O wychowaniu w ogóle i wychowaniu harcerskim

O wychowaniu w ogóle i wychowaniu harcerskim

ISBN: 978-83-8095-037-5
28,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.

Reprinty: reprint wydania, [1946]. "O wychowaniu w ogóle i wychowaniu harcerskim".

Ilość

Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939.

Reprinty: reprint wydania, [1946]. "O wychowaniu w ogóle i wychowaniu harcerskim".

Książka Józefa Sosnowskiego O wychowaniu w ogóle i wychowaniu harcerskim została po raz pierwszy przygotowana do druku w 1947 roku przez Harcerskie Biuro Wydawnicze kierowane przez hm. Wacława Błażejewskiego. Na skutek ingerencji ze sfer ówczesnych władz harcerskich autor wycofał ją z wydawnictwa, a wiele lat później jedyną zachowaną odbitkę szczotkową składu przekazał W. Błażejewskiemu.

Archiwum HBW zostało zniszczone i przetrwała jedynie ta odbitka, która w 1986 roku stanowiła podstawę przygotowania do druku książki Sosnowskiego w ramach serii „Prace Zespołu Historycznego GK ZHP”. Wraz ze mną w pracach redakcyjnych uczestniczył Tomasz Cis-Bankiewicz. Podręcznik Sosnowskiego miał się ukazać w czterdziestolecie jego powstania. Niestety i tym razem nie udało się dokończyć prac wydawniczych, ówczesne władze ZHP starały się bowiem ograniczyć zainteresowanie niewygodnymi dla władz komunistycznych faktami z historii harcerstwa – palenia sztandarów, niszczenia bibliotek, archiwaliów harcerskich w latach pięćdziesiątych XX wieku. Niewygodne było to, że książki były skazane na niebyt z powodów ideologicznych.

Prawie osiemdziesiąt lat po jej powstaniu praca Józefa Sosnowskiego znajdzie swoje miejsce w dorobku harcerstwa. To jest także nasz hołd dla autora i pierwszego wydawcy.

200 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa twarda

Sosnowski Józef

Józef Marian SOSNOWSKI (1904–1975), instruktor harcerski, nauczyciel, pedagog, żołnierz Armii Krajowej, uczestnik powstania warszawskiego, sekretarz generalny ZHP (1935–1939), wiceprzewodniczący ZHP (1945–1947), p.o. przewodniczącego ZHP (1947–1949). Pseudonimy: Brzeziński, mgr K. Masztowski, Jan Orłożeński, Jan Choiński, kryptonimy: J. S., J. Es

Wejrzenie w biografię Józefa Sosnowskiego wydaje się pożyteczne dla każdego, kogo interesuje rewolucja wychowawcza naszych czasów oraz fenomen harcerstwa.

Aleksander Kamiński

Rodzina

Urodził się 18 lutego 1904 roku w Warszawie jako pierworodny syn Jana (artysty rzeźbiarza, właściciela antykwariatu) i Władysławy z Rybków. Rodziny rodziców miały szlacheckich protoplastów, a na przełomie wieków należały do mieszczańsko-inteligenckich. Był to dom patriotyczny, w którym kultywowano tradycje narodowe. Józef miał młodszego brata Henryka (1916–1983), dziennikarza Polskiego Radia w latach 1936–1939, 1946–1980, żołnierza AK, powstańca warszawskiego.

Józef pomagał ojcu w prowadzeniu interesu i miał wówczas możność poznania takich klientów-kolekcjonerów, jak Artur Oppman (Or-Ot), Władysław Buchner (redaktor „Muchy”) czy Aleksander Świętochowski, nestor polskich socjalistów.

Władysława Sosnowska pochodziła z licznej, bo siedemnastoosobowej rodziny. Jej matka dbała o staranne wykształcenie dzieci, i tak córki obierały zawód nauczycielski, a synowie zostawali inżynierami. Jednak Władysława, najstarsza w rodzinie, występowała w aktorskiej trupie Trapszów, gdzie dublowała rolę z Mieczysławą Trapszówną (późniejszą Ćwiklińską). Przed ślubem porzuciła teatr, ranga społeczna aktorek była bowiem bardzo niska.

Józef naukę rozpoczął w polskiej szkółce elementarnej prowadzonej przez swą babkę Rybkową. Rodzina Sosnowskich mieszkała w dużym mieszkaniu przy ul. Wspólnej 64 pod numerem 6. Sosnowscy mieli telefon (o numerze 205-72), a nie było to wówczas powszechne. Przy tej samej ulicy, ale pod numerem 24, mieściło się ośmioklasowe gimnazjum filologiczne Tomasza Łebkowskiego. Wystarczyło przejść ul. Marszałkowską, zdać 5 września egzamin, uiścić dość wysoką opłatę, by od 7 września zostać jej uczniem.

Od wydawcy 

1. Przedmowa 

2. Istota procesu wychowawczego

3. Istota kultury

4. Dwie funkcje kulturowe

5. Rola wychowawcy w procesie kulturowym

6. Wpływy wychowawcze

7. Pedagogika, pedagogia, dydaktyka

8. Indywidualność a wychowanie 

9. Źródła indywidualności   

10. Charakter i osobowość

11. Wzór wychowawczy 

12. Polski ideał wychowawczy w rozwoju historycznym 

13. Współczesny ideał wychowawczy 

14. Wychowawczy wpływ środowiska   

15. Dom rodzinny 

16. Szkoła 

17. Stanisław Konarski   

18. Dalsza ewolucja szkoły  19. Szkoła zawodowa

20. Wychowawcze znaczenie zabawy 

21. Nauczyciel-wychowawca 

22. Autorytet pedagogiczny 

23. Karność w wychowaniu 

24. Atmosfera wychowawcza 

25. Współzawodnictwo 

26. Zagadnienie kary w wychowaniu

27. Szkoły eksperymentalne

28. O tak zwanym wychowaniu politycznym 

29. Wychowawczy ideał harcerski

30. Metody w wychowaniu harcerskim 

31. Metoda współżycia z przyrodą

32. System wychowujących grup rówieśniczych

33. System gier i zabaw harcerskich

34. Metoda pracy 

35. Metoda współdziałania i współzawodnictwo 

36. Oddziaływanie intelektualno-moralne 

37. Formy zewnętrzne w harcerstwie

38. Bibliografia 

Przedmowa

Instruktor harcerski winien być wychowawcą. Rzeczą jest jasną, że obok „wyczucia” wychowania powinien mieć wiedzę o nim.

Pedagogika i psychologia wychowania dziś święcą swoje triumfy. Wiedza pedagogiczna i psychologiczna jest rozproszona w wielu jednak książkach i podręcznikach. Tymczasem instruktor harcerski, najczęściej pedagog z zamiłowania i talentu, zaabsorbowany swoimi zajęciami zawodowymi i pracą w harcerstwie, która ma tę właściwość, że pochłania człowieka bez reszty, nie ma czasu, a często możliwości „szperania” w ksiąg uczonych stertach. Stąd zrodziła się myśl oddania do użytku instruktorów harcerskich tej książeczki, zawierającej zbiór najważniejszych wiadomości zgodnych ze współczesnym stanem nauki o wychowaniu. Instruktora harcerskiego jako świadomego wychowawcę obowiązuje stałe rozszerzanie swych horyzontów myślowych — stałe uczenie się również w zakresie wychowania. Inaczej wyjałowieje, stanie się naprzód rutyniarzem, a potem odpadnie od bezpośredniej roboty, najpiękniejszej w życiu, tj. współpracy w kształtowaniu się dusz ludzkich.

Książeczka ta zatem ma stanowić w tej pracy początek, stawia zagadnienia, które następnie należy za pomocą podanej bibliografii rozszerzyć i pogłębić. Przyswojenie sobie jej treści zapewne wystarczy zaledwie do przygotowania się do prób na podharcmistrza i harcmistrza w zakresie wiadomości o wychowaniu, ale złożona próba instruktorska to dopiero kwalifikacja minimalna, którą trzeba coraz to szerzej powtarzać w życiu i pracy wychowawczej.

Czuwaj!

J. Sosnowski

harcmistrz

Zobacz także

OBOZOWNICTWO

Cena podstawowa 24,00 zł -4,00 zł Cena 20,00 zł

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło