Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,80 zł
Podtytuł: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. TOM 11 serii
Jednym z celów tomu jest rozpatrzenie niektórych utrudnień, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością oraz ich najbliżsi – począwszy od tych ukonstytuowanych na organizacji życia społecznego (wyprowadzonych z uznanych teorii socjologicznych), a skończywszy na tych najbardziej przyziemnych, odnoszonych do jednostkowych, indywidualnych zdarzeń.
Oddajemy do rąk Czytelników 11 z 17, tom serii „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, zatytułowany: Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej
Świat jest pełen barier ograniczających realizację zamierzeń każdego człowieka. Osoby, które w życiu nie doświadczyły niepełnosprawności osobiście lub nie zetknęły się z nią w relacjach z najbliższymi czy nie napotkały jej na swojej drodze zawodowej, zwykle nie są wstanie racjonalnie postrzegać trudności piętrzących się przed ludźmi z niepełnosprawnością. Często ograniczenia związane z niepełnosprawnością postrzegają przez pryzmat migawek medialnych, koncentrujących się na tym, co widoczne i mierzalne. Tymczasem istnieje wiele ograniczeń powstałych na skutek relacji, stereotypów czy niedoskonałych rozwiązań prawnych. Są one szczególnie widoczne w analizie sytuacji społecznej osób pozostających w centrum zainteresowania niniejszego tomu. Są to problemy związane z postawą wobec inności, bariery edukacyjne, zawodowe, prawne, a także te związane z życiem codziennym (chociażby skromne zasoby ekonomiczne czy niedocenianie możliwości wykonywania prostych czynności samoobsługowych).
Jednym z celów tomu jest rozpatrzenie niektórych utrudnień, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością oraz ich najbliżsi – począwszy od tych ukonstytuowanych na organizacji życia społecznego (wyprowadzonych z uznanych teorii socjologicznych), a skończywszy na tych najbardziej przyziemnych, odnoszonych do jednostkowych, indywidualnych zdarzeń. Niektóre z nich są osadzone w zdarzeniach głęboko traumatycznych, inne wynikają z sytuacji mało istotnych. Jedne kojarzą się z działaniem zinstytucjonalizowanym, planowym i przewidywalnym, a inne ze zdarzeniami przypadkowymi. Kontynuacją tej problematyki jest zagadnienie zasobów własnych (często utożsamianych z kompetencjami), umożliwiających pokonywanie wymienionych barier oraz kwestie wsparcia udzielanego przez szeroko pojęte instytucje społeczne. Treści oddanego czytelnikowi – już jedenastego – tomu serii Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych – pozostają właśnie w kręgu tej tematyki. Całość opracowania została podzielona na cztery części. Kategorią przewodnią pierwszej są przeżycia traumatyczne, w drugiej Czytelnik odnajdzie zagadnienia związane z postawami społecznymi wobec osób z niepełnosprawnością oraz ich planami życiowymi. Kolejna grupa tekstów umieszczonych w części trzeciej obejmuje zagadnienia kompetencji społecznych, wsparcia oraz innych uwarunkowań funkcjonowania osób niepełnosprawnych.
W części ostatniej zostały opisane kanadyjskie i francuskie doświadczenia w zakresie edukacji uczniów z niepełnosprawnością oraz czeskie przemiany w kształceniu pedagogów specjalnych na przykładzie Uniwersytetu Ostrawskiego, a także proces reformowania domów opieki społecznej na terenie Słowacji. W imieniu kolegium redakcyjnego serii pragnę podziękować Autorom poszczególnych tekstów, a szczególne podziękowania kieruję w stronę Recenzenta tomu Pani prof. US, dr hab. Teresy Żołkowskiej, za niezwykle merytoryczną, a zarazem życzliwą ocenę treści.
Zenon Gajdzica
Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych - SERIA 17 książek:
Tom I: Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi
Tom II: Wielowymiarowość procesu rehabilitacji
Tom III: Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne
Tom IV: W stronę podmiotowości osób niepełnosprawnych
Tom V: Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły
Tom VI: Między wsparciem doraźnym a wspieraniem racjonalnym, czyli o uwarunkowaniach socjalizacji społecznej osób niepełnosprawnych
Tom VII: Zagadnienia funkcjonowania z ograniczoną sprawnością
Tom VIII: Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością
Tom IX: Zmaganie się z niepełnosprawnością – kolejne wyznaczniki
Tom X: Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych
Tom XI: Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej
Tom XII: Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym
Tom XIII: Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania
Tom XIV: Człowiek ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni edukacyjnej i społecznej Polski oraz Republiki Czeskiej
Tom XV: Problematyka osób niepełnosprawnych w oglądzie teoretyków i praktyków
Tom XVI: Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych
Tom XVII: Rozwój usług asystenta osoby niepełnosprawnej w Polsce
Gajdzica Zenon
dr hab. nauk humanistycznych, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Prodziekan ds. Naukowych i Współpracy z Zagranicą Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie, kierownik tamtejszego Zakładu Pedagogiki Specjalnej.
Autor około 150 prac, wśród nich takich publikacji, jak: Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2002; Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2007. Współautor (z J. Wyczesany) opracowania Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wyd. Nauk. AP, Kraków 2006. Współredaktor naukowy serii: „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 1–12, Impuls, Kraków.
Główne kierunki badań: edukacja i socjalizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, kształcenie integracyjne i inkluzyjne.
e-mail: zenon.gajdzica@us.edu.pl
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Gajdzica Zenon |
ISBN druk | 978-83-7587-227-9 |
ISBN e-book | |
Objętość | 186 stron |
Wydanie | I, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica)
Introduction (Zenon Gajdzica)
Część I
Osoba niepełnosprawna w perspektywie przeżyć traumatycznych
Andrzej Radziewicz-Winnicki
„Piętno” jako traumatyczny stan doznawanego upośledzenia społecznego (kontynuacja pilnej debaty nad oczekiwaną rehabilitacją społeczną osób przejawiających określoną ułomność)
Zenon Gajdzica
Kategorie opresyjne i nacechowane pozytywnie w deskrypcji sytuacji społecznej człowieka niepełnosprawnego
Małgorzata Maria Dąbkowska
Niekorzystny wpływ traumatycznych wydarzeń życiowych na funkcjonowanie dzieci
Anna Gajdzica
Kilka obrazków z drogi życia – od piętna do akceptacji społecznej, czyli sytuacja matek dzieci niepełnosprawnych
Dorota Lizoń-Szłapowska
Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
Część II
Wybrane problemy postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych
Janina Wyczesany
Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych – analiza porównawcza
Alicja Hruzd, Ewa Ogrodzka-Mazur
Kampanie medialne a postawy studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych
Jolanta Suchodolska
Młodzi niepełnosprawni – w obliczu antycypowanej przyszłości
Część III
Człowiek niepełnosprawny w perspektywie wsparcia społecznego
Teresa Zbyrad
Niepełnosprawność intelektualna – problemy opieki i wyzwania społeczne
Anna Wojnarska, Renata Zubrzycka
Środowiskowe uwarunkowania kompetencji społecznych młodzieży upośledzonej umysłowo
Katarzyna Gabryś
Środowiska wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Anna Zamkowska
Współpraca szkoły kształcącej uczniów niepełnosprawnych z instytucjami zewnętrznymi
Część IV
Edukacja i opieka osób niepełnosprawnych w perspektywie doświadczeń zagranicznych
Mariola Gańko-Karwowska
Etapy rozwoju szkolnictwa specjalnego we Francji: segregacja – adaptacja – integracja
Małgorzata Gil
W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie
Petr Franiok
Spojrzenie retrospektywne na studia w zakresie pedagogiki specjalnej w Ostrawie
Ladislav Horňak, Jan Šrenkel
Jakość warunków życia mieszkańców Domu Opieki Społecznej w Osadnem
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów