrektorem Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjnego dla Dzieci Niepełnosprawnych we Wrocławiu – prowadzonego przez Stowarzyszenie. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się na takich zagadnieniach, jak: wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju małych dzieci oraz wsparcie ich rodzin, edukacja i rehabilitacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, problematyka dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną, zatrudnianie wspomagane osób z niepełnosprawnością, inkluzja osób z niepełnosprawnością. Autorka wielu uznanych publikacji książkowych i artykułów naukowych.
Najważniejsze publikacje:
- Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności: analiza badań - krytyka podejść - propozycje rozwiązań. (red. nauk) Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011
- Art therapy as an activity supporting the process of social adaptation of the menthally disabled persons. W: Umenie v kontexte špeciálnej pedagogiky. Ed. A. Gajdošíková. IRIS, Bratislava 2011
- Adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością intelektualną - analiza narracji. W: Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych - idee, koncepcje, badania. Red.Z. Gajdzica, Kraków - Katowice: "Impuls", 2011
- Experience of disability - analysis of narrative interviews with adults with intellectual disability. W: Specjal [!] pedagogy: towards new challenges. Ed. by T. Żólkowska, D. Szarkowicz. Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski, 2011.
- The sense and meaning of work in the life of intellectually disabled adults. W: Special pedagogy in researches and scientific analysis. Ed. T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska, University of Stettin. Special Pedagogy Department. ZAPOL, Szczecin 2009
- Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. (współred.) "Impuls", Kraków 2008
- Ewolucja wzorów zachowań i postaw wobec ludzi niepełnosprawnych intelektualnie. Kwartalnik Pedagogiczny. R. 53, nr 1/2008 The realization of the "supported employment for mentally disabled people-trainer" programme. W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension. Ed. T. Żółkowska, M. Wlazło. Szczecin: ZAPOL, 2008
- Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. (współred.) "Impuls", Kraków 2007
- Idea integracji edukacyjnej w realiach szkół gimnazjalnych. W: Świat pełen znaczeń: kultura i niepełnosprawność. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków: "Impuls", 2006
- Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. (współred.) "Impuls", Kraków 2005 - Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Instytut Technologii Eksploatacji, Radom - Wrocław 2002
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Winczura Barbara, Cytowska Beata |
ISBN druk | 978-83-8095-742-8 |
ISBN e-book | 978-83-8294-073-2 |
Objętość | 308 stron |
Wydanie | III, 2019 |
Format | B5 (160x235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
ROZPOZNANIE – RÓŻNE PODEJŚCIA DIAGNOSTYCZNE
1.Małgorzata Prokosz:
Diagnoza dziecka z zaburzeniami w rozwoju – konteksty definicyjne
2.Maria Szecówka:
Pojęcie diagnozy psychologicznej i problem testowego diagnozowania intelektu
3.Beata Cytowska:
Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
4.Barbara Winczura:
Diagnoza i terapia deficytów poznawczych dziecka autystycznego na podstawie
koncepcji teorii umysłu
5.Julita Uraniuk:
O dwóch takich, co... dostali diagnozę
TERAPIA – WSPIERANIE – EDUKACJA
1.Małgorzata Skórczyńska:
Programy wczesnej interwencji Lovaasa i Greenspana w terapii małego dziecka z autyzmem
2.Beata Cytowska:
ADHD – terapia czy inne spojrzenie na dziecko?
3.Julita Urbaniuk:
Czytanie mapy czy recytowanie wiersza? Strategie utrwalania wiedzy przez dzieci z uszkodzonym słuchem
4.Elżbieta Jezierska:
Terapia poprzez dramę dziecka napotykającego na trudności szkolne
5.Maria Jabłońska:
Dziecięce uczestniczenie w dzialaniach artystycznych
6.Malgorzata Siemież
Dolnośląski Ośrodek Osób Twórczych - jako przykład zintegrowanych działań dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
7.Paweł Cylulko:
Improwizacje na dziecięcych instrumentach perkusyjnych w muzykoterapii
dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
8.Anna Regner:
Wczesne wspomaganie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka z zastosowaniem metody Castillo Moralesa
9.Agnieszka Drzazga:
Nauczanie kierowane dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
10.Wiesław Cieślicki:
Wpływ rehabilitacji w wodzie na usprawnianie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa i dzieci z autyzmem
11.Dariusz Rutkowski:
Aktywności ruchowa jako forma rehabilitacji młodzieży oraz dzieci niewidomych i słabowidzacych na przykładzie zimowych obozów integracyjnych
12.Teresa Malik:
Edukacja seksualna uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
RODZINA W ASPEKCIE DIAGNOZY I TERAPII ZABURZEŃ ROZWOJU DZIECI
1.Andrzej Ładyżyński:
Niedoceniony w wychowaniu dziecka – świat uczuć
2.Małgorzata Skórczyńska:
Podejście zorientowane na rodzinę we współczesnej teorii i praktyce wczesnej interwencji
3.Małgorzata Prokosz:
Diagnoza rodziny biologicznej w pracy z wychowankiem domu dziecka
4.Lidia Witak – Światłowicz:
Porozumiewanie się dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w codziennych sytuacjach