PREMIERY - kwiecień 2022
W Oficynie Wydawniczej "Impuls" kolejne ważne i wyczekiwane premiery wydawnicze:
W Oficynie Wydawniczej "Impuls" kolejne ważne i wyczekiwane premiery wydawnicze:
1. Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym
Autor: Katarzyna Karpińska-Szaj
Książka kompetentnie i przekrojowo ujmuje niezwykle ważną problematykę dotyczącą najistotniejszych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, a szczególnie potrzeb dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji. […] Autorka prezentuje nowoczesne, oparte na najnowszych badaniach, a zarazem praktycznie przydatne rozwiązania, łączące naukę języka pierwszego z nauką języka obcego i nadające się do natychmiastowego zastosowania w szkolnej nauce języka obcego, jaka odbywa się w toku inkluzyjnego podejścia do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szczególnie warta podkreślenia jest umiejętność dobierania przykładów w sposób eliminujący wszelkie wątpliwości co do rodzaju braków i ułatwiająca diagnozowanie funkcjonowania komunikacyjnego ucznia.[…] Książce towarzyszy materiał filmowy ilustrujący praktyczne aspekty szkolnej nauki języka dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Z recenzji prof. dr hab. Hanny Komorowskiej.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej staram się scharakteryzować specyfikę specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, u których rozwój kompetencji językowych wymaga odpowiedniej stymulacji i wsparcia. Formułuję zatem specyficzną kategorię potrzeb edukacyjnych: specjalne potrzeby językowe, które odnoszą się do przebiegu i skuteczności komunikacji językowej, ale też (a czasami przede wszystkim) do rozwoju poznawczego i społecznego uczniów. Drugą część poświęcam zasadzie indywidualizacji...
Premiera w naszej księgarni internetowej: zobacz premierę
Katarzyna Karpińska-Szaj
Profesor nauk humanistycznych, językoznawczyni zatrudniona w Zakładzie Akwizycji Języka i Glottodydaktyki w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ekspert i wykonawca projektów badawczo-edukacyjnych na temat trudności w uczeniu się. Autorka i współautorka wielu prac naukowych z językoznawstwa i glottodydaktyki, dotyczących m.in. przyswajania złożoności językowej, kształcenia nauczycieli, edukacji językowej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zawłaszcza uczniów z uszkodzeniami słuchu.
2. Terapia dzieci i młodzieży z wykorzystaniem metody amatorskiego teatru młodzieżowego. Autorskie scenariusze teatralne na cały rok
Autor: Małgorzata Walczak-Klimek
Teatr jest ciekawą podróżą do niesamowitego świata, niewyczerpanie nieodgadnionego, przestrzenią do uzewnętrznienia siebie, choć za pośrednictwem wykreowanej postaci – i właśnie to sprawia, że przyciąga on do siebie ludzi w różnym wieku, z różnorakich kręgów kulturowych i po rozmaitych przejściach życiowych. Nie bez powodu właśnie teatr wykorzystywany jest chociażby w procesie resocjalizacji w zakładach penitencjarnych, stanowi także element socjoterapii w placówkach wsparcia dziennego, instytucjach socjalizacyjnych czy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, a w ostatnich latach na szerszą skalę rozpowszechnia się również w klubach seniora.
W niniejszej książce pragnę się skupić nie tyle na temacie morałów, jakie wypływają z samych treści spektakli teatralnych (choć warto tutaj podkreślić ich ogromne znaczenie w procesie wychowania młodego człowieka), ile raczej na walorach profilaktycznych i terapeutycznych uczestnictwa w całym procesie współtworzenia spektakli przez aktorów-amatorów dziecięcych i młodzieżowych teatrów prowadzonych przez wychowawców w świetlicach środowiskowych i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz tych o charakterze specjalistycznym...
Premiera w naszej księgarni internetowej: zobacz premierę
Małgorzata Walczak-Klimek
urodzona 10 czerwca 1987 roku w Nowym Sączu, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, gdzie na Wydziale Filozoficznym ukończyła pedagogikę resocjalizacyjną, oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, gdzie ukończyła terapię pedagogiczną. Na co dzień pracuje na stanowisku starszego wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży w wieku od sześciu do siedemnastu lat, zagrożonych wykluczeniem społecznym. W latach 2015–2019 pełniła funkcję sądowego kuratora do spraw rodzinnych przy Sądzie Rejonowym w Nowym Sączu. Jej zainteresowania zawodowe oscylują wokół elementów socjoterapii, bajek profilaktycznych, gimnastyki mózgu oraz teatru amatorskiego dla młodzieży. Prywatnie jest założycielką vloga pedagogicznego: ciociagosiavloguje, miłośniczką poezji, kulinariów, polskiej muzyki rockowej i zumby oraz mężatką.
3. Gimnastyka słuchu i języka. Ćwiczenia słuchowe utrwalające artykulację głosek szeregu szumiącego
Zawarte w tej książce ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych mających problemy z percepcją i pamięcią słuchową oraz automatyzacją artykulacji głosek szeregu szumiącego („sz”, „ż”, „cz”, „dż”). Jako logopeda i terapeuta pedagogiczny poszukiwałam rozwiązań, które pozwolą na jednoczesne usprawnianie zaburzonych funkcji słuchowych i utrwalenie wymowy głosek szumiących, aby maksymalnie wykorzystać czas poświęcony na terapię. Na co dzień spotykam uczniów borykających się z obiema tymi trudnościami. Często są to osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które z uwagi na swoje problemy uczęszczają na wiele zajęć dodatkowych. Niewątpliwie przynoszą one korzyści, ale stają się też dużym obciążeniem dla dzieci i młodzieży szkolnej. Niniejszy zbiór ćwiczeń łączy pracę nad korektą wad wymowy z aktywnością korekcyjno-kompensacyjną ukierunkowaną na usprawnianie funkcji słuchowych...
Przedstawione w tej publikacji ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne powinien prowadzić specjalista, czyli logopeda lub terapeuta pedagogiczny, który potrafi pokazać różnicę między głoską a literą, a także odpowiednio ją wyartykułować (prezentując pacjentowi głoskę, wymawiamy np. „ż”, a nie „ży”, „p”, nie „py” etc.). Bez wątpienia ważnym elementem pracy jest umiejętność rozpoznawania potrzeb i potencjału pacjenta. Aby ćwiczenia były skuteczne, nie mogą być ani zbyt proste, ani za trudne. Terapeuta powinien tak dobrać materiał ćwiczeniowy, żeby zaspokoić potrzeby rozwojowe swojego podopiecznego, czyli nie dopuścić do uczucia znudzenia bądź porażki.
Premiera w naszej księgarni internetowej: zobacz premierę
Olszewska Agnieszka
Jest absolwentką Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu o specjalności: rewalidacja osób upośledzonych umysłowo – oligofrenopedagogika. Ukończyła także podyplomowe studia z logopedii, diagnozy i terapii pedagogicznej, a także integracji sensorycznej. Od 2010 r. pracuje w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Świerczach oraz w Szkole Podstawowej w Świerczach. Prowadzi terapię logopedyczną oraz zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.