Zanim się urodziłem. Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia
Podtytuł: Zagadnienia wybrane
Autor:
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
ISBN: 978-83-8294-214-9
38,10 zł
28,10 zł
Oszczędzasz: 10,00 zł
Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 30,00 zł
Prenatalny okres życia człowieka wciąż pozostaje dla wielu z nas zagadką. Wprawdzie mamy już możliwość obserwacji rozwoju poczętego dziecka, choćby na monitorze USG, większą dostępność do filmów i książek, a w mediach od czasu do czasu pojawiają się doniesienia z badań informujące o tym, czego uczymy się w tej najwcześniejszej fazie życia, niemniej wiedza ta bardzo powoli toruje sobie drogę w naszej świadomości.
Polecamy wydanie II poszerzone, 2022
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
Prenatalny okres rozwoju człowieka w ciągu zaledwie kilku lat ewoluował z mało znaczącego rozdziału w podręcznikach medycyny do jednego z najgorętszych tematów publicznych debat, sporów i dyskusji, omawiających zarówno aspekty biologiczne, jak i etyczne zagadnienia. W polemikę tę doskonale wpisuje się głos Emilii Lichtenberg-Kokoszki, cenionego eksperta z zakresu pedagogiki, psychologii i medycyny, autorki i współautorki szeregu publikacji, mających na celu przybliżyć odbiorcy ten najbardziej tajemniczy z etapów życia człowieka. Zanim się urodziłem to jednak głos wyjątkowy, daleki od zwyczajowego w tej sytuacji etycznego zacietrzewienia; w trzech przejrzyście zbudowanych rozdziałach autorka przedstawia, w czystej formie wykładu, naukowe fakty dotyczące życia płodowego podzielonego na etapy zgodnie z klasyfikacją J. Langmana: okres rozwoju listków płodowych, okres zarodkowy i okres płodowy. Całość uzupełnia znakomita bibliografia przedmiotu, pozwalająca zainteresowanym samodzielnie pogłębiać wiedzę.
Pierwotnie książka została przygotowana jako materiał uzupełniający dla studentów kierunków pedagogicznych oraz nauk o rodzinie w ramach przedmiotu biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, ale istota zagadnienia sprawia, że jej odbiorcami mogą być także nauczyciele wychowania do życia w rodzinie, biologii, religii, pedagodzy i psycholodzy, pracownicy służby zdrowia oraz rodzice oczekujący na narodziny dziecka i inne osoby zainteresowane problematyką związaną z prenatalnym okresem życia człowieka. Pierwsze wydanie skupiało się ponadto „jedynie” na poczętym dziecku. Wydanie drugie zostało wzbogacone o tematykę najwcześniejszego rodzicielstwa, stając się tym samym swego rodzaju kompendium wiedzy o tym pierwszym, jakże istotnym etapie w życiu rodziny.
Rozwój układu nerwowego. Mózg
Jego rozwój w okresie embrionalnym wydaje się bardzo szybki. W ciągu niespełna dwóch tygodni płytka nerwowa przechodzi w rynienkę i cewę nerwową, dającą początek rdzeniowi kręgowemu i mózgowi. W 5. tygodniu mózg zaczyna dzielić się wzdłuż linii środkowej, tworząc lewą i prawą pół kulę. W 6. tworzą się zawiązki wszystkich głównych struktur mózgu – rdzenia przedłużonego, móżdżku, wzgórza, zwojów podstawy, układu limbicznego i kory. Powstaje 12 nerwów czaszkowych, które będą przekazywać informacje sensoryczne i motoryczne między mózgiem a oczami, uszami, ustami, nosem, twarzą i innymi strukturami ciała. Pojawia się elektryczna aktywność mózgu, co oznacza, że mózg nie tylko rozwija się jako organ, ale również podejmuje właściwe sobie funkcje. W 7. tygodniu mamy tego kolejny przejaw w postaci synaps świadczących o tym, że mózg gotowy jest już do rozpoczęcia procesu zapamiętywania. Należy podkreślić, że pierwsze połączenia są przypadkowe i bezładne, a ich ilość dwukrotnie większa w stosunku do tego, czego potrzebuje człowiek w całym swym postnatalnym życiu10.
W konsekwencji mamy wprawdzie nieprecyzyjne i nieefektywne przesyłanie impulsów nerwowych, ale i gotowość do reakcji oraz zapamiętywania wielu różnorodnych bodźców. Wygląda to tak, jakby mózg na wszelki wypadek chciał zapamiętać jak najwięcej danych, gdyż nie wie, które z nich w dalszym życiu będą mu potrzebne. Niezwykle istotne jest również to, że zapewnienie dziecku (również poczętemu) właściwej stymulacji poszczególnych zmysłów pozwala na ich dalszy rozwój, a także na rozwój samego mózgu. Brak bodźców powoduje bowiem wygaszanie (stopniowe zamieranie) fragmentów nieaktywnych, a w konsekwencji słabszy rozwój centralnego układu nerwowego.
Z tego też powodu kontakt poczętego oraz małego dziecka z określonymi bodźcami (muzyka, język, ruch, miłość) wpływa na kształtowanie się predyspozycji, a nawet talentu w danym zakresie, natomiast ich brak decyduje o zanikaniu tych predyspozycji do tego stopnia, że po kilku czy kilkudziesięciu latach swojego życia znacznie trudniej nauczyć nam się czegoś, z czym nie mieliśmy wcześniej kontaktu (np. języka obcego, gry na nieznanym, specyficznym instrumencie, obdarzania miłością ludzi w sytuacji, kiedy sami nie byliśmy kochani).
Zagadnienia wybrane
158 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8294-078-7
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
doktor nauk humanistycznych, dyplomowana położna. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 1999 roku asystent, a potem adiunkt w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Prowadzi zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej, biomedycznych i psychopedagogicznych podstaw rozwoju i wychowania, wspierania rozwoju dziecka, wychowania do życia w rodzinie, wychowania seksualnego. Jej zainteresowania naukowe lokują się na pograniczu pedagogiki, psychologii oraz medycyny i są skoncentrowane wokół zagadnień związanych z szeroko rozumianą prokreacją i seksualnością człowieka. Opublikowała ponad siedemdziesiąt artykułów w czasopismach i wydawnictwach zwartych. Jest autorką sześciu książek i współredaktorką jedenastu prac zbiorowych. Organizatorka i współorganizatorka kilkudziesięciu konferencji naukowych, naukowo-szkoleniowych i szkoleniowych. Wygłosiła ponad sto prelekcji dla położnych, małżonków, rodziców, nauczycieli oraz młodzieży z całego kraju.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Emilia Lichtenberg-Kokoszka |
ISBN druk | 978-83-8294-214-9 |
ISBN e-book | 978-83-8294-078-7 |
Objętość | 104 stron |
Wydanie | II poszerzone, 2022 |
Format | B5 (160x235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część pierwsza
Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia
I. Rozwój poczętego dziecka
1. Okres rozwoju listków zarodkowych
1.1. Okres jaja płodowego
Wrażliwość na czynniki szkodliwe
Początek życia ludzkiego
1.2. (Właściwy) okres rozwoju listków zarodkowych
Wrażliwość na czynniki szkodliwe
Bliźnięta
2. Okres rozwoju zarodkowego
Wrażliwość na czynniki szkodliwe
Czynniki zaburzające rozwój poczętego dziecka
3. Okres płodowy
Wrażliwość na czynniki szkodliwe
Otyłość a prenatalny okres życia
II. Pamięć prenatalna, czyli niezwykły świat zmysłów
1. Rozwój układu nerwowego
1.1. Mózg
Stymulacja rozwoju mózgu
Mikrouszkodzenia dojrzewającego mózgu
2. Rozwój zmysłów
2.1. Wzrok
Stymulacja wzroku
„Okno na świat”
2.2. Słuch
Stymulacja słuchu
Dźwięki z matczynego ciała
2.3. Smak
Stymulacja zmysłu smaku
Alkohol a rozwój poczętego dziecka
2.4. Węch
Stymulacja zmysłu powonienia
Wspomnienia można odziedziczyć
2.5. Dotyk
Stymulacja czucia
Wrażliwość na ból
2.6. Zmysł równowagi
Stymulacja zmysłu równowagi
Odruchy bezwarunkowe
III. Kształtowanie tożsamości płciowej
1. Biomedyczne aspekty kształtowania płci
1.1. Płeć chromosomalna i genetyczna
1.2. Płeć gonadalna
1.3. Płeć genitalna
1.4. Wewnętrzne narządy płciowe
1.5. Płeć hormonalna
Wybrane czynniki zaburzające kształtowanie płciowości
2. Płeć somatyczna
Obojnactwo
3. Płeć psychiczna
Natura czy kultura?
4. Płeć społeczna
„Maksymalna kobiecość”
Część druga
Prenatalny okres w życiu rodziny
IV. Gdy kobieta staje się matką
1. Zmiany somatyczne
1.1. Układ pokarmowy
Dbałość o uzębienie
1.2. Układ krążenia
Zespół supinacyjny
1.3. Układ oddechowy
Aktywność fizyczna
1.4. Układ moczowy
Pić czy nie pić? Czyli o racjonalnej podaży płynów
1.5. Zmiany w gruczole sutkowym
Prawidłowa higiena piersi
1.6. Zmiany w narządzie rozrodczym
Hirsutyzm
1.7. Statyka ciała
Przyrost masy ciała
1.8. Autonomiczny układ nerwowy
Równowaga hormonalna
2. Zmiany psychospołeczne
2.1. Pierwszy trymestr
2.2. Drugi trymestr
2.3. Trzeci trymestr
Przesądy i zwyczaje dotyczące ciąży
V. Dojrzewanie do ojcostwa
1. Fazy ojcowskiego zaangażowania w prenatalny okres życia dziecka
1.1. Pierwsza faza
1.2. Druga faza
1.3. Trzecia faza
1.4. Czwarta faza
Couvade
VI. Komunikacja z dzieckiem w prenatalnym okresie jego życia
1. Monolog
2. Dialog
Najważniejsza jest miłość
Polecana literatura
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów