Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej
Autor:
Krause Amadeusz
ISBN: 978-83-7850-247-0
30,48 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Treść książki zawiera syntetyczny obraz teorii i praktyki pedagogiki specjalnej w okresie przemian, ukazuje te jej aspekty, w których dokonały się humanistyczne przeobrażenia i te które są na te przeobrażenia oporne, pozorują je, stosują różnego rodzaju społeczne kamuflaże i tkwią nadal w okowach starych paradygmatów.
Książka dostępna w wersji e-book.
Przedstawiamy Czytelnikom książkę, będącą propozycją swoistej mapy paradygmatycznej. Ma ona charakter dezaktualizacji i aktualizacji kluczowych dla pedagogiki specjalnej zagadnień, a jej konstrukcja wyznacza autorską wizję rozwoju naukowego tej dyscypliny. Subiektywizm prezentowanego modelu związany jest głównie z wyborami, jakich autor musiał dokonać w książce. Ów problem podjął od podstaw, próbując ustalić czym jest paradygmat i jakim ulega zmianom, przy jednoczesnym uwzględnieniu odmienności znaczenia tego terminu w innych subdyscyplinach edukacji.
W prezentowanej publikacji autor odniósł się do dorobku wspomnianych subdyscyplin. Podjął zadanie określenia miejsca i istoty paradygmatu w naukach humanistycznych. Odwołał się do poglądów Thomasa S. Kuhna, będącego inicjatorem dyskusji paradygmatycznej, a także do prac Zbigniewa Kwiecińskiego, Bogusława Śliwerskiego, Lecha Witkowskiego, Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej, Bogusława Milerskiego, Joanny Rutkowiak, Krzysztofa Rubachy.
Autor musiał dokonać wyborów również w analizach dotyczących pedagogiki specjalnej. Wynikało to z tego, iż paradygmaty naukowe nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości rehabilitacyjnej lub mają w niej inny zakres, są inaczej określane lub rozumiane. Amadeusz Krause podjął się pewnego uporządkowania teoretycznego tych kategorii.
Treść książki przedstawiona została w trzech częściach zawierających po cztery rozdziały. Autor w części I przedstawia tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością, w części II rozważa o ryzyku i dylematach tworzenia paradygmatów w pedagogice specjalnej, w części III najbardziej obszerniej treściowo ukazuje przemiany paradygmatyczne w pedagogice specjalnej, aktualne (nowe) paradygmaty upowszechniane w tej nauce i ich społeczne konsekwencje.
Treść książki zamyka zakończenie w którym Autor stara się odpowiedzieć na pytanie: co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej? Książka jest teoretyczną monografią współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej.
[…] Duży walor książki stanowi ujmowanie paradygmatów pedagogiki specjalnej w kontekście zmian społecznych i ideologicznych, które były konsekwencją zmian, ogólnosystemowych w Polsce.
Książka zawiera syntetyczny obraz teorii i praktyki pedagogiki specjalnej w okresie przemian, ukazuje te jej aspekty, w których dokonały się humanistyczne przeobrażenia i te które są na te przeobrażenia oporne, pozorują je, stosują różnego rodzaju społeczne kamuflaże i tkwią nadal w okowach starych paradygmatów. Autor nadaje teoretycznym paradygmatom znaczącą role w określaniu tożsamości pedagogiki specjalnej i wyznaczaniu kierunków jej rozwoju. […]
z recenzji Prof. nadzw. dr hab. Aleksandry Maciarz
195 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi, PDF
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7850-247-0
Krause Amadeusz
Dr hab. Amadeusz Krause profesorem UWM w Katedrze Pedagogiki Specjalnej i Psychologii.
Publikacje: Publikacje zwarte Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków 2000, Oficyna Wyd. Impuls.
Krause A., Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Od tradycjonalizmu do ponowoczesności. Olsztyn 2002, Wyd. UW-M (współredakcja Górniewicz E.)
Krause A., Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Teoretyczne konteksty. Olsztyn 2003, Wyd. UW-M (współredakcja Górniewicz E.)
Krause A., Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 3. Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany. Olsztyn 2004, Wyd. UW-M (współredakcja Kosakowski Cz.)
Krause A., Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków 2004, Oficyna Wyd. Impuls.
Krause A., Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 4. Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych. Olsztyn 2005, Wyd. UW-M
Krause A., Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 5. Pomiędzy teorią a praktyką. Olsztyn 2006 Wyd. UW-M, (współredakcja Kosakowski Cz., Przybyliński S.)
Wybrane artykuły
Środowisko mieszkalne dorosłych osób upośledzonych (w:) M. Orłowska, L. Malinowski (red.) Praca Socjalna w poszukiwaniu metod i narzędzi, wyd. "Żak" Warszawa 2000
Integracyjne formy pomocy dorosłym osobom z upośledzeniem umysłowym w Niemczech - przykład Lebenshilfe (w:) Cz. Kosakowski, M. Zaorska (red.) Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wyd. "Akapit" Toruń 2000
Integracja osób niepełnosprawnych w obliczu ponowoczesności - szanse i zagrożenia (w:) T. Zacharuk (red.) Student niepełnosprawny, Szkice i Rozprawy, wyd. AP Siedlce 2000
Funkcjonowanie dorosłych osób upośledzonych umysłowo w społeczeństwie dystrybucji indywidualnego ryzyka (w) A. Rakowska, J. Baran (red.) Dylematy pedagogiki specjalnej, wyd. AP Kraków 2000
Normalizacja środowiska lokalnego osób niepełnosprawnych - doświadczenia niemieckie (w:) A. Maciarz, Z. Janiszewska-Nieścioruk, H. Ochonczenko (red.) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym, wyd. Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2001
Mechanizmy dezintegracyjne w rzeczywistości ponowoczesnej (niektóre elementy marginalizacji) (w) E. Trempała , M. Cichorz, (red.) Pedagogika Społeczna , tradycja, teraźniejszość, nowe wyzwania, Olecko 2001
Osoby niepełnosprawne w perspektywie ponowoczesnej - upośledzeni czy sprawni inaczej? (w:) E. Górniewicz, A. Krause (red.) Dyskursy pedagogiki specjalnej, Od tradycjonalizmu do ponowoczesności, wyd. UW-M, Olsztyn 2002
Wielość poziomów integracji – konsekwencje dla teorii i praktyki (w:) M. Chodkowska (red.) Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wyd. UMCS, Lublin 2002
Pedagogika społeczna w obliczu ponowoczesnego dyskursu – nowe wyzwania w wychowaniu (w:) D. Zaworska-Nikoniuk (red.) Obszary zainteresowań pedagogów społecznych, wyd. UW-M, Olsztyn 2002
Współczesne przeszkody w realizacji "szans" pedagogiki specjalnej (w:) W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.) Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy, wyd. PTP Olsztyn, Poznań, Warszawa 2002
Pedagogika specjalna wobec kontekstowej interdyscyplinarności globalizacji (w:) E. Górniewicz, A. Krause (red.) Dyskursy pedagogiki specjalnej, konteksty teoretyczne wyd. UW-M Olsztyn 2003
Terapia w pedagogice specjalnej (w:) J. Pańczyk (red.) Forum Pedagogów Specjalnych, Łódź 2002 (współautorstwo Czesław Kosakowski) Współczesne tendencje w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych - normalizacja (w:) J. Stal (red.) Katecheza specjalna dzisiaj, problemy i wyzwania, Kielce 2003
Problemy opieki i rewalidacji osób dorosłych z upośledzeniem umysłowym - niedobór rozwiązań w teorii i praktyce (w:) K. D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny, na pograniczach pedagogiki specjalnej, Gdańsk 2003
Tendencje w kształceniu integracyjnym z perspektywy uwarunkowań ekonomicznych (w:) Cz. Kosakowski, A. Krause (red.) Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, Olsztyn 2004
Problemy integracji w szkole ogólnodostępnej – koncepcja kontra ekonomia (w:) Z. Janiszewska-Niścioruk (red.), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1, s. 229-239, Kraków.
Niepełnosprawność w świetle społecznej zmiany – wprowadzenie do dyskusji Szkice Humanistyczne nr ,2004 Normalizacja jako paradygmat myślenia i działania w pedagogice specjalnej (w:) Cz. Kosakowski, A. Krause (red.) Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych, współ. red. Czesław Kosakowski), wyd. UWM Olsztyn 200
Nowoczesność jako źródło pozornych alternatyw – redystrybucja społeczno-kulturowych determinantów edukacyjnych, w: Wychowanie na co dzień 6(141) czerwiec 2005 Wielowymiarowość edukacji osób niepełnosprawnych a kształcenie integracyjne – dylemat szczęścia (w:) Cz. Kosakowski, C. Rogowski (red.) Olsztyn 2005
Publikacje zagraniczne:
Polen auf dem Weg zur EU - Veränderungen aus der pädagogische Perspektive (w:) R.Seebauer (red.) Szenen europäischer Bildungslandschaften, Wiedeń 2003
Integration der Behinderten angesichts der globalen Transformation - Implikationen europäischer Erfahrungen (w:) R.Seebauer (red.) Europäische Dimensionen neu denken, Wiedeń 2004
http://www.uwm.edu.pl/wnsis/struktura/kat_ped_spec/krause/krause.htm
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Krause Amadeusz |
ISBN druk | 978-83-7587-742-7 |
ISBN e-book | 978-83-7850-247-0 |
Objętość | 222 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235), E-book: epub, mobi, pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Od autora
Wprowadzenie 1 Pedagogika specjalna w procesie zmiany – od Historii szaleństwa Michela Foucaulta do Końca człowieka Francisa Fukuyamy
• pytanie o potencjał transformacyjny pedagogiki specjalnej
• zmiany w europejskiej i polskiej pedagogice specjalnej
• od niechcianych szaleńców po eugenikę luksusu i postępu – ważne pytania na bliższą i dalszą przyszłość
Wprowadzenie 2
Ku paradygmatyczności dyscyplin naukowych
• wokół teorii Thomasa S. Kuhna – kłopot z paradygmatami w naukach społecznych
• konsensus paradygmatyczny
• paradygmaty w pedagogice
• uspołecznienie paradygmatu
• ryzyko fundamentalizmu paradygmatycznego
• po co pedagogice wielość paradygmatów?
Część 1
Tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością
Rozdział 1
Rehabilitacja człowieka niepełnosprawnego
• rewalidacja – rehabilitacja
• ewolucja filozofii rewalidacyjnej
• polskie zmiany „od góry” i „od dołu”
• opieka w dorosłości jako „odkrycie rewalidacyjne” XXI wieku
• pomiędzy teorią a praktyką rewalidacyjną
• rehabilitacja kontra nauka
• od instrumentalizmu rewalidacyjnego ku rehabilitacji funkcjonalnej
Rozdział 2
Szkoła w dynamicznej fazie przejścia – zaniechania i absurdy
• w cieniu transformacji ustrojowej
• problemy zmian w środowisku nauczycielskim
• nauczyciel – ofiara patologii akademickiej?
• o oświacie z urzędu
• niefortunność reform
• dydaktyka „na usługach”
• profesjonalizacja niekompetencji
Rozdział 3
Dziecko niepełnosprawne w integracji szkolnej
• aktualizacja pojęcia integracji szkolnej
• podstawy zmiany koncepcji edukacyjnej dzieci niepełnosprawnych
• rekonstrukcja koncepcji ochronnych
• zarys reformy szkolnictwa specjalnego w Polsce
• powrót do nierozwiązanych dylematów
• instrumentalizm dydaktyczny w pedagogice specjalnej
Rozdział 4
Wychowanie – pedagogika specjalna w odwrocie?
• czy mamy kryzys wychowania?
• media – niebezpieczny sprzymierzeniec w wychowaniu
• specyfika wychowania po wielkiej zmianie
• Szkoła a kryzys wychowania
• wychowanie a nauczanie
• wychowanie w pedagogice specjalnej – specyfika i pochodne kryzysu
• dziecko niepełnosprawne w procesie wychowania – błędy zaniechania
Część 2
Pedagogika specjalna i ryzyko paradygmatycznych uzgodnień
Rozdział 1
Terminologiczna reprezentacja paradygmatów pedagogiki specjalnej
• pojęcia a paradygmaty
• obieg pojęć naznaczających
• dziecko specjalnej trosk
• upośledzenie umysłowe
• umysł kontra intelekt
• terminologia a reprezentacja paradygmatu – uwagi końcowe
Rozdział 2
Zdiagnozowana odmienność jako podłoże konstrukcyjne paradygmatu
• diagnoza jako reprezentacja paradygmatu
• diagnostyczne dylematy
• diagnoza niepełnosprawności w pedagogice specjalnej
Rozdział 3
Paradygmaty a uzgodnienia społeczne na temat niepełnosprawności
• paradygmaty a obiektywizacja wiedzy potocznej
• stereotyp niepełnosprawności
• inny w środowisku – hipoteza „złotego podziału”
• tło i figura – społeczna lokalizacja niepełnosprawności
• przeciwdziałanie stygmatyzacji
Rozdział 4
Ryzyko konstruowania wiedzy o osobach niepełnosprawnych w pedagogice specjalnej
• upośledzona dorosłość – wątki zaniedbane
• instytucjonalne ujednolicenie dorosłości
• infantylizacja jako silne uzgodnienie paradygmatyczne
• niepełnosprawność i specjaliści
• koniec dyskryminacji podpartej naukową argumentacją?
• paradygmatyczne konsekwencje uzgodnień
Część 3
Paradygmaty pedagogiki specjalnej
Rozdział 1
Paradygmatyczne poszukiwania w pedagogice specjalnej
• od praktyki do nauki
• w poszukiwaniu pierwszego paradygmatu
• trudności identyfikacji paradygmatycznej
• uwagi do koncepcji paradygmatów Ireny Obuchowskiej
Rozdział 2
Paradygmatyczne dezaktualizacje – biologizm i rehabilitacja
• dlaczego dezaktualizacja?
• medyczny rodowód pedagogiki specjalnej
• biologizm a społeczne postrzeganie niepełnosprawności
• ukryta doktryna PR
• nowoczesny powrót do medykalizacji?
• dlaczego paradygmat biologiczny był szkodliwy
• od biologizmu ku paradygmatowi rehabilitacyjnemu
• następstwa dominacji filozofii rewalidacyjnej
Rozdział 3
Paradygmatyczny kłopot z integracją
• od postulatu do paradygmatu integracyjnego
• specyfika zmiany paradygmatycznej a integracja
• konsekwencje przyjętego paradygmatu – modele integracji
• słuszna koncepcja – niesłuszne interpretacje?
• integracja jako źródło dominacji i selekcji społecznej
• jeśli nie paradygmat, to co z tą integracją?
Rozdział 4
Paradygmatyczne aktualizacje w pedagogice specjalnej
4.1. Paradygmat humanistyczny i jego pochodne
• istota paradygmatu humanistycznego
• źródła oporu wobec paradygmatu humanistycznego w pedagogice specjalnej
• przesłanki zmiany humanistycznej w pedagogice specjalnej
• paradygmat humanistyczny w pedagogice specjalnej i jego konsekwencje
4.2. Paradygmat społeczny niepełnosprawności
• istota społecznego paradygmatu niepełnosprawności
• humanistyczny rodowód modelu niepełnosprawności
• pomiędzy paradygmatem a modelem
• następstwa społecznego paradygmatu niepełnosprawności
4.3. Paradygmat normalizacji środowiska
• wątpliwości pojęciowe normy i normalności
• niepełnosprawność – ryzyko zakwalifikowania do grupy „nienormalnych”
• norma w działaniach pedagogiki specjalnej
• trudne początki procesu normalizacyjnego w Polsce
• istota paradygmatu normalizacyjnego i jego konsekwencje
4.4. Paradygmat emancypacyjny (podmiotowości i autonomii)
• od „przedmiotowości” do podmiotowości osoby niepełnosprawnej
• autonomia i jej ponowne odkrycie
• od autonomii i podmiotowości do specjalnej pedagogiki emancypacyjnej
• ku paradygmatowi emancypacyjnemu
• Zakończenie
Pedagogika specjalna w zmianie paradygmatycznej
• zmiana zmianie nierówna
• pomiędzy tradycjonalizmem a humanizmem
• co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej?
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów