O kreatywności w fizycznej edukacji
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 27,00 zł
W tej książce będzie mowa o sprawach ważnych, nieraz definicyjnie trudnych, ponieważ o kreatywności, wartościach, indywidualizacji oraz wielu innych, lecz znaczących problemach wychowania fizycznego teraz i na przyszłość...
Jak słusznie zauważa Józef Węglarz, „istotą kreatywności w wychowaniu fizycznym nie jest oddanie we władanie uczniom tego, co jest najważniejsze w tym procesie [...], lecz wykorzystanie ich inwencji w celu wspólnego tworzenia satysfakcjonujących programów”. Rozwój kreatywności uczestników edukacji fizycznej nie może zaistnieć bez aktywnego udziału nauczycieli „kreatorów”, których podstawową rolą, jak podkreśla Autor, „będzie czuwanie nad racjonalnym przebiegiem tego procesu, by można było wydobyć z niego jak najwięcej”. Podejmowanie przez nauczycieli przedsięwzięć o charakterze twórczym jest obecnie jednym z wymogów ich zawodowego awansu i rozwoju. Szczególnie oczekiwane są działania innowacyjne, zaliczane do swoistej twórczości pedagogicznej, która może wpływać na ewolucję zarówno teorii, jak i praktyki. Dlatego już sama koncepcja przygotowanej przez Józefa Węglarza publikacji zasługuje na uznanie. Szczególną wartość ma „zebranie w jedną zwartą jednostkę fundamentalnych, twórczych myśli i wskazań metodycznych o wychowaniu fizycznym, które mają charakter uniwersalny”.
Książkę polecam przede wszystkim studentom kierunku wychowanie fizyczne i nauczycielom, którzy w kreatywności dostrzegają możliwości własnego rozwoju i zawodowego sukcesu, a także skutecznego motywowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej w czasie i po zakończeniu edukacji.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie
W tej książce będzie mowa o sprawach ważnych, nieraz definicyjnie trudnych, ponieważ o kreatywności, wartościach, indywidualizacji oraz wielu innych, lecz znaczących problemach wychowania fizycznego teraz i na przyszłość. Często bywa tak, że problemy skłaniają do głębszej refleksji, która następnie wiedzie do ich eliminowania oraz tworzenia nowych jakości jakże cennych ludzkich dyspozycji, zdolnych zmieniać istniejącą rzeczywistość na inną i przynajmniej w zamyśle lepszą. Dlaczego więc nie podjąć próby nakreślenia obszarów kreatywności w wychowaniu fizycznym? Definicyjne zawiłości nie są przecież utrudnieniem dla rozważań o jej potrzebie w fizycznej edukacji.
Głównym zamysłem publikacji jest ukazanie kierunków zmian w wychowaniu fizycznym, które powinny nastąpić w jego strukturze, treściach i postępowaniu dydaktycznym, by stało się wymiernym segmentem edukacyjnym oraz było zdolne prowadzić młode pokolenia do świata wartości ciała i do kultury fizycznej inaczej niż dotychczas, czyli lepiej. Powinno to czynić efektywnie i efektownie, żeby zjednać ku sobie najliczniejszą grupę zainteresowanych tym, co im zaoferuje. Dlatego potrzebny jest kreatywny namysł i takie też działanie. Jest to jedna z prostszych dróg do zasadniczego celu, jakim jest jego współudział w przygotowaniu młodych pokoleń do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Obecnie wyraźnie widać, że dzieci i młodzież coraz mniej cenią propozycje programowe, którymi dysponuje dla nich ten przedmiot szkolny, gdyż są one mało satysfakcjonujące. Zaczynają dominować atrakcyjniejsze oferty składane przez agendy świadczące podobne usługi usprawniania ich ciał, ale wedle innej kompetencyjnej formuły. Wtedy wychowanie fizyczne często z nimi przegrywa…
Józef Węglarz
Doc. dr Józef Węglarz – emerytowany nauczyciel akademicki PWSZ w Tarnowie, wieloletni nauczyciel wychowania fizycznego we wszystkich typach szkół. Ponad 30 lat był związany ze szkołami kształcącymi nauczycieli wychowania fizycznego. Był także nauczycielem doradcą metodycznym w WOM w Tarnowie dla tej specjalności nauczycielskiej. Swoje zainteresowania naukowe skoncentrował na zagadnieniach związanych z aksjologią ciała i na ich wdrażaniu do procesu fizycznej edukacji. Wygłaszając referaty na konferencjach naukowo-metodycznych, dzielił się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.
Jest autorem wielu publikacji, m.in. na łamach czasopisma „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, i współautorem dwóch książek: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego (2007, 2008, 2013, 2014) oraz Identity of Polish Physical Education – European background (2012).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Józef Węglarz |
ISBN druk | 978-83-8294-211-8 |
ISBN e-book | |
Objętość | 106 stron |
Wydanie | I, 2022 |
Format | A5 (145x210). |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
Rozdział 1
Kreatywność w edukacji z wartościami ciała w tle
1.1. Kreatywność w definicji i edukacji
1.2. Aksjologia jako nauka o wartościach
1.3. Ciało jako wartość w zmieniającej się rzeczywistości kulturowej
1.4. Powinności edukacji fizycznej w świetle współczesnej myśli pedagogicznej
1.5. Fenomen ludzkiej anafazy
1.6. Asertywność i empatia
Rozdział 2
Miejsce i przejawy kreatywności w procesie fizycznej edukacji
2.1. Niezbędne instrumentarium metodyczne
2.2. Kreatywny namysł
2.3. Kreatywna aksjologia w fizycznym wychowaniu
2.4. Kreatywne uczenie motoryczne
2.4.1. Przedmurze inicjacji
2.4.2. Inicjacja
2.4.3. Utrwalanie zdobyczy
2.4.4. Uczeń uzdolniony, przeciętnie sprawny i z problemami motorycznymi
2.5. Przykładowe „jednostki wsparcia” kreatywności
2.5.1. Jesteście tacy sami…
2.5.2. Turniejowość
2.5.3. Indywidualnie
2.5.4. Maratończycy, chodziarze i inni
2.5.5. Rekreacyjne samotworzenie
2.5.6. Nasze ojczyste krajobrazy
2.5.7. Sprawni jak żołnierze
2.5.8. W rytmie muzyki, tańca i zabawy
2.5.9. Fitness inaczej
2.5.10. Na nartach zimą, a nawet latem
2.5.11. Gry mentalne
2.5.12. Na rowerach
2.5.13. Pod cyrkową kopułą
2.5.14. Jesteśmy też dla ciebie…
2.6. Ocena dokonań
Rozdział 3
Spodziewane efekty edukacyjne
3.1. Zmiana narracji w spojrzeniu na edukację fizyczną
3.2. Kreatywność w przygotowaniu kandydatów do zawodu
3.3. Ku podmiotowej samorealizacji
W zakończeniu
Piśmiennictwo
Jak słusznie zauważa Józef Węglarz, „istotą kreatywności w wychowaniu fizycznym nie jest oddanie we władanie uczniom tego, co jest najważniejsze w tym procesie [...], lecz wykorzystanie ich inwencji w celu wspólnego tworzenia satysfakcjonujących programów”. Rozwój kreatywności uczestników edukacji fizycznej nie może zaistnieć bez aktywnego udziału nauczycieli „kreatorów”, których podstawową rolą, jak podkreśla Autor, „będzie czuwanie nad racjonalnym przebiegiem tego procesu, by można było wydobyć z niego jak najwięcej”. Podejmowanie przez nauczycieli przedsięwzięć o charakterze twórczym jest obecnie jednym z wymogów ich zawodowego awansu i rozwoju. Szczególnie oczekiwane są działania innowacyjne, zaliczane do swoistej twórczości pedagogicznej, która może wpływać na ewolucję zarówno teorii, jak i praktyki. Dlatego już sama koncepcja przygotowanej przez Józefa Węglarza publikacji zasługuje na uznanie. Szczególną wartość ma „zebranie w jedną zwartą jednostkę fundamentalnych, twórczych myśli i wskazań metodycznych o wychowaniu fizycznym, które mają charakter uniwersalny”.
Książkę polecam przede wszystkim studentom kierunku wychowanie fizyczne i nauczycielom, którzy w kreatywności dostrzegają możliwości własnego rozwoju i zawodowego sukcesu, a także skutecznego motywowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej w czasie i po zakończeniu edukacji.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów