Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu...
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu, z przyjmowania przez nią wzorców wyglądu fizycznego lansowanych przez środki masowej komunikacji, przede wszystkim telewizję i czasopisma. Niesie to z sobą różne rozterki i dramaty osobiste i zdrowotne, sytuacja powyższa powinna stawać się więc obiektem troski pedagogicznej w szkołach skupiających młodzież w wieku dorastania. Przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej powinny być obiektem zainteresowania pedagogicznego i psychologicznego nie tylko w toku wychowania zdrowotnego, lecz także wychowania moralnego i estetycznego. Niezbędne stają się publikacje na temat diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się uczniów, które byłyby pomocne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych, nadzoru szkolnego, rodziców, studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych. Taką publikacją jest praca Marty Kowalczuk pod tytułem „Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej". Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki
Marta Kowalczuk
Pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się głównie wokół problematyki zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży, poczucia sprawstwa społecznego pedagogów oraz metodologii badań pedagogicznych. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji na ten temat oraz programu profilaktycznego „Powstrzymać anoreksję i bulimię”. W ramach tego programu prowadzi zajęcia psychoprofilaktyczne dla młodzieży oraz szkolenia dla rodziców, nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych na terenie województwa podlaskiego, mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Marta Kowalczuk |
ISBN druk | 978-83-7587-002-2 |
ISBN e-book | 978-83-8294-180-7 |
Objętość | 216 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I
Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Rozdział I
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia
Kryteria rozpoznawania
Symptomatologia i przebieg
Uwarunkowania
Główne strategie w terapii
Bulimia – charakterystyka zaburzenia
Kryteria rozpoznawania
Symptomatologia i przebieg
Uwarunkowania
Główne strategie w terapii
Rozdział II
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej w działalności pedagogicznej nauczycieli
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się
Etapy stawiania diagnozy
Rozdział III
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole w zakresie zaburzeń odżywiania się
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,
wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u uczniów
Część II
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię”
Rozdział IV
„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu i jego realizacja
Cele i zadania programu
Treści programu
Zasady realizacji programu
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się
Rozdział V
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię” w świetle wyników badań empirycznych
Metodologia badań własnych
Analiza wyników badań
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów