Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Jeśli na przedmiot pedagogiki spojrzymy z wewnętrznej perspektywy – perspektywy dyscypliny, to zaktywizujemy kilka problemów wymagających rozstrzygnięcia. Po pierwsze, historyczne zmiany, jakim podlegał przedmiot badań od chwili powstania pedagogiki akademickiej. Po drugie, pojawi się kwestia różnicowania metodologii badań pedagogicznych, szczególnie na poziomie metod zbierania i analizowania danych. Po trzecie, przywołamy różnicowanie się perspektyw teoretycznych, które nadają sens gromadzonym informacjom, czyli stanowią podstawę formułowanych interpretacji. I po czwarte, wkroczymy w obszar wewnętrznego różnicowania się przedmiotu badań pedagogiki w obrębie jej głównych subdyscyplin: pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, dydaktyki, pedagogiki społecznej, itd.
Jeśli na przedmiot pedagogiki spojrzymy z wewnętrznej perspektywy – perspektywy dyscypliny, to zaktywizujemy kilka problemów wymagających rozstrzygnięcia.
Po pierwsze, historyczne zmiany, jakim podlegał przedmiot badań od chwili powstania pedagogiki akademickiej. Po drugie, pojawi się kwestia różnicowania metodologii badań pedagogicznych, szczególnie na poziomie metod zbierania i analizowania danych. Po trzecie, przywołamy różnicowanie się perspektyw teoretycznych, które nadają sens gromadzonym informacjom, czyli stanowią podstawę formułowanych interpretacji. I po czwarte, wkroczymy w obszar wewnętrznego różnicowania się przedmiotu badań pedagogiki w obrębie jej głównych subdyscyplin: pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, dydaktyki, pedagogiki społecznej, itd.
Tak zarysowane pole problemów związanych z konceptualizacją przedmiotu badań pedagogiki z wewnętrznej perspektywy, jest treścią analiz prowadzonych w prezentowanej książce. Stanowi ona raport z przebiegu II Ogólnopolskiego Seminarium Metodologii Pedagogiki, które zostało zorganizowane w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w 2007 roku.
Publikacja zainteresuje pracowników naukowych, nauczycieli akademickich oraz studentów kierunku pedagogiki.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Książka papierowa
- oprawa twarda
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7587-022-0
Krzysztof Rubacha
profesor UMK, doktor habilitowany, pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się metodologią nauk społecznych, analizą statystyczną. Jest także czynnym badaczem edukacji, lokującym się na pograniczu pedagogiki i psychologii. Napisał m.in. monografię – podręcznik akademicki: Metodologia badań nad edukacją, WAiP Warszawa 2008.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Krzysztof Rubacha |
ISBN druk | 978-83-7587-022-0 |
ISBN e-book | 978-83-8294-132-6 |
Objętość | 236 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część pierwsza
Przedmiot badań – perspektywa dyscyplinarna
Janusz Gnitecki
Eksplikacja pojęcia „przedmiot badań pedagogiki”
Dariusz Kubinowski
Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej
Teresa Bauman
Komplikacje i dylematy przy określaniu przedmiotu badań pedagogicznych
Marian Nowak
Przedmiot pedagogiki w kontekście jej wyzwań i założeń
Zbigniew Kwieciński
Edukacja – moralność – sfera publiczna
Cześć druga
Przedmiot badań – perspektywa subdyscyplinarna
Krzysztof J. Szmidt
Wśród aspektów, wymiarów, poziomów i biegunów, czyli o próbie konceptualizacji przedmiotów badań pedagogiki twórczości
Jacek Piekarski
Warunki uczestnictwa społecznego – uwagi o przedmiocie pedagogiki społecznej
Krystyna Ablewicz
Potencjał badawczy antropologii pedagogicznej – przedmioty i konteksty badań
Część trzecia
Sposoby poznawania rzeczywistości pedagogicznej
Krzysztof Rubacha
Metodologiczna struktura przedmiotu badań pedagogiki
Stanisław Palka
Dziedzina i pogranicza poznania naukowego oraz badań w pedagogice
Danuta Urbaniak-Zając
Rzeczywistość pedagogiczna a sposoby jej poznawania – perspektywa interpretacyjna
Janusz Gnitecki
Obiektywistyczne, konstruktywistyczne i neoobiektywistyczne ujęcie przedmiotu badań pedagogicznych
Teresa Hejnicka-Bezwińska
Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogicznych w kontekście społecznej teorii strukturacji Anthony’ego Giddensa
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów