• Obniżka
Świat(y) "upośledzonego" macierzyństwa

Świat(y) "upośledzonego" macierzyństwa

ISBN: 978-83-7587-865-3
32,00 zł
28,00 zł Zniżka 4,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Autorka […] koncentruje swoją uwagę teoretyczną i badawczą na macierzyństwie matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Warto docenić ten fakt, gdyż to „trudne” macierzyństwo – mimo coraz większego zainteresowania badaczy – ciągle „upomina się” o naukowe zainteresowanie. […]

Ilość

Autorka […] koncentruje swoją uwagę teoretyczną i badawczą na macierzyństwie matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Warto docenić ten fakt, gdyż to „trudne” macierzyństwo – mimo coraz większego zainteresowania badaczy – ciągle „upomina się” o naukowe zainteresowanie. […]

To zajmujące studium teoretyczno-diagnostyczne, w ramach którego Autorce udało się, wykorzystując warsztat badawczy metodologii jakościowej, odkryć znaczenia i sensy nadawane przez matki własnym doświadczeniom. To doświadczenie matek, naznaczone w jakimś sensie upośledzeniem dziecka, nie oznacza – jak mówi Autorka we wstępie – że możemy mówić o upośledzonym macierzyństwie. […]

Każdy z prezentowanych przypadków zawiera biograficzne usytuowanie „trudnego” macierzyństwa oraz osobistą interpretację upośledzenia własnego dziecka. Biografie przedstawione przez Autorkę to zarazem studium indywidualnego cierpienia, studium osamotnienia, a jednocześnie pokory wobec losu i uczucia ujawnianego w różnych formach. […]

Zarówno wejście Autorki w słabo rozpoznany obszar badawczy, jak i wartościowe poznawczo analizy teoretyczne i badawcze przekonują mnie o wadze tej pracy w przestrzeni naukowej. Jestem również przekonana, że to także publikacja dla szerszego grona odbiorców. Sądzę, że wszyscy, dla których codzienność jest warta refleksji, powinni być usatysfakcjonowani.

Z recenzji dr hab. Sławomiry Sadowskiej, prof. UG

100 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lindyberg Iwona

Dr Iwona Lindyberg jest adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Gdańskiego. Współtworzyła Pracownię Badań nad Niepełnosprawnością w Dorosłości, w której obecnie pracuje.

Aktualnie jest stałym ekspertem przy Gdańskiej Społecznej Radzie ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Gdańska na lata 2011–2015. Równolegle z pracą akademicką zajmuje się pracą terapeutyczną. Od 16 lat pracuje jako specjalista ds. rewalidacji w Warsztacie Terapii Zajęciowej prowadzonym przez Fundację Edukacji Ekologicznej i Promocji Zdrowia w Gdańsku.

Współpomysłodawczyni i współrealizatorka (wraz z mgr Marią Pęczak) realizowanego od ponad 10 lat projektu obejmującego prowadzenie zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi metodą Ruchu Rozwijającego przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością.

Jej zainteresowania naukowe i badawcze ogniskują się wokół dorosłości osób z niepełnosprawnością oraz wsparcia (instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego) dorosłego człowieka z niepełnosprawnością i jego rodziny. Autorka w centrum zainteresowania stawia przede wszystkim indywidualne doświadczenia osób z niepełnosprawnością i ich bliskich. Najczęściej przyjmowanymi przez nią perspektywami badawczymi są perspektywa biograficzna oraz fenomenologiczna.

Od wielu lat wegetarianka, żywo zainteresowana prawami zwierząt. Koegzystuje na co dzień ze zwierzętami – w tym z trzema psami. Bliskie są jej poglądy Petera Singera, Marca Bekoffa czy też Andrew Linzeya. Ceni sobie duchowe nauki buddyzmu.

Jest mamą 20-letniego syna – studenta geografii na Uniwersytecie Gdańskim.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

ą

Autor

Lindyberg Iwona

ISBN druk

978-83-7587-865-3

ISBN e-book


Objętość

162 stron

Wydanie

I, 2012

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp 

Rozdział 1

Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości a problematyka badań własnych

1.1. Biografia jako fakt empiryczny i jako kategoria teoretyczna 

1.2. Wydarzenia życiowe jako „procesy”    

1.3. Elementy sytuacji badawczej a biograficzna rekonstrukcja rzeczywistości    

1.4. Wyzwania w badaniach własnych związane z biograficznym odtwarzaniem rzeczywistości    

1.4.1. Hermeneutyczne podejście do badań   

1.4.2. Sposób zbierania danych biograficznych    

1.4.3. Uprawomocnienie a biograficzna rekonstrukcja rzeczywistości    

Rozdział 2

„Mitologia” macierzyństwa

2.1. Macierzyństwo jako „instytucja”    

2.2. Macierzyństwo jako doświadczenie biograficzne    

2.3. „Mitologia” trudnego macierzyństwa   

2.4. Matka jako interpretator upośledzenia własnego dziecka   

Rozdział 3

Światy „upośledzonego” macierzyństwa – perspektywa doświadczeń biograficznych

3.1. Zasoby biograficzne badanych matek   

3.2. Światy „upośledzonego” macierzyństwa    

3.2.1. Macierzyństwo Anny – miłość i akceptacja   

3.2.2. Macierzyństwo Krystyny – miłość i niezrozumienie 

3.2.3. Macierzyństwo Kazimiery – miłość i żal   

3.3.4. Macierzyństwo Marii – miłość i wstyd   

3.3.5. Macierzyństwo Janiny – miłość i poświęcenie   

3.3.6. Macierzyństwo Renaty – miłość i nienawiść 

3.3.7. Macierzyństwo Antoniny – miłość i siła   

3.3.8. Macierzyństwo Heleny – miłość i wiara   

3.3.9. Macierzyństwo Olgi – miłość i poczucie winy 

Świat „upośledzonego” macierzyństwa – refleksje końcowe   

Bibliografia   

fragment

Autorka […] koncentruje swoją uwagę teoretyczną i badawczą na macierzyństwie matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Warto docenić ten fakt, gdyż to „trudne” macierzyństwo – mimo coraz większego zainteresowania badaczy – ciągle „upomina się” o naukowe zainteresowanie. […]

To zajmujące studium teoretyczno-diagnostyczne, w ramach którego Autorce udało się, wykorzystując warsztat badawczy metodologii jakościowej, odkryć znaczenia i sensy nadawane przez matki własnym doświadczeniom. To doświadczenie matek, naznaczone w jakimś sensie upośledzeniem dziecka, nie oznacza – jak mówi Autorka we wstępie – że możemy mówić o upośledzonym macierzyństwie. […]

Każdy z prezentowanych przypadków zawiera biograficzne usytuowanie „trudnego” macierzyństwa oraz osobistą interpretację upośledzenia własnego dziecka. Biografie przedstawione przez Autorkę to zarazem studium indywidualnego cierpienia, studium osamotnienia, a jednocześnie pokory wobec losu i uczucia ujawnianego w różnych formach. […]

Zarówno wejście Autorki w słabo rozpoznany obszar badawczy, jak i wartościowe poznawczo analizy teoretyczne i badawcze przekonują mnie o wadze tej pracy w przestrzeni naukowej. Jestem również przekonana, że to także publikacja dla szerszego grona odbiorców. Sądzę, że wszyscy, dla których codzienność jest warta refleksji, powinni być usatysfakcjonowani.

Z recenzji dr hab. Sławomiry Sadowskiej, prof. UG

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło