Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
Celem książki jest ukazanie możliwości nowej socjologicznej teorii zjawisk i procesów moralnych, zaledwie możliwości – bo nie chodzi nam nawet o dokładniejsze zarysowanie projektu.
Świadomość aksjologiczna zalicza się do grona tych teoretycznych bytów, wobec których analizy terminologiczne nie są zabiegiem pro forma. Przekonamy się [...] że mnogość ujęć i perspektyw, w których jest rozważana, kwalifikuje ją do pojęć wieloznacznych i mających dużą wagę dla humanistyki. Mamy tu na myśli trudne do przecenienia znaczenie, które jest jej, jak się wydaje, immanentnym predykatem. Świadomość aksjologiczna wiąże się bowiem z kulturą, jeśli tę ostatnią wziąć sensu largo, a więc jako zbiór wartości, norm, ideałów i wzorców. Wielość spojrzeń na świadomość aksjologiczną oddaje pewną dyferencjację dyscyplinarnych optyk nauk humanistycznych. I tak, sygnalizowany problem inaczej widzi psychologia, inaczej socjologia, a jeszcze inaczej pedagogika i filozofia, od której, jak się zdaje, powinniśmy zacząć. Katalog definicji, a ściślej mówiąc, samych tylko kategorii rozmaitych definicji, nigdy nie zasłuży na miano wyczerpującego. Można by z powodzeniem dodać, że nie będzie to także katalog o cesze rozłączności – zaobserwujemy zachodzenie na siebie zakresów treściowych różnych pojęć aksjologicznej świadomości, jakkolwiek wskazywane różnice w spojrzeniach dyscyplinarnych nie stracą na wyrazistości.
Niniejsza książka to zbiór impresji na temat świadomości aksjologicznej i etycznej podmiotowości. Impresji, ponieważ to, co udało się w niej zgromadzić, nie wystarcza na zbudowanie programu socjologii moralności – wyraźnie zarysowanej, skodyfikowanej propozycji teoretycznej. Wydaje się jednak, że zbiór zaciekawi Czytelnika – z kilku co najmniej powodów. Dłuższy komentarz pojawia się w miejsce wstępu, by już na samym początku rozwiać ewentualne wątpliwości.[…]
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7308-932-7
Kowalski Mirosław dr hab.
profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego; kierownik Katedry Teorii i Filozofii Wychowania; członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk; zastępca przewodniczącego Zespołu Teorii Wychowania przy KNP PAN. Jest autorem, współautorem, redaktorem lub współredaktorem kilkudziesięciu artykułów naukowych i książek, m.in.: Zdrowie – wartość – edukacja; Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną; Przestrzeń edukacyjna. Oczekiwania, doświadczenia i dylematy społeczne; Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości; Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje; Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem; Santé – maladie et jeunesse – vieillesse (Dans le contexte des préoccupations, attentes et espoirs de l’homme moderne) /Health – Illness and Youth – Old Age (in the Context of Concerns, Expectations and Hopes of Modern Man); Fenomenologie: socjologia versus pedagogika. Przesłanki instytucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej.
Członek rad naukowych i redakcyjnych krajowych i zagranicznych czasopism naukowych, m.in.: „Studia z Teorii Wychowania”, „Społeczeństwo i Rodzina”, „Review of European Studies”, „Problems of Education in the 21st Century”, „ACC JURNAL”, „Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives”.
http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=119810&lang=p
Falcman Daniel
mgr; absolwent Uniwersytetu Zielonogórskiego (pedagogika), Uniwersytetu Wrocławskiego (filozofia), Uniwersytetu Adama Mickiewicza (socjologia); od 2009 roku związany z Instytutem Socjologii UAM. Autor, współautor kilkunastu artykułów naukowych i kilku publikacji książkowych, m.in.: Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje; Fenomenologie: socjologia versus pedagogika. Przesłanki instytucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej. Jego główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół filozofii nauk społecznych, filozofii społecznej, socjologii teoretycznej i seksualności.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Kowalski Mirosław, Falcman Daniel |
ISBN druk | 978-83-7308-932-7 |
ISBN e-book | 978-83-7308-932-7 |
Objętość | 194 stron |
Wydanie | I, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Zamiast wstępu
Rozdział 1
Świadomość aksjologiczna jako przedmiot studium terminologicznego (wybrane zagadnienia)
1.1. Świadomość – analiza pojęcia w różnych perspektywach
1.2. Materialistyczna optyka świadomości – eksplikacja pojęcia świadomości i moralności ludzkiej z perspektywy marksistowskiej
1.3. Ideacyjna wizja świadomości aksjologicznej
1.4. Problem granic świadomości w perspektywie ustaleń nauk kognitywnych i filozoficznej teorii poznania
1.5. Wartość jako pojęcie konstytutywne wobec świadomości aksjologicznej
Rozdział 2
Fenomenologia i hermeneutyka a fakt moralny.
Z fenomenologiczno-hermeneutycznego podejścia do moralności – zarys teorii
2.1. O pewnym fundamentalizmie oraz idei istotności
2.2. Fenomen verstehen i symbolicznej strukturacji świata społecznego. Fakt moralny a teoretyczna konstytucja moralnej socjologii
2.3. Socjologia moralna – nauka czy [lepiej] nie-nauka? Kolejne dylematy odnośnie do świadomości
2.4. Fenomenologiczno-hermeneutyczna teoria moralnych zjawisk i procesów. W stronę
Rozdział 3
Językowe i społeczne zróżnicowanie świata moralności: moralność w perspektywie zmiennych socjolingwistycznych
3.1. Moralność w świetle przybliżeń terminologicznych. Społeczny charakter moralności
3.2. Podmiotowe ujęcie spraw moralnych. Intrapsychiczne mechanizmy odpowiedzialne za moralność
3.3. Społeczne korelaty moralności: moralność a język i status społeczny
3.4. Moralność w perspektywie prac badawczych. Janusza Mariańskiego empiryczna perspektywa moralności młodych Polaków
Rozdział 4
Podmiotowość etyczna w świetle poglądów Immanuela Kanta
4.1. Epistemologiczny podmiot Immanuela Kanta: propedeutyka rozważań nad podmiotowością etyczną
4.2. Pojęcie imperatywu kategorycznego Immanuela Kanta
4.3. Kategoria wolności i świadomości w systemie poglądów etycznych Immanuela Kanta
Rozdział 5
Wokół wybranych socjologicznych implikacji koncepcji podmiotowości. Impresje
5.1. Piotra Sztompki synteza filozoficznych, psychologicznych i socjologicznych koncepcji podmiotowości. Swoistość ujęć socjologicznych
5.2. Podmiotowość w świetle emergentnego socjologicznego strukturalizmu Jacka Szmatki. O niemożności perspektywy jednostkowej
5.3. O wybranych wątkach podmiotowości w filozofii Karola Marksa. Koncepcja transindywidualności
5.4. Podmiot moralny u Charlesa Taylora. Rekonstrukcja i prezentacja pól możliwego wykorzystania na gruncie socjologii
Rozdział 6
Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna (refleksje o pedagogice i dla pedagogiki)
6.1. Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna jako problemy pedagogicznej refleksji. Rozważania teoretyczne
6.2. Zbyszko Melosika wizja ponowoczesnego podmiotu jako wyraz postmodernistycznej etyczności
6.3. Podmiotowość i świadomość aksjologiczna wobec praktyki wychowawczej i zagrożeń współczesności – wyjątki z refleksji
6.4. Pedagogiczne aplikacje Taylorowskiej koncepcji podmiotowości moralnej
Zakończenie
Bibliografia
"Niniejszy tekst kierujemy przede wszystkim do socjologów moralności, etyków i pedagogów. Wskazując na reprezentantów pedagogiki, mamy na względzie zwłaszcza tych, którzy wraz z nami podzielają pogląd wyrażony przez K. Ablewicz, że „związki filozofii i pedagogiki są historyczną oczywistością [...] są też oczywistością antropologiczną”21, oraz tęsknotę tej autorki za taką metodologią, „w której człowiek jako przedmiot badań nie musiałby być w całości redukowany do postrzeżeń zmysłowych”. Pedagogika filozoficzna – tak ją tutaj nazywamy – pomimo długoletniej tradycji oraz wielkich nazwisk, które na przestrzeni tego czasu ją firmowały, znajduje się dzisiaj w stanie pewnego impasu. Przynajmniej sądząc po charakterystycznej dla większości przedstawicieli dyscypliny tendencji do upodabniania pedagogiki do socjologii i psychologii. Badania, które przeprowadza się pod szyldem pedagogiki, przebiegają w istocie wedle odpowiednio socjologicznych i psychologicznych procedur metodologicznych. Brakuje pedagogicznej swoistości – tej, którą K. Ablewicz oddaje w wyrażeniu „myślenie istotnościowe”. Wyjątki z myśli poprzedników filozoficznego teoretyzowania w pedagogice, które programują nasz wywód zwłaszcza w rozdziale pierwszym, nawiązują do tego nurtu. Wskazują, w swojej warstwie merytorycznej, na wybrane treści etyki, które mają znaczenie dla całej – wolnej od teoretycznych zróżnicowań – pedagogiki".
Do walorów książki należy (…) również to, iż jest ona niezwykle erudycyjna, zaś jej Autorzy bardzo sprawnie poruszają się w problematyce dedykowanej moralności, podmiotowości, świadomości i jej granic. Warto zaznaczyć, iż erudycja ta dotyczy zarówno klasycznych pozycji z zakresu filozofii, socjologii, nauk o moralności, jak i współczesnych publikacji dedykowanych kwestiom aksjologii, podmiotowości, pedagogice i wychowaniu.
Z recenzji dr hab. Marka Krajewskiego prof. UAM
Sądzę, że erudycyjne analizy Autorów – przełamujące wąskie granice dyscyplin – zaprezentowana umiejętność łączenia wątków różnorodnych, wymagających znajomości rozmaitych nurtów i tradycji intelektualnych oraz właściwych dyscyplinom sposobów konceptualizowania i opisywania rzeczywistości – zyska przychylność Czytelnika. O tym, że publikacja dotyka spraw istotnych, wiedziałem od początku. Inne jej walory – o których przekonałem się w toku lektury – wróżą pracy powodzenie na rynku wydawniczym.
Z recenzji prof. dr hab. Mariana Filipiaka
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów