Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym
ISBN: 978-83-7587-285-9
20,00 zł
ROZDZIAŁ TRZECI ZAWIERA 17 SCENARIUSZY ZAPLANOWANYCH NA JEDNĄ LUB DWIE JEDNOSTKI LEKCYJNE W ZALEŻNOŚCI OD TEMATU ORAZ KILKANAŚCIE PROPOZYCJI NA DODATKOWE ĆWICZENIA DO WYKORZYSTANIA W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU.
Książka wpisuje się w nurt współczesnych koncepcji metodycznych w zakresie rozwijania umiejętności psychospołecznych dzieci i młodzieży. Umiejętności te wydają się być szczególnie istotne w świecie zdominowanym przez przemoc, świecie, w którym zatracane są prawidłowe relacje interpersonalne. Dlatego warto już od najmłodszych lat wyposażać w nie dzieci oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości. W odpowiedzi na ten postulat, powstała niniejsza książka, której głównym celem jest prezentacja programu zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, umożliwiającego rozwijanie ich poczucia własnej wartości.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej z nich przedstawiono zagadnienie poczucia własnej wartości, odwołując się w znacznej mierze do teorii N. Brandena. W przystępny sposób omówiono czynniki mające wpływ na budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz opisano zachowania osób o prawidłowym i niewłaściwym poczuciu własnej wartości. W części drugiej Autorki zapoznają czytelnika z warsztatem metodycznym nauczyciela-wychowawcy, prezentując etapy, strategie i zasady pracy z grupą a także zagadnienia dotyczące ewaluacji programów profilaktyczno-wychowawczych. Najbardziej znacząca dla praktyki pedagogicznej jest trzecia część książki, w której przedstawiono autorski program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część praktyczna stanowi ponad 48 stron opracowania.
ROZDZIAŁ TRZECI ZAWIERA 17 SCENARIUSZY ZAPLANOWANYCH NA JEDNĄ LUB DWIE JEDNOSTKI LEKCYJNE W ZALEŻNOŚCI OD TEMATU ORAZ KILKANAŚCIE PROPOZYCJI NA DODATKOWE ĆWICZENIA DO WYKORZYSTANIA W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU.
Lewandowska-Kidoń Teresa
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Pedagogiki i Pedagogiki Specjalnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie. Jej główne zainteresowania naukowe skupiają się wokół następujących zagadnień: edukacja i terapia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychospołeczne funkcjonowanie dzieci chorych, przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. Autorka i współautorka książek Drama w kształceniu pedagogicznym (2001, 2003), Style wychowania i postawy rodzicielskie wobec dzieci z zaburzeniami oddawania moczu (2015).
Wosik-Kawala Danuta
doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Pracuje w Zakładzie Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jej główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki wychowania dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z ich kompetencjami psychospołecznymi, a także funkcjonowania instytucjonalnych i rodzinnych form opieki nad dzieckiem. Autorka i współautorka książek: Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum (2007), Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych (2013), Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli (2010, 2012). Redagowała i współredagowała naukowo monografie: Komunikacja i edukacja – ku synergiczności porozumiewania się (2009, 2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (2011, 2012), Internet w psychologii – psychologia w Internecie (2011), Wychowanie wobec wyzwań współczesności (2011), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (2011, 2013), Wieloaspektowość komunikacji społecznej w środowisku wielu kultur (2012), Wychowawcza rola szkoły (2012).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Lewandowska-Kidoń Teresa, Wosik-Kawala Danuta |
ISBN druk | 978-83-7587-285-9 |
ISBN e-book | 978-83-7587-285-9 |
Objętość | 100 stron |
Wydanie | I, 2009 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział I
Poczucie własnej wartości w świetle literatury psychopedagogicznej
1.1. Poczucie własnej wartości według Nathaniela Brandena
1.2. Czynniki determinujące poczucie własnej wartości
1.2.1. Wpływ rodziców (opiekunów) na kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka
1.2.2. Znaczenie szkoły w kształtowaniu poczucia własnej wartości dziecka
1.3. Rozwój poczucia własnej wartości w ontogenezie
1.4. Poczucie własnej wartości a zachowanie człowieka
Rozdział II
Metodyka pracy z grupą
2.1. Etapy pracy z grupą
2.2. Zasady pracy z grupą
2.3. Metody pracy z grupą
2.4. Strategie pracy z grupą
2.5. Ewaluacja
Rozdział III
Program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym
3.1. Scenariusze
Scenariusz 1
Scenariusz 2
Scenariusz 3
Scenariusz 4
Scenariusz 5
Scenariusz 6
Scenariusz 7
Scenariusz 8
Scenariusz 9
Scenariusz 10
Scenariusz 11
Scenariusz 12
Scenariusz 13
Scenariusz 14
Scenariusz 15
Scenariusz 16
Scenariusz 17
3.2. Propozycje dodatkowych ćwiczeń do wykorzystania w trakcie realizacji programu Zakończenie Bibliografia