Nasze gry i ćwiczenia
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 22,00 zł
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.
Reprinty: reprint wydania, [1936]. "Nasze gry i ćwiczenia".
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.
Reprinty: reprint wydania, [1936]. "Nasze gry i ćwiczenia".
Harcerstwo polskie wnosi w życie młodych pierwiastki tężyzny, radości i szlachetnej zabawy. Te elementy są w wychowaniu równie ważne w Polsce, jak i po za jej granicami.
Dzieci, które nie lubią naogół mozolnego zdobywania wiedzy, muszą, mieszkając zagranicą uczęszczać do szkół miejscowych i wkładać wiele czasu w pamięciowe opanowanie materiału naukowego o kraju, dziejach i kulturze ojczystej oraz języku i literaturze polskiej w specjalny sposób. Zwalczanie przeszkód i przezwyciężanie trudności sprawia dzieciom i młodzieży przyjemność, czego dowodem są zdawane w harcerstwie stopnie, gwiazdki zuchowe i sprawności, wytyczające pewien wszechstronny program. Otrzymanie ich jest sprawdzianem nabytej wiedzy, zdobytych umiejętności i usprawnienia i w pewnej mierze nawet postępu w pracy nad charakterem.
Podobnie też wiadomości o Polsce można dać naszej dziatwie i młodzieży zagranicą swoistą metodą:
a) wplatając je jako tak zwane punkty polonistyczne w program stopni harcerskich. b) tworząc specjalne sprawności: dobrego czytania, miłośniczki książki, recytatorki i dobrego pisania oraz orlęcia (historia i kultura rodzima) i ludoznawczyni dla młodszych, a miłośniczki poezji lub prozy polskiej, reżyserki, znawczyni krain Polski i miłośniczki dziejów ojczystych i ziem, dla starszej młodzieży oraz c) dając cały szereg różnego typu zabaw, gier i ćwiczeń z tego zakresu.
Te właśnie rozmaite zabawy towarzyskie ruchowe i siedzące, jedne nadające się do stosowania w ciasnej izbie, inne w większej sali albo na boisku, są wszystkie środkiem do opanowania wiedzy o Polsce dawnej i współczesnej w sposób, który dzieciom i młodzieży nie ciąży, który nie nużąc rozwija ich inteligencję i zdolności myślenia. Można je stosować w małej grupie i w większym zespole dzieci, młodzieży lub dorosłych, dobierać gry łatwiejsze albo trudniejsze, przerabiając określony w danym czasie zakres wiadomości z różnych dziedzin z elementem mniej lub więcej wyszkolonym uprzednio. Niektóre gry nadają się także jako ćwiczenia sprawdzające nabyty już poziom umiejętności i osiągnięto usprawnienie, np: w poprawnym pisaniu.
Przy opracowywaniu zbiorowo lub indywidualnie różnego typu sprawności polonistycznych niniejszy podręcznik gier i ćwiczeń podaje materiał zgrupowany w trzech działach, t. j. język polski z literaturą, dzieje i geografia kraju tak, że nie trudno czerpać stąd pomysły na zbiórki harcerskie, posiedzenia samokształceniowe i zebrania towarzyskie.
Przy szkoleniu w zakresie stopni harcerskich (punkty polonistyczne) można także dobierać stosownie do potrzeby gry, zabawy, ćwiczenia, wywiady i t. zw. biegi harcerskie. Na przykład przy przygotowaniu się do stopnia ochotniczki (młodzika) zastosujemy następujące gry i zabawy: „Szept pieśni“, „Szukaj portretu“, „Łańcuch dziejów Polski“, „Dopływy“, „Literka i opowiadanie“ i t. p.; w związku ze stopniem pionierki (wywiadowcy) inne, jak: „Wieki mówią“, „Bogactwa Polski“, „Lud polski pracuje“, „Pomylone przysłowia“ i t. d.; przy przeprowadzaniu pracy na poziomie stopnia samarytanki (ćwika) „Frontem do Polaków Zagranicą“, „Bibliografia pism“, „Zbiórka sławnych“, „Zebranie Akademii Literatury“ i inne.
Gry te dadzą się zastosować do różnych okoliczności, to też stosunek każdego do zbiorku gier winien być zawsze twórczy: drużynowa czy zastępowa, kierowniczka świetlicy, czy innej placówki kulturalno-oświatowej może je przekształcać, zmieniać częściowo materiał i, ułatwiając lub utrudniając przepisy gry, może tworzyć nowe odmiany, dostosowane do warunków miejscowych i potrzeb chwili, jak: wiek, wyrobienie grających, lokal, pora roku i t. p.
Setka podanych tu gier nie wyczerpuje wszelkich możliwości w tej dziedzinie, a praktyka w drużynach i świetlicach może wykazać nawet pewne błędy, nieścisłości i przeoczenia, których nie udało się uniknąć przy pierwszym wydawnictwie tego rodzaju. To też autorki zwracają się z prośbą do wszystkich, którzy będą korzystali z książki, o nadsyłanie nowych pomysłów, ewentualnie opracowanych już projektów ćwiczeń i z prawdziwą wdzięcznością przyjmą krytyczne uwagi odnośnie koniecznych do przeprowadzenia zmian w przepisach gier, które zapewne wypadnie poczynić w następnym wydaniu podręcznika.
Tworkowska Janina
Harcmistrzyni Janina Tworkowska – urodzona 16 stycznia 1899 roku w Odessie, zmarła 17 października 1979 roku w Zakopanem.
Od 1916 – w harcerstwie w Odessie
1920–1921 – kierownik Wydziału Technicznego Głównej Kwatery Żeńskiej
1921 – członek Naczelnej Rady Harcerskiej
1922–? – członek redakcji pisma „Ognisko“
1924–1925 – zastępca komendantki Chorągwi Stołecznej (Warszawskiej) Harcerek
1926–1927 – komendantka Chorągwi Stołecznej Harcerek
1928–1931 – zastępca komendantki Chorągwi Stołecznej Harcerek
1929–1934 – drużynowa 11 Drużyny Harcerek w Warszawie
1930–1931 – komendantka X Hufca Harcerek w Warszawie
1931–1933 – referentka Koła Przyjaciół Harcerek Komendy Chorągwi Warszawskiej Harcerek
1934–1939 – kierownik Wydziału Zagranicznego Głównej Kwatery Harcerek
Opublikowała: Zastęp harcerek (1922), Równajmy krok. O współpracy z ruchem harcerskim nauczycielstwa i rodziców (1931), Nasze gry i ćwiczenia. Praca zbiorowa (red.; 1936, 1938, 1946).
Jarzembowski K., Kuprianowicz L., Harcmistrzynie i harcmistrze Związku Harcerstwa Polskiego mianowani w latach 1920–1949, Kraków 2006, s. 79.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Reprint wydania | 1936 rok |
Autor | Tworkowska Janina |
ISBN druk | 978-83-7850-877-9 |
ISBN e-book | |
Objętość | 92 stron |
Wydanie | I, 2016 |
Format | A6 (120x160) |
Oprawa | twarda, szyta |
Przedmowa 3
Wstęp . 5
Gry polonistyczne:
A. Gry z zakresu ćwiczeń słownikowych oraz nauki pisania.
1. Układanka literowa 9
2. Zadania „,
3. Pokłócone litery „,
4. Łamigłówka sylabowa 10
5. Twórzmy wyrazy „,
6. Literackie mnożenie 11
7. Pomyłki w druku „,
8. Pomylone przysłowia „,
9. Przeciwieństwa „,
10. Bilety wizytowe 12
11. Ziarnko do ziarnka „,
12. Powiedz to samo inaczej 13
13. Rozkaz „,
14. Trudne słowa „,
15. Wyścig wyrazów 14
16. Kłopoty z pisownią 15
17. Kto pierwszy „,
18. Wyścigi liter „,
19. Pięciominutówki 16
20. Imiona własne „,
B. Gry z zakresu ćwiczeń w mówieniu i pisaniu (styl).
21. Podarty śpiewnik 17
22. Reklamy „,
23. Połowa listu „,
24. Prawdziwa depesza 18
25. Logiczne zdania „,
26. Układanie opowiadania 19
27. Literka i opowiadanie „,
28. Dobra depesza „,
29. Tylko 50 słów „,
30. Zagubiona myśl 20
31. Po nitce do kłębka „,
32. Dużo hałasu „,
33. Inscenizacja przysłów 21
C. Gry z zakresu piśmiennictwa polskiego (literatura i prasa).
34. Szept pieśni „,
35. Kim książkowy 22
36. Kwartet literacki (z odmianami) „,
37. Kim kwartetowy 24
38. Hasło i odzew 25
3
9. Zebranie Akademii Literatury . „,
40. Wyścig pisarzy 26
41. Kto jest tego autorem „,
42. Bibliografia pism 27
43. Literatura regionalna 28
44. Konkurs dziennikarek „,
45. Ćwiczenia czytelnictwa 29
46. Sekretarka 30
GRY historyczne:
1. Szukanie portretu 33
2. Ilustracje dziejów „,
3. Kim obrazkowy 34
4. Co wiesz o tej dacie „,
5. Jaki to fakt 35
6. Kiedy on żył 36
7. To było razem 37
8. Szukanie dat 38
9. Twórzmy daty „,
10. Co, gdzie i kiedy „,
11. Co się wtedy działo 39
12. Dobieranie kartek 40
13. Kronikarz Króla Jegomości 41
14. Poszukiwanie pereł historii 42
15. Łańcuch dziejów Polski „,
16. Ratowanie współżyjących 43
17. Pary 44
18. Zgadnij kto jestem „,
19. Charakterystyki 45
20. Abecadło „,
21. Z czego słynie 46
22. Czwórkami zbiórka „,
23. Dobieranie sławnych 47
24. Polskie lotnictwo 48
25. Okno na świat „,
26. Dzieje polskiego morza i Pomorza 49
27. Zbiórka zasłużonych wiekami 50
28. Uszeregowanie królów polskich „,
29. Lata w gwieździe „,
30. Plebiscyt historyczny 51
31. Co było najważniejsze „,
32. Wieki mówią 52
33. Polskie pamiątki zagranicą 53
Gry krajoznawcze:
1. Wici z kraju 55
2. Złączeni węzłem braterstwa „,
3. Frontem do Polaków zagranicą 56
4. Wyjazdy dyplomatyczne „,
5. Co znalazłaś polskiego 57
6. Tajemnicza wędrówka po mapie 58
7. Podróż po...... „,
8. Żywa mapa Polski 59
9. Szczyty górskie 60
10. Poznajmy Wisłę „,
11. Dopływy 61
12. Rzeki Polski „,
13. Wycieczka kajakiem 62
14. Czym jechać 63
15. Loteryjka krajoznawcza „,
16. Pomóż mi poznać 65
17. Województwa i miasta „,
18. Honorowe obywatelstwo „,
19. Wezwanie 66
20. Łamigłówka geograficzna 67
21. Wyścig geografów „,
22. Zwierzęta krajowe „,
23. Myśliwy na polowaniu 68
24. Ochrona przyrody 69
25. Co żyje w Bałtyku 70
26. Bogactwa Polski „,
27. Gdzie moje skarby 71
28. Podróż po krainie węgla 72
29. Port — Gdynia 73
30. Czym okręt naładowany „,
31. Burza na morzu 74
32. Pod polską banderą „,
33. Polska flota . 76
34. Wyjazd na kurację . „,
35. Uzdrowiska polskie 77
36. Kim jesteśmy „,
37. Lud polski pracuje 78
38. Wieś polska 79
39. Konkurs zdobniczy „,
40. Projekt wycieczki po Polsce 80
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów