Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji
ISBN: 978-83-7850-195-4
24,76 zł
16,76 zł
Oszczędzasz: 8,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Rozdział czwarty obejmuje prezentację materiału empirycznego zgromadzonego na podstawie przeprowadzanych wywiadów.
Wartości wyznaczają horyzont rozwoju człowieka. (…) Młody człowiek otwiera się na wartości, zwykle w specyficzny tylko dla siebie sposób. Bywa, że deterministyczne nastawia się na ideał, pragnie być najlepszy, podziwiany, ważny. Sposób bycia i wyrażania siebie jest zatem odpowiedzią na tę potrzebę i daje również obraz tego, co jest dla niego prymarne, a więc wartościowe. Z tego też powodu, mając na uwadze istotne funkcje wartości, w wymiarze zarówno subiektywnym, jak i obiektywnym, podjęto próbę ustalenia, na czym koncentruje się młodzież licealna. (…) w perspektywie problematyki podjętej w tej książce ważne było również poznanie, w jakim zakresie młodzież doświadcza lub doświadczała samotności i jak sobie z nią radzi. Nie bez powodu dociekano również zainteresowań i pasji młodzieży, które wypełniają jej wolny czas, a ponadto stanowią podstawę i przestrzeń rozwoju, autoafirmacji i samourzeczywistnienia.
[…] Przedmiot badań stanowiły zatem trzy kategorie: wartości, samotność i pasje.
Kleszcz Magdalena
Łączyk Małgorzata
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-7850-760-4 |
ISBN e-book | 978-83-7850-195-4 |
Objętość | 128 stron |
Wydanie | III, 2014 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp (Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk)
Magdalena Kleszcz
Rozdział I. Eksplikacja zagadnień związanych z kategorią wartości
Problematyka wartości w naukach społecznych
Funkcjonowanie pojęcia wartości w ujęciu filozoficznym
Pojęcie wartości w socjologii
Psychologiczne rozumienie wartości
Pedagogika wobec wartości
Wartościowanie jako proces
Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań
Dorastanie a kryzys w wartościowaniu
Małgorzata Łączyk
Rozdział II. Samotność w ujęciu interdyscyplinarnym
O fenomenie samotności w filozofii
Psychologia i pedagogika o samotności i osamotnieniu na tle osobowościowym i socjokulturowym
Rodzaje samotności jako przyczynek ustalenia wykładnirozumienia jej istoty
Rodzaje i typy samotności
Samotność jako konsekwencja deficytu w sferze potrzeb
Koincydencja samotności z twórczością jako naczelną kategorią wartościowego życia
Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk
Rozdział III. Metodologia badań własnych
Założenia teoretyczne i metodologiczne badań
Przedmiot i cele badań naukowych
Problemy badawcze
Metoda i technika prowadzenia badań
Opis narzędzi badawczych wykorzystanych w badaniach własnych
Polska adaptacja Value Survey Miltona Rokeacha autorstwa Piotra Brzozowskiego
Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu autorstwa Piotra Olesia
Procedura badań i charakterystyka badanych
Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk
Rozdział IV. Wartości, pasje i doświadczenie samotności młodzieży na podstawie analizy wypowiedzi badanych
Licealiści w recepcji własnej – prezentacja samoopisu badanych
Wartości deklarowane przez licealistów podczas wywiadów
Zróżnicowanie preferencji wartości wśród badanych na podstawie skali Miltona Rokeacha
Kryzys w wartościowaniu na podstawie Kwestionariusza do Badania Kryzysu w Wartościowaniu Piotra Olesia
Pasje badanej młodzieży
Pasje młodzieży jako wartość i wykładnia wartości
Obecność innych i ich znaczenie
Samotność jako element doświadczenia życiowego badanych
Podsumowanie i wnioski końcowe (Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk)
Bibliografia
Aneks
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów