• Obniżka
Wychowanie fizyczne w opowieściach. Między teorią a praktyką

Wychowanie fizyczne w opowieściach. Między teorią a praktyką

ISBN: 978-83-8294-054-1
33,14 zł
25,72 zł Zniżka 22,41%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 27,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Dla wielu czytelników książka może być źródłem refleksji o stanie fizycznej edukacji. Szczególnie polecam ją nauczycielom wychowania fizycznego oraz studentom przygotowującym się do wykonywania tej profesji.

W rankingu przedmiotów szkolnych zajmuje odległe miejsce… Jest traktowane jako „coś”, co powinno istnieć, bo niemal cały świat w swoich systemach oświaty je uznaje, ale prawie zawsze stoi tam w drugim, a nawet w trzecim szeregu. Mowa o naszym wychowaniu fizycznym

Ilość

Książka wpisuje się w listę lektur ukazujących problemy szkolnego wychowania fizycznego i poszukujących sposobów skutecznego ich rozwiązywania. Autor przygotował ją w nieco innej formule. Swój niepokój o przyszłość wychowania fizycznego przedstawił bowiem w opowieściach, co nadaje publikacji oryginalność. Józefa Węglarza można zaliczyć do grona nielicznych autorów, którzy subiektywnie, z odrobiną sarkazmu i humoru odsłaniają słabości fizycznej edukacji. Jednocześnie, wykorzystując wieloletnie doświadczenie, podpowiada on, jak dany problem rozwiązać. [...] Dla wielu czytelników książka może być źródłem refleksji o stanie fizycznej edukacji. Szczególnie polecam ją nauczycielom wychowania fizycznego oraz studentom przygotowującym się do wykonywania tej profesji.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie


Autorskim zamiarem jest pokazanie walorów edukacji fizycznej zarówno w jej postulowanych ramach, jak i w istniejącej rzeczywistości szkolnej, w tym, co czyni, jakie ma efekty i gdzie błądzi. Będzie to spojrzenie z szerokiej i dość odległej perspektywy, czyli z punktu widzenia półwiecznego obcowania z nią i różnych wobec niej powinności. Konstrukcja tego opracowania nie zmusza Czytelnika do śledzenia treści w ustalonej kolejności, bo każda opowieść stanowi odrębną jednostkę myślową. Poruszane problemy można zatem traktować w sposób dowolny, w zależności od potrzeb i zainteresowań, czy też zwyczajnej ciekawości. Jedynie podział na niezbyt symetrycznie ułożone dwie części, grupujące myśli przynależne do założeń teoretycznych (pierwsza) i praktycznych (druga), porządkują go i nieco ograniczają. Taka konieczność wynika z obowiązujących metodologicznych wymogów, zgodnie z którymi najpierw trzeba osadzić problemy w istniejących realiach, a dopiero potem je zgłębiać i opisywać, a jeśli się autorowi uda – nawet kreować.

Opowieści zawierają osobiste wątki. Są to przemyślenia, doświadczenia, wyniki obserwacji, odczucia, a także retrospekcja. Ich wartość byłaby niewielka, gdyby nieustannie korzystano z dorobku cudzych dokonań. Dlatego w sposób wyważony sięgano po myśli innych Autorów, nawet tych z najwyższą nobilitacją, i tylko wtedy, kiedy wzniecano problem lub poszukiwano jego uzasadnienia. Treści te, choć zapewne nie zawsze słuszne, mają przypisaną autorską odpowiedzialność i są skromnym epizodem dodanym do myśli o naszym wychowaniu fizycznym. Jest to także wyraz wielkiego szacunku i sentymentalnej pamięci o wszystkich, którzy je tworzyli i nadal tworzą, a dla zamierzających w przyszłości wykonywać ten trudny, ale jakże piękny zawód – do poczytania, bo to przede wszystkim dla nich…

Zebrane opowieści o realiach współczesnego wychowania fizycznego, zapewne nie wszystkie, które można byłoby jeszcze przytoczyć, nie wybrzmiewają optymistycznie. Stereotypy, które do niego przylgnęły, hamują nowe rozwiązania i nie pozwalają na zmiany w myśleniu o jego innej roli. Nasze wychowanie fizyczne ugrzęzło w tradycji i niemocy.

Aby odbudować jego należną pozycję, potrzeba namysłu nad tym, czego oczekuje współczesne młode pokolenie, oraz stworzenia dostosowanego do jego potrzeb programu działań, opartego na przyjaznych treściach i odpowiednim ich przekazie. Wszechwładny „technologizm” ćwiczeń cielesnych musi ustąpić wychowaniu, wiedzy, dialogowi, empatii i kreatywności. Innej drogi nie ma…

79 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Węglarz Józef

Węglarz JózefDoc. dr Józef Węglarz – emerytowany nauczyciel akademicki PWSZ w Tarnowie, wieloletni nauczyciel wychowania fizycznego we wszystkich typach szkół. Ponad 30 lat był związany ze szkołami kształcącymi nauczycieli wychowania fizycznego. Był także nauczycielem doradcą metodycznym w WOM w Tarnowie dla tej specjalności nauczycielskiej. Swoje zainteresowania naukowe skoncentrował na zagadnieniach związanych z aksjologią ciała i na ich wdrażaniu do procesu fizycznej edukacji. Wygłaszając referaty na konferencjach naukowo-metodycznych, dzielił się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.

Jest autorem wielu publikacji, m.in. na łamach czasopisma „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, i współautorem dwóch książek: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego (2007, 2008, 2013, 2014) oraz Identity of Polish Physical Education – European background (2012).

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Węglarz Józef

ISBN druk

978-83-8294-054-1

ISBN e-book

Objętość

110 stron

Wydanie

I, 2022

Format

A5 (145x210).

Oprawamiękka, klejona, folia matowa

Na wstępie…       

Część pierwsza 
Wokół teoretycznych konstruktów i wskazań 

1. O ewolucji poglądów – opowieść z należną estymą      
2. O potrzebie prostoty języka w teorii – opowieść pouczająca    
3. O fizycznym wychowaniu – opowieść niezwykle ważna     
4. O fizycznym kształceniu – opowieść o krótkotrwałości zmian   
5. O teoretycznym syndromie niemocy – opowieść, która dziwi    
6. O tym, że jednak na uboczu – opowieść mało optymistyczna     
7. O pedagogu czy gimnaście? Opowieść o nas   
8. O tym, co dalej w teorii edukacji fizycznej – opowieść niełatwa      

Część druga
W nurcie praktyki edukacyjnej    

 1. O tym, czemu służy teoria w praktyce? Opowieść na początek    
 2. O radosnych lekcjach – opowieść zachęcająca   
 3. O „igrzyskach lekcyjnych” – opowieść także radosna   
 4. O kreatywności – opowieść z kręgu marzeń   
 5. O gwizdku „wstrzymującym” grawitację – opowieść o bezpodmiotowości  
 6. O ławce – opowieść wielowątkowa      
 7. O nauczycielskich pasjach – opowieść z wielkim uznaniem    
 8. O niechęci do wiedzy – opowieść krytyczna    
 9. O (nie)równości – opowieść niepokojąca      
10. O schematyzmie – opowieść z dezaprobatą    
11. O czynach spektakularnych – opowieść o znamionach nieuczciwości    
12. O pustce aksjologicznej – opowieść z pogranicza „grzechu”    
13. O bezradności w trudnych czasach – opowieść mało krzepiąca       
14. O zmierzchu dominacji – opowieść posępna       
15. O wielkiej niewiadomej – opowieść w życzliwej zadumie      

W zakończeniu…      

Piśmiennictwo

fragment

Książka wpisuje się w listę lektur ukazujących problemy szkolnego wychowania fizycznego i poszukujących sposobów skutecznego ich rozwiązywania. Autor przygotował ją w nieco innej formule. Swój niepokój o przyszłość wychowania fizycznego przedstawił bowiem w opowieściach, co nadaje publikacji oryginalność. Józefa Węglarza można zaliczyć do grona nielicznych autorów, którzy subiektywnie, z odrobiną sarkazmu i humoru odsłaniają słabości fizycznej edukacji. Jednocześnie, wykorzystując wieloletnie doświadczenie, podpowiada on, jak dany problem rozwiązać. [...] Dla wielu czytelników książka może być źródłem refleksji o stanie fizycznej edukacji. Szczególnie polecam ją nauczycielom wychowania fizycznego oraz studentom przygotowującym się do wykonywania tej profesji.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło