SERIA monografii i podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce
Cena podstawowa
951,43 zł
-299,00 zł
Cena
652,43 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 66,00 zł
Niniejsza rozprawa jest pierwszą taką pozycją naukową w Polsce, w której zarówno ukazano aspekty teoretyczne uprawiania krytyki naukowej, jak i opisano przypadki niewłaściwej krytyki, quasi-krytyki lub wręcz braku krytyki w postępowaniach awansowych, w działalności publicystycznej czy w polityce wydawniczej [...]
Monografia dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book.
Monografia naukowa Bogusława Śliwerskiego jest napisana zgodnie z zasadami przyjętymi w naukach społecznych, zwłaszcza w sferze twórczości pedagogicznej. Autor swobodnie porusza się na wielu płaszczyznach refleksji naukowej, przywołując co jakiś czas adekwatne do podjętej problematyki cytaty z pism wybitnych znawców wielu dyscyplin akademickich. Sięga nie tylko do przebogatej skarbnicy wiedzy filozoficznej, ale także do nauk przyrodniczych i ścisłych. Tekst pracy nasycony jest zarówno ideami głoszonymi przez badacza, jak i casusami praktyki z krytyki naukowej. Ale praca ta jest pod wieloma względami pierwsza, a zatem oryginalna, w ramach podjętej problematyki, jej głębi i znaczenia społecznego. Jednym z najistotniejszych problemów współczesnej nauki jest zachowanie w praktyce badawczej wysokiej jakości prowadzonych studiów i dociekań naukowych. [...]
Niniejsza rozprawa jest pierwszą taką pozycją naukową w Polsce, w której zarówno ukazano aspekty teoretyczne uprawiania krytyki naukowej, jak i opisano przypadki niewłaściwej krytyki, quasi-krytyki lub wręcz braku krytyki w postępowaniach awansowych, w działalności publicystycznej czy w polityce wydawniczej. Autor buduje teorię krytykoznawstwa jako niezbędnego obszaru wiedzy w naukach społecznych, które nieustannie poszukują uzasadnienia swojego akademickiego statusu, z zazdrością spoglądając na dokonania przedstawicieli nauk „rzekomo bardziej rozwiniętych w tym zakresie”, bo ścisłych, przyrodniczych i technicznych. Profesor Bogusław Śliwerski nie uznaje postawy usłużnej wobec „nauk rozwiniętych” jako właściwej. Sam podaje w wątpliwość wiele przełomowych odkryć i dokonań w obrębie szczególnie nauk technicznych i przyrodniczych. I tam zdarzają się oszustwa, nieuzasadnione, szybkie kariery akademickie, plagiaty, działania nieetyczne. I tam występują podobne „choroby” jak u przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych. Stąd nieustanne uzasadnianie swojego akademickiego statusu przez przedstawicieli pedagogiki wydaje się nieco żałosną praktyką, jednak ciągle obecną na konferencjach naukowych i w publikacjach. Książka łączy kilka płaszczyzn uprawiania nauki i promowania wartości naukowych w społeczeństwie. Jest studium teoretycznym z wiedzy o krytykoznawstwie, jest kompendium wiedzy na podstawie zarchiwizowanych licznych przypadków niewłaściwego podejścia do krytyki naukowej. Zawiera przepisy prawne regulujące dzisiaj procedury uzyskiwania stopni i tytułu naukowego, opis szczególnych przypadków złamania przepisów w zakresie opiniowania tekstów naukowych, swoisty katalog niewłaściwych praktyk recenzenckich, patologicznej wręcz motywacji krytyków, a także charakterystykę odnotowanego i nazwanego przez autora zjawiska ekstyrpacji etosu akademickiego. [...]
W niniejszej monografii jest też podjęty aspekt psychologiczny. Autor opisuje stany emocjonalne osób, które poddają się procedurze habilitacyjnej. Niekiedy habilitanci doznają uczucia rozczarowania spowodowanego tym, że uzyskali negatywne opinie swojej twórczości naukowej. Profesor Bogusław Śliwerski analizuje motywacje krytyków, formułowane przez nich oceny. Wskazuje na niuanse procesu opiniowania tekstów naukowych i całego dorobku kandydatów do uzyskania stopnia doktora habilitowanego czy tytułu profesora. Ukazuje postawy patologiczne przedstawicieli obu stron tegoż postępowania.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Górniewicza
Opis
Specyficzne kody
prof. Bogusław Śliwerski
(ORCID: 0000-0002-3875-8154) – pedagog; profesor Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; doktor honoris causa UMCS w Lublinie (2014), UKW w Bydgoszczy (2016), KUL w Lublinie (2017), UKSW w Warszawie (2020), Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych na Ukrainie (2019); profesor honorowy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Uniwersytetu Śląskiego; przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji I Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (2010–2020; b. przewodniczący 2013–2016) oraz członek Rady Doskonałości Naukowej (od 2019).
Z naukoznawstwa wydał: Klinika akademickiej pedagogiki (Kraków 2011); Książki (nie)godne czytania? (Kraków 2017); Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (Kraków 2017); Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016. Studium krytyczne (Łódź 2018); Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych (Warszawa, 2020).
Pozostałe: Kontr-rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych, (Łódź 2020); Pedagogika. Podręcznik akademicki (współred. Z. Kwieciński, wyd. nowe, Warszawa 2019); Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współaut. K. Maliszewski, D. Stępkowski, Kraków 2019); „Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...”, czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (Kraków 2019); Pedagogia harcerskiego wychowania (Kraków 2018); Książki (nie)godne czytania? (Kraków 2017); Meblowanie szkolnej demokracji (Warszawa 2017); Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji (Kraków 2016); Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (Kraków 2015); Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (Kraków 2013).
Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Teorii Wychowania”, członek rad naukowych czasopism pedagogicznych: „Littera Scripta Journals”, „The New Educational Review”, „Journal of Pedagogy” KNP PAN, „Chowanna”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Forum Oświatowe”, „Auxilium Sociale Novum”, „Ars Educandi”, „Wychowanie na co Dzień”, „Problemy Wczesnej Edukacji” i „Horyzonty Wychowania”.
Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, andragogika i pedagogika (wczesno)szkolna.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Bogusław Śliwerski |
ISBN druk | 978-83-66990-58-6 |
ISBN e-book | 978-83-66990-82-1 |
Objętość | 260 stron |
Wydanie | I, 2021 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub, mobi |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Słowo wstępne prof. Józef Górniewicz
Wprowadzenie autora
Teoretyczne podstawy krytykoznawstwa
Podejście filozoficzne
Podejście socjologiczne
Podejście psychologiczne
Habilitant jako ofiara z psychologicznego punktu widzenia
Podejście językoznawcze i krytycznoliterackie
Podejście bibliologiczne i informatologiczne
Krytyka naukowa w świetle prawa
Podejście dogmatyczno-prawne
Sytuacja prawna pracowników naukowych po 2018 roku
Kategorie recenzentów
Wymagania formalne
Problematyczność recenzowania osiągnięć naukowych
Spór o kryteria oceny
Podejście ilościowe
Podejście jakościowe
Ekstyrpacja etosu pracy naukowej w pedagogice 2
Nieuzasadnione obawy wobec krytyki naukowej
Recenzje monografii i artykułów w czasopismach naukowych
Krytyka naukowa w praktyce akademickiej
Badania krytykowania jako kompleksowego działania językowego w perspektywie dyskursologicznej
Wskaźniki pseudonaukowego recenzowania
Zmiany w postrzeganiu roli naukowca
Perspektywa etyczna recenzowania osiągnięć naukowych
Język recenzji
Wolność krytyki wobec krytyki krytyka
Niewłaściwe praktyki recenzenckie
Metoda selekcji
Metoda streszczania
Metoda zakleszczenia
Metoda negatywnych grup odniesienia
Amoralny familizm
Metoda powtarzania sloganów
Ośmieszanie
Metoda przemilczania błędów
Hiperkrytycyzm
Stronniczość recenzenta
Korupcja
Metoda kopiuj-wklej
Nieuczciwa walka z krytyką
Schizoidalność recenzenta filantropijno-altruistycznego
Sposoby argumentowania w recenzjach
Krytyka badań naukowych i pseudonaukowych
Błąd intencjonalności
Lęk przed skutkami opublikowania krytycznej recenzji
Jedenaste przykazanie – nie bądźmy obojętni
Jak dawniej spierali się ze sobą profesorowie nauk
Krytyka w przestrzeni publicznej
Odwołania od odmowy nadania stopnia i tytułu naukowego.
Podstawy prawne i praktyka
Procedura prawna odwołania od odmowy nadania stopnia naukowego
Pozytywna rola organu wyższej instancji w rozpatrywaniu wniosków odwoławczych w sprawie odmowy nadania stopnia naukowego czy rekomendowania do tytułu profesora
Umorzenia postępowania habilitacyjnego w pedagogice i odwołania w związku z odmową nadania stopnia doktora habilitowanego
Wnioski o nadanie tytułu profesora z dziedziny nauk społecznych na podstawie osiągnięć naukowych w dyscyplinie pedagogika
Taktyki odwoławcze oraz „anomia uczciwości”
Jurydyzacja odwoławcza
Podkultura usprawiedliwionych korzyści jako „subkultura donosu”
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zamiast odwołania
Semantyczne podważanie formy konkluzji recenzentów
Polemika z sądami oceniającymi dorobek naukowy
Odwoływanie się do pozytywnych fragmentów recenzji wydawniczych monografii
Krytyka recenzentów ad personam
Taktyka „salami” w wykluczaniu specjalistów jako recenzentów wniosku habilitacyjnego czy profesorskiego
Donos anonimowy i jawny (petycja)
Zakończenie
Aneks
Członkowie Centralnej Komisji w latach 1973–1990 (PRL) i 1991–2020 (III RP)
List otwarty w sprawie słabości krytyki naukowej i negatywnych zjawisk w postępowaniach awansowych
Apel o walkę z nieuczciwością w nauce
Bibliografia
Monografia naukowa Bogusława Śliwerskiego jest napisana zgodnie z zasadami przyjętymi w naukach społecznych, zwłaszcza w sferze twórczości pedagogicznej. Autor swobodnie porusza się na wielu płaszczyznach refleksji naukowej, przywołując co jakiś czas adekwatne do podjętej problematyki cytaty z pism wybitnych znawców wielu dyscyplin akademickich. Sięga nie tylko do przebogatej skarbnicy wiedzy filozoficznej, ale także do nauk przyrodniczych i ścisłych. Tekst pracy nasycony jest zarówno ideami głoszonymi przez badacza, jak i casusami praktyki z krytyki naukowej. Ale praca ta jest pod wieloma względami pierwsza, a zatem oryginalna, w ramach podjętej problematyki, jej głębi i znaczenia społecznego. Jednym z najistotniejszych problemów współczesnej nauki jest zachowanie w praktyce badawczej wysokiej jakości prowadzonych studiów i dociekań naukowych.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Górniewicza