Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 15,00 zł
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego. [...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne. [...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia. Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii. Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy.
Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym. Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.
Andrzej Murzyn
(fragment wstępu)
Murzyn Andrzej
dr hab., kierownik Zakładu Historii i Teorii Wychowania Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od ponad 30 lat związany z Uniwersytetem Śląskim, od kilku lat także prof. nadzw. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na Wydziale Zamiejscowym w Chorzowie.
Jest autorem 11 monografii i ponad 40 artykułów naukowych, redaktorem i współredaktorem dwóch serii naukowych (Filozofia i Pedagogika, Dialog bez Granic), a także wspólnie z Dariuszem Stępkowskim redaktorem książki Religion long forgotten. The importance of religion in education towards civil society (Kraków 2014). Ostatnio wydał m.in.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji (Kraków 2013), Opowiadanie jako metoda kształcenia w świetle filozofii edukacji Kierana Egana (Kraków 2016).
Przetłumaczył kilka książek z pogranicza filozofii i pedagogiki. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddziału PAN w Katowicach.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Murzyn Andrzej |
ISBN druk | 978-83-7587-492-1 |
ISBN e-book | 978-83-7587-492-1 |
Objętość | 116 stron |
Wydanie | II, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów
Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre )
Kantowska nauka o moralności
Filozofia społeczna Wolff a
Fichte
Podstawy pedagogiki „naukowej”
Etyka
Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim fi larem Herbartowskiej pedagogiki
Miejsce religii w wychowaniu
Części składowe wychowania
Kierowanie (Regierung )
Cel kierowania
Środki kierowania dzieckiem
Wydawanie poleceń
Nauczanie wychowujące
Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie
Cel nauczania
Dyscyplinowanie (Zucht )
Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie
Cel dyscyplinowania
Pojęcie i istota moralności
Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru
Środki dyscyplinowania
Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie
Wielostronność zainteresowania
Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda
Warunki wielostronności
O zainteresowaniu
Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme )
Elementy rozpoznania i współodczuwania
Rodzaje zainteresowań
Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania
Stopnie nauczania
Tok lekcji
Zakończenie
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów