ABC PEDAGOGA SPECJALNEGO. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia
Cena podstawowa
47,62 zł
-20,00 zł
Cena
27,62 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 28,00 zł
Autorka […] koncentruje swoją uwagę teoretyczną i badawczą na macierzyństwie matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Warto docenić ten fakt, gdyż to „trudne” macierzyństwo – mimo coraz większego zainteresowania badaczy – ciągle „upomina się” o naukowe zainteresowanie. […]
Autorka […] koncentruje swoją uwagę teoretyczną i badawczą na macierzyństwie matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Warto docenić ten fakt, gdyż to „trudne” macierzyństwo – mimo coraz większego zainteresowania badaczy – ciągle „upomina się” o naukowe zainteresowanie. […]
To zajmujące studium teoretyczno-diagnostyczne, w ramach którego Autorce udało się, wykorzystując warsztat badawczy metodologii jakościowej, odkryć znaczenia i sensy nadawane przez matki własnym doświadczeniom. To doświadczenie matek, naznaczone w jakimś sensie upośledzeniem dziecka, nie oznacza – jak mówi Autorka we wstępie – że możemy mówić o upośledzonym macierzyństwie. […]
Każdy z prezentowanych przypadków zawiera biograficzne usytuowanie „trudnego” macierzyństwa oraz osobistą interpretację upośledzenia własnego dziecka. Biografie przedstawione przez Autorkę to zarazem studium indywidualnego cierpienia, studium osamotnienia, a jednocześnie pokory wobec losu i uczucia ujawnianego w różnych formach. […]
Zarówno wejście Autorki w słabo rozpoznany obszar badawczy, jak i wartościowe poznawczo analizy teoretyczne i badawcze przekonują mnie o wadze tej pracy w przestrzeni naukowej. Jestem również przekonana, że to także publikacja dla szerszego grona odbiorców. Sądzę, że wszyscy, dla których codzienność jest warta refleksji, powinni być usatysfakcjonowani.
Z recenzji dr hab. Sławomiry Sadowskiej, prof. UG
Lindyberg Iwona
Dr Iwona Lindyberg jest adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Gdańskiego. Współtworzyła Pracownię Badań nad Niepełnosprawnością w Dorosłości, w której obecnie pracuje.
Aktualnie jest stałym ekspertem przy Gdańskiej Społecznej Radzie ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Gdańska na lata 2011–2015. Równolegle z pracą akademicką zajmuje się pracą terapeutyczną. Od 16 lat pracuje jako specjalista ds. rewalidacji w Warsztacie Terapii Zajęciowej prowadzonym przez Fundację Edukacji Ekologicznej i Promocji Zdrowia w Gdańsku.
Współpomysłodawczyni i współrealizatorka (wraz z mgr Marią Pęczak) realizowanego od ponad 10 lat projektu obejmującego prowadzenie zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi metodą Ruchu Rozwijającego przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością.
Jej zainteresowania naukowe i badawcze ogniskują się wokół dorosłości osób z niepełnosprawnością oraz wsparcia (instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego) dorosłego człowieka z niepełnosprawnością i jego rodziny. Autorka w centrum zainteresowania stawia przede wszystkim indywidualne doświadczenia osób z niepełnosprawnością i ich bliskich. Najczęściej przyjmowanymi przez nią perspektywami badawczymi są perspektywa biograficzna oraz fenomenologiczna.
Od wielu lat wegetarianka, żywo zainteresowana prawami zwierząt. Koegzystuje na co dzień ze zwierzętami – w tym z trzema psami. Bliskie są jej poglądy Petera Singera, Marca Bekoffa czy też Andrew Linzeya. Ceni sobie duchowe nauki buddyzmu.
Jest mamą 20-letniego syna – studenta geografii na Uniwersytecie Gdańskim.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
ą
Autor | Lindyberg Iwona |
ISBN druk | 978-83-7587-865-3 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 162 stron |
Wydanie | I, 2012 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział 1
Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości a problematyka badań własnych
1.1. Biografia jako fakt empiryczny i jako kategoria teoretyczna
1.2. Wydarzenia życiowe jako „procesy”
1.3. Elementy sytuacji badawczej a biograficzna rekonstrukcja rzeczywistości
1.4. Wyzwania w badaniach własnych związane z biograficznym odtwarzaniem rzeczywistości
1.4.1. Hermeneutyczne podejście do badań
1.4.2. Sposób zbierania danych biograficznych
1.4.3. Uprawomocnienie a biograficzna rekonstrukcja rzeczywistości
Rozdział 2
„Mitologia” macierzyństwa
2.1. Macierzyństwo jako „instytucja”
2.2. Macierzyństwo jako doświadczenie biograficzne
2.3. „Mitologia” trudnego macierzyństwa
2.4. Matka jako interpretator upośledzenia własnego dziecka
Rozdział 3
Światy „upośledzonego” macierzyństwa – perspektywa doświadczeń biograficznych
3.1. Zasoby biograficzne badanych matek
3.2. Światy „upośledzonego” macierzyństwa
3.2.1. Macierzyństwo Anny – miłość i akceptacja
3.2.2. Macierzyństwo Krystyny – miłość i niezrozumienie
3.2.3. Macierzyństwo Kazimiery – miłość i żal
3.3.4. Macierzyństwo Marii – miłość i wstyd
3.3.5. Macierzyństwo Janiny – miłość i poświęcenie
3.3.6. Macierzyństwo Renaty – miłość i nienawiść
3.3.7. Macierzyństwo Antoniny – miłość i siła
3.3.8. Macierzyństwo Heleny – miłość i wiara
3.3.9. Macierzyństwo Olgi – miłość i poczucie winy
Świat „upośledzonego” macierzyństwa – refleksje końcowe
Bibliografia
Autorka […] koncentruje swoją uwagę teoretyczną i badawczą na macierzyństwie matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Warto docenić ten fakt, gdyż to „trudne” macierzyństwo – mimo coraz większego zainteresowania badaczy – ciągle „upomina się” o naukowe zainteresowanie. […]
To zajmujące studium teoretyczno-diagnostyczne, w ramach którego Autorce udało się, wykorzystując warsztat badawczy metodologii jakościowej, odkryć znaczenia i sensy nadawane przez matki własnym doświadczeniom. To doświadczenie matek, naznaczone w jakimś sensie upośledzeniem dziecka, nie oznacza – jak mówi Autorka we wstępie – że możemy mówić o upośledzonym macierzyństwie. […]
Każdy z prezentowanych przypadków zawiera biograficzne usytuowanie „trudnego” macierzyństwa oraz osobistą interpretację upośledzenia własnego dziecka. Biografie przedstawione przez Autorkę to zarazem studium indywidualnego cierpienia, studium osamotnienia, a jednocześnie pokory wobec losu i uczucia ujawnianego w różnych formach. […]
Zarówno wejście Autorki w słabo rozpoznany obszar badawczy, jak i wartościowe poznawczo analizy teoretyczne i badawcze przekonują mnie o wadze tej pracy w przestrzeni naukowej. Jestem również przekonana, że to także publikacja dla szerszego grona odbiorców. Sądzę, że wszyscy, dla których codzienność jest warta refleksji, powinni być usatysfakcjonowani.
Z recenzji dr hab. Sławomiry Sadowskiej, prof. UG