W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej
Autor:
Ryk Andrzej
ISBN: 978-83-7587-334-4
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 38,00 zł
Podtytuł: Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej
Celem pracy jest próba skonstruowania podstaw pedagogiki humanistycznej w oparciu o analizę tzw. „rdzennej” fenomenologii Edmunda Husserla. Autor odsłania najpierw podstawowe cechy i założenia samej fenomenologii Husserla by następnie podążyć tropem jego kontynuatorów.
Celem pracy jest próba skonstruowania podstaw pedagogiki humanistycznej w oparciu o analizę tzw. „rdzennej” fenomenologii Edmunda Husserla. Autor odsłania najpierw podstawowe cechy i założenia samej fenomenologii Husserla by następnie podążyć tropem jego kontynuatorów. W dalszej części pracy odsłania fenomenologiczne aspiracje w naukach społecznych. Efektem pracy jest podjęta próba aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice. Praca jawi się jako jedna z niewielu prac tego typu w pedagogice polskiej i wpisuje się w coraz szerzej reprezentowany motyw budowania pedagogiki w tzw. perspektywie podmiotowej.
Punktem wyjścia swojej rozprawy Andrzej Ryk czyni przekonanie, że: O ile fenomenologia nie jest obca dla profesjonalistów z dziedziny filozofii, o tyle nie jest już tak, jeśli chodzi na przykład o pedagogów. Powtarza to we wstępie dwukrotnie, przy czym niniejszy akapit jest tego najsilniejszym akcentem:
Dlaczego więc fenomenologia? Po pierwsze dlatego, że choć sam kierunek jest na scenie filozofii już ponad sto lat to ciągle jest mało znany i rozumiany – szczególnie w środowisku pedagogów. Zarówno teoretyków jak i praktyków. Po drugie wydaje się, że wciąż istnieje w polskiej pedagogice niedosyt opracowań, monografii czerpiących z dorobku filozofii jako takiej. Ta swoista „czarna dziura” - jak wiemy - jest z jednej strony wynikiem okresu ideologicznego „zamrożenia” pedagogicznego pluralizmu, z drugiej zaś strony, wyraża chyba wciąż zbyt niski stan kultury filozoficznej wśród pedagogów. Po trzecie fenomenologia jest jednym z kierunków reprezentujących tzw. przełom antypozytywistyczny w nauce i kulturze. Jej znaczenie jest dla współczesnego rozwoju rozumienia tożsamości wiedzy fundamentalne. Próba więc uchwycenia najważniejszych „przyczółków” myślenia fenomenologicznego wydaje się być ważna i istotna z punktu widzenia podnoszenia ogólnohumanistycznej kultury pedagogicznej. [...]
z recenzji prof. zw. dr hab. Bogusława Śliwerskiego
Ryk Andrzej
Doktor nauk humanistyczny w zakresie pedagogiki. Pracownik naukowy Katedry Teorii Wychowania i Aksjologii Pedagogicznej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego.
Wstęp
I. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla jako nauka pewna i ścisła
1. Fenomenologia jako odpowiedź na zbłąkany racjonalizm pozytywizmu
2. Fenomenologiczny genesis
3. Husserlowski kartezjanizm
4. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla
5. Próba rekapitulacji – wydobycia najważniejszych wyznaczników fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla
6. Wybrane oceny transcendentalnej fenomenologii Edmunda Husserla
II. Wokół myśli Edmunda Husserla – wybrane egzemplifikacje
1. Diltheyowski świat życia
2. Istota aktów wczucia Edyty Stein
3. Hermeneutyka jestestwa Martina Heideggera
4. Hermeneuta myśli Edmunda Husserla – Roman Ingarden
5. Fenomenologia Edmunda Husserla według Józefa Tischnera
6. Maurice’a Merleau-Ponty’ego fenomenologia percepcji
7. Hans-Georg Gadamer a Edmund Husserl
III. Fenomenologiczne inspiracje w naukach społecznych
1. Fenomenologiczne inspiracje w socjologii
2. Fenomenologiczne inspiracje w psychologii według Amadeo Giorgiego i Clarka E. Moustakasa
3. Fenomenologiczne inspiracje w pedagogice – wybrane ujęcia
IV. Własne poszukiwania możliwości aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice
1. Podstawowe założenie teoretyczne
2. Założenia metodologii badawczej w pedagogice fenomenologicznej
3. Etapy badania przeprowadzonego w perspektywie fenomenologicznej
4. Kierunki badań w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla
Wnioski i zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów
Pedagogika jako nauka jest genetycznie związana z refleksją filozoficzną i humanistyczną. I mimo że na mapie pedagogiki współczesnej coraz więcej miejsca zajmują badania dążące do empirycznej operacjonalizacji i możliwie obiektywnego wyjaśniania rzeczywistości wychowawczej, nie można z niej usunąć pedagogiki humanistycznej. Celem takiej pedagogiki jest – jak w każdej nauce – formułowanie twierdzeń prawdziwych. O prawdziwości tej świadczy jednak nie procedura empirycznego dowodzenia, lecz poziom i sposób teoretycznego uprawomocnienia. Innymi słowy, pedagogika humanistyczna uwiarygodnia formułowane przez siebie interpretacje. Z tej perspektywy kapitalne znaczenie zyskują prace analizujące przesłanki badań w pedagogice humanistycznej i podstawy proponowanych w tym nurcie wykładni rzeczywistości wychowawczej.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Milerskiego
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów