Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

ISBN: 978-83-7587-002-2
25,00 zł
Czas dostawy publikacji papierowych kurierem InPost 24 godziny

Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu...

Wersja książki
Ilość

Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book.

Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu, z przyjmowania przez nią wzorców wyglądu fizycznego lansowanych przez środki masowej komunikacji, przede wszystkim telewizję i czasopisma. Niesie to z sobą różne rozterki i dramaty osobiste i zdrowotne, sytuacja powyższa powinna stawać się więc obiektem troski pedagogicznej w szkołach skupiających młodzież w wieku dorastania. Przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej powinny być obiektem zainteresowania pedagogicznego i psychologicznego nie tylko w toku wychowania zdrowotnego, lecz także wychowania moralnego i estetycznego. Niezbędne stają się publikacje na temat diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się uczniów, które byłyby pomocne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych, nadzoru szkolnego, rodziców, studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych. Taką publikacją jest praca Marty Kowalczuk pod tytułem „Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej". Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki

2200 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-002-2

Kowalczuk Marta

Kowalczuk Marta Pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się głównie wokół problematyki zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży, poczucia sprawstwa społecznego pedagogów oraz metodologii badań pedagogicznych. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji na ten temat oraz programu profilaktycznego „Powstrzymać anoreksję i bulimię”. W ramach tego programu prowadzi zajęcia psychoprofilaktyczne dla młodzieży oraz szkolenia dla rodziców, nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych na terenie województwa podlaskiego, mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Kowalczuk Marta

ISBN druk

978-83-7587-002-2

ISBN e-book

978-83-7587-002-2

Objętość

216 stron

Wydanie

I, 2008

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

 

Część I

Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Rozdział I

Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej

Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne

Anoreksja – charakterystyka zaburzenia

Kryteria rozpoznawania

Symptomatologia i przebieg

Uwarunkowania

Główne strategie w terapii

Bulimia – charakterystyka zaburzenia

Kryteria rozpoznawania

Symptomatologia i przebieg

Uwarunkowania

Główne strategie w terapii

 

Rozdział II

Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej w działalności pedagogicznej nauczycieli

Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się

Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym

Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się

Etapy stawiania diagnozy

 

Rozdział III

Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym

Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole w zakresie zaburzeń odżywiania się

Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,

wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u uczniów

 

Część II

Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię”

 

Rozdział IV

„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu i jego realizacja

Cele i zadania programu

Treści programu

Zasady realizacji programu

Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży

Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się

 

Rozdział V

Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię” w świetle wyników badań empirycznych

Metodologia badań własnych

Analiza wyników badań

Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku

Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku

Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum

Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku

 

Zakończenie

Bibliografia

Aneksy

 

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło