Przedmiotem rozważań poszczególnych Autorów są proces i efekty edukacji aksjologicznej, takie jak kompetencje aksjologiczne, świadomość i wrażliwość aksjologiczna oraz możliwie konsekwentna postawa aksjologiczna
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Przedmiotem rozważań poszczególnych Autorów są proces i efekty edukacji aksjologicznej, takie jak kompetencje aksjologiczne, świadomość i wrażliwość aksjologiczna oraz możliwie konsekwentna postawa aksjologiczna
Ze względu na fakt sytuowania się podstaw edukacji, także pedagogów w filozofii człowieka i aksjologii, celem książki jest ukazanie miejsca, rangi i roli tej drugiej w kształceniu pedagogów na poziomie wyższym. Przedmiotem rozważań poszczególnych Autorów są proces i efekty edukacji aksjologicznej, takie jak kompetencje aksjologiczne, świadomość i wrażliwość aksjologiczna oraz możliwie konsekwentna postawa aksjologiczna, w tym wiedza o wartościach z rozpoznawaniem aksjologicznych przesłanek działań własnych i cudzych oraz wiedza o funkcjonujących orientacjach aksjologicznych. Książka oddaje pewien wymiar stanu badań nad aksjologią w pedagogice. Składa się z czterech części.
Pierwsza dotyczy obecności aksjologii w studiach pedagogicznych – potrzeby rekonstrukcji aksjologii, takich aspektów w Procesie Bolońskim, który wyznacza standardy w kształceniu wyższym w ramach UE, niektórych aspektów kształcenia aksjologicznego oraz porządkującej i integrującej roli wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym. Druga część skupia się na wartościach tego procesu. Część trzecia dotyczy kulturowych funkcji edukacji aksjologicznej. Część czwarta odsłania niektóre aspekty wspólnego świata wartości studentów i nauczycieli akademickich.
Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Szkoły Wyższej w Instytucie Pedagogiki UJ, członek Zespołu Pedagogiki Ogólnej i Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN. Główne zainteresowania badawcze mieszczą się w obszarze: aksjologicznych i antropologicznych podstaw pedagogiki szkoły wyższej, pedagogiki ogólnej i pedagogiki chrześcijańskiej.
Autorka wielu publikacji, ważniejsze z nich to: Sytuacja szkolna początkujących licealistów, Rzeszów 1992; Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera, wyd. I, Rzeszów 1998; Warstwa duchowa w teoriach pedagogicznych XX wieku – W. Flitner, S. Hessen, S. Kunowski”, w: „W trosce o integralne wychowanie”, M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, (red.) Lublin 2003; Duchowość jako wartość i obszar wspierania rozwoju człowieka dorosłego, w: „Aksjologia edukacji dorosłych”, J. Kostkiewicz (red.), Lublin 2004, Miejsce aksjologii w filozofii wychowania Karola Kotłowskiego, w: „Idee pedagogiki filozoficznej”, S. Sztobryn, B. Śliwerski (red.), Łódź 2003; Pytania o fundamenty zreformowanej szkoły, w: „Praktyka tworzenia edukacyjnej wspólnoty”, A. Sajdak (red.), Kraków 2005; Edukacja aksjologiczna dorosłych – zaniechania i potrzeby, „Chowanna” 2005, t.2(25); Filozofia człowieka – filozofia edukacji – rozwój moralny studenta, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2005, nr 26 – 27; Aksjologiczne podstawy w katolickich koncepcjach pedagogicznych, „Edukacja Otwarta”, Płock 2006, nr 1–2 (21–22); Wspólnota jako kategoria pedagogiki chrześcijańskiej, w: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.) „Edukacja – moralność - sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP”, Lublin 2007; Wartości jako rzeczywistość porządkująca i integrująca przebieg studiów pedagogicznych, w: „Aksjologia w kształceniu pedagogów”, J. Kostkiewicz (red.), Kraków 2008.
Redaktorka i współautorka takich książek jak: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Wybór tekstów, Stalowa Wola 1996, 1997, 1999, 2000; Szkice o kształtowaniu osobowości, Rzeszów 1997; Aksjologia edukacji dorosłych, Lublin 2004; Uniwersytet i wartości, Kraków 2007; Aksjologia w kształceniu pedagogów, Kraków 2008.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Kostkiewicz Janina
ISBN druk
978-83-7308-887-0
ISBN e-book
978-83-7308-887-0
Objętość
354 stron
Wydanie
I, 2008
Format
B5 (160x235)
Oprawa
miękka, klejona
Wstęp
Część I
Aksjologia a studia pedagogiczne
Katarzyna Olbrycht
Aksjologiczne wymiary kształcenia pedagogów
Maria Czerepaniak-Walczak
Aksjologiczne aspekty Procesu Bolońskiego; pytania o jego przesłanki i cele w kontekście akademickiego kształcenia pedagogów
Józef Półturzycki
Potrzeba rekonstrukcji aksjologii w pedagogicznych studiach akademickich
Stanisław Palka
Kształtowanie postaw badawczych studentów pedagogiki w uniwersyteckim procesie dydaktycznym
Janina Kostkiewicz
Wartości jako rzeczywistość porządkująca i integrująca przebieg studiów pedagogicznych
Część II
Wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym
Janina Kostkiewicz
Filozofia człowieka − filozofii a edukacji – rozwój moralny studenta
Danuta Skulicz
Aksjologiczny wymiar celów kształcenia pedagogów
Danuta Waloszek
Partycypacja i antycypacja jako kategorie kształcenia nauczycieli. Ogólne założenie i wnioski
Katarzyna Wrońska
Edukacja aksjologiczna pedagogów a problem przekazu wartości w wychowaniu
Dorota Pauluk
Stymulowanie rozwoju moralnego pedagogów – kontekst pedagogiczno-psychologiczny
Ewa Ryś
Rozwoj emocjonalny jako zagubiona kategoria edukacji aksjologicznej szkoły wyższej
Część III
Edukacja aksjologiczna – kultura w edukacji
Małgorzata Partyka
Afirmacja osoby jako podstawa edukacji aksjologicznej w szkole wyższej
Ewa Augustyniak
Kultura szkoły − aksjologiczna codzienność studiowania
Justyna Truskolaska, Magdalena Łuka
Pedagogika zabawy – nowe wartości w edukacji uniwersyteckiej
ks. Marek Studenski
Aksjologiczny wymiar edukacji pedagogów w kontekście czekających ich zadań dydaktyczno-wychowawczych w polskiej szkole
Jan Samek
Zajęcia terenowe w klasztorach, kościołach, muzeach i galeriach jako specyficzna forma nauczania aksjologii
Joanna Torowska
Dziedzictwo kulturowe jako wartość. Implikacje do kształcenia pedagogów w szkole wyższej
Część IV
Świat wartości studentów i nauczycieli akademickich
Barbara Wolny
Wartości życia człowieka w opinii studentów pedagogiki ewicz 8 lutego2008.indd
Anna Walulik CSFN, Renata Spyrka
Świat czy światy wartości nauczycieli akademickich i studentów?
Walentyna Wróblewska
Autoedukacja studentów w kontekście preferowanych wartości
Karol Mausch
„Uczucia duchowe” jako zagrożona wartość w edukacji pedagogów
Małgorzata Wójcik
Refleksyjność jako wartość w profesjonalnym kształceniu studentów
Beata Nowak
Kształcenie uniwersyteckie jako przygotowanie do spotkania z osobą niepełnosprawną