Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Cena podstawowa
36,19 zł
-18,00 zł
Cena
18,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Przedmiotem książki jest wybrany nurt edukacji alternatywnej w polskim systemie oświatowym, który nadał już początek nowemu cyklowi przemian. Gdyby bowiem sięgnąć do koncepcji zmian edukacyjnych, dokonujących się według trzech typów mechanizmów interakcyjnych w państwowym systemie oświatowym:...
Przedmiotem książki jest wybrany nurt edukacji alternatywnej w polskim systemie oświatowym, który nadał już początek nowemu cyklowi przemian. Gdyby bowiem sięgnąć do koncepcji zmian edukacyjnych, dokonujących się według trzech typów mechanizmów interakcyjnych w państwowym systemie oświatowym: 1) wewnętrznej inicjacji, 2) zewnętrznej transakcji i 3) politycznej manipulacji, to model poruszony w książce należałoby ulokować w pierwszym z nich.
W szkolnictwie publicznym powstało przeszło 5 tys. programów i klas autorskich, wśród których zdarzały się rozwiązania wręcz przełomowe dla współczesnej pedagogiki szkolnej, ale także i pozornie alternatywne, quasinowatorskie. Wiele z nich, zarówno tych niekonwencjonalnych, oryginalnych, jak i jedynie powierzchownie modernizujących szkolną rzeczywistość miało miejsce w obszarze edukacji wczesnoszkolnej. Czym stały się klasy autorskie w naszym kraju? Jaką spełniły rolę i jaka jest ich przyszłość? Co stało się zasadniczym, fundamentalnym dla ich zaistnienia impulsem? Na te i inne pytania stara się odpowiedzieć Autor publikacji.
Seria wydawnicza "Pedagogika alternatywna":
1. Edukacja w wolności
2. Klinika szkolnej demokracji
3. Wyspy oporu edukacyjnego
4. Edukacja autorska
5. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Śliwerski Bogusław
pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (2010–2020) i członek Zespołu Nauk Społecznych pierwszej kadencji Rady Doskonałości Naukowej.
Ostatnio wydał między innymi: Pedagogika. Podręcznik akademicki (współred. Z. Kwieciński, wyd. nowe, Warszawa 2019); Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współaut. K. Maliszewski, D. Stępkowski, Kraków 2019); "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (Kraków 2019); Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016. Studium krytyczne (Łódź 2018); Pedagogia harcerskiego wychowania (Kraków 2018); Książki (nie)godne czytania? (Kraków 2017); Meblowanie szkolnej demokracji (Warszawa 2017); Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (Kraków 2017); Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji (Kraków 2016); Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (Kraków 2015); Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (Kraków 2013).
Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Teorii Wychowania”, członek rad naukowych czasopism pedagogicznych: „Littera Scripta Journals”, „The New Educational Review”, „Journal of Pedagogy” KNP PAN, „Chowanna”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Forum Oświatowe”, „Auxilium Sociale Novum”, „Ars Educandi”, „Wychowanie na co Dzień”, „Problemy Wczesnej Edukacji” i „Horyzonty Wychowania”.
Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, andragogika i pedagogika (wczesno)szkolna.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Śliwerski Bogusław |
ISBN druk | 978-83-7308-738-5 |
ISBN e-book | |
Objętość | 264 |
Wydanie | II, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
1. Innowacje autorskie w edukacji szkolnej
2. Personalizm swoistością edukacji autorskiej
3. Edukacja autorska — edukacją bez przemocy
4. Kulturowe przesłanki edukacji
5. O kontrowersjach i modelach oceniania w edukacji wczesnoszkol¬nej
6. Edukacja autorska po zmianie prawa
7. Szwajcarskie doświadczenia w reformowaniu edukacji wczesnoszkolnej
8. Rodzice na rzecz edukacji
9. Recepcja koncepcji klas autorskich w edukacji wczesnoszkolnej
10. Wiesława Śliwerska - Aktywizujące gry i ćwiczenia w edukacji autorskiej (i nie tylko)
11. Anna Sowińska, Aktywna dydaktyka na przykładzie gier i zabaw
12. Warsztaty klas autorskich
13. Edukacja alternatywna (warsztaty)
14. Nowoczesna szkoła
15. Ja im tylko pomagam
16. Szansa swobodnej edukacji
17. K. Janowska, Matematyka inaczej
18. Klasy autorskie w świetle badań
19. Dylematy wolności nauczyciela w autorskiej edukacji
20. Dzieci to docenią — mimo wszystko
21. Anna Sowińska, Wiktor Żłobicki, Wspomnienie o Wiesi Śliwerskiej
22. Wiktor Żłobicki, Wspomnienie o Wiesi Śliwerskiej
23. Rodzice kl. Ula — Wspomnienie o Wiesi Śliwerskiej
Aneks
24. Działalność i twórczość pedagogiczna Wiesławy Śliwerskiej
25. Apel do nauczycieli klas autorskich — innowacyjnych