• Obniżka
  • Nowy
W kręgu resocjalizacji

W kręgu resocjalizacji

ISBN: 978-83-8294-378-8
70,48 zł
54,48 zł Oszczędzasz: 16,00 zł

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 60,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 58,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Premiera wydawnicza!

Książka W kręgu resocjalizacji stanowi niezwykle ważny, wielowymiarowy i aktualny obraz wyzwań, z jakimi mierzą się osoby pracujące z młodocianymi sprawcami przestępstw, skazanymi czy byłymi więźniami. To również zbiór tekstów przybliżających codzienne doświadczenia funkcjonariuszy Służby Więziennej, Policji oraz wychowawców i terapeutów bezpośrednio zaangażowanych w praktykę.[..] (z recenzji)

Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:

Wersja książki
Ilość

W kręgu resocjalizacji to zbiór tekstów odnoszących się do zagadnień dotyczących resocjalizacji, czyli działań mających na celu przywrócenie osób, które popełniły przestępstwa lub wykazują dewiacyjne zachowania, do życia w zgodzie z normami społecznymi. Resocjalizacja jest szczególnie ważna w pracy z osobami przebywającymi w zakładach karnych, poprawczych lub innych placówkach zamkniętych, ale dotyczy także tych, którzy poddawani są nadzorowi kuratorskiemu lub uczestniczą w programach resocjalizacyjnych poza zakładami zamkniętymi. Resocjalizacja to trudny i długotrwały proces, który wymaga współpracy wielu specjalistów, w tym psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych oraz kuratorów. Monografia porusza również tematykę skuteczności różnych metod resocjalizacyjnych oraz wyzwań związanych z ich implementacją w praktyce. Istotne jest stworzenie zintegrowanego i kompleksowego systemu wsparcia, który nie tylko przeciwdziała wykluczeniu, ale także aktywnie włącza osoby zagrożone w życie społeczne, ekonomiczne i kulturalne, dając im realne szanse na pełnoprawne uczestnictwo w społeczeństwie.

Szeroki zakres i możliwości doskonalenia oddziaływań resocjalizacyjnych wzbudzają wiele dyskusji nad problematyką nowoczesnej resocjalizacji, które sprowadzają się z jednej strony do wskazywania jej ograniczeń, a z drugiej do podkreślania znaczenia, jakie przypisuje się resocjalizacji w ogólnych programach rozwiązywania problemów społecznych. Ujęcie takie jest w pełni uzasadnione, ponieważ skłania do pogłębionych refleksji i analiz zagadnień związanych z procesem resocjalizacji, jak również rozszerza postrzeganie jej istoty o możliwości takich oddziaływań leczniczo-terapeutycznych, które w rezultacie przekładają się na humanizowanie procesu resocjalizacji i readaptacji do środowiska zewnętrznego. Zaproponowane w niniejszej publikacji rozważania naukowe wskazują na konieczność przyjęcia nowych rozwiązań modelowych i narzędzi diagnostycznych możliwych do zastosowania w resocjalizacji tak, aby podstawę zmiany osadzonych stanowiły działania kreatywne, twórcze. Z dotychczasowych doświadczeń można wykorzystywać te, które służą kształtowaniu warunków wspomagających tę zmianę, na przykład przez rekonstrukcję przekonań dotyczących własnych doświadczeń życiowych. 

Wśród treści zawartych w obu częściach monografii warto zwrócić uwagę na wszelkie sugestie, które odnosząc się do wskaźników skuteczności resocjalizacji (różnie analizowanych pod względem statystycznym oraz jakościowym), podkreślają specyfikę jednostki penitencjarnej jako instytucji wychowawczej i to, że efektywność resocjalizacji można systematycznie podnosić, monitorując prowadzone działania i dokonując ich ewaluacji. Ułatwia to poszukiwanie nowych rozwiązań i podejmowanie alternatywnych działań przygotowujących nie tylko do satysfakcjonującego powrotu do społeczeństwa, lecz także do funkcjonowania w nim w sposób bezkolizyjny.

Każdy tekst to analiza konkretnego problemu pozwalająca na wielostronny ogląd zarówno czynników sprzyjających skuteczności resocjalizacji jako metodzie służącej przezwyciężaniu sytuacji kryminogennych, jak i tych utrudniających działania prowadzące do eliminowania zachowań godzących w podstawy ładu społecznego. Dlatego warto polecić niniejszą publikację przede wszystkim funkcjonariuszom Służby Więziennej, terapeutom, pedagogom resocjalizacyjnym, kuratorom sądowym, kryminologom, prawnikom oraz studentom różnych kierunków studiów, których program zawiera elementy problematyki resocjalizacyjnej. Uwzględnienie tak szerokiego grona Czytelników wynika z kompleksowego ujęcia problematyki resocjalizacji przestępców, które ma na celu zaspokojenie wielorakich potrzeb poznawczych. Poznanie zawartych w tej książce treści powinno skłonić, zwłaszcza pracowników naukowych i studentów, do rozwijania i pogłębiania wiedzy na temat przedstawionych problemów, a co za tym idzie – do doskonalenia metod służących zapobieganiu i zwalczaniu patologii społecznej, zwłaszcza w kontekście nowych sposobów rozumienia i stosowania interwencji resocjalizacyjnych.

Beata Mydłowska

__________________

Z dużym zainteresowaniem podjąłem się lektury monografii pod redakcją naukową prof. Beaty Mydłowskiej i nie pomyliłem się, sądząc, że będzie to bardzo ciekawa publikacja. Książka służyć może niemal jako kompendium aktualnej wiedzy naukowej o resocjalizacji w Polsce, ale nie tylko – także tej bardziej globalnie ujmowanej. Stanowi rodzaj – jak mówią Amerykanie – readera, a więc zbioru ważnych tekstów z danej dziedziny. Autorzy omawiają koncepcje związane z resocjalizacją, niekiedy modyfikując w twórczy sposób dokonania światowych specjalistów [...]. Zaletą publikacji jest podział na dwie części: w pierwszej mamy głównie rozważania teoretyczne i badawcze, w drugiej głos zabierają praktycy stosujący metody analizowane w części pierwszej. [...] Monografia W kręgu resocjalizacji przynosi wiedzę będącą jakby nawoływaniem do tego, aby polski system karania i polskie więziennictwo powróciły do traktowania więźniów jako ludzi, którym trzeba dopomóc, żeby wrócili do normalnego życia społecznego i potrafili się włączyć w społeczne normy.

Z recenzji prof. dra hab. Ireneusza Krzemińskiego

Książka W kręgu resocjalizacji stanowi niezwykle ważny, wielowymiarowy i aktualny obraz wyzwań, z jakimi mierzą się osoby pracujące z młodocianymi sprawcami przestępstw, skazanymi czy byłymi więźniami. To również zbiór tekstów przybliżających codzienne doświadczenia funkcjonariuszy Służby Więziennej, Policji oraz wychowawców i terapeutów bezpośrednio zaangażowanych w praktykę. Co istotne, rozważania obejmują nie tylko refleksję nad stanem polskiej resocjalizacji, ale także prezentację doświadczeń z innych krajów, co w moim odczuciu podnosi rangę tej publikacji. [...] Książka pod redakcją prof. Beaty Mydłowskiej jest wartościową lekturą zarówno dla studentów szeroko pojmowanej resocjalizacji, jak i osób z wieloletnią praktyką w tym obszarze, ponieważ pozwala na zapoznanie się z aktualną problematyką i wyzwaniami, a jednocześ­nie stanowi źródło ważnych inspiracji dla pracy naukowo-badawczej oraz wdrażanych rozwiązań diagnostyczno-metodycznych.

Z recenzji dra hab. Krzysztofa Sawickiego, prof. UwB

199 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-378-8

Redaktor naukowy

Beata Mydłowska

Doktor habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor Uczelni Społeczno-Medycznej w Warszawie, założyciel i organ prowadzący Szkoły Beaty Mydłowskiej (1999); założyciel i rektor Uczelni Społeczno-Medycznej w Warszawie (2009). Zainteresowania naukowo-badawcze: problematyka rynku pracy, resocjalizacja i readaptacja osadzonych w więzieniu, kształcenie i etos nauczyciela oraz rozwój szkoły. Autorka monografii pt. Satysfakcja z pracy osadzonych w polskich zakładach karnych jako zasadniczy determinant skutecznego procesu resocjalizacji (Wydawnictwo Naukowe „Episteme”, Lublin 2023), redaktorka naukowa 7 monografii, autorka ponad 80 publikacji w renomowanych czasopismach pedagogicznych. Organizatorka krajowych i międzynarodowych konferencji poświęconych problematyce szkoły i nauczyciela. Realizatorka projektów badawczych dotyczących osób z niepełnosprawnościami i ich funkcjonowania na współczesnym rynku pracy. Założycielka i prezes Fundacji „Nowe Życie” mającej na celu wsparcie osób opuszczających zakłady karne w powrocie na rynek pracy.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Beata Mydłowska (red. nauk.)

ISBN druk

978-83-8294-378-8

ISBN e-book

978-83-8294-416-7

Objętość

424 stron

Wydanie

I, 2024

Format

B5 (160x235). E-book: pdf

Oprawamiękka, klejona, folia matowa

Wprowadzenie              

I
Część teoretyczna

Irena Pospiszyl
Czy mamy do czynienia z kryzysem idei resocjalizacji instytucjonalnej?   

Jana Chojecka
Nowatorskie metody resocjalizacji – jak rozwój technologiczny zmienia proces resocjalizacji       

Beata Mydłowska
Wyzwania w zarządzaniu jednostką penitencjarną w kontekście efektywności procesu resocjalizacji   

Hanna Karaszewska
Kobiety jako sprawczynie przestępstw z perspektywy wybranych teorii kryminologicznych i odbywania kary pozbawienia wolności  

Joanna Rasławska-Socha
Problemy zdrowia psychicznego wśród osób skazanych na karę pozbawienia wolności  

Kazimierz Pospiszyl
Resocjalizacja jako usprawnienie mechanizmów samoregulacji  

Agnieszka Lewicka-Zelent
Mediacje w resocjalizacji i readaptacji włączającej szansą  (nie tylko) dla osób skazanych. Kara. Wsparcie profesjonalne. Włączanie społeczne     

Sabina Janik
Wypełnianie roli wychowawcy wobec nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych w Polsce  

Kinga Bury, Justyna Kusztal
Gotowość do resocjalizacji skazanych młodocianych w polskim systemie penitencjarnym w świetle przeglądu systematycznego czasopism z lat 2020–2023  

II
Część praktyczna

Katarzyna Gucwa-Porębska
Znaczenie komunikacji inkluzyjnej oraz oddziaływań probacyjnych w procesie  wsparcia postpenitencjarnego i readaptacji społecznej  

Marta Paluch
Doświadczenia traumatyczne wśród wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych  

Marta Jaroszewska
Dozór elektroniczny jako alternatywna forma odbywania kary pozbawienia wolności  

Kazimierz Pierzchała
Domy przejściowe jako innowacyjna forma wsparcia osób skazanych opuszczających zakłady karne  

Sebastian Lizińczyk
„Motywator” – program wzmacniający motywację do zmiany osób pozbawionych wolności  
Anna Komisarska
Odpłatna praca młodocianych skazanych czynnikiem resocjalizacji w polskim systemie penitencjarnym – na podstawie badań własnych  

Katarzyna Nawrocka
„Akademie i więzienia” – innowacyjny projekt Fundacji Dom Kultury drogą do readaptacji społecznej  

Monika Zapert, Jacek Stefaniak
Mediacja w postępowaniu wykonawczym jako szansa dla sprawców i osób pokrzywdzonych przestępstwem.
Program „Mediacje po wyroku” z perspektywy uczestników i osób prowadzących program    

Joanna Szostak
Schronisko dla Nieletnich i Zakład Poprawczy w Warszawie Falenicy  

Łukasz Świerczewski
Wybrane modele profilaktycznych działań policyjnych w zapewnieniu optymalnego poziomu bezpieczeństwa lokalnych społeczności  

Anna Zawada
Organizacje pozarządowe w procesie readaptacji społecznej osób uzależnionych i byłych skazanych na przykładzie działalności Śląskiej Fundacji Błękitny Krzyż   

Justyna Kopczyńska-Wisz
Przyznanie kuratorom zawodowym prawa do wcześniejszej emerytury kwestią sprawiedliwości społecznej   

Barbara Jabłońska
Metody resocjalizacyjne w Kanadzie   

Informacja o autorach 

Autorzy

Kinga Bury
    Psycholog i pedagog resocjalizacji, młodszy psycholog Działu Penitencjarnego w Zakładzie Karnym w Tarnowie, autorka artykułów naukowych z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej i penitencjarystyki.

Jana Chojecka
    Doktor,   adiunkt   w   Zakładzie   Resocjalizacji   na   Wydziale   Studiów   Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Naukowo zainteresowana procesem resocjalizacji sprawców czynów zabronionych – zarówno pod kątem zwiększania gotowości do resocjalizacji, jak i stosowania metod o udowodnionej skuteczności. Autorka książki Kobieta w więzieniu i jej resocjalizacja – zamierzenia a rzeczywistość (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2014), współautorka (wraz z profesorem doktorem habilitowanym Maciejem Muskałą) książki Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2021).

Katarzyna Gucwa-Porębska
    Doktor nauk społecznych w dziedzinie socjologia, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, pedagog opiekuńczo-wychowawczy. Biegły sądowy w dziedzinie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej (specjalizacja: kryzysy i dysfunkcje w obszarze funkcjonowania rodziny). Kierownik Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Diagnozy, Wsparcia i Profilaktyki Rodzin Wieloproblemowych. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej. Koordynator ds. naukowo-badawczych w obszarze readaptacji społecznej i pomocy postpenitencjarnej. Trener kompetencji miękkich. Mediator rodzinny i karny. Wykładowca akademicki. Specjalista w zakresie pomocy postpenitencjarnej i readaptacji społecznej.
    Zainteresowania naukowo-badawcze autorki dotyczą procesu reintegracji społecznej osadzonych i ich rodzin, pomocy postpenitencjarnej, readaptacji i probacji. Równoległym obszarem zainteresowań są zagadnienia dysfunkcji w obszarze funkcjonowania rodziny, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zjawisko przemocy w rodzinie, zachowania destrukcyjne, odwrócenie ról – parentyfikację oraz oddziaływania interwencyjno-kryzysowe.

Barbara Jabłońska
    Magister, doktorantka na Uniwersytecie w Ottawie w Kanadzie. Specjalizuje się w badaniach nad uzależnieniami wśród młodzieży. Uzyskała tytuł licencjata i magistra w zakresie pedagogiki specjalnej ze specjalizacją profilaktyka społeczna i resocjalizacja w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zdobyła również praktyczne doświadczenie, pracując w placówkach dla nieletnich oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych w Polsce i Norwegii.

Sabina Janik
    Doktor nauk społecznych, magister pedagogiki, adiunkt Uczelni Społeczno-Medycznej w Warszawie, pełnomocnik rektora USM ds. osób z niepełnosprawnościami, opiekun Koła Naukowego Twórczej Resocjalizacji i Readaptacji Społecznej. Zajmuje się poszukiwaniem psychospołecznych czynników ryzyka patologii społecznych, profilaktyką i terapią uzależnień, resocjalizacją i readaptacją społeczną młodzieży trudnej i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu konfliktu z prawem. W latach 2019–2023 aktywna uczestniczka projektów Europejskiego Funduszu Społecznego: „Ekspercka Niania”, „Moje miejsce w srebrnej gospodarce”, „Uczelnia Społeczno-Medyczna bez barier”. Promotor licznych prac licencjackich i magisterskich w dziedzinie nauk społecznych.

Marta Jaroszewska
    Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, od 2012 roku funkcjonariuszka Służby Więziennej, kierowniczka działu penitencjarnego w Areszcie Śledczym w Olsztynie. Główne zainteresowania naukowe autorki to: pedagogika, psychologia społeczna, socjologia i etyka.

Hanna Karaszewska
    Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, wykładowca w Zakładzie Resocjalizacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, certyfikowany mediator, członek European Society of Criminology, Polskiego Centrum Mediacji Oddział w Poznaniu oraz Zespołu Pedagogiki Resocjalizacyjnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Obszary zainteresowań autorki to: mediacja, readaptacja, resocjalizacja osób odbywających karę pozbawienia wolności oraz nieletnich sprawców czynów karalnych.

Anna Komisarska
    Magister pedagogiki resocjalizacyjnej, doktorantka na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Zainteresowania naukowe: pedagogika resocjalizacyjna, psychologia.

Justyna Kopczyńska-Wisz
    Doktor, kurator okręgowy w Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu, praktykujący prawnik i wykładowca akademicki, doskonalący wiedzę na temat przemian w prawie i sytuacji społeczno-politycznej, kryminologii, kryminalistyce oraz resocjalizacji.Autorka publikacji dotyczących współczesnych problemów resocjalizacji, prognozy przestępczości kobiet do roku 2025 oraz współczesnego wsparcia technicznego i prawnego kuratora w postępowaniu wykonawczym. Uczestniczka szeregu szkoleń na temat przemocy w rodzinie, współpracy z pokrzywdzonym, jak również ze sprawcą przemocy.

Justyna Kusztal
    Pedagog resocjalizacji, doktor habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, nauczyciel akademicki w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego i w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie. Autorka książki Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018), współautorka monografii: Profilaktyka uzależnienia od hazardu oparta na dowodach naukowych (wraz z Małgorzatą Piasecką i Aleksandrą Nastazjak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2021), Ewaluacja w profilaktyce i terapii zaburzeń behawioralnych (wraz z Małgorzatą Piasecką i Karoliną Piątek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022) oraz Zaburzenia uprawiania hazardu wśród osób osadzonych w jednostkach penitencjarnych. Diagnoza jako podstawa skutecznych interwencji (wraz z Małgorzatą Piasecką, Łukaszem Szwejką, Sebastianem Lizińczykiem, Aleksandrą Nastazjak, Emilem Podolakiem i Karoliną Piątek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2023), a także artykułów naukowych z zakresu pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych, profilaktyki społecznej, resocjalizacji i readaptacji osób niedostosowanych społecznie, prawnych podstaw resocjalizacji. Recenzentka w czasopismach naukowych. Wykonawca i kierownik w projektach badawczo-wdrożeniowych współfinansowanych przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

Agnieszka Lewicka-Zelent
    Doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, pedagog specjalny: pedagog resocjalizacyjny, tyflopedagog, oligofrenopedagog; psycholog po specjalnościach: psychologia kliniczna i osobowości oraz neuropsychologia. Kierownik Katedry Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Instytucie Pedagogiki UMCS. Certyfikowany specjalista ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Autorka ponad 100 publikacji z zakresu pedagogiki, penitencjarystyki, kryminologii, komunikacji i mediacji. Mediator i trener mediacji. Autorka programów profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz ich realizator w szkołach, zakładach karnych, organizacjach pozarządowych. Specjalista i członek zespołów wielu projektów krajowych i międzynarodowych.

Sebastian Lizińczyk
    Doktor nauk filozoficznych w dziedzinie psychologii. Od 2005 roku związany z polskim więziennictwem. Pracował jako psycholog, terapeuta w więziennym oddziale terapeutycznym dla skazanych uzależnionych od alkoholu. Od 2012 roku w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej zajmował się przez kilka lat koordynacją pracy psychologów więziennych, funkcjonowaniem oddziałów terapeutycznych dla skazanych uzależnionych, jak również zarządzaniem oddziaływaniami z zakresu profilaktyki presuicydalnej realizowanymi w Służbie Więziennej. Odpowiedzialny za wdrożenie wielu metod, programów wzbudzających motywację skazanych oraz skierowanych do osób zagrożonych samobójstwem, uzależnieniem od środków psychoaktywnych, hazardu czy skazanych za stosowanie zachowań przemocowych. Autor i współautor wielu wprowadzonych innowacji i procedur w zakresie pracy z osadzonymi. Kierował zespołem, który opracował i wdrożył pierwszą polską wersję narzędzia szacowania ryzyka powrotności do przestępstwa PSORR-PL (Pogłębiony System Oceny Ryzyka Recydywy).

Katarzyna Nawrocka
    Doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny, adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół kryminologii, przestępczości kobiet, problematyki penitencjarnej, wykonywania kary pozbawienia wolności przez kobiety oraz ich resocjalizacji, a także konstruowania programów profilaktycznych. Autorka licznych artykułów, monografii Ofiary losu i harpie. Kompetencje społeczne kobiet skazanych za zabójstwo (Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2014) oraz Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w warunkach izolacji penitencjarnej. Studium pedagogiczno-prawne (wraz z Jolantą Zozulą, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2020).   Uczestniczy   w   konferencjach,   seminariach   oraz   sympozjach   naukowych. Prowadzi szkolenia dla pracowników Służby Więziennej z zakresu konstruowania programów resocjalizacyjnych i readaptacyjnych, a także od wielu lat zajęcia ze skazanymi kobietami (współtworzenie programu, organizacja wolontariatu studentów, przygotowanie i opracowanie badań, ewaluacja, konsultacje i opieka merytoryczna).

Marta Paluch
    Magister psychologii (specjalność psychologia kliniczna) oraz pedagogiki (ze specjalnością doradztwo zawodowe i zarządzanie zasobami ludzkimi) i pedagogiki resocjalizacyjnej. Kierownik Wydziału Resocjalizacji i Socjoterapii Ośrodka Rozwoju Edukacji, członek Komisji ds. kierowania nieletnich do młodzieżowego ośrodka wychowawczego przy Ministerstwie Sprawiedliwości, członek grupy roboczej do spraw opracowania standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych powołanej w Ministerstwie Sprawiedliwości. Przez kilka lat była kuratorem sądowym przy Sądzie Rejonowym Warszawa-Mokotów. Autorka i współautorka opracowań, badań i publikacji z zakresu resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych.

Kazimierz Pierzchała
    Profesor zwyczajny, doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna, oraz doktor nauk biblijnych. W latach 2001–2011 rzecznik prasowy Krajowego Kapelana Duszpasterstwa Więziennego RP, równocześnie kapelan więzienny w Areszcie Śledczym Warszawa-Służewiec. Autor 19 monografii, w tym 8 współautorskich (m.in.: Resocjalizacja skazanych matek w polskich zakładach karnych, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2023; Wychowawcze znaczenie kultury i religii w przeżywaniu macierzyństwa, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2022; Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016; Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013; Skazani, ale nie potępieni. Poczucie powinności i odpowiedzialności. Studium psychologiczno-pedagogiczno-pastoralne, wyd. 2 rozszerzone, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015), oraz ponad 150 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych, także w języku angielskim i ukraińskim, o tematyce psychologiczno-pedagogicznej oraz teologicznej. Autor haseł encyklopedycznych. Uczestnik prac Zespołu Wspierającego Pedagogiki Chrześcijańskiej działającego w ramach Sekcji Pedagogiki Chrześcijańskiej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, członek Sekcji Pedagogiki Resocjalizacyjnej KNP PAN, a także przedstawiciel Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Radzie Terenowej ds. Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym Województwa Lubelskiego oraz członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego – Oddział w Lublinie. Uczestnik zagranicznych staży i gościnnych wykładów w ośrodkach naukowych w kraju i poza granicami.

Irena Pospiszyl
    Profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, stypendystka w Instytucie Psychiatrii Uniwersytetu Londyńskiego u profesora Johna Gunna specjalizującego się w psychiatrii sądowej. Jako pierwsza opisała syndrom Atlasa – dezadaptacyjny zespół zaburzeniowy u dorosłych osób. Autorka ponad 100 publikacji poświęconych zaburzeniom przystosowawczym, zjawiskom patologii społecznych oraz podatności wiktymizacyjnej ofiar agresji interpersonalnej, m.in.: Patologie społeczne i problemy społeczne (Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2021), Syndrom Atlasa – o tych, którzy byli silni zbyt długo (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019), Ofiary chroniczne. Przypadek czy konieczność (Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2003), Neopenologia – spór o sens istnienia resocjalizacji penitencjarnej („Resocjalizacja Polska” 2021, nr 22, s. 185–204), Specyfikacja potrzeb resocjalizacyjno-korekcyjnych kobiet odbywających karę pozbawienia wolności („Law – Education – Security” 2024, nr 122, s. 5–22).

Kazimierz Pospiszyl
    Profesor nauk humanistycznych, psycholog, autor ponad 400 publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym kilkunastu książek. Główny obszar zainteresowań naukowych autora stanowią psychologia przestępczości i psychopatologia – z tego zakresu opublikował najwięcej prac, m.in.: kilkakrotnie wznawianą Psychopatię (Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000), Narcyzm. Drogi i bezdroża miłości własnej (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995), Psychologię dziecka niedostosowanego społecznie (wspólnie z Ewą Żabczyńską, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981), Przestępstwa seksualne. Geneza, postacie, resocjalizacja oraz zabezpieczenia przed powrotnością (Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014). Wiele uwagi poświęca problematyce różnic płciowych, czego dotyczą m.in. publikacje: Psychologia kobiety (Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986), Tristan i Don Juan, czyli odcienie miłości mężczyzny w kulturze europejskiej (Państwowe Wydawnictwo „Iskry”, Warszawa 1986), Ojciec a wychowanie dziecka (Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007); Ojciec a rozwój dziecka (Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1980), O miłości ojcowskiej (Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986). Aktywnie uczestniczył w organizacji i funkcjonowaniu wielu uczelni i instytucji naukowych, gdzie pełnił różne funkcje, m.in. kilkakrotnie był dziekanem w Akademii Pedagogiki Specjalnej, przez dwie kolejne kadencje pełnił funkcję rektora tej Uczelni, przez długie lata był także dyrektorem Instytutu Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (gdzie pracował przez 20 lat).

Joanna Rasławska-Socha
    Doktor nauk medycznych, wykładowca Uczelni Społeczno-Medycznej w Warszawie na Wydziale Nauk Społecznych oraz Wydziale Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu. Jej zainteresowania kliniczne oraz naukowe obejmują interdyscyplinarne ujęcie spektrum zdrowia człowieka ze szczególnym uwzględnieniem kondycji psychofizycznej jednostki w kontekście nie tylko biologicznym, lecz także społecznym i duchowym – zgodnie z koncepcją wielowymiarowości istoty ludzkiej zaproponowaną przez Viktora E. Frankla.

Jacek Stefaniak
    Starszy wychowawca w Zakładzie Karnym w Nysie, magister pedagogiki w specjalności resocjalizacja i profilaktyka społeczna, absolwent studiów podyplomowych z zakresu penitencjarystyki, certyfikowany trener Treningu Zastępowania Agresji (Amity ART) w resocjalizacji dorosłych.

Joanna Szostak
    Magister, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, pedagog resocjalizacji z 30-letnim stażem pracy, oligofrenopedagog; nauczyciel dyplomowany. Od 2019 roku dyrektor Schroniska dla Nieletnich i Zakładu Poprawczego w Warszawie-Falenicy, przekształconego we wrześniu 2022 roku w Okręgowy Ośrodek Wychowawczy (OOW); wcześniej wychowawca i kierownik internatu w Schronisku dla Nieletnich i Zakładzie Poprawczym. Inne działania: prekursor w prowadzeniu w OOW grupy matek i dzieci; propagator profilaktyki HIV/AIDS (zajęcia z młodzieżą, ogólnopolskie konkursy wiedzy dla nieletnich ze schronisk i zakładów poprawczych w przedmiotowej tematyce na przestrzeni ponad 20 lat); opiekun praktyk studenckich i hospitacji.

Łukasz Świerczewski
    Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauk o obronności, w specjalności zarządzanie instytucjami publicznymi, adiunkt w Instytucie Nauk o Bezpieczeństwie Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu w Siedlcach. Podinspektor Policji w stanie spoczynku, przez większość służby związany z Komendą Stołeczną Policji. Współautor monografii Straż gminna (miejska) w systemie bezpieczeństwa (wraz z Tomaszem Łachaczem, Akademia Policji w Szczytnie, Szczytno 2023) i Teoretyczne oraz praktyczne aspekty bezpieczeństwa i higieny służby funkcjonariuszy Policji (wraz z Barbarą Jamrozik, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy, Siedlce 2022), redaktor naukowy publikacji Dokumenty w systemie bezpieczeństwa – bezpieczeństwo i kontrola, w tym kontrola taktyczna (Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej, Warszawa 2021) oraz autor ponad 30 publikacji naukowych z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa, zapobiegania przestępczości i problematyki policyjnej.

Monika Zapert
    Magister pedagogiki i psychologii, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu mediacji sądowych i sprawiedliwości naprawczej oraz penitencjarystyki, a także z psychotraumatologii (w trakcie). Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując jako pedagog i psycholog w schronisku dla nieletnich. Od 2016 roku pracuje i pomaga jako psycholog penitencjarny w Zakładzie Karnym w Nowogardzie. Realizatorka programów: dla sprawców przemocy domowej pn. „Stop Przemocy – Druga Szansa”, z zakresu profilaktyki hazardu „Los – przypadek czy mój wybór?” oraz programu resocjalizacyjnego w zakładzie karnym (przygotowanie skazanych do udziału w mediacjach po wyroku).

Anna Zawada
    Doktor habilitowana nauk społecznych zatrudniona w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego na stanowisku profesora uczelni. Działalność naukowa autorki mieści się w obszarze nauk społecznych powiązanych z pedagogiką resocjalizacyjną (z zakresu pracy penitencjarnej w zakładzie karnym, readaptacji społecznej skazanych oraz osób nieletnich), gerontologii społecznej (w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, wykluczenia społecznego oraz marginalizacji osób starszych, pomocy społecznej i opieki), socjologii pracy socjalnej (problemów społecznych, form pomocy i wsparcia). Autorka licznych publikacji, artykułów w czasopismach recenzowanych i w pracach zbiorowych, monografii, redaktorka prac zbiorowych.

Z dużym zainteresowaniem podjąłem się lektury monografii pod redakcją naukową prof. Beaty Mydłowskiej i nie pomyliłem się, sądząc, że będzie to bardzo ciekawa publikacja. Książka służyć może niemal jako kompendium aktualnej wiedzy naukowej o resocjalizacji w Polsce, ale nie tylko – także tej bardziej globalnie ujmowanej. Stanowi rodzaj – jak mówią Amerykanie – readera, a więc zbioru ważnych tekstów z danej dziedziny. Autorzy omawiają koncepcje związane z resocjalizacją, niekiedy modyfikując w twórczy sposób dokonania światowych specjalistów [...]. Zaletą publikacji jest podział na dwie części: w pierwszej mamy głównie rozważania teoretyczne i badawcze, w drugiej głos zabierają praktycy stosujący metody analizowane w części pierwszej. [...] Monografia W kręgu resocjalizacji przynosi wiedzę będącą jakby nawoływaniem do tego, aby polski system karania i polskie więziennictwo powróciły do traktowania więźniów jako ludzi, którym trzeba dopomóc, żeby wrócili do normalnego życia społecznego i potrafili się włączyć w społeczne normy.

Z recenzji prof. dra hab. Ireneusza Krzemińskiego

Książka W kręgu resocjalizacji stanowi niezwykle ważny, wielowymiarowy i aktualny obraz wyzwań, z jakimi mierzą się osoby pracujące z młodocianymi sprawcami przestępstw, skazanymi czy byłymi więźniami. To również zbiór tekstów przybliżających codzienne doświadczenia funkcjonariuszy Służby Więziennej, Policji oraz wychowawców i terapeutów bezpośrednio zaangażowanych w praktykę. Co istotne, rozważania obejmują nie tylko refleksję nad stanem polskiej resocjalizacji, ale także prezentację doświadczeń z innych krajów, co w moim odczuciu podnosi rangę tej publikacji. [...] Książka pod redakcją prof. Beaty Mydłowskiej jest wartościową lekturą zarówno dla studentów szeroko pojmowanej resocjalizacji, jak i osób z wieloletnią praktyką w tym obszarze, ponieważ pozwala na zapoznanie się z aktualną problematyką i wyzwaniami, a jednocześ­nie stanowi źródło ważnych inspiracji dla pracy naukowo-badawczej oraz wdrażanych rozwiązań diagnostyczno-metodycznych.

Z recenzji dra hab. Krzysztofa Sawickiego, prof. UwB

Wprowadzenie

W powszechnej opinii priorytetowym zadaniem instytucji penitencjarnych jest resocjalizacja skazanych, której unikatowy charakter wynika między innymi z istoty jej metodyki, silnie powiązanej z różnymi dyscyplinami nauki, takimi jak: prawo, psychologia, socjologia czy medycyna. W nowoczesnym podejściu do resocjalizacji wykorzystuje się naukowy i praktyczny dorobek tych dziedzin w kształtowaniu indywidualnych podstaw postępowania, dzięki czemu współczesna resocjalizacja stała się obszarem szerokich działań przedstawicieli wspomnianych dyscyplin. Skupiają się one na radzeniu sobie z różnymi problemami dysfunkcji społecznych i niedorozwojów motywacyjnych, mających związek z niekorzystnymi czynnikami biopsychicznymi oraz nieodpowiednimi elementami środowiska społecznego i kulturalnego różnych kręgów, stanowiącymi źródło postaw związanych z łamaniem prawa i norm społecznych.

W kręgu resocjalizacji to zbiór tekstów odnoszących się do zagadnień dotyczących resocjalizacji, czyli działań mających na celu przywrócenie osób, które popełniły przestępstwa lub wykazują dewiacyjne zachowania, do życia w zgodzie z normami społecznymi. Resocjalizacja jest szczególnie ważna w pracy z osobami przebywającymi w zakładach karnych, poprawczych lub innych placówkach zamkniętych, ale dotyczy także tych, którzy poddawani są nadzorowi kuratorskiemu lub uczestniczą w programach resocjalizacyjnych poza zakładami zamkniętymi. Resocjalizacja to trudny i długotrwały proces, który wymaga współpracy wielu specjalistów, w tym psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych oraz kuratorów. Monografia porusza również tematykę skuteczności różnych metod resocjalizacyjnych oraz wyzwań związanych z ich implementacją w praktyce. Istotne jest stworzenie zintegrowanego i kompleksowego systemu wsparcia, który nie tylko przeciwdziała wykluczeniu, ale także aktywnie włącza osoby zagrożone w życie społeczne, ekonomiczne i kulturalne, dając im realne szanse na pełnoprawne uczestnictwo w społeczeństwie.

Szeroki zakres i możliwości doskonalenia oddziaływań resocjalizacyjnych wzbudzają wiele dyskusji nad problematyką nowoczesnej resocjalizacji, które sprowadzają się z jednej strony do wskazywania jej ograniczeń, a z drugiej do podkreślania znaczenia, jakie przypisuje się resocjalizacji w ogólnych programach rozwiązywania problemów społecznych. Ujęcie takie jest w pełni uzasadnione, ponieważ skłania do pogłębionych refleksji i analiz zagadnień związanych z procesem resocjalizacji, jak również rozszerza postrzeganie jej istoty o możliwości takich oddziaływań leczniczo-terapeutycznych, które w rezultacie przekładają się na humanizowanie procesu resocjalizacji i readaptacji do środowiska zewnętrznego. Zaproponowane w niniejszej publikacji rozważania naukowe wskazują na konieczność przyjęcia nowych rozwiązań modelowych i narzędzi diagnostycznych możliwych do zastosowania w resocjalizacji tak, aby podstawę zmiany osadzonych stanowiły działania kreatywne, twórcze. Z dotychczasowych doświadczeń można wykorzystywać te, które służą kształtowaniu warunków wspomagających tę zmianę, na przykład przez rekonstrukcję przekonań dotyczących własnych doświadczeń życiowych.

Wśród treści zawartych w obu częściach monografii warto zwrócić uwagę na wszelkie sugestie, które odnosząc się do wskaźników skuteczności resocjalizacji (różnie analizowanych pod względem statystycznym oraz jakościowym), podkreślają specyfikę jednostki penitencjarnej jako instytucji wychowawczej i to, że efektywność resocjalizacji można systematycznie podnosić, monitorując prowadzone działania i dokonując ich ewaluacji. Ułatwia to poszukiwanie nowych rozwiązań i podejmowanie alternatywnych działań przygotowujących nie tylko do satysfakcjonującego powrotu do społeczeństwa, lecz także do funkcjonowania w nim w sposób bezkolizyjny.

Każdy tekst to analiza konkretnego problemu pozwalająca na wielostronny ogląd zarówno czynników sprzyjających skuteczności resocjalizacji jako metodzie służącej przezwyciężaniu sytuacji kryminogennych, jak i tych utrudniających działania prowadzące do eliminowania zachowań godzących w podstawy ładu społecznego. Dlatego warto polecić niniejszą publikację przede wszystkim funkcjonariuszom Służby Więziennej, terapeutom, pedagogom resocjalizacyjnym, kuratorom sądowym, kryminologom, prawnikom oraz studentom różnych kierunków studiów, których program zawiera elementy problematyki resocjalizacyjnej. Uwzględnienie tak szerokiego grona Czytelników wynika z kompleksowego ujęcia problematyki resocjalizacji przestępców, które ma na celu zaspokojenie wielorakich potrzeb poznawczych. Poznanie zawartych w tej książce treści powinno skłonić, zwłaszcza pracowników naukowych i studentów, do rozwijania i pogłębiania wiedzy na temat przedstawionych problemów, a co za tym idzie – do doskonalenia metod służących zapobieganiu i zwalczaniu patologii społecznej, zwłaszcza w kontekście nowych sposobów rozumienia i stosowania interwencji resocjalizacyjnych.

Beata Mydłowska

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło