Nowadays, any kind of support is meant not only as a matter of caring or helping but also as an important sustainable element of educating and upbringing. In terms of theory and practice social support and supporting are recognised as core actions in social work as well as in rehabilitation and in special education.
Chosen topics of supporting persons with a disability
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Nowadays, any kind of support is meant not only as a matter of caring or helping but also as an important sustainable element of educating and upbringing. In terms of theory and practice social support and supporting are recognised as core actions in social work as well as in rehabilitation and in special education.
Nowadays, any kind of support is meant not only as a matter of caring or helping but also as an important sustainable element of educating and upbringing. In terms of theory and practice social support and supporting are recognised as core actions in social work as well as in rehabilitation and in special education. The new legislation in Poland is going to determine a lot of changes for the prevention and the assistance for the development of pupils with special educational needs. The book includes papers that show how the concepts of support and supporting are implemented into researches and practice. The authors describe their own meaning of the concepts and present their strong engagement in improving the life of disabled persons.
The book consists of two parts. The first part is devoted to some core ideas that ought to be taken into consideration while supporting persons with a disability. In the second part there are papers that present new approaches in the area of the development diagnosis of persons with a disability and empirical facts which prove the need to implement supportive practices. These published papers reveal solid connection between the theory and practice in the domains of prevention and supporting the development of people with disabilities at different stages of life. They are also the prove of the presence of the interdisciplinary and multithreaded approach in special education.
Doktor nauk humanistycznych, surdopedagog, logopeda, pracownik naukowy Katedry Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Baran Jolanta
dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny, specjalność: surdopedagogika i terapia pedagogiczna, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zainteresowania naukowe: wspieranie rozwoju, opieka, wychowanie rodzinne i instytucjonalne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, problemy rodzin i praca z rodziną osoby z niepełnosprawnością, aktywność w czasie wolnym - także osób dorosłych z niepełnosprawnością. Autorka monografii Problemy i konteksty wychowania dzieci z uszkodzonym słuchem w przekazach ich słyszących matek (2012), współredaktorka książek: Dylematy pedagogiki specjalnej (2000), Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność (2006), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie (2007), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, t.1 (2011), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, t.2. vol. 1 (2013), Chosen topics of supporting persons with a disability (2013) oraz licznych artykułów i rozdziałów w książkach i czasopismach.
dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny, neurologopedia, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zainteresowania naukowe: wspomaganie rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością w procesie przezwyciężania ograniczeń i poszukiwania sensu życia, psychospołeczne i edukacyjne problemy studentów z niepełnosprawnością, wspomaganie rozwoju komunikacji dzieci z niepełnosprawnością. Autorka monografii Studenci z niepełnosprawnością. Wybrane problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego (2009), współredaktorka książek Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, t.1 (2011), Chosen topics of supporting persons with a disability (2013) oraz licznych artykułów i rozdziałów w książkach i czasopismach.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Plutecka Katarzyna, Baran Jolanta, Cierpiałowska Tamara
ISBN druk
978-83-7850-301-9
ISBN e-book
Objętość
202 stron
Wydanie
I, 2013
Format
B5 (160x235)
Oprawa
miękka, klejona
Introduction
I. Some core ideas to be applied into supporting persons with a disability
Jolanta Zielińska. Applying modern technologies in support of the development of children with a disability
Krystyna Barłóg. Life as a challenge for young people with limited ability
Anna Zamkowska. Developing friendship among children with a disability as a way of supporting their social integration
Małgorzata Zaborniak-Sobczak. Upbringing of youth with a disability to responsibility as a chance for effective psychosocial integration
Joanna Skibska, Mateusz Warchał. Psychosocial conditions and factors of social integration of people with a disability
Iwona Klonowska-Senderska. The effectiveness of prevention programs as one of the forms of police activity in terms of social prevention and resocialization versus alternative solutions. The dilemmas of implementations
Kamila Miler-Zdanowska. Development specificity of large motor skills and spatial orientation in blind children aged 0–6
II. New approaches in the area of the development diagnosis of persons with a disability and empirical facts which prove the need to implement supportive practices
Bernadeta Szczupał. A child with Fetal Alcohol Spectrum Disorder – diagnostics, functioning, support
Katarzyna Bieńkowska. Diagnosing school readiness of hearing-impaired children – contemporary approach. Presentation of a new diagnostic tool
Tamara Cierpiałowska. The process of a complex logopedic diagnosis – theoretical assumptions and the case study analysis
Joanna Kossewska. Parents, subjective perception of deaf children’s theory of mind development
Annette Leonhardt, Margita Schmidtová. Current status of cochlear implant provision in Slovakia and Germany
Katarzyna Plutecka. The importance of the cochlear implant for the development of communication skills of deaf people
Izabella Kucharczyk, Anna Bujnowska. Strategies of coping with the stress of parents who have a small child with a disability