Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości
Od
Cena
22,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 60,00 zł
Premiera wydawnicza!
Autorki monografii przedstawiają self-adwokaturę jako proces umożliwiający przełamanie barier i wpływający na realne zmiany społeczne. Dzięki temu Czytelnik może zaobserwować, jak lokalna działalność self-adwokacka może się przeradzać w zmiany o charakterze makrospołecznym. [...]
Podtytuł: Polsko-angielskie studium porównawcze
Termin „self-adwokatura” definiuje się dwojako, w zależności od odwołania do kontekstu indywidualnego lub społecznego. Choć geneza pojęcia wiąże się z próbami publicznego artykułowania swoich potrzeb przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną (Borowska-Beszta, 2012), w literaturze przedmiotu oraz praktyce terapeutycznej powszechniejsze jest raczej ujęcie indywidualne, opisujące pewne predyspozycje decydujące o samostanowieniu jednostki (Walmsley, 2014). Rzadziej można przeczytać i usłyszeć o perspektywie społecznej samorzecznictwa, odnoszącej się do ruchu realizowanego poprzez różne formy aktywizmu osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niektórzy badacze (np. Aspis, 2002) argumentują natomiast, że dążenie do długofalowych zmian podważających zastany porządek społeczny jest lub powinno być esencją self-adwokatury.
Niniejsza publikacja składa się z dwóch części – teoretycznej (przybliżającej wybraną problematykę badawczą) oraz empirycznej (zawierającej opis podejmowanych procedur analitycznych i interpretacyjnych). Pierwsza część obejmuje trzy rozdziały. Rozpoczyna ją zarys najnowszych doniesień naukowych na temat niepełnosprawności intelektualnej w perspektywie przeżyć dorosłej osoby z tym typem niepełnosprawności. Najpierw podjęto wątki terminologiczne, etiologiczne i symptomatologiczne, by następnie skupić się na problematyce dorosłości w doświadczeniu człowieka z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu autonomii w jej różnych znaczeniach i zakresach.
Z recenzji
Autorki monografii przedstawiają self-adwokaturę jako proces umożliwiający przełamanie barier i wpływający na realne zmiany społeczne. Dzięki temu Czytelnik może zaobserwować, jak lokalna działalność self-adwokacka może się przeradzać w zmiany o charakterze makrospołecznym. [...] Praca opiera się na nowatorskich, szeroko zakrojonych i rzetelnie zrealizowanych badaniach partycypacyjnych, wpisujących się w najnowsze tendencje metodologiczne w obszarze pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. [...] Książka ta jest dziełem wyjątkowym, wyróżniającym się na tle innych opracowań dotyczących niepełnosprawności intelektualnej. Wartość tej pracy wynika zarówno z jej wkładu w rozwój teorii self-adwokatury, jak i z jej potencjalnych implikacji praktycznych. Autorki rzetelnie przedstawiają zagadnienia związane z self-adwokaturą, ukazując jej znaczenie jako narzędzia wspierającego procesy emancypacyjne i społeczne osób z niepełnosprawnościami. Publikacja z pewnością będzie miała duży wpływ na środowisko akademickie oraz praktyków zajmujących się wsparciem osób z niepełnosprawnościami.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Ćwirynkało, prof. UWM
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Anita Famuła-Jurczak |
ISBN druk | 978-83-8294-472-3 |
ISBN e-book | |
Objętość | 170 stron |
Wydanie | I, 2025 |
Format | B5 (160x235) |
| Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
WSTĘP
Rozdział 1. Podstawy coachingu edukacyjnego
1.1. Definicja coachingu
1.2. Historia i rozwój coachingu na świecie i w Polsce
1.3. Coaching, mentoring, terapia i doradztwo – podobieństwa i różnice
1.4. Kluczowe założenia i wartości coachingu edukacyjnego
Pytania do rozdziału I
Sekcja ćwiczeń do rozdziału I
Narzędzia pracy do rozdziału I
Zadania wymagające analizy do rozdziału I
Scenariusze zajęć do rozdziału I
Rozdział 2. Modele i podejścia coachingowe w edukacji
2.1. Modele coachingowe stosowane w edukacji
2.2. Coaching rozwiązaniowy (Solution-Focused Coaching)
2.3. Coaching transformacyjny i rozwojowy
2.4. Coaching systemowy – głębia relacji i kontekstów w edukacji
2.5. Neurodydaktyczne podstawy coachingu
Pytania do rozdziału II
Sekcja ćwiczeń do rozdziału II
Narzędzia pracy do rozdziału II
Zadania wymagające analizy do rozdziału II
Scenariusze zajęć do rozdziału II
Rozdział 3. Kompetencje coacha edukacyjnego
3.1. Kompetencje interpersonalne – istota i znaczenie
3.2. Kompetencje merytoryczne coacha w pracy edukacyjnej
3.3. Kompetencje komunikacyjne w pracy coacha – znaczenie w edukacji
3.4. Kompetencje procesowe i organizacyjne coacha w edukacji 75
3.5. Kompetencje metodyczne i kreatywne coacha w pracy edukacyjnej
3.6. Kompetencje etyczno-osobowościowe coacha w pracy edukacyjnej
Podsumowanie
Pytania do rozdziału III
Sekcja ćwiczeń do rozdziału III
Narzędzia pracy do rozdziału III
Zadania wymagające analizy do rozdziału III
Scenariusze zajęć do rozdziału III
Rozdział 4. Narzędzia i techniki coachingowe
4.1. Pytania coachingowe i dialog
4.2. Techniki wizualne i metafory
4.3. Samoobserwacja: dzienniki i karty refleksji
4.3. Facylitacja grupowa i zespołowa
Podsumowanie
Pytania do rozdziału IV
Sekcja ćwiczeń do rozdziału IV
Narzędzia pracy do rozdziału IV
Scenariusze zajęć do rozdziału IV
Karty pracy. Zadania wymagające analizy
Rozdział 5. Coaching edukacyjny w praktyce
5.1. Rola coachingu w szkole i środowisku edukacyjnym – ujęcie pogłębione
5.2. Coaching uczniów – rozwijanie potencjału i motywacji
5.3. Coaching nauczycieli – przestrzeń dla refleksji i profesjonalnego rozwoju
5.4. Coaching rodziców – partnerstwo wychowawcze i dialog
Podsumowanie
Pytania do rozdziału V
Sekcja ćwiczeń do rozdziału V
Narzędzia pracy do rozdziału V
Zadania wymagające analizy do rozdziału V
Scenariusze zajęć do rozdziału V
WYKAZ TABEL
Bibliografia
Podręcznik ten powstał, aby dostarczyć uporządkowaną, rzetelną, a zarazem przystępną wiedzę na temat coachingu edukacyjnego – jego podstaw teoretycznych, wartości, założeń oraz praktycznych możliwości zastosowania w realiach współczesnej szkoły i innych instytucji oświatowych.
Publikacja adresowana jest do osób, które pragną wzbogacić swój warsztat zawodowy o podejście coachingowe – do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, tutorów, wychowawców, jak również do studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych. Jej celem jest wspieranie rozwoju kompetencji miękkich, komunikacyjnych oraz refleksyjnych, które są nieodzowne w pracy z drugim człowiekiem – zarówno z dzieckiem, jak i osobą dorosłą.
Coaching edukacyjny stanowi narzędzie realnej zmiany w postrzeganiu relacji nauczyciel–uczeń, mentor–student czy dorosły–dziecko. Nie jest on zbiorem gotowych technik, lecz przede wszystkim sposobem bycia z drugim człowiekiem, opartym na dialogu, uważności i odpowiedzialności. Jest to podejście, które uruchamia potencjał jednostki, a jednocześnie nie narzuca gotowych rozwiązań. Towarzyszy za to w ich odkrywaniu i wdrażaniu. W ten sposób coaching może znacząco poszerzać możliwości edukacyjne i wychowawcze współczesnej szkoły.
W ostatnich latach można zaobserwować istotną transformację podejścia do edukacji. Klasyczny model, oparty na transmisji wiedzy, ocenianiu i dyscyplinie, coraz częściej okazuje się niewystarczający w obliczu dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości i potrzeb uczniów oraz nauczycieli. Coaching edukacyjny jawi się jako odpowiedź na te wyzwania, oferuje nowe spojrzenie na proces uczenia się – rozumiany jako rozwój samoświadomości, sprawczości i motywacji wewnętrznej.
Warto podkreślić, że coaching nie zastępuje nauczania, lecz je wspiera i wzbogaca. Umożliwia uczniowi czy studentowi głębsze zrozumienie samego siebie, identyfikację celów oraz skuteczniejsze planowanie strategii działania. Z perspektywy nauczyciela coaching stwarza przestrzeń do budowania relacji opartych na partnerstwie, sprzyja wzrostowi zaangażowania oraz ułatwia refleksję nad własnym stylem pracy. W rezultacie szkoła może stawać się miejscem nie tylko przekazywania wiedzy, lecz także świadomego rozwoju osobistego.
Wprowadzanie elementów coachingu do edukacji sprzyja także transformacji kultury szkoły – od modelu opartego na kontroli i nakazie ku kulturze współpracy, dialogu i wspólnego uczenia się. Coaching edukacyjny czerpie z dorobku edukacji humanistycznej, pedagogiki dialogu, psychologii pozytywnej oraz teorii motywacji wewnętrznej. Tworzy w ten sposób spójne i etyczne ramy pracy z uczniem i nauczycielem.
Struktura podręcznika została zaprojektowana tak, aby mógł on służyć zarówno jako wprowadzenie do zagadnienia coachingu edukacyjnego, jak i narzędzie refleksji oraz doskonalenia zawodowego. Czytelnik znajdzie tu część teoretyczną – obejmującą definicje, koncepcje i odniesienia do literatury polskiej i zagranicznej – oraz komponent praktyczny, zawierający przykłady zastosowań coachingu w pracy edukacyjnej, propozycje ćwiczeń, pytań refleksyjnych i studiów przypadków.
Z podręcznika można korzystać na różne sposoby:
- traktując go jako spójną narrację, prowadzącą od podstaw teoretycznych do zagadnień praktycznych,
- czytając go wybiórczo, sięgając tylko po interesujące tematy (np. narzędzia coachingowe, specyfika relacji coach–klient, praca z uczniem z trudnościami);
- stosując go w pracy dydaktycznej, podczas zajęć akademickich, szkoleń nauczycieli, seminariów pedagogicznych czy superwizji.
Każdy rozdział zawiera:
- klarowne omówienie kluczowych pojęć i koncepcji;
- odniesienia do literatury;
- przykłady praktyczne i scenariusze pracy;
- pytania kontrolne, wspierające refleksję.
Warto traktować niniejszy podręcznik jako inspirację i zaproszenie do dialogu, a nie zbiór gotowych, niezmiennych rozwiązań. Coaching edukacyjny jest obszarem dynamicznym, który wymaga elastyczności, otwartości i gotowości do uczenia się przez całe życie – zarówno od uczniów, jak i od siebie samego.
Problematyka coachingu bywa rzadko podejmowana przez przedstawicieli nauk społecznych. Warto jednak zaznaczyć, że w ujęciu dr Anity Famuły-Jurczak prezentowany jest on w wieloaspektowym, głębokim ujęciu. [...] Książka trafnie ukazuje rys historyczny, genezę rozwoju coachingu, staje się źródłem wielu ważnych myśli i inspiracji dla nauk społecznych. Warto zaznaczyć, że podręcznik zawiera praktyczne wskazówki, które mogą stanowić inspirację nie tylko dla coachów, edukatorów, nauczycieli, pracowników oświaty, tutorów, wychowawców, ale także dla studentów oraz przedstawicieli innych dyscyplin, w tym społecznych partnerów ucznia, dla których ważne powinno być aktywne słuchanie, zadawanie trafnych pytań, budowanie pozytywnych relacji z drugim człowiekiem i współpracownikami oraz radzenie sobie z barierami dialogu. Treści zawarte w podręczniku dają wiele wskazówek dotyczących efektywnego coachingu edukacyjnego.
Z recenzji dr hab. Pauliny Formy, prof. UJK w Kielcach
W kontekście dynamicznie zmieniającego się środowiska edukacyjnego i wzrastających oczekiwań wobec nauczycieli w zakresie kompetencji miękkich, komunikacyjnych, refleksyjnych i metodycznych recenzowana publikacja oferuje bardzo wartościowe podstawy teoretyczne i bogaty zasób narzędzi praktycznych, możliwych do wdrożenia w różnych typach placówek oświatowych. [...] Jej uniwersalność i przejrzysta struktura czynią ją lekturą odpowiednią zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych praktyków edukacyjnych, oferując im pogłębienie samoświadomości zawodowej oraz rozwijanie kompetencji niezbędnych do efektywnego wspierania uczniów oraz ich rodziców, a także do tworzenia sprzyjającego klimatu edukacyjnego w szkole. W moim przekonaniu niniejsza publikacja powinna stać się obowiązkową pozycją w bibliotekach pedagogicznych oraz ośrodkach doskonalenia nauczycieli, może być również użyteczna dla osób prowadzących badania naukowe w obszarze edukacji.
Z recenzji dr. hab. Sławomira Śliwy, prof. ANS-WSZiA w Opolu