Humanizacja medycyny
ISBN: 978-83-7587-923-0
28,38 zł
20,58 zł
Oszczędzasz: 7,80 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,58 zł
Podtytuł: Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania przedmiotów humanistycznych na uczelniach medycznych
Podstawowym celem tej książki jest uzasadnienie potrzeby pilnego zwrócenia uwagi na kwestie humanizacji medycyny zarówno przez poprawienie jakości kształcenia, jak i krytycznie spojrzenie na obecnie realizowane programy i metody nauczania przedmiotów humanistycznych.
Podstawowym celem tej książki jest uzasadnienie potrzeby pilnego zwrócenia uwagi na kwestie humanizacji medycyny zarówno przez poprawienie jakości kształcenia, jak i krytycznie spojrzenie na obecnie realizowane programy i metody nauczania przedmiotów humanistycznych.
Medycyna od początku swego istnienia wyrastała z humanistycznego myślenia o człowieku, umieszczając jego dobro w centrum swoich podstawowych wartości.
Postęp nauki i techniki, jaki dokonuje się we współczesnym świecie, znajduje istotne odzwierciedlenie w dzisiejszym kształcie medycyny. Medycyna staje obecnie wobec zupełnie nowych problemów, wynikających nie tylko ze wspomnianego postępu, ale także z przemian cywilizacyjnych, zmian społecznych oraz uwarunkowań ekonomicznych. W konsekwencji przynosi to narastające obawy przed instrumentalizacją medycyny, przed odchodzeniem od jej humanistycznego rdzenia, w którym człowiek ma stanowić najwyższą wartość. Wobec tych zagrożeń niezwykle istotą sprawą staje się dzisiaj dążenie do kształtowania postaw intelektualnie i moralnie skierowanych na człowieka. Zadania takie powinny stawać w pierwszym rzędzie przed uczelniami przygotowującymi do wykonywania zawodu pracownika ochrony zdrowia, a w szczególności do zawodu lekarza.
Pojmowanie medycyny wymaga obok wiedzy biologicznej uwzględnienia również innych elementów związanych z istota natury ludzkiej, potrzebami i wartościami wyznawanymi przez człowieka, a także z jego uwarunkowaniami psychospołecznymi, socjalnymi, prawnymi czy ekonomicznymi. Do właściwej realizacji zadań medycznych nieodzowne jest wszechstronne postrzeganie człowieka żyjącego przecież w określonych warunkach, które nie tylko wpływają na jego zdrowie, lecz także na jego rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania czy przystosowania się do niej.
Janina Suchorzewska – dr hab. medycyny, emerytowana profesor nadzw. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, lekarz specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, wieloletni kierownik Katedry Anestezjologii i Intensywnej Terapii Akademii Medycznej w Gdańsku, honorowy członek Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz Polskiego Towarzystwa Badania Bólu, członek Niezależnej Komisji Bioetycznej ds. Badań Naukowych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, członek Sądu Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku dwóch pierwszych kadencji, organizator i wykładowca, a obecnie kurator Zakładu Etyki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Krystyna Basińska – dr medycyny, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii. Przez 30 lat pracowała jako anestezjolog w Akademii Medycznej w Gdańsku (obecnie Gdańskim Uniwersytecie Medycznym). Od 8 lat adiunkt w Zakładzie Etyki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, od 4 lat pełni obowiązki kierownika tego Zakładu.
Marek Bukowski – dr nauk medycznych, specjalista chirurgii dziecięcej, wieloletni adiunkt Zakładu Historii i Filozofii Nauk Medycznych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, od 2005 roku opiekuje się Muzeum Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Małgorzata Drozd-Garbacewicz – socjolog i badacz zjawisk społecznych. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Nauk Społecznych (socjologia) oraz licencjackie na Wydziale Zarządzania (informatyka i ekonometria) Uniwersytetu Gdańskiego. Interesuje się społeczną rolą lekarza i pacjenta, relacją lekarz – pacjent oraz funkcjonowaniem instytucji medycznych. Kieruje projektami badawczymi dotyczącymi zjawisk i problemów społecznych.
Janusz Erenc – prof. dr hab., socjolog, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego i Kaszubsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Wejherowie. Autor prac badawczych w zakresie nierówności społecznych, problematyki uprzedzeń i społecznego wykluczenia, a także metodologii nauk społecznych. Oprócz działalności naukowej działacz organizacji pozarządowych, członek kilku towarzystw naukowych w kraju i za granicą.
Jacek Halasz – dr nauk medycznych, absolwent filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (1989). Po studiach związany z oświatą niepubliczną (m.in. dyrektor I Społecznego LO STO w Gdyni) oraz nauczyciel akademicki w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2002 roku pracownik naukowo-dydaktyczny Zakładu Historii i Filozofii Nauk Medycznych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Członek zarządu Oddziału Gdańskiego Polskiego Towarzystwa Filozoficznego.
Seweryna Konieczna – dr nauk medycznych, neurolog, historyk medycyny, magister filologii polskiej. Ukończyła studia medyczne na wydziale lekarskim Akademii Medycznej w Gdańsku i studia polonistyczne na Uniwersytecie Gdańskim. Całe swoje życie zawodowe związała z Akademią Medyczną w Gdańsku (studia, staż, praca) – obecnie Gdańskim Uniwersytetem Medycznym. Powołanie medyczne od początku realizuje jako neurolog w Klinice Neurologii Rozwojowej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, natomiast pasje humanistyczne w Zakładzie Historii i Filozofii Nauk Medycznych tej samej uczelni.
Mikołaj Majkowicz – dr hab. nauk medycznych, prof. nadzw. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Jest kierownikiem Katedry Psychologii i Zakładu Badań nad Jakością Życia, Wydziału Nauk o Zdrowiu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Specjalista psychologii klinicznej. Od 40 lat prowadzi zajęcia dydaktyczne, m.in. ze studentami medycyny. Od początku swojej pracy zawodowej jest zatrudniony w Klinice Chorób Psychicznych i Zaburzeń Nerwicowych. Współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego. Od kilku lat pełni funkcję naczelnego redaktora „Psychoonkologii”. W ostatnich latach główne zainteresowana naukowe koncentrują się wokół zagadnień jakości życia w chorobach przewlekłych. Zaangażowany w proces podyplomowego kształcenia psychologów w zakresie psychologii klinicznej.
Marta Michowska – dr medycyny, specjalista chorób wewnętrznych, przez blisko 40 lat pracowała w Akademii Medycznej w Gdańsku jako internista, a w latach 2003–2007 pełniła obowiązki kierownika Zakładu Etyki, Bioetyki i Deontologii Akademii Medycznej w Gdańsku (obecnie Zakład Etyki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego), jest także członkiem Sądu Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku.
Joanna Moryś – dr nauk medycznych w zakresie biologii medycznej, psycholog kliniczny, neuropsycholog. Pracownik naukowy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (początkowo w Zakładzie Anatomii i Neurobiologii, następnie w I Klinice Kardiologii, obecnie w Zakładzie Psychologii Klinicznej) oraz Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Od 3 lat pełni obowiązki kierownika Zakładu Psychologii Klinicznej.
Maciej Nyka – dr nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Ochrony Środowiska w Katedrze Prawa Gospodarczego Publicznego i Ochrony Środowiska Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego (2005). Autor i współautor artykułów i książek wydawanych w kraju i za granicą z zakresu prawa gospodarczego publicznego, międzynarodowego i unijnego prawa gospodarczego, a także międzynarodowego prawa ochrony środowiska. Członek Polskiego Oddziału Stowarzyszenia Prawa Międzynarodowego (International Law Association) oraz Polskiego Towarzystwa Prawa Europejskiego. Członek kolegiów redakcyjnych czasopism naukowych. Stypendysta Uniwersytetu w Bergen.
Adam Szarszewski – dr hab. nauk medycznych, lekarz, pediatra, gastroenterolog, historyk medycyny. Pracownik naukowy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie od 2009 roku jest kierownikiem Zakładu Historii i Filozofii Nauk Medycznych. W kręgu jego zainteresowań znajdują się m.in. historia medycyny gdańskiej oraz historia etyki lekarskiej. Jest autorem szeregu opracowań historycznych dotyczących szpitalnictwa i dobroczynności w Gdańsku oraz wydawcą związanych z tą tematyką źródeł.
Barbara Trzeciak – dr nauk humanistycznych w zakresie socjologii. Od 1989 roku zatrudniona w Katedrze i Zakładzie Medycyny Rodzinnej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Przez wiele lat prowadziła badania naukowe nad preferencjami specjalizacyjnymi studentów medycyny. W trakcie zajęć dydaktycznych przybliża studentom problemy socjologiczne w praktyce lekarza rodzinnego.
Michał Woroniecki – dr nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Historii i Filozofii Nauk Medycznych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, ponadto pracuje w Zakładzie Nauk Humanistycznych Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek władz naczelnych Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, redaktor edycji dzieł H. Elzenberga w wydawnictwie Znak i w wydawnictwie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Marek Olejniczak – dr nauk humanistycznych, filozof, etyk, autor publikacji z zakresu filozofii oraz etyki w medycynie, w latach 2001–2005 pracownik naukowo-dydaktyczny Śląskiej Akademii Medycznej, obecnie adiunkt w Zakładzie Etyki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, członek Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Bioetycznego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Suchorzewska Janina Olejniczak Marek |
ISBN druk | 978-83-7587-923-0 |
ISBN e-book | |
Objętość | 244 strony |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Słowo wstępne (Janina Suchorzewska)
Część I
O potrzebie humanizacji medycyny
Janina Suchorzewska, Marek Olejniczak
Współczesna medycyna wobec zagrożeń w utrzymaniu jej humanistycznej natury
Adam Szarszewski
Humanizacja i dehumanizacja medycyny Historia i współczesność
Marek Olejniczak
Rola etyki w humanizacji medycyny
Mikołaj Majkowicz
Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny – punkt widzenia psychologa
Barbara Trzeciak
Racjonalizacja i jej symptomy w medycynie 83 Michał Woroniecki Kilka uwag humanisty
Marek Bukowski
W stronę odrodzonego humanizmu w medycynie
Część II
Nauczanie przedmiotów humanistycznych na uczelniach medycznych
Jacek Halasz
Nie tylko filozoficzne problemy nauczania filozofii na uczelniach medycznych
Krystyna Basińska
Aspekty praktyczne nauczania etyki na uczelniach medycznych
Seweryna Konieczna
Praktyczne aspekty nauczania historii medycyny
Janusz Erenc, Małgorzata Drozd-Garbacewicz
Dehumanizacja pacjenta jako efekt uboczny kształcenia medycznego, zmiany społeczne a istota nauczania socjologii na studiach medycznych
Joanna Moryś
Potrzeby i praktyczne aspekty nauczania psychologii na uczelniach medycznych
Maciej Nyka
Rola prawa w humanizacji medycyny
Marta Michowska
Nauczanie na odległość
Część III
Propozycja tematycznego uzgodnienia programów nauczania przedmiotów humanistycznych na uczelniach medycznych
Wstęp do założeń programowych
Znaczenie zintegrowanego programu nauczania przedmiotów humanistycznych
Założenia programowe poszczególnych przedmiotów humanistycznych
Wybrane uwagi do aktualnych projektów ministerialnych
Posłowie – spojrzenie klinicysty (Tadeusz Tołłoczko)
Noty o autorach
Pojęcie humanizmu, czyli „człowieczeństwa życia” kształtowało się od starożytności i w odniesieniu do medycyny wzbogacone zostało etosem dobrego Samarytanina. Hipokratesowski duch medycyny uległ przewartościowaniu i układ lekarz – pacjent od paternalizmu dotarł już do klientelizmu. Neoliberalna globalizacja doprowadziła do zglobalizowanej dehumanizacji życia również w zakresie opieki zdrowotnej. Zwłaszcza niezamożny chory w szpitalu, czyli fabryce zdrowia, bywa degradowany do roli pacjenta.
Dehumanizacja medycyny nie osiągnęła u nas jeszcze szczytu, czyli dna, pomimo znaczącego wpływu technologii i praw rynku. Zespół autorów znalazł sposób na krzewienie idei humanistycznych w medycynie, wydając książkę Humanizacja medycyny, której treść można uznać za głęboko przemyślany program humanizowania opieki zdrowotnej przez edukację, wzbogacony doborem praktycznych metod ich realizacji. Przedstawione myśli i wnioski cechuje „racjonalizm w służbie współczucia”.
Książka z pewnością znajdzie wielu myślących czytelników. Posiada jedno ograniczenie. Przeznaczona jest bowiem tylko dla osób chcących i umiejących uczciwie i konstruktywnie myśleć.
prof. dr hab. med. Tadeusz Tołłoczko
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów