Kobieta w kulturze - kultura w kobiecie
Cena podstawowa
42,76 zł
-50%
Cena
21,38 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 22,00 zł
Praca podejmuje problem bardzo ważny i oryginalny, odnoszący się do współczesnej konstrukcji tożsamości i biografii kobiecej. Wpisuje się we współczesną debatę socjologiczną i pedagogiczną, której istotę krystalizują dwa pytania:...
Książka dostępna w wersji papierowej i e-book.
Publikacja koncentruje się na zachowaniach mimetycznych kobiet. Głównym celem badań przeprowadzonych przez autorkę było uchwycenie zacierającej się rzeczywistości wśród badanych kobiet. Dowodzi ona, że obecnie mass media mają ogromne znaczenie w kształtowaniu obrazu rzeczywistości, w tworzeniu ogólnie przyjętych norm i zasad. Szczególnie skutecznym medium jest telewizja ze względu na dynamiczne połączenie obrazu, dźwięku i ruchu, natomiast interesującą grupą odbiorców opisaną w książce są kobiety ze względu na zmieniającą się ich rolę społeczną i polityczną.
Autorka, przedstawiając wyniki wywiadów z kobietami prezentującymi różne style życia, ukazuje wpływ przekazów telewizyjnych na wybrane obszary życia kobiet. Z książki dowiadujemy się między innymi, w jaki sposób telewizja wpływa na życie kobiet, w jakich obszarach i czym jest uwarunkowany wpływ telewizji na zachowanie kobiety, ale także jakie są preferencje telewizyjne kobiet, np. jakie programy oglądają najchętniej i ile czasu spędzają przed telewizorem.
Opis
Specyficzne kody
Łyszkowska Edyta
dr, adiunkt w Instytucie Pedagogiki UW MSC w Warszawie, medioznawca, rzecznik prasowy instytutu badawczego AGB Nielsen Media Research zajmującego się elektronicznym pomiarem widowni telewizyjnej. Doktorat obroniła 12 grudnia 2007 r. na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Rozpoczęła współpracę w charakterze wykładowcy z Wydziałem Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, z Kołem Naukowym Studentów Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i innymi uczelniami. Realizowała również projekty, których rezultatem były między innymi publikacje raportów telewizyjnych 2002–2008 czy moda na reality show w telewizji. Jest autorką wielu artykułów eksperckich w prasie branżowej dotyczących telewizji, programów telewizyjnych, kanałów tematycznych. Jej zainteresowania naukowe dotyczą problematyki tożsamości, płci i rodzaju, wpływu telewizji na człowieka, pedagogiki mediów, psychologii rozwoju i socjologii. Wyniki swoich badań prezentowała na licznych konferencjach krajowych. W swej karierze zawodowej była związana między innymi z międzynarodową firmą konsultingową Ernst & Young i magazynem kobiecym „Twój Styl”.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Łyszkowska Edyta |
ISBN druk | 978-83-7587-105-0 |
ISBN e-book | 978-83-7587-105-0 |
Objętość | 266 stron |
Wydanie | I, 2009 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I
Teoretyczne podstawy badań
Rozdział 1
Rozstrzygnięcia terminologiczne
1.1. Mimesis i zachowania mimetyczne
1.2. Koncepcja teorii społecznej Pierre’a Bourdieu
1.3. Style życia
1.4. Obszar pozycji społecznych i stylów życia według Pierre’a Bourdieu i ich zastosowanie do wyboru grup docelowych
Rozdział 2
Wybrane teorie komunikacji masowej
2.1. Szkoły komunikowania
2.2. Modele procesu komunikowania
2.3. Pedagogika mass mediów
Rozdział 3
Fazy cyklu życia, czyli główne okresy przemian
3.1. Poczucie własnej tożsamości
3.2. Fazy rozwoju człowieka a rodzina
3.3. Fazy rozwoju człowieka a aktywność zawodowa
3.4. Fazy rozwoju człowieka a duchowość
Rozdział 4
Sytuacja kobiet w ujęciu społecznym, ekonomicznym i prawnym
4.1. Zarys historyczny sytuacji społecznej, ekonomicznej i prawnej kobiet
4.2.Stereotypy i uprzedzenia
Część II
Wyniki i opis badań
Rozdział 1
Badania telemetryczne
Rozdział 2
Analiza zachowań telewizyjnych kobiet na podstawie badań telemetrycznych
Rozdział 3
Seriale telewizyjne a codzienność
Rozdział 4
Otwarty wywiad pogłębiony
Rozdział 5
Dobór i sylwetki badanych kobiet
Rozdział 6
Analiza badań jakościowych w grupie docelowej – kobiety w wieku 18–24 lat
6.1. Zwyczaje korzystania z telewizji
6.2. Postrzeganie roli kobiety w rodzinie
6.3. Wpływ telewizji na kobietę i jej cielesność
6.4. Duchowość – religijność w związku z treściami telewizyjnymi
6.5. Wpływ telewizji na rozwiązywanie konfliktów
Rozdział 7
Analiza badań jakościowych w grupie docelowej – kobiety w wieku 25–39 lat
7.1. Zwyczaje korzystania z telewizji
7.2. Postrzeganie roli kobiety w rodzinie
7.3. Wpływ telewizji na kobietę i jej cielesność
7.4. Duchowość – religijność w związku z treściami telewizyjnymi
7.5. Wpływ telewizji na rozwiązywanie konfliktów
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Spis schematów
Spis wykresów Spis tabel
Praca podejmuje problem bardzo ważny i oryginalny, odnoszący się do współczesnej konstrukcji tożsamości i biografii kobiecej. Wpisuje się we współczesną debatę socjologiczną i pedagogiczną, której istotę krystalizują dwa pytania: w jaki sposób dziewczynki i chłopcy są „socjalizowani w” kobiecość/męskość? (w warunkach szeroko rozumianej zmiany społecznej, w tym także prymatu kultury mediów)?; jakie warunki można w sposób świadomy tworzyć [...] w celu [...]„optymalnego” czy „racjonalnego” , względnie „krytycznego” wychowania młodych ludzi w tym zakresie? Niezależnie od tego, iż nie ma zgody w kwestii odpowiedzi na te pytania, ważne są kolejne – podejmowane zarówno w perspektywie diagnostycznej, jak i stricte pedagogicznej – próby ustosunkowania się do powyższych problemów. I tego typu zadania podjęła się w swojej dysertacji Edyta Łyszkowska. [...]
Jest to oryginalne i twórcze dzieło, które stanowi niezaprzeczalny wkład Autorki w wybrane przez nią pole problemowe. Rozprawa dowodzi bardzo wysokiej ogólnej wiedzy teoretycznej Autorki, zarówno w zakresie nauk społecznych, jak i szeroko rozumianej humanistyki.
Z recenzji Prof.zw. dr hab. Zbyszko Melosika
Ha! Czytałam tę książkę z wypiekami na twarzy i uczuciem, że zwiedzam zupełnie mi nieznane rejony ludzkiego postrzegania świata.
Edyta Łyszkowaka przedstawiła wyniki badań kobiet prowadzonych w dwóch grupach wiekowych, a sprawdzające relacje między oglądanymi programami telewizyjnymi i sposobem postrzegania rzeczywistości i siebie, związków, sposobem rozwiązywania konfliktów, czy poglądami religijnymi.
Od razu przyznam, że poglądy prezentowane przez kobiety w wieku 18-24 lat budziły we mnie to przerażenie, to chęć załamywania rąk, czy wreszcie śmiech. Uzależnienie od serialowych zdarzeń, planowanie dnia tak, by znalazł się w nim czas na obejrzenie 4325 odcinka "Mody na sukces", czy utożsamianie się z bohaterami seriali, to coś co nigdy nie przyszło by mi do głowy jako rzecz świadomie wybierana.
Wypowiedzi kobiet w wieku 25-39 lat są nieco bardziej stonowane i nie tak emocjonalne, choć to, jak respondentki znają najróżniejsze reklamy budzi mój niekłamany podziw podszyty jednak lekko ironią.
Oczywiście cześć stricte badawczą poprzedza dobrze opracowany dział teoretyczny, w którym możemy dowiedzieć się czym różni się kapitał kulturowy od kapitału ekonomicznego, poznajemy stereotypy dotyczące kobiet ( z później realizacje owych stereotypów w reklamach), a wreszcie - poznajemy zasady badań telemetrycznych. P.S. To pisałam ja - wielbicielka serialu "Dr House";)
źródło: http://prowincjonalnenauczycielstwo.blogspot.com
Pod tym nieco tajemniczym tytułem kryje się studium socjopedagogiczne poświęcone wpływowi telewizji na sposób postrzegania rzeczywistości przez kobiety.
Zachowania mimetyczne oznaczają zachowania naśladowcze. W biologii jest to ochronne upodobnianie się zwierząt do środowiska, w kulturze jest to naśladowanie rzeczywistości w sztuce i literaturze (np. gra aktora). Tutaj mamy odwrotne znaczenie – naśladowanie fikcji (przekaz telewizyjny) w życiu.
Edyta Łyszkowska przeprowadziła badania na dwóch różnych wiekowo grupach kobiet.
Zakres badań dotyczył wielu sfer życia - rodzinnej, zawodowej, estetycznej, edukacyjnej, zdrowotnej, itd.
Wyniki badań pokazują znaczący wpływ telewizji na życie kobiet. Młodsze kobiety (18-24) spędzają mniej czasu przed telewizorem, za to przekazywane treści mają na nie o wiele większy wpływ niż dzieje się to w drugiej grupie kobiet (25-39), która spędza więcej czasu przed telewizorem, ale ma dystans do przekazywanych treści.
Do zachowań mimetycznych Edyta Łyszkowska zalicza m.in. stosowanie w życiu telewizyjnych porad (z zakresu ogrodnictwa, medycyny czy wychowywania dzieci), kupowanie reklamowanych produktów, włączanie reklamowych haseł do języka potocznego, czy rozwiązywanie konfliktów (wzorce czerpane z „rodzinnych”, rodzimych seriali). Studium pokazuje, jak treści telewizyjne wpływają na różne obszary życia kobiet, jakie są ich preferencje, ile czasu spędzają przed telewizorem, na co zwracają uwagę.
Oczywiście, prezentowana praca jest tylko wycinkiem problemu i porównuje tylko dwie kategorie wiekowe, mimo to można stwierdzić, jak wiele łączy i jak wiele dzieli badane kobiety.
Edyta Łyszkowska zwraca też uwagę na konieczność kontynuacji tego typu badań, choćby ze względu na szybko zachodzące zmiany technologiczne i adaptacyjne funkcje człowieka.
źródło: /bb/ http://netbird.pl/a/190/26783,1