Dzień polskiego skauta w pieśni. Zbiór śpiewów i piosenek jednogłosowych. Część 1
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.
Reprinty: reprint wydania, [1917]. "Dzień polskiego skauta w pieśni".
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.
Reprinty: reprint wydania, [1917]. "Dzień polskiego skauta w pieśni".
Polecamy Czytelnikom kolejny śpiewnik harcerski wydany w wersji oryginalnej 30 stycznia 1917 roku. W śpiewniku zawarto w sumie 60 pieśni podzielonych na cztery części:
1. Pieśni religijne,
2. Kolędy,
3. Pieśni patryjotyczne,
4. Pieśni pochodowe i towarzyskie.
Wznowiony przez Oficynę Wydawnicza „Impuls” śpiewnik jest znakomitym materiałem dla osób odpowiedzialnych w drużynach i szczepach za wychowanie muzyczne. Wplatanie śpiewanych przed stu laty piosenek do współczesnego repertuaru harcerskiego świadczy przecież o ciągłości tego ruchu i w najbardziej z naturalnych sposobów uczy młodego człowieka tego, czym jest tradycja.
Śpiew należał w skautingu i harcerstwie do niezwykle istotnych elementów wychowawczych. Miał za zadanie integrować grupę rówieśników, scalać ją i czynić niekiedy ośrodkiem życia kulturalnego (kto dziś jest w stanie wskazać funkcjonujący chór harcerski, rzecz w okresie międzywojennym dość powszechnie występującą), a zarazem zapoznawać młodego człowieka z wielowiekową tradycją narodu polskiego.
Zapraszamy i polecamy!
Polecamy 95 tytułów serii Przywrócić Pamięć
Godecki Tomasz
urodził się 21 grudnia 1878 roku w Warszawie, zmarł 20 stycznia 1957 roku w Sopocie. Dyrygent. Studiował na wydziale prawa Uniwersytetu Warszawskiego oraz w warszawskim Instytucie Muzycznym.
Początkowo dyrygował chórami amatorskimi. W 1907 roku został zastępcą dyrygenta opery Warszawskich Teatrów Rządowych i 3 listopada tegoż roku dyrygował po raz pierwszy operą „Jadwiga”. W latach 1910–1915 pracował na stanowisku samodzielnego dyrygenta, dyrygował w tym czasie między innymi operami: „Halka”, „Thais”, „Hrabina”, „Niema z Portici”. W 1910 roku przez kilka miesięcy kierował teatrem Momus, w lecie tegoż roku dyrygował orkiestrą w teatrze Bagatela, w 1913 roku sprawował funkcję kierownika muzycznego tego teatru. Potem znalazł zatrudnienie w sądownictwie. Do teatru wrócił w 1953 roku i aż do śmierci pracował na stanowisku korepetytora baletu w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
Tomasz Godecki, 2015,
http://www.encyklopediateatru.pl/osoby/76947/tomasz-godecki, dostęp: 1.02.2016.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Reprint wydania | 1917rok |
Autor | Godecki Tomasz |
ISBN druk | 978-8-8095-014-6 |
ISBN e-book | |
Objętość | 44 stron |
Wydanie | I, 2016 |
Format | A6 (120x160) |
Oprawa | twarda, szyta |
I Pieśni Religijne
1. Pieśń poranna
2. Pieśń wieczorna
3. Modlitwa
4. Odpowiedzi łacińskie przy mszy św. śpiewanej
5. Boże coś Polskę
6. Bogurodzica
8. Chorał 'Z dymem pożarów"
II Kolędy
9. Bóg się rodzi
10. Jezus malusieńki
11. Wśród nocnej ciszy
12. Lulajże, Jezuniu.
13. Anioł pasterzom mówił
14. Gdy się Chrystus rodzi
15. W żłobie leży
16. Dzisiaj w Betlejem
17. Przybieżeli do Betlejem pasterze
III Pieśni patriotyczne
18. Mazurek Dąbrowskiego
19. Polonez Kościuszki
20. Taki nasz hetmanie śpiew
21. Rocznica powstania
22. Sztandary Polskie w Kremlu
23. Pieśń strzelecka
24. Warszawianka
25. Marsz żuawów
26. Marsz czwartaków
27. Do Francuzów
28. Bywaj dziewcze zdrowe
IV Pieśni Pochodowe i Towarzyskie
29. Marsz Sokołów
30. Marsz Sokołów
31. Marsz Strzelców
32. Krakus.
33. Dalej Flankiery
34. Puławianka
35. Wycieczka.
36. Hej z góry, z góry
37. Piosenka żołnierska
38. Gdzież to jedziesz, Jasiu 3
9. Krakowiak o Wiśle
40. Od Warszawy do Krakowa
41. O mój rozmarynie
42. Pod Krakowem czarna rola
43. Pobudka
44. Haniś moja, Haniś
45. Wędrowali trzej ułani z wojny
46. A kto chce rozkoszy użyć
47. Piosenka Skautów
48. Do pracy
49. Straż nad Wisłą
50. Miał pan hetman córy dwie
51. Hej na górze dębina
52. Gdzie dom jest mój
53. Chciał żołnierzyk piwo pić
54. Czerwony pas
55. Czas do pracy
56. Oj ziemio
57. Kto raz się wzniósł
58. Orły sokoły
59. Hej ty Wisło
60. Pieśń Filaretów
Oficyna Wydawnicza ”Impuls” nie ustaje w wysiłkach zmierzających do przypomnienia harcerskiego dorobku wydawniczego z okresu przedwojennego. Jedną z najnowszych wznowionych pozycji jest pierwsza część śpiewnika pt. „Dzień polskiego skauta w pieśni”. Pierwsze jego wydanie ukazało się przed prawie stu laty, w 1917 r.
Śpiew należał w skautingu i harcerstwie do niezwykle istotnych elementów wychowawczych. Miał za zadanie integrować grupę rówieśników, scalać ją i czynić niekiedy ośrodkiem życia kulturalnego (kto dziś jest w stanie wskazać funkcjonujący chór harcerski, rzecz w okresie międzywojennym dość powszechnie występującą), a zarazem zapoznawać młodego człowieka z wielowiekową tradycją narodu polskiego.
Zawierająca sześćdziesiąt utworów pozycja wskazuje na obecność powyższego elementu tradycji w stopniu co najmniej wysokim. Zamieszczone piosenki i pieśni można podzielić na trzy zasadnicze części. Pierwsza część to pieśni religijne, w tym kolędy. Druga część to pieśni patriotyczne z tym, że do nich nie zaliczono takich, które w czasach nam współczesnych za takie uchodzą (np. „Marsz strzelców” umieszczony w dziale pieśni pochodowych i towarzyskich). Trzecia to utwory śpiewane w trakcie wycieczek, przemarszów i w okolicznościach nie związanych z bardziej podniosłym nastrojem. Naturalnie, część z zamieszczonych pieśni znana jest także współczesnym harcerzom, choć nie zawsze muszą one być przez nich śpiewane. Modlitwa poranna i wieczorna, „Boże coś Polskę” czy „Bogurodzica” znane są większości harcerzy, ale już chorał „Z dymem pożarów” kojarzyć się może tylko znawcom historii muzyki polskiej lub powstania warszawskiego. Powszechnie znane są kolędy, ale już część pieśni patriotycznych z pewnością nie. Prawdopodobnie trudno byłoby znaleźć nie tylko członka braci harcerskiej, który potrafiłby zanucić czy zaśpiewać pieśń „Sztandary polskie w Kremlu”. Najobszerniejszą część stanowią pieśni pochodowe i towarzyskie. To właśnie one stanowią podstawę do oceny jakie kwestie absorbowały harcerskich rówieśników sprzed stu laty. Sam przegląd tytułów, bez analizowania treści podpowiada, że przywiązanie harcerzy do kraju ojczystego i praca dla niego stanowiły istotny element wychowania. Porównując tytuły w śpiewnikach współczesnych i tych sprzed stu lat można dojść do wniosku, że dziś piosenki marszowe i towarzyskie traktują o rzeczach nieco bardziej błahych. Te z drugiej dekady XX wieku odnoszą się często do powinności żołnierskich, poszczególnych regionów Polski czy wysiłku dla ojczyzny. Dlatego właśnie warto, aby przynajmniej jakiś procent z tych utworów wrócił do harcerskiego repertuaru.
Przydatne w tym mogą być nuty dołączone do każdej z pieśni i piosenek. Ułatwi to znakomicie osobom zainteresowanym odtworzenie melodii, ponieważ nie każda z pozycji śpiewnika jest dobrze znana.
Wznowiony przez Oficynę Wydawnicza „Impuls” śpiewnik jest znakomitym materiałem dla osób odpowiedzialnych w drużynach i szczepach za wychowanie muzyczne. Wplatanie śpiewanych przed stu laty piosenek do współczesnego repertuaru harcerskiego świadczy przecież o ciągłości tego ruchu i w najbardziej z naturalnych sposobów uczy młodego człowieka tego, czym jest tradycja.
Dariusz Nowiński
http://www.jpilsudski.org/recenzje-ksiazek-historycznych/item/2429-dzien-polskiego-skauta-w-piesni
Ocena recenzenta
Temat i treść - 8/10
Język, styl, kompozycja tekstu – 8/10
Forma wydawnicza - 9/10
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów