Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)
Cena podstawowa
57,14 zł
-15,00 zł
Cena
42,14 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 33,00 zł
Wielość podjętych w tej pracy wątków spaja wspólna intencja – próba (re)konstruowania rzeczywistego obrazu współczesnej szkoły i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej, uprawomocnienia głosu samych nauczycieli i poszukiwania dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji.
Wielość podjętych w tej pracy wątków spaja wspólna intencja – próba (re)konstruowania rzeczywistego obrazu współczesnej szkoły i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej, uprawomocnienia głosu samych nauczycieli i poszukiwania dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji. Mam nadzieję, że czytelnikami tej książki będą nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci pedagogiki, lecz także sami nauczyciele, którym zależy na zrozumieniu procesów regulujących pracę szkoły i poszukiwaniu sposobów podnoszenia jej jakości oraz doskonaleniu własnego warsztatu pracy.
Ewa Murawska (fragment Wstępu)
Oddawana w ręce Czytelników książka jest pokłosiem spotkania polskich i ukraińskich pedagogów, wymiany poglądów i wspólnego wysiłku włączenia się w nurt toczących się dyskusji nad współczesną edukacją i perspektywami jej rozwoju. W obu wyodrębnionych jej częściach – tej dotyczącej polskiej szkoły i nauczyciela w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań i drugiej, dotykającej dylematów szkoły i nauczyciela w Europie Wschodniej – dominują opracowania egzemplifikujące społeczny kontekst zawodu nauczyciela, przemiany jego roli i wyzwania w zakresie kompetencji i etycznych dylematów środowiska nauczycielskiego , wiele miejsca poświęcono zagadnieniom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań społecznych, a także znaczenia edukacji medialnej, e – learningu, w pracy szkoły na różnych poziomach kształcenia i w pracy nauczyciela. Ukazano również z różnych perspektyw praktyczne problemy szkolnej codzienności, w tym interesujące zagadnienie możliwości i specyfiki uczenia się języka obcego przez dzieci z ryzyka dysleksji. Wielu odbiorców powinny zainteresować teksty prezentujące sylwetki i dorobek wielkich pedagogów: A. S. Makarenki, W. A. Suchomlińskego, czy A. A. Zacharenki (J. Bida, L. Prokopenko, A. Kuzminski).
Ewa Murawska
dr nauk hum. w zakresie pedagogiki; wykładowca w Instytucie Pedagogiki Akademii Pomorskiej w Słupsku. redaktor naczelna czasopisma „Edukacja w Dyskursie”. Zainteresowania naukowe skoncentrowane są przede wszystkim wokół problematyki przemian roli zawodowej nauczyciela i problemów konstytuowania się jego zawodowej i podmiotowej tożsamości, zagadnień dotyczących ewaluacji w edukacji oraz wykorzystanie kategorii codzienności w badaniach pedeutologicznych i prób rozpoznania różnych wymiarów zawodowego funkcjonowania nauczycieli odczytywanych przez pryzmat ich (auto)narracji. Autorka wielu opracowań głównie z zakresu pedeutologii, w tym pozycji zwartych, rozdziałów w monografiach i artykułów naukowych.
Wybrane publikacje:
E. Murawska, Kontrowersje wokół oceniania pracy nauczyciela, Wyd. Uczelniane PAP Słupsk, Słupsk 2005.
E. Murawska (red.), Nauczyciel na drogach i bezdrożach współczesności. Między bezradnością a nadzieją, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
E. Murawska (red.), Obraz szkoły i nauczyciela. Egzemplifikacje teoretyczne i empiryczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
E. Murawska (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki. Wybrane konteksty, Wydawnictwo Naukowe Contackt, Poznań 2013, ss. 218.
E. Murawska, Wielość dróg kształtowania tożsamości zawodowej nauczycieli w wielości ich codziennych doświadczeń, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Ewa Murawska |
ISBN druk | 978-83-7587-426-6 |
ISBN e-book | 978-83-7587-426-6 |
Objętość | 282 str. |
Wydanie | I, 2010 |
Format | B5 (160x235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
Introduction
Polska szkoła i nauczyciel w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań – wybrane konteksty
Lucyna Preuss-Kuchta
Iluzoryczność – (nie)kwestionowaną cechą edukacji szkolnej
Roma Kwiecińska, Jolanta Rybska-Klapa
Rola zawodowa nauczyciela – nowe zadania i kompetencje
Katarzyna Waszyńska, Agata Woźniak
Społeczny kontekst zawodu nauczyciela. Analiza zasobów i trudności
Hanna Krauze-Sikorska
Uczenie się języka obcego przez dzieci z ryzykiem dysleksji jako jedno ze współczesnych wyzwań edukacyjnych
Ewa Murawska
Dylematy oceniania pracy nauczyciela – od szlachetnej utopii do edukacyjnej mistyfikacji
Krzysztof Juszczak
Nauczyciel wobec wyzwań XXI wieku
Lucyna Maksymowicz
Założenia edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań współczesnego społeczeństwa
Kinga Kuszak
Kompetencja komunikacyjna dzieci – właściwości i potrzeba stymulowania
Iwona Konopnicka
Obraz nauczyciela w marzeniach dzieci w młodszym wieku szkolnym (komunikat z badań)
Mirosława Żurawska, Agnieszka Łukasik
ICT narzędziem pracy nauczyciela
Dorota Werbińska
Dylematy etyczne początkujących nauczycieli języka angielskiego
Tatiana Kłosińska
Wczesna edukacja medialna. Możliwości i ograniczenia
Ewa Kumik
Kształcenie uczniów w polskich szkołach muzycznych
Renata Kaczmarek
Refleksje edukacyjne
Joanna Krol-Mazurkiewicz
Życiowa stop-klatka. Drugoroczność
Bartosz Miodek
Rola i miejsce technologii informacyjnej w warsztacie pracy nauczyciela
Mateusz Nitka
E-wychowanie w e-learningu?
Szkoła i nauczyciel w Europie Wschodniej – dylematy teorii i praktyki
Jelena Bida, Ludmiła Prokopenko
Czołowe idee A.S. Makarenki, W.A. Suchomlińskiego, A.A. Zacharenki – nasza przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Anatolij Kuźmiński
Działalność A.A. Zacharenko – wzorzec zarządzania rozwojem szkoły w kontekście kształtowania duchowych wartości uczniów
Aleksiej Czebykin
Właściwości zawodowego image nauczyciela i warunki jego kształtowania
Swietłana Skworcowa
Kształtowanie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Irina Palszkowa
Kształtowanie kultury pedagogicznej jako element kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Galina Tarasenko, Bogdan Nesterowicz
Kształtowanie potencjału wychowawczego przyszłych nauczycieli na podstawie międzypokoleniowej transmisji wartości i wzorców kulturowych
Olga Komar
Gotowość studentów do zastosowania technologii interaktywnej w procesie edukacji
wczesnoszkolnej
Nelli Łysenko
Przedszkolne dzieciństwo w Ukrainie: etnopedagogiczny wymiar we współczesnej przestrzeni wielokulturowej
Kateryna Shestakova
Edukacja w szkole „etnicznej”: problemy i perspektywy (na przykładzie Czerniowiec, Ukraina)
Wiek XX przyniósł falę ostrej krytyki szkoły, w wyniku której ukształtowały się trzy główne tendencje jej dalszego rozwoju i ewolucji. Jedna z nich, zapowiadająca rychły koniec szkoły jako instytucji edukacyjnej, która nie ziściła pokładanych w niej oczekiwań społecznych, zwana strategią descholaryzacyjną, nie spełniła się i trudno znaleźć przesłanki zwiastujące jej urzeczywistnienie.
Próby czasu w dużej mierze nie wytrzymała też druga tendencja – szkoły alternatywnej, która stanowiła i stanowi ważną inspirację dla teorii i praktyki szkolnej, ale nie okazała się uniwersalnym antidotum na edukacyjne bolączki. Wydaje się, że dziś zwycięża koncepcja szkoły ustawicznie się doskonalącej, w której kluczową rolę odgrywa dobrze wykształcony, twórczy, nowocześnie myślący i działający nauczyciel. Od jego kompetencji, predyspozycji osobowościowych, motywacji i samoświadomości zależą właściwe funkcjonowanie systemy szkolnego oraz efektywność procesu wychowania i nauczania.
W publicznym dyskursie na temat szkoły dominuje obecnie ton krytyczny – nie najlepiej oceniają ją uczniowie, rodzice, a także sami nauczyciele, również ostro krytykowani. Panuje zgoda co do tego, że szkoła powinna być lepsza (na miarę czasów) i lepszy powinien też być nauczyciel – lepiej kształcony, o rozwiniętych, różnorakich kompetencjach, o zintegrowanej tożsamości, cieszący się właściwą rangą społeczną. Tymczasem współczesnego nauczyciela opisuje się głównie z perspektywy kryzysu tożsamościowego, którego doświadcza, przez pryzmat zagrożeń, braku zawodowej stabilizacji, stresu, niewydolności wychowawczej, bezradności i zniechęcenia. Priorytetowym zadaniem zdaje się więc pogłębiona refleksja nad kondycją systemu edukacji w kontekście procesów globalizacyjnych, stawianie pytań o najpilniejsze potrzeby współczesnych nauczycieli, o granice ich intelektualnej niezależności, odpowiedzialności zawodowej, osobowej i publicznej oraz autonomii moralnej. W tym kontekście podejmowane w książce tematy, próba rozwiązywania ważnych problemów dotyczących szkoły i nauczyciela, dostatecznie uzasadniają powody jej powstania i motywację przekazania Czytelnikowi.
Tym bardziej, że zawarte w niej teksty dotykają nie tylko istoty współczesnych wyzwań stojących przed polską szkołą i nauczycielem, lecz także – co warte podkreślenia – stanowią egzemplifikację wybranych problemów edukacyjnych rosyjskiego i ukraińskiego systemu szkolnego, w tym najistotniejszych problemów zawodowego funkcjonowania nauczycieli w Europie Wschodniej. Jest to interesująca perspektywa, pozwalająca dostrzec uniwersalność wielu problemów edukacyjnych, ponad granicami państw i różnicami społeczno-kulturowymi, jak również okazja do wymiany poglądów, poszukiwania inspiracji do doskonalenia pracy szkoły i nauczyciela. Wydaje się, że dziś warto rekomendować takie szersze podejście, z perspektywy innych systemów oświatowych, przy całej świadomości globalnych przemian edukacyjnych i strategicznych celów ich kreowania o europejskim czy nierzadko ogólnoświatowym zasięgu. Łatwo bowiem zauważyć, że polskie problemy, niepokoje i nadzieje stały się problemami globalnymi, co potwierdzają Autorzy, których teksty współtworzą niniejszą publikację.
Oddawana do rąk Czytelników książka jest pokłosiem spotkania polskich i ukraińskich pedagogów, wymiany poglądów i wspólnego wysiłku włączenia się w nurt toczących się dyskusji nad współczesną edukacją i perspektywami jej rozwoju. W obu wyodrębnionych jej częściach – pierwszej, dotyczącej polskiej szkoły i nauczyciela w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań, i drugiej, dotykającej dylematów szkoły i nauczyciela w Europie Wschodniej – dominują opracowania egzemplifikujące społeczny kontekst zawodu nauczyciela, przemiany jego roli i wyzwania w zakresie kompetencji i etycznych dylematów środowiska nauczycielskiego (L. Preuss-Kuchta, R. Kwiecińska, J. Rybska-Klapa, K. Waszyńska, A. Woźniak, E. Murawska, K. Juszczak, A. Czebykin, D. Werbińska).
Wiele miejsca poświęcono zagadnieniom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań społecznych (L. Maksymowicz, I. Konopnicka, K. Kuszak, S. Skworcowa, I. Palszkowa, N. Łysenko), a także znaczenia edukacji medialnej, e-learningu, w pracy szkoły na różnych poziomach kształcenia i w pracy nauczyciela (M. Żurawska, A Łukasik, T. Kłosińska, B. Miodek, M. Nitka, O. Komar). Ukazano również z różnych perspektyw praktyczne problemy szkolnej codzienności (E. Kumik, J. Król-Mazurkiewicz, G. Tarasenko, B. Nestorowicz, K. Shestakova), w tym interesujące zagadnienie możliwości i specyfiki uczenia się języka obcego przez dzieci z grupy ryzyka dysleksji (H. Krauze-Sikorska). Wielu odbiorców powinny zainteresować teksty prezentujące sylwetki i dorobek wielkich pedagogów: A.S. Makarenki, W.A. Suchomlińskego czy A.A. Zacharenki (J. Bida, L. Prokopenko, A. Kuzminski).
Wielość podjętych w tej pracy wątków spaja wspólna intencja – próba (re)konstruowania rzeczywistego obrazu współczesnej szkoły i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej, uprawomocnienia głosu samych nauczycieli i poszukiwania dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji.
Mam nadzieję, że czytelnikami tej książki będą nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci pedagogiki, lecz także sami nauczyciele, którym zależy na zrozumieniu procesów regulujących pracę szkoły i poszukiwaniu sposobów podnoszenia jej jakości oraz doskonaleniu własnego warsztatu pracy.
Ewa Murawska