Publikacja ma charakter pionierski i jest jedyną w Polsce w zakresie tak wszechstronnego, monograficznego opracowania. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że należy do najlepiej opracowanych w wymiarze międzynarodowym. Jej zaletą jest wszechstronne ujęcie zagadnienia, analiza najnowszego piśmiennictwa, erudycja, oryginalność.
Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Publikacja ma charakter pionierski i jest jedyną w Polsce w zakresie tak wszechstronnego, monograficznego opracowania. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że należy do najlepiej opracowanych w wymiarze międzynarodowym. Jej zaletą jest wszechstronne ujęcie zagadnienia, analiza najnowszego piśmiennictwa, erudycja, oryginalność.
O seksualności człowieka napisano wiele znakomitych prac naukowych i popularnych. Stała się przedmiotem zainteresowań badaczy z różnych dziedzin i dyscyplin, a studia nad nią obejmowały zarówno obiektywny, jak i subiektywny wymiar. Prowadzone analizy dały sposobność poznania mechanizmów kształtowania seksualności oraz jej specyfikacji w procesie rozwoju osobniczego, a jednocześnie ustalenia czynników różnicujących w wymiarze intra- i interindywidualnym. Wzrost liczby badań z zakresu nauk społecznych pozwolił na zrozumienie jej subiektywnego wymiaru, z charakterystyczną dla niego kategorią doświadczeń, oraz opisanie znaczenia seksualności w kontekście przebiegu życia człowieka i jego poszczególnych sfer. Szeroko rozumiana seksualność obejmuje biologiczny i psychospołeczny wymiar funkcjonowania jednostki. Z jej realizacją wiąże się podejmowanie określonych ról społecznych, spełnianie cenionych wartości, doświadczanie emocji i uczuć.
Parafrazując słowa Z. Izdebskiego (2012), można powiedzieć, że poznanie seksualności osoby z niepełnosprawnością intelektualną może nas przybliżyć do zrozumienia uwarunkowań jej człowieczeństwa. (…) W tej pracy, która ma charakter przeglądowy, uwzględniono biologiczne oraz psychospołeczne aspekty seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, sięgając do kontekstu oraz doświadczeń człowieka niepełnosprawnego, różnicowanych fazą rozwoju. Książka ma być w zamierzeniu kompendium wiedzy w zakresie przedmiotowej problematyki, jakkolwiek nie zakłada możliwości jej wyczerpania. (…) Trudno ograniczyć grupę czytelników, do których ta książka może być adresowana. Zakłada się, że zechcą z niej skorzystać osoby zainteresowane problematyką ze względów profesjonalnych i pozazawodowych. Skierowana jest do pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych oraz przedstawicieli zawodów medycznych, ponadto studentów, którzy w tych kierunkach podejmują kształcenie. Być może będzie w jakimś stopniu przydatna opiekunom nieformalnym, w tym zwłaszcza rodzicom.
Z recenzji prof. dr hab. Zbigniewa Lew-Starowicz
Publikacja ma charakter pionierski i jest jedyną w Polsce w zakresie tak wszechstronnego, monograficznego opracowania. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że należy do najlepiej opracowanych w wymiarze międzynarodowym. Jej zaletą jest wszechstronne ujęcie zagadnienia, analiza najnowszego piśmiennictwa, erudycja, oryginalność.
Rozdział 1. Biologiczne i psychospołeczne podstawy seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Istota niepełnosprawności intelektualnej 1.2. Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną 1.2.1. Teorie seksualności 1.2.2. Podstawy biologiczne 1.2.3. Psychospołeczne podstawy rozwoju i funkcjonowania seksualnego
Rozdział 2. Doświadczenia psychoseksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Tożsamość płciowa i seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.2. Partnerska aktywność seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.3. Pozapartnerska aktywność seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.3.1. Masturbacja u osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.3.2. Zaburzenia parafilne (parafilie) u osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.4. Korzystanie przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną z Internetu w celach seksualnych
Rozdział 3. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w rolach rodzinnych
3.1. Przyjaźń, miłość, samotność 3.2. Małżeństwo i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną 3.2.1. Znaczenie relacji małżeńskich i problemy w ich realizacji 3.2.2. Problemy rodzicielstwa osób z niepełnosprawnością intelektualną 3.2.3. Rodzicielstwo niepełnosprawnych intelektualnie jako element ich doświadczeń życiowych 3.2.4. Wsparcie rodziców z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 4. Zdrowie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną
4.1. Podstawowe problemy związane ze zdrowiem seksualnym 4.1.1. Dostęp do opieki medycznej w zakresie zdrowia seksualnego 4.1.2. Problemy radzenia sobie z menstruacją u kobiet z niepełnosprawnością intelektualną 4.1.3. Choroby przenoszone drogą płciową u osób z niepełnosprawnością intelektualną 4.2. Antykoncepcja i sterylizacja u osób z niepełnosprawnością intelektualną 4.2.1. Środki antykoncepcyjne i naturalne metody planowania rodziny 4.2.2. Sterylizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 5. Zjawisko przemocy seksualnej w populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
5.1. Osoby niepełnosprawne intelektualnie jako ofiary przemocy seksualnej 5.2. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako sprawcy przemocy seksualnej 5.3. Zdolność osób niepełnosprawnych intelektualnie do udzielania świadomej zgody na aktywność seksualną
Rozdział 6. Starość i starzenie się osób z niepełnosprawnością intelektualną
6.1. Problemy osób starszych z niepełnosprawnością intelektualną 6.2. Menopauza w życiu kobiet z niepełnosprawnością intelektualną 6.3. Aktywność seksualna osób starszych z niepełnosprawnością intelektualną
Zakończenie
Literatura
Spis tabel i schematów
Publikacja ma charakter pionierski i jest jedyną w Polsce w zakresie tak wszechstronnego, monograficznego opracowania. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że należy do najlepiej opracowanych w wymiarze międzynarodowym. Jej zaletą jest wszechstronne ujęcie zagadnienia, analiza najnowszego piśmiennictwa, erudycja, oryginalność.