Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 50,00 zł
Podtytuł: Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli a praktyczne wykorzystywanie teorii zachowania zasobów autorstwa Stevana E. Hobfolla
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Monografia, którą przekazuję do rąk czytelników, powstała w wyniku moich wieloletnich badań, a także bogatych doświadczeń pedagogicznych i psychoterapeutycznych, obejmujących zjawisko, które od bodaj siedmiu czy ośmiu dekad literatura przedmiotu (licząca obecnie setki, jeśli nie tysiące, opracowań krytycznych czy przeglądowych) opatruje zbiorczym terminem „stres”. W badaniach empirycznych zagadnienie stresu w profesji nauczyciela oraz czynników, które go warunkują, zaczęto podejmować dopiero w latach 70. XX wieku. Wtedy okazało się, że jedna trzecia nauczycieli przeżywa stres w związku ze swoją pracą, w kolejnych zaś latach skupiono się na ich konkretnych problemach.
Tematem monografii jest związek między zasobami a wypaleniem, będącym pochodną stresu zawodowego i poczuciem zdrowia. Poruszam w niej problematykę stresu zawodowego u nauczycieli, wykorzystując osiągnięcia takich dziedzin, jak psychologia, pedagogika, pedeutologia, filozofia, medycyna, i diagnozuję stan polskiego systemu oświaty. Niezwykle istotne w tej książce jest, obok przedstawienia wyników badań nad stresem, podniesienie kwestii edukacji profilaktycznej. Jest to o tyle ważne, że zawód nauczyciela to jedna z najbardziej społecznie odpowiedzialnych funkcji. To nauczyciele, realizujący swoje zadania w niedomagającym systemie oświaty, formują przyszłe społeczeństwo. Tak znacząca rola jest determinowana przez następujące czynniki: brak motywacji, brak zaangażowania, brak zrozumienia społecznego, zbyt wysokie oczekiwania, przeciążenie obowiązkami w aspekcie indywidualnym, ale też społecznym.
Autorka publikacje podzieliła na część merytoryczną i empiryczną. Część merytoryczna składa się z dziewięciu rozdziałów. W pierwszym opisuje stres w świetle literatury, skupiając się głównie na aspektach historycznych związanych z tym pojęciem, a następnie ukazuję go w ujęciu filozoficznym i psychologicznym. W rozdziale tym prezentuję również teoretyczne ujęcie stresu według H. Seleyego, R. Lazarusa, rozszerzenia transakcyjnego, a następnie stresu zawodowego i zagadnienia związane z modelem R. Karaska i C.L. Coopera. Drugi rozdział dotyczy sposobów radzenia sobie ze stresem. Opisuje w nim najważniejsze strategie zaradcze, w tym treningi oraz nowe koncepcje, oraz sposoby radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli. W rozdziale trzecim pisze o roli zasobów w zarządzaniu stresem, a także o badaniach dotyczących poczucia koherencji w pracy nauczyciela, skupiając się głównie na teoriach S. Hobfolla i A. Antonovsky’ego. Rozdział czwarty dotyczy różnych aspektów komunikacji międzyludzkiej oraz wsparcia społecznego w redukcji stresu i wypalenia zawodowego u nauczycieli. W rozdziale piątym omawiam zjawisko wypalenia zawodowego, jego objawy i konsekwencje, a także sposoby zapobiegania temu procesowi. Kolejny dotyczy zagadnienia zdrowia z uwzględnieniem chorób typowych dla zawodu nauczyciela. W następnych rozdziałach opisuję specyfikę oraz konsekwencje stresu zawodowego u nauczycieli. W części empirycznej znajdują się rozdziały opisujące badania własne, ich wyniki i wnioski. W rozdziale dziesiątym przedstawia założenia metodologiczne badań własnych, ich cele, problemy badawcze, hipotezy, organizację badań oraz grupę osób badanych. W kolejnym znajduje się analiza i interpretacja rezultatów badań, w tym m.in. opis narzędzi badawczych. Prezentowane wyniki dotyczą zjawiska stresu w grupie zawodowej nauczycieli – problemu niezwykle ważnego, szczególnie w warunkach zmian w polskim systemie oświaty...
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8095-827-2
Maria Katarzyna Grzegorzewska
psycholog, pedagog, doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik naukowy na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ukończyła studia na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie pedagogiki, psychologii klinicznej, psychologii pracy oraz zarządzania. Stypendystka programu TEMPUS. Staże naukowe odbyła na uniwersytetach w: Dublinie (Trinity College Dublin), Londynie (University College London), Lwowie (Narodowy Uniwersytet „Politechnika Lwowska”), a w 2017 roku na najstarszym uniwersytecie w Hiszpanii (Universidad de Salamanca).
Autorka ponad stu publikacji, w tym artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i fachowych, pracach zbiorowych (polskich i zagranicznych), oraz dwóch monografii: Stres w zawodzie nauczyciela. Specyfika, uwarunkowania i następstwa (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006); Psychospołeczne podłoże stresu w zawodzie nauczyciela. Podstawy diagnozy z wykorzystaniem modelu interakcyjno-transakcyjnego (Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej, Kraków 2019). Prywatnie entuzjastka podróży po bliższych i dalszych zakątkach świata, odkrywania nowych kolorów i klimatów, które próbuje uwiecznić poprzez obrazy namalowane i sfotografowane.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Maria Katarzyna Grzegorzewska |
ISBN druk | 978-83-8095-663-6 |
ISBN serii | 978-83-8095-827-2 |
Objętość | 418 stron |
Wydanie | I, 2019 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf, ebpub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Rozdział 1
Stres w świetle literatury i teorii
1.1. Ewolucja znaczenia pojęcia stresu
1.2. Stres we współczesnej psychologii i filozofii
1.3. Zjawisko stresu i jego interpretacja na przełomie XIX i XX wieku
1.4. Teoretyczne ujęcie stresu
1.4.1. Teoria stresu Hansa Selyego
1.4.2. Teoria stresu Richarda S. Lazarusa
1.4.3. Teoria rozszerzenia transakcyjnego
1.4.4. Stres zawodowy
1.4.5. Modele stresu zawodowego
Rozdział 2
Sposoby radzenia sobie ze stresem
2.1. Strategie zaradcze a trening uważności
2.2. Radzenie sobie ze stresem w grupie zawodowej nauczycieli
2.3. Nowe kierunki w badaniach nad radzeniem sobie
2.4. Znaczenie koncepcji pozytywnych emocji i ich badań eksperymentalnych w psychologii zdrowia
Rozdział 3
Rola zasobów w zarządzaniu stresem
3.1. Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla
3.2. Teoria wartości Stevana E. Hobfolla na tle innych teorii
3.3. Rola zasobów w procesie radzenia sobie ze stresem
3.4. Stres w zawodzie nauczyciela w aspekcie zasobów Stevana E. Hobfolla
3.5. Poczucie koherencji – koncepcja Aarona Antonovsky’ego
3.6. Związek pomiędzy stresem, zdrowiem i poczuciem koherencji w badaniach
3.7. Poczucie koherencji a troska w pracy nauczyciela
Rozdział 4
Komunikacja i wsparcie w redukcji stresu
4.1. Komunikacja międzyludzka
4.1.1. Teoria redukcji niepewności
4.1.2. Model oparty na realizacji celu
4.1.3. Funkcjonalno-hierarchiczne podejście do pocieszenia
4.2. Komunikacja w pracy nauczyciela
4.3. Definicja wsparcia społecznego
4.4. Wsparcie społeczne strukturalne
4.5. Wsparcie społeczne funkcjonalne
4.6. Mechanizmy działania wsparcia społecznego
4.7. Koncepcja wsparcia społecznego Krysa Kaniasty’ego
4.8. Wsparcie otoczenia w sytuacjach konfliktu
Rozdział 5
Zjawisko wypalenia zawodowego
5.1. Definicja wypalenia zawodowego
5.2. Objawy wypalenia zawodowego u nauczycieli
5.3. Konsekwencje wypalenia zawodowego
5.4. Sposoby zapobiegania procesowi wypalenia zawodowego
Rozdział 6
Pojęcie zdrowia
6.1. Pojęcie zdrowia – istota i definiowanie
6.2. Specyfika zdrowia a potrzeby człowieka
6.2.1. Zdrowie biologiczne
6.2.2. Zdrowie psychiczne
6.2.3. Zdrowie społeczne
6.2.4. Zdrowie duchowe
6.3. Zachowania i przekonania zdrowotne – różnice w zakresie płci
6.4. Empiryczne badania nad zdrowiem nauczycieli
Rozdział 7
Specyfika pracy nauczyciela
7.1. Funkcje i zadania współczesnego nauczyciela
7.2. Czynniki stresogenne w pracy nauczyciela
7.3. Relacje nauczyciela z otoczeniem
7.4. Poczucie tożsamości nauczyciela
Rozdział 8
Skutki doświadczania przez nauczyciela stresu
8.1. Koszty ponoszone przez nauczyciela wskutek doświadczania stresu
8.2. Stres psychologiczny a zdrowie i choroba
8.3. Nauczyciele a ich zdrowie psychiczne
8.4. Efekt wypalenia – skrajna reakcja na stres
8.5. Związek pomiędzy stresem a wypaleniem
Rozdział 9
Konsekwencje stresu na poziomie organizacyjnym
9.1. Psychiczne i somatyczne skutki zdrowotne
9.2. Brak satysfakcji z wykonywanej pracy
9.3. Następstwa spostrzeganego przez nauczycieli stresu zawodowego
9.4. Spostrzegany przez nauczycieli stres zawodowy a poczucie zdrowia oraz dolegliwości i zaburzenia somatyczne
9.5. Zmiany w zachowaniu będące odpowiedzią na stres
9.6. Rezygnacja z zawodu jako reakcja na stres
9.7. Nauczyciele i wcześniejsze emerytury
9.8. Nieobecności w szkole z powodu choroby
9.9. Zamiary porzucenia zawodu
9.10. Czynniki powodujące zamiar odejścia z zawodu
9.11. Wypalenie jako przyczyna odchodzenia z pracy
9.12. Czynniki hamujące zamiar odejścia
Rozdział 10
Metodologia badań własnych
10.1. Przedmiot i cele badań
10.2. Pytania badawcze
10.3. Problemy badawcze i hipotezy
10.4. Zmienne występujące w badaniu
10.5. Model badawczy
10.6. Narzędzia badawcze
10.7. Metody statystyczne do analizy danych
10.8. Organizacja i przebieg badań
10.9. Miejsce i czas badań
10.10. Charakterystyka badanej grupy nauczycieli
10.11. Opracowanie skal kwestionariuszy i analiza ich rzetelności
Rozdział 11
Analiza i interpretacja wyników badań własnych
11.1. Analiza badanej grupy nauczycieli
11.2. Nawyki zdrowotne osób badanych
11.3. Stres w życiu osób badanych
11.4. Komunikacja w życiu badanych nauczycieli
11.5. Analiza wyników badań
11.5.1. Skala satysfakcji z pracy
11.5.2. Skala źródeł napięć
11.5.3. Skala radzenia sobie
11.5.4. Statystyki opisowe mierzonych zmiennych
11.6. Weryfikacja hipotez badawczych
11.6.1. Hipoteza badawcza pierwsza: zasoby wpływają na poziom zdrowia i wypalenie zawodowe
11.6.2. Hipoteza badawcza druga: występuje zależność pomiędzy źródłami napięć a wypaleniem zawodowym i poczuciem zdrowia
11.6.3. Hipoteza badawcza trzecia: następstwa stresu, używki oraz satysfakcja z pracy wpływają na poziom wypalenia zawodowego i poczucie zdrowia
11.6.4. Hipoteza badawcza czwarta: płeć osób badanych różnicuje poczucie koherencji, zasoby, następstwa stresu, wypalenie zawodowe i poczucie zdrowia
11.6.5. Wnioski i podsumowanie
Rozdział 12
Dyskusja i podsumowanie wyników
12.1. Wpływ zasobów na poziom zdrowia i wypalenia zawodowego
12.2. Wypalenie zawodowe – depersonalizacja
12.3. Wypalenie zawodowe – wyczerpanie emocjonalne
12.4. Wypalenie zawodowe – poczucie osiągnięć (brak poczucia osiągnięć)
12.5. Źródła napięć a wypalenie zawodowe i poczucie zdrowia
12.6. Stosowane używki a wypalenie zawodowe oraz pogorszenie poczucia zdrowia
12.7. Różnice międzypłciowe
12.8. Podsumowanie
Rozdział 13
Wnioski
13.1. Wnioski z badań ankietowych
13.2. Najważniejsze wnioski z analizy badań własnych
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów
Aneksy
Książka Marii Katarzyny Grzegorzewskiej dotyczy aktualnych i nadal zbyt słabo poddanych eksploracji zagadnień, co czyni ją cenną i potrzebną na rynku wydawniczym. Autorka podjęła się trudnego zadania – wielowymiarowego ujęcia, a jednocześnie integralnego spojrzenia na analizowane kwestie. Monografia zawiera wnikliwą i pogłębioną refleksję teoretyczną, popartą rzetelnymi badaniami empirycznymi. Warta jest polecenia pedagogom, kandydatom na nauczycieli, teoretykom i praktykom edukacyjnym.
Z recenzji dr hab. Joanny M. Łukasik, prof. UP
Praca Marii Katarzyny Grzegorzewskiej jest użyteczna poznawczo, wzbogaca teoretyczną wiedzę z pedeutologii, dobrze wiąże teorię „nauki o nauczycielu” z naukami psychologicznymi (psychologią ogólną, psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią edukacji, psychologią kliniczną), a także zawiera przesłania dotyczące działalności profilaktycznej w funkcjonowaniu zawodowym nauczycieli.
Z recenzji prof. zw. dra hab. Stanisława Palki
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów