Szkoła wyższa w toku zmian. Tom 2. Debata wokół ustawy z dnia 18 marca 2011 roku
Cena podstawowa
36,19 zł
-13,00 zł
Cena
23,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Debata przedstawiona w niniejszym tomie koncentruje się na czterech kręgach zagadnień. Pierwszy z nich, wprowadzający, poświęcony jest ogólnym problemom zmiany społecznej i stanowi istotny kontekst dalszych rozważań. Po prezentacji ważniejszych psychologicznych i lingwistycznych aspektów pojęcia „zmiana” następuje omówienie cech współczesnej zmiany społecznej i – co jest ważne ze względu na tematykę tomu – zmiany edukacyjnej.
Debata przedstawiona w niniejszym tomie koncentruje się na czterech kręgach zagadnień. Pierwszy z nich, wprowadzający, poświęcony jest ogólnym problemom zmiany społecznej i stanowi istotny kontekst dalszych rozważań. Po prezentacji ważniejszych psychologicznych i lingwistycznych aspektów pojęcia „zmiana” następuje omówienie cech współczesnej zmiany społecznej i – co jest ważne ze względu na tematykę tomu – zmiany edukacyjnej.
Druga część dotyczy problematyki trwałości i zmiany w szkolnictwie wyższym. Znajdują się tu: opracowania na temat relacji między aktualnymi zmianami w szkole wyższej a jakością kształcenia, rozważania poświęcone kształceniu pedagogów w kontekście zmian i reform w szkolnictwie wyższym, refleksje na temat elementów trwałych w szkole wyższej oraz dokonujących się zmian tożsamości uniwersytetu. Dopełniają je wypowiedzi o zrównoważonym rozwoju na uniwersytecie oraz zmianie sposobu myślenia o uczeniu się dorosłych. W trzeciej części zawarte są wybrane oceny współczesnych problemów i zjawisk w szkolnictwie wyższym.
Pierwsza z nich ujmuje problematykę wspólnoty akademickiej i tożsamości studenta w kontekście wpływów różnych ideologii. Kolejne opracowania dotyczą „grzechów głównych” kształcenia nauczycieli i relacji między ich kształceniem a zatrudnieniem. W jednym z opracowań podjęto też zagadnienia funkcjonowania studentów niepełnosprawnych w środowisku akademickim. Książkę zamyka część poznawcza, w której autorzy przedstawiają egzemplifikację zagraniczne zmian zachodzących w szkołach wyższych.
Szerzej zaprezentowane są doświadczenia związane z wprowadzeniem tych zmian w Republice Czeskiej, w krajach nordyckich i Anglii. Niniejsza książka nie wyczerpuje – co jest oczywiste – problematyki przebiegu zmian na uczelniach wyższych, w tym także tych, które zostały zainicjowane przez wprowadzenie nowych ustaleń legislacyjnych. Przybliżają jednak refleksje, odczucia i aktualne problemy, które nurtują nauczycieli akademickich.
Kostkiewicz Janina
Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Szkoły Wyższej w Instytucie Pedagogiki UJ, członek Zespołu Pedagogiki Ogólnej i Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN. Główne zainteresowania badawcze mieszczą się w obszarze: aksjologicznych i antropologicznych podstaw pedagogiki szkoły wyższej, pedagogiki ogólnej i pedagogiki chrześcijańskiej.
Autorka wielu publikacji, ważniejsze z nich to: Sytuacja szkolna początkujących licealistów, Rzeszów 1992; Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera, wyd. I, Rzeszów 1998; Warstwa duchowa w teoriach pedagogicznych XX wieku – W. Flitner, S. Hessen, S. Kunowski”, w: „W trosce o integralne wychowanie”, M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, (red.) Lublin 2003; Duchowość jako wartość i obszar wspierania rozwoju człowieka dorosłego, w: „Aksjologia edukacji dorosłych”, J. Kostkiewicz (red.), Lublin 2004, Miejsce aksjologii w filozofii wychowania Karola Kotłowskiego, w: „Idee pedagogiki filozoficznej”, S. Sztobryn, B. Śliwerski (red.), Łódź 2003; Pytania o fundamenty zreformowanej szkoły, w: „Praktyka tworzenia edukacyjnej wspólnoty”, A. Sajdak (red.), Kraków 2005; Edukacja aksjologiczna dorosłych – zaniechania i potrzeby, „Chowanna” 2005, t.2(25); Filozofia człowieka – filozofia edukacji – rozwój moralny studenta, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2005, nr 26 – 27; Aksjologiczne podstawy w katolickich koncepcjach pedagogicznych, „Edukacja Otwarta”, Płock 2006, nr 1–2 (21–22); Wspólnota jako kategoria pedagogiki chrześcijańskiej, w: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.) „Edukacja – moralność - sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP”, Lublin 2007; Wartości jako rzeczywistość porządkująca i integrująca przebieg studiów pedagogicznych, w: „Aksjologia w kształceniu pedagogów”, J. Kostkiewicz (red.), Kraków 2008.
Redaktorka i współautorka takich książek jak: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Wybór tekstów, Stalowa Wola 1996, 1997, 1999, 2000; Szkice o kształtowaniu osobowości, Rzeszów 1997; Aksjologia edukacji dorosłych, Lublin 2004; Uniwersytet i wartości, Kraków 2007; Aksjologia w kształceniu pedagogów, Kraków 2008.
Szymański J. Mirosław
profesor zwyczajny Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi; socjolog edukacji i pedagog, członek Prezydium Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członek Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej i Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. Autor wielu publikacji podejmujących problematykę edukacji w Polsce i na świecie. Należą do nich między innymi: Procesy selekcyjne w szkolnictwie ogólnokształcącym (1988), Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych (wyd. 2, 2002), Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy (wyd. 3, 2008), W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce (wyd. 2, poszerzone, 2008), Studia i szkice z socjologii edukacji (wyd. 6. poprawione i uzupełnione, 2012). Redaktor naczelny czasopisma „Debata Edukacyjna". Członek Rady Redakcyjnej czasopisma „Studia Sociologica". Zainteresowania naukowe: zmiana społeczna a zmiana w oświacie, społeczne uwarunkowania reform edukacyjnych w Polsce i na świecie, problematyka wartości i wartości edukacyjnych, funkcjonowanie człowieka we współczesnym społeczeństwie: indywidualizm a wspólnotowość, podmiotowość, konstruowanie tożsamości.
Agnieszka Domagała-Kręcioch
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Kostkiewicz Janina, Szymański Mirosław, Domagała-Kręcioch Agnieszka |
ISBN druk | 978-83-7587-856-1 |
ISBN e-book | |
Objętość | 316 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
Współczesne konteksty zmian
Ewa Zawisza-Masłyk
Psychologiczne i lingwistyczne aspekty pojęcia „zmiana”
Mirosław J. Szymański
Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna
Trwałość i zmiana w szkole wyższej
Maria Flis
Szkoła wyższa w toku zmiany a wewnętrzny system jakości kształcenia
Mirosław J. Szymański
Kształcenie pedagogiczne w obliczu zmian
Bogusław Śliwerski
Pedagogika jako kierunek kształcenia w kontekście zmian i reform w szkolnictwie wyższym
Stanisław Palka
Trwałe i zmienne składniki w procesie kształcenia w szkole wyższej (głos w dyskusji)
Beata Gola
Zrównoważony rozwój na uniwersytecie
Agnieszka Domagała-Kręcioch
W stronę zmiany sposobu myślenia o uczeniu się dorosłych w świecie „płynnej nowoczesności”
Aktualne diagnozy
Janina Kostkiewicz
Wspólnota akademicka i tożsamość studenta w kontekście zjawisk, ofert i skutków oddziaływania dominujących ideologii
Ryszard Bera
Podmiotowe uwarunkowania tranzycji młodych pedagogów z systemu edukacji na rynek pracy
Maria Kocór
„Grzechy główne” kształcenia nauczycieli w opinii studentów pedagogiki i jej praktyków
Agnieszka Domagała-Kręcioch
Pozaformalna aktywność edukacyjna studentów
Joanna Konaszewska
Retrospektywna ocena jakości edukacji akademickiej absolwentów studiów pedagogicznych
Katarzyna Bartosik
Szacowanie przez absolwentów Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotowania merytorycznego i metodycznego do realizacji przedmiotów przyrodniczych na różnych szczeblach szkolnictwa
Katarzyna Kutek-Sładek
Student z niepełnosprawnością w środowisku akademickim – doświadczenia krakowskie
Szkoła wyższa za granicą
Jiří Prokop
Obecny stan i perspektywy szkolnictwa wyższego w Republice Czeskiej
Kazimierz Musiał
Modele działania instytucji akademickich w postindustrialnym porządku społecznym krajów nordyckich
Tomasz Gmerek
Szkolnictwo wyższe i procesy odtwarzania struktury społecznej w Anglii
Informacje o autorach