Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów
Autor:
Bystrzanowska Maria
Cena
32,38 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 40,00 zł
Niniejsza książka ma za zadanie pokazać rozumienie, metodologię i możliwości wykorzystania ewaluacji społecznej w edukacji oraz drogę do wypracowania właściwej kultury ewaluacyjnej, jaka stanowi długofalowy cel jej stosowania.
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Książka jest wynikiem wieloletnich prac nad teoretycznym i praktycznym modelem ewaluacji społecznej, która znajduje zastosowanie w edukacji; może być także prowadzona na wszystkich innych obszarach w stosunku do przedmiotów, które mogą być poddawane badaniom ewaluacyjnym. Zaproponowany model ewaluacji przez wiele lat był wdrażany i praktykowany przez autorkę w licznych podejmowanych przez nią badaniach ewaluacyjnych, wprowadzając do nich elementy uspołecznienia, dialogu i partycypacji różnorodnych grup społecznych, będących pośrednio bądź bezpośrednio uczestnikami badań ewaluacyjnych lub grup i instytucji zainteresowanych wynikami ewaluacji.
Książka jest próbą wskazania potencjałów ewaluacji w jej uspołecznionym modelu; jest także próbą nakreślenia potrzeb wdrożenia tego typu ewaluacji, który w swoich założeniach nawiązuje do doświadczeń pedagogicznych, m.in. pedagogiki społecznej, ale także pedagogiki krytycznej. W tym pierwszym odwołaniu ewaluacja nawiązuje do wartościowania, praktyczności i celowości. Badania ewaluacyjne mają także wiele wspólnych elementów z badaniami krytycznymi. Ich zbieżne przesłanki zawierają się np. w potrzebach dostrzegania zmienności rzeczywistości społecznej, usytuowaniu badacza wewnątrz badanej rzeczywistości, odwołaniu do kontekstu społecznego i podejmowaniu przez badacza krytyki zarówno w jej pozytywnym, jak i negatywnym kontekście.
Niniejsza książka ma za zadanie pokazać rozumienie, metodologię i możliwości wykorzystania ewaluacji społecznej w edukacji oraz drogę do wypracowania właściwej kultury ewaluacyjnej, jaka stanowi długofalowy cel jej stosowania.
Ewaluacja nie jest technicznym przedsięwzięciem polegającym na sprawnym zarządzaniu przetwarzaniem informacji. To złożony proces interakcji, refleksji, świadomego dialogu i negocjacji wartości przypisanych danej kulturze, dopasowania ich do potrzeb członków danej kultury, ale i dopasowania kultury do potrzeb jej członków. W tym sensie ewaluacja może być ryzykowna, ponieważ rozbudzić może sądy krytyczne, bez umiejętności ich porządkowania. Zapobiec temu może właściwa edukacja uczestników ewaluacji, a więc wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności prowadzące do zrozumienia oraz planowania działań zgodnie z logiką badań ewaluacyjnych.
Jeśli więc założyć, iż rozwój kultury ewaluacyjnej jest jednym z ważnych wymiarów społecznego modelu ewaluacji, jaki konieczny jest w rozwoju potencjału i praktyk edukacyjnych, to warto zauważyć, w jak silny sposób obie te kategorie wyznaczają kształt kultury edukacyjnej. Warto dostrzec także, w jak dużym stopniu to właśnie edukacja w rozmaitych jej wymiarach staje się sensem procesu ewaluacyjnego, który nie jest zamknięty na z góry określone kryteria, a sama procedura ewaluacyjna nie jest reprodukcją stosunków władzy. Warto podkreślić, że kultura ewaluacyjna – jako świadomie konstruowana strategia uczenia się refleksyjności i rozwoju krytycznego myślenia o wartości realizowanych działań – jest animacją postaw transgresyjnych, dalekich od społecznych reprodukcji, a także hamowania potencjału rozwojowego, jaki kryje się w interakcjach procesu ewaluacyjnego zaangażowanego w procesy edukacyjne.
Jaskuła Sylwia
notka w przygotowaniu
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Jaskuła Sylwia |
ISBN druk | 978-83-8095-479-3 |
ISBN e-book | 978-83-8294-181-4 |
Objętość | 266 stron |
Wydanie | I, 2018 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub, mobi i pdf |
Oprawa | twarda, szyta |
Wstęp
Rozdział 1. Rozumienie ewaluacji
1.1. Ewaluacja jako wartościowanie
1.2. Ewaluacja jako rozwój
1.3. Ewaluacja jako interakcja
1.4. Współczynnik humanistyczny ewaluacji
1.5. Dezintegracja pozytywna w ewaluacji
Rozdział 2. Ewolucja ewaluacji
2.1. Cztery generacje ewaluacji
2.2. Ewaluacja piątej generacji
2.3. Ewaluacja rozwojowa ewaluacją piątej generacji
Rozdział 3. Początki ewaluacji w polskim systemie edukacji
3.1. Ewaluacja w polskiej oświacie
3.2. Ewaluacja w polskim szkolnictwie wyższym
3.3. Ewaluacja jako działanie pozorne
Rozdział 4. Proces ewaluacyjny i jego logika
4.1. Diagnoza potrzeb Aktorzy sceny ewaluacyjnej
4.2. Plan Rodzaje ewaluacji
Modele ewaluacji
Model ewaluacji proaktywnej (proactive evaluation)
Model ewaluacji wyjaśniającej (clarificative evaluation)
Model ewaluacji interakcyjnej (interactive evaluation)
Model ewaluacji monitorującej (monitoring evaluation)
Model ewaluacji typu impact (impact evaluation)
4.3. Projekt
4.4. Generowanie i analiza danych
4.5. Raport
4.6. Upowszechnienie wyników ewaluacji
4.7. Wykorzystanie ewaluacji
4.8. Ewaluacja skoncentrowana na wykorzystaniu
Rozdział 5. Ewaluacja a nauka
5.1. Obiektywność ewaluacji
5.2. Refleksyjność (w) ewaluacji i ewaluacja refleksyjna
Rozdział 6. Ewaluacja a inne metody diagnostyczne
6.1. Ewaluacja a akredytacja
6.2. Ewaluacja a diagnoza edukacyjna
6.3. Ewaluacja a monitoring
6.4. Ewaluacja a audyt
Rozdział 7. Ewaluacja społeczna
7.1. Ewaluacja partycypacyjna
7.2. Pedagogiczne aspekty procesu ewaluacji
7.3. Ewaluacja społeczna a pedagogika krytyczna
Rozdział 8. Ewaluator w ewaluacji społecznej
8.1. Rola i zadania ewaluatora
8.2. Etyczne aspekty ewaluacji
8.3. Standardy ewaluacji
Rozdział 9. Ewaluacja międzykulturowa
9.1. Ewaluacja międzykulturowa a ewaluacja partycypacyjna
9.2. Ewaluacja międzykulturowa a ewaluacja dialogiczna
Rozdział 10. Współczesny sens ewaluacji
10.1. Współczesne kompetencje ewaluacyjne
10.2. Kompetencje ewaluacyjne: od ujęcia behawioralnego do transgresyjnego
10.3. Międzykulturowe kompetencje ewaluacyjne
Rozdział 11. Kultura ewaluacyjna
Spis schematów
Spis tabel
Bibliografia
Czytając dzieło, miałem wrażenie, że mam przed sobą „summę” tego fragmentu wiedzy, rodzaj teoretycznego podsumowania dwudziestu lat rozwoju. Nie jeszcze jedną pracę „poszukującą”, lecz całościowe kompendium wiedzy zamykające dyskusje, poszukiwania i refleksje o tej ważnej dziedzinie metodologii postrzegania i oceniania rzeczywistości. […] Jestem przekonany o wielkim i nieusuwalnym znaczeniu ewaluacji w oświacie i w wielu innych dziedzinach aktywności społecznej człowieka. I tak jak miałem okazje obserwować przez ostatnie czterdzieści lat rozwój warsztatów metodologicznych w polskiej humanistyce i wynikające z tego rozwoju błogosławione skutki dla polskich nauk społecznych, tak jestem przekonany, że […] ten sam rezultat przyniesie „upodręcznikowienie” zjawiska ewaluacji.
Nie sądzę, aby w gronie pedagogów był bardziej kompetentny autor […]. Monografia reprezentuje bardzo wysoki poziom erudycyjności. […] Z uznaniem można zauważyć, że nie dominują w niej cytaty i proste relacje z literatury przedmiotowej, lecz samodzielna narracja, wspierana odpowiednimi odniesieniami do fundamentalnych dzieł z zakresu badanej problematyki. […] Na szczególną uwagę zasługuje język opracowania − jest wyjątkowy w swej elegancji, sprawności gramatycznej przy równoczesnej bardzo złożonej składni […].
Z recenzji prof. dra hab. Tadeusza Pilcha