Rola religii w edukacji międzykulturowej
Cena podstawowa
37,90 zł
-9,80 zł
Cena
28,10 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Zapraszam Czytelnika do lektury tekstów kolejnego tomu serii Dialog bez Granic. Autorzy na podstawie własnych zainteresowań badawczych poruszają problematykę dotyczącą wartości w kontekście szeroko pojmowanej edukacji człowieka. Różnorodność tekstów zawartych w niniejszym tomie wiąże się bezpośrednio z rozmaitością perspektyw badawczych ich autorów
Książka dostępna w wersji papierowej i elektronicznej e-book.
Nauczyciel – wartości – świat The teacher – values – the world Učitel – hodnoty – svět
Zapraszam Czytelnika do lektury tekstów kolejnego tomu serii Dialog bez Granic. Autorzy na podstawie własnych zainteresowań badawczych poruszają problematykę dotyczącą wartości w kontekście szeroko pojmowanej edukacji człowieka. Różnorodność tekstów zawartych w niniejszym tomie wiąże się bezpośrednio z rozmaitością perspektyw badawczych ich autorów, co nie przeszkadza im w realizacji wspólnego celu – ukazania roli nauczyciela-wychowawcy w rozwijaniu u wychowanka wrażliwości na świat wartości.
Nauczyciel, który stara się uwrażliwić swoich uczniów na wartości moralne, napotyka dzisiaj wiele przeszkód. Największa z nich – jak sądzę – wiąże się ze zjawiskiem, które Hannah Arendt określiła jako „przepaść między wiedzą (myśleniem) a wiarą, moralnością, sądzeniem (a więc i działaniem)” i które ujawniło się, jej zdaniem, w czasach nowożytnych. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był, według Arendt, upadek autorytetu tradycji, która pokonywała dawniej przepaść między myśleniem a działaniem, między faktami a wartościami. Chociaż – jak pisze Marcin Król – owo „zerwanie nici tradycji” było postrzegane przez Arendt jako szansa kultury europejskiej, a nie jej kres, wiele wydaje się przemawiać za tym, że głoszona przez nią bezinteresowność myślenia, którego celem jest znaczenie, oraz bezinteresowność działania przejawiająca się głównie w zdolności budowania świata społecznego i współżycia z innymi, wciąż czekają na swój dzień.
Andrzej Murzyn
Fragment „Wstępu”
Opis
Specyficzne kody
Korzeniowska Wiesława
historyk, pedagog, profesor, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji.
Jest członkiem wielu stowarzyszeń naukowych, między innymi: Komisji Historycznej PAN; „Wspólnoty Polskiej”; Komisji Historycznej PAN Oddział w Katowicach; Komisji PAN ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddział w Cieszynie; Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Katowicach; “Societas Scientiis Favendis Silesiae Superiores" w Katowicach.
Współredaktor serii polsko-czeskiej „Dialog bez Granic”; członek Rady Redakcyjnej czasopisma „Materiały i Studia z Dziejów Śląska”.
Autorka ponad 260 publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym 39 prac zwartych (autorskich: 15 oraz 24 – redakcyjnych i współredakcyjnych). W przygotowaniu: Dzieje rodziny i wychowania w rodzinie; Dzieje myśli pedagogicznej- chronologiczny słownik biograficzny oraz Ziemiaństwo górnośląskie i jego wkład w przemiany kulturowe regionu (wiek XIX i pierwsza połowa XX).
Murzyn Andrzej
dr hab., kierownik Zakładu Historii i Teorii Wychowania Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od ponad 30 lat związany z Uniwersytetem Śląskim, od kilku lat także prof. nadzw. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na Wydziale Zamiejscowym w Chorzowie. Jest autorem 11 monografii i ponad 40 artykułów naukowych, redaktorem i współredaktorem dwóch serii naukowych (Filozofia i Pedagogika, Dialog bez Granic), a także wspólnie z Dariuszem Stępkowskim redaktorem książki Religion long forgotten. The importance of religion in education towards civil society (Kraków 2014). Ostatnio wydał m.in.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji (Kraków 2013), Opowiadanie jako metoda kształcenia w świetle filozofii edukacji Kierana Egana (Kraków 2016). Przetłumaczył kilka książek z pogranicza filozofii i pedagogiki. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddziału PAN w Katowicach.
Lukašova-Kantorkova Hana
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Korzeniowska Wiesława, Murzyn Andrzej, Lukašova-Kantorkova Hana |
ISBN druk | 978-83-7587-415-0 |
ISBN e-book | 978-83-7587-415-0 |
Objętość | 278 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Preface
Uvod
Antoni Gwizdak
Aksjologiczny wymiar doświadczeń samorządności uczniowskiej w gimnazjum Valentina Trotzendorfa - (rozdział w języku polskim)
Wiesława Korzeniowska
Wierność wartościom (ks. dr Jozef Knosała i górnośląskie paradoksy) - (rozdział w języku polskim)
Danuta Kocurek
Nauka jako wartość w XIX wieku na Górnym Śląsku (na przykładzie mieszkańców wsi pszczyńskiej)
Joanna Lusek
Wychowanie przedszkolne jako wartość (na przykładzie górnośląskiego Bytomia przełomu wieków XIX i XX) - (rozdział w języku polskim)
Ks. Tomasz Żołna
Walka o wartości (na przykładzie postaw komunistycznych władz PRL wobec szkolnictwa katolickiego) - (rozdział w języku polskim)
Wanda Musialik
Pamiętnik – środkiem przekazu wartości w relacjach międzypokoleniowych polskiej emigracji europejskiej - (rozdział w języku polskim)
Andrzej Murzyn
Znaczenie wielostronności zainteresowania w nauczaniu wychowującym - (rozdział w języku polskim)
Hana Lukášová
Učitelska profese v edukačni kultuře obratu - (rozdział w języku czeskim)
Marzena Bogus
Istota dialogu w rodzinie, czyli nawigacja ku wartościom wychowawczym - (rozdział w języku polskim)
Andrej Slodička
Učiteľ ako sprostredkovateľ hodnot v edukačnom procese - (rozdział w języku czeskim)
Bronisława Dymara
Sztuka bycia nauczycielem - (rozdział w języku polskim)
Taťána Göbelová
Svět hodnot – svět člověka. Specifi ka vychovy k hodnotam v pedagogicke praxi
Maria Tołbast
Przekaz wartości i kształtowanie osobowości dziecka w religii żydowskiej - (rozdział w języku polskim)
Alina Górniok-Naglik
Edukacja kulturalna podstawą kształtowania siebie według wartości - (rozdział w języku polskim)
Dana Hanesová
Vybrane špecifi ka profesie učiteľa NV v SR a vo svete - (rozdział w języku czeskim)
Izabela Łuc
Edukacyjne wartości literatury w dobie globalizacji - (rozdział w języku polskim)
Łukasz Tomczyk
Andragog jako mentor i przewodnik seniorów po zinformatyzowanym świecie - (rozdział w języku polskim)
Małgorzata Wróblewska
Przemiany edukacji permanentnej w nowoczesnym społeczeństwie - (rozdział w języku polskim)