Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym
Autor:
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
ISBN: 978-83-8294-089-3
18,86 zł
14,06 zł
Oszczędzasz: 4,80 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 15,00 zł
Książka przedstawia całościowo prenatalny okres w życiu rodziny. Precyzyjnie pod względem pedagogicznym, medycznym, socjologicznym i psychologicznym opisuje rozwój poczętego dziecka, zmiany dotyczące ciężarnej oraz ojca poczętego dziecka...
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Książka przedstawia całościowo prenatalny okres w życiu rodziny. Precyzyjnie pod względem pedagogicznym, medycznym, socjologicznym i psychologicznym opisuje rozwój poczętego dziecka, zmiany dotyczące ciężarnej oraz ojca poczętego dziecka. Sygnalizuje dylematy terminologiczne współczesnego rodzicielstwa oraz zadania edukacyjne związane z prokreacją. Jako element historyczny przybliżono przesądy i zwyczaje dotyczące ciąży wraz z próbą ich uzasadnienia. Książka zawiera gotowe prezentacje multimedialne ułatwiające prelegentom działalność dydaktyczną, a dla czytelników stanowiące kompendium wiedzy. Prezentacje opatrzone są bogatymi ilustracjami. Publikacja zainteresuje rodziców, nauczycieli, lekarzy i położne, prelegentów szkół rodzenia, psychologów i psychologów, a także studentów pedagogiki, psychologii, biologii, AWF, wychowania zdrowotnego, Nauk o Rodzinie, akademii medycznych i podobnych.
Polecamy: www.homeandkids.pl
Lichtenberg-Kokoszka Emilia
Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (magisterium 1997, Rola ojcowska mężczyzny w prenatalnym i perinatalnym okresie życia dziecka). Doktor nauk humanistycznych (doktorat 2007, Edukacja zdrowotna rodziców w prenatalnym okresie życia dziecka). Dyplomowana położna (ukończyła Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Położnych). Adiunkt w zakładzie Pedagogiki Ogólnej, Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Prowadzi zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wspierania rozwoju dziecka, psychopedagogiki prentalnej. Zainteresowania z pogranicza pedagogiki i medycyny koncentrują się wokół prenatalnego i perinatalnego okresu w życiu rodziny. Jest autorką ponad 20. artykułów w czasopismach i pozycjach zwartych, autorką książki: Biomedyczne i psychopedagogiczne aspekty ciąży oraz współredaktorką książek: Optymalizacja porodu – zagadnienie interdyscyplinarne oraz: Niepłodność – zagadnienie interdyscyplinarne. Współpracuje z Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych Województwa Opolskiego, w ramach której aktywnie uczestniczy w konferencjach organizowanych dla położnych i rodziców oraz prowadzi wykłady i szkolenia dla położnych z terenu całego kraju. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Położnych. W szkołach ponad gimnazjalnych oraz parafiach z terenu województwa opolskiego prowadzi wykłady z zakresu prenatalnego i perinatalnego okresu w życiu rodziny oraz przygotowania do rodzicielstwa. Prowadzi cykliczne wykłady dla młodzieży na antenie Radia „PLUS”.
Mama trójki dzieci urodzonych w domu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Lichtenberg-Kokoszka Emilia |
ISBN druk | 978-83-7308-826-9 |
ISBN serii | 978-83-8294-089-3 |
Objętość | 122 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rodzicielstwo zagadnieniem pedagogicznym
Dylematy terminologiczne
Prenatalny okres w życiu rodziny zadaniem dla współczesnej edukacji
Prenatalny okres w życiu rodziny
Psychofizyczny rozwój dziecka
Gdy kobieta staje się matką
Dojrzewanie do ojcostwa
Komunikacja z dzieckiem w prenatalnym okresie jego życia
Dawne i współczesne przesądy oraz zwyczaje dotyczące ciąży
Zakończenie
Bibliografia
Prezentacje multimedialne
Źródła i autorzy zdjęć do prezentacji multimedialnych
1. Rozwój dziecka w prenatalnym okresie życia
2. Zmiany fizyczne w organizmie ciężarnej
3. Zmiany psychospołeczne u ciężarnej
4. Zmiany psychospołeczne u mężczyzny – ojca dziecka
5. Zmiany psychospołeczne w rodzinie
Chciałabym przedstawić książkę „Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym” autorstwa Emilii Lichtenberg- Kokoszki. Pozycja ta przede wszystkim dokładnie przedstawia rozwój dziecka w łonie matki, a także wpływ ojca i matki na tworzące się życie.
W pierwszym rozdziale autorka wyjaśnia czytelnikowi zawiłości związane z określaniem poszczególnych faz rozwoju płodu, oraz wykazuje że zostanie rodzicami nie zaczyna się w momencie porodu, ale o wiele wcześniej, już na etapie pragnienia posiadania potomstwa, dalej poprzez zapłodnienie i przez cały czas trwania ciąży. Położony został tu nacisk na świadome rodzicielstwo, w szczególności edukację dzieci i młodzieży w zakresie planowania rodziny.
Drugi rozdział dokładnie opisuje fazy rozwoju dziecka, od momentu zagnieżdżenia zapłodnionej komórki jajowej, do końca trwania ciąży. Dla czytelnika przestaje być tajemnicą proces rozwoju dziecka, kształtowanie się jego organów a nawet psychiki. Autorka przedstawiła również czynniki uszkadzające płód a także wspomagające jego rozwój, pierwsze symptomy ciąży, oraz sposoby na uniknięcie niektórych niedogodności stanu błogosławionego. Co ważne, autorka podkreśla że ciąża to normalny stan, w trakcie którego – o ile nie ma przeciwwskazań – można pracować i uprawiać niektóre formy wysiłku fizycznego.
Bardzo ciekawie jest również wyjaśnione zagadnienie gotowości do bycia ojcem. Jako że jestem już mamą, ciąża „ze strony” kobiety niczym mnie nie jest w stanie zaskoczyć, ale ciąża „po męsku” jak najbardziej. Wcześniej te wszystkie emocje, stany lękowe oraz zmiany fizyczne mogące zaistnieć w organizmie przyszłego taty, były mi nieznane, tak teraz mogę na ten temat spojrzeć z większą świadomością i aprobatą dla „ciężarnego” mężczyzny. Dla zachęty jeszcze dodam, że w książce opisane zostały również formy dialogu na linii nienarodzone dziecko – mama – tata, a taka wiedza jest wstanie ułatwić zrozumienie się nawzajem, rozpoznanie wysyłanych względem siebie sygnałów.
Ostatni rozdział czytałam z wielkim zaciekawieniem, dotyczy on przesądów i zwyczajów dotyczących ciąży, zakorzenionych głęboko jeszcze w czasach pogaństwa. Niektóre z nich, otrzymały fachowe wytłumaczenie, które ja jako historyk przyjęłam z zadowoleniem, gdyż to z pewnością wykorzystam na zajęciach z młodzieżą.
Po lekturze książki stwierdzam że jest pozycja szczególnie przydatna dla nauczycieli biologii, Wychowania Do Życia w Rodzinie, etyki itp., oraz osób mających związek z medycyną, ponieważ fachowo opisuje poruszane zagadnienia. Oczywiście ciekawa przyszła mama czy tatuś również znajdą tu wiele przydatnych dla siebie kwestii, ponieważ nawet jeśli słownictwo momentami przyprawia o zawrót głowy, jest ono wyjaśnione w przypisach, więc osobiście nie odniosłam wrażenia, że coś jest niezrozumiałe. Ogromnym pozytywem są prezentacje multimedialne zamieszczone na końcu książki, mające na celu zobrazowanie opisanych w niej treści. Można je pobrać przez Internet z podanej strony, a co jest równie istotne, autorka proponuje adres mailowy do korespondencji dla osób szczególnie zainteresowanych merytoryczną treścią prezentacji.
Żaklina
źródło: http://recenzje.wrolimamy.pl/ciaza-zagadnieniem-biomedycznym-i-psychopedagogicznym/
Mądra ciąża
Wiek XX to okres gwałtownych przemian w świadomości społeczeństwa, dotyczących przede wszystkim poglądów i obyczajowości. Jednym ze zjawisk, którego ewolucja należy do najbardziej spektakularnych, jest małżeństwo, a co za tym idzie - rodzina. Ta najmniejsza, a zarazem podstawowa grupa społeczna, przeszła transformację z tradycyjnej rodziny patriarchalnej w nowy typ, zwany egalitarnym, demokratycznym, a nawet - towarzyskim. Tym samym przed rodzicami stoją nowe zadania i obowiązki zarówno wobec dziecka, jak i wobec siebie nawzajem, zaś sam okres pomiędzy poczęciem a narodzinami staje się bodźcem, stymulującym dojrzewanie psychospołeczne i moralne.
O tym, że poczęcie dziecka jest nie tylko zjawiskiem biologicznym, ale i psychospołecznym, zajmująco pisze Emilia Lichtenberg-Kokoszka, doktor nauk humanistycznych, położna i adiunkt w zakładzie Pedagogiki Ogólnej Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu edukacji zdrowotnej i biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania dzieli się ona w opracowaniu Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, opublikowanym nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls. Pozycja ta adresowana jest zarówno do pracowników służby zdrowia, jak i do psychologów, rodziców oraz do wszystkich zainteresowanych tematem.
Autorka w dwóch zasadniczych częściach książki porusza zagadnienia związane z prenatalnym okresem życia dziecka, wzbogacone o element humanistyczny i personalistyczny. Pierwszy moduł książki - Rodzicielstwo zagadnieniem pedagogicznym dowodzi, jak ważna dla pracy naukowej i życia codziennego, jest stosowana nomenklatura. Emilia Lichtenberg-Kokoszka próbuje rozstrzygnąć dylematy terminologiczne, dowodzi też, że prenatalny okres w życiu rodziny jest wyzwaniem dla współczesnej edukacji. To właśnie ona, szczególnie w związku z osiągnięciami takich dziedzin, jak: embriologia, medycyna oraz psychologia prenatalna, zobowiązana jest do propagowania wiedzy. Przygotowanie do rodzicielstwa powinno bowiem obejmować nie tylko sam rozwój dziecka i jego determinanty, czy też fizyczne przygotowanie rodziców do poczęcia dziecka, ale także psychospołeczne przygotowanie pary do pełnienia nowych ról oraz świadomość zmian fizycznych i psychicznych, zachodzących w organizmie kobiety i mężczyzny.
Część druga - Prenatalny okres w życiu rodziny - przybliża psychofizyczny rozwój dziecka, od chwili jego poczęcia do chwili narodzin, a życie płodowe omawia, dzieląc je (za Langmanem) na: okres rozwoju listków zarodkowych (trwający od chwili zapłodnienia komórki jajowej aż do końca 3 tygodnia), okres zarodkowy (trwający od 4 do 8 tygodnia ciąży) oraz okres płodowy (od 9 tygodnia do urodzenia). Autorka omawia również przemiany zachodzące w ciele ciężarnej kobiety, które stwarzają konieczność biologicznej i psychicznej i socjologicznej akceptacji nowej sytuacji. Podkreśla też, że prawidłowo przebiegająca ciąża jest stanem fizjologicznym, dlatego też nie są potrzebne radykalne zmiany, a tylko zwrócenie uwagi na zachowania korzystne dla rozwijającego się dziecka i zdrowej matki.
Niezwykle interesujący jest fragment traktujący o dojrzewaniu do ojcostwa, bowiem rychłe przybycie potomka wymusza na mężczyźnie konieczność poszerzania jego roli i pełniejszego udziału w życiu małżeńskim oraz rodzinnym. Autorka zwraca również uwagę na możliwość wystąpienia okresowej niechęci oraz lęku przed potomkiem, jak i trudami jego wychowania. Ważne jest, by pamiętać, iż sytuacja taka nie wynika z braku miłości do żony, ale z chwilowego zagubienia w nowej sytuacji.
Emilia Lichtenberg-Kokoszka przybliża czytelnikom także zjawisko dialogu prenatalnego, aby jednak mógł on zaistnieć, konieczne jest zaaprobowanie istnienia poczętego dziecka, jego personalizacja oraz uznanie własnej odpowiedzialności jako rodzica-wychowawcy. W książce zostały ponadto omówione dawne i współczesne przesądy oraz zwyczaje dotyczące ciąży, mające swoje źródło w czasach pogańskich.
Zjawisko pedagogiki prenatalnej znajduje coraz szersze zastosowanie, o czym przekonujemy się podczas lektury książki Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, zaś sama edukacja związana z wewnątrzmacicznym rozwojem dziecka stała się przedmiotem zainteresowania różnych form organizacyjnych wielu krajów. Nadszedł czas, by również w Polsce partnerzy przygotowali się jak najlepiej do pełnienia funkcji rodzicielskich. Będzie to jednak możliwe dopiero wówczas, gdy informacje na temat stawania się rodzicem będą rozpowszechniane jak najwcześniej, by przyszli rodzice mogli ukształtować pozytywne nastawienie do własnego rodzicielstwa. Książka Emilii Lichtenberg-Kokoszki jest znaczącym krokiem w przód jeśli chodzi o edukowanie społeczeństwa w tym zakresie, dlatego też powinna znaleźć się nie tylko w bibliotekach pedagogów, psychologów czy położników, ale i par planujących potomstwo.
źródło: http://www.granice.pl/recenzja,ciaza-zagadnieniem-biomedycznym-i-psychopedagogicznym,5389
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów