Śliwerski Bogusław
Bogusław Śliwerski
profesor nauk społecznych, kierownik Katedry Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego; doktor honoris causa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (2014), Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (2016), Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie (2017), Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (2020) i Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy w Kijowie (2019); profesor honorowy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Uniwersytetu Śląskiego; członek The International Board of Tomas Bata University in Zlín; przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011—2019); członek Rady Doskonałości Naukowej (2019—2023).
Ostatnio opublikował w Oficynie Wydawniczej „Impuls”: Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego (współautor M. Paluch, 2021); Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. Krytyka naukowa (nie tylko) w pedagogice (2021); Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współautorzy: K. Maliszewski, D. Stępkowski, 2019); „Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...”, czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (2019); Pedagogia harcerskiego wychowania (2018); Książki (nie)godne czytania? (2017), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (2015); Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (2013); Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości (2012). Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Teorii Wychowania”. Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, pedagogika szkoły wyższej i pedagogika (wczesno)szkolna. ORCID: 0000-0002-3875-8154.
Pedagogiczny bloger: www.sliwerski-pedagog.blogspot.com