PREMIERY - czerwiec 2022
Czerwiec to kolejny miesiąc wytężonej pracy w Oficynie Wydawniczej "Impuls" przynosi kolejne ważne i wyczekiwane premiery
Czerwiec to kolejny miesiąc wytężonej pracy w Oficynie Wydawniczej "Impuls" przynosi kolejne ważne i wyczekiwane premiery wydawnicze:
1. Realizacja dźwięków języka polskiego. Terapia zaburzeń artykulacji
Autor: Ewelina Chorębała
Praca logopedy nad dźwiękami mowy wymaga elementarnej wiedzy z różnych dyscyplin, która będzie dla niego stanowić bazę. Jednakże cel terapii nie z każdym pacjentem ukierunkowany jest na artykulację, tzn. na jej czystość zgodnie z normą ortofoniczną. Nie z każdym pacjentem możliwe jest wypracowanie idealnej, wzorcowej realizacji danej głoski. Niekiedy możliwe jest tylko usprawnienie fonacji i artykulacji głosek.
Książka składa się z trzech części. Część pierwsza przedstawia wiadomości teoretyczne na temat dyslalii i metod pracy stosowanych przez różnych praktyków logopedów oraz przybliża przyczyny występowania zaburzeń artykulacji. Część druga zawiera informacje praktyczne: charakterystykę głoski według następującej kolejności: opis głoski, układ artykulacyjny odpowiedzialny za jej brzmienie, czas pojawiania się w rozwoju mowy, pozycja, w jakiej występuje w wyrazie, wskazanie, czy występuje przed głoską [i], sposób wymawiania w różnym otoczeniu fonetycznym, nieprawidłowe realizacje. Zasadnicza część to: różnicowanie słuchowe, wywołanie głoski, praca nad jej korekcją wraz ze wskazówkami do pracy logopedy (rozdzielone na części A, B, C). Charakterystyka fonetyczno-artykulacyjna obejmuje: spółgłoski twarde, spółgłoski miękkie, spółgłoski zmiękczone, samogłoski ustne i samogłoski nosowe...
Premiera w naszej księgarni internetowej: zobacz premierę
Ewelina Chorębała
absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, ukończyła też logopedię na Uniwersytecie Warszawskim oraz Podyplomowe Studia Wczesnej Interwencji Logopedycznej na Uniwersytecie Gdańskim, Pracuje głównie z pacjentami z opóźnionym rozwojem mowy oraz z różnymi typami dyslalii obwodowej (wady szczękowo-zgryzowe, ankyloglosja, zaburzenia orofacjalne). Interesuje się również wczesnym wspomaganiem, profilaktyka i stymulacja rozwoju mowy małych dzieci. Pełniła funkcje kierownika ds. zarządzania personelem medycznym w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy Centrum Profilaktyczno-Leczniczym w Łodzi. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Autorka artykułu Dyslalia - wyzwanie czy codzienność w pracy logopedy?, opublikowanego w ,,Forum Logopedy" (2016, nr 14), będącego zapowiedzią książki Realizacja dźwięków języka polskiego. Terapia zaburzeń artykulacji.
_______________________________________________
2. Dzienniki z Królestwa. (Auto)etnograficzne zapiski badaczki terenowej w Arabii Saudyjskiej z komentarzami
Autor: Anna Odrowąż-Coates
W książce zawarto obszerne relacje z pobytu w Arabii Saudyjskiej w latach 2010–2012. Motywami przewodnimi prezentowanego dziennika autoetnograficznego są szok kulturowy oraz wyzwania związane z długoterminowym zanurzeniem się w odległą rzeczywistość społeczną. W książce wyraźnie uwidaczniają się subiektywizm i usytuowanie badaczki: kobiety, Europejki, chrześcijanki przebywającej w jednej z najbardziej konserwatywnych części Królestwa. Dzienniki zawierają opisy zmagań dnia codziennego i podejmowaną w duchu emancypacyjnym refleksję nad doświadczanymi zdarzeniami. Książka ma na celu przybliżenie sytuacji badawczej i związanych z nią dylematów. Publikacja ma za zadanie przyczynić się do popularyzacji badań naukowych.
Fragment Wstępu
Nazywam się Anna Odrowąż-Coates, jestem polską badaczką terenową, wykładowczynią w Katedrze Pedagogiki Społecznej, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Od zakończenia pięcioletnich studiów magisterskich na kierunku socjologia na Uniwersytecie Gdańskim żyję tworzeniem sytuacji badawczych, zauważaniem i interpretacją faktów społeczno-kulturowych. Pasją badawczą zaraził mnie świętej pamięci profesor socjologii Mieczysław Gulda, promotor mojej pracy magisterskiej (2002), a później doktorskiej (2005). Mój osobisty mistrz i przyjaciel, który towarzyszy mi w myślach codziennie, także dziś.
Premiera w naszej księgarni internetowej: zobacz premierę
Anna Odrowąż-Coates
jest polską badaczką terenową w zakresie nauk społecznych, a także wykładowczynią akademicką, profesorem Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (www.odrowaz-coates.com).
Jej eklektyczne zainteresowania badawcze łączą wiele dyscyplin z zakresu nauk społecznych i obejmują przede wszystkim nierówności społeczne, osadzone w nurcie pedagogiki krytycznej, a w szczególności sytuację kobiet i dzieci w kontekście edukacji, szans życiowych i reprodukcji systemu społecznego.
_______________________________________________
3. Chaos zaplanowany, czyli krótka historia o metodzie Marii Montessori
Autor: Zespół
Podróż, w którą pragniemy zaprosić czytelnika, zaczyna się pod koniec XIX wieku we Włoszech, kiedy to młoda lekarka Maria Montessori rozpoczyna pracę w szpitalu San Giovanni na oddziale dziecięcym. Spotkanie z małymi podopiecznymi pozwala młodej Marii odkryć znaczenie dzieciństwa i zobaczyć w każdym swoim pacjencie ważnego człowieka, który w swym pięknie wewnętrznym przyczynia się do rozwoju cywilizacji pokoju i miłości, ale pod jednym warunkiem: że my, dorośli, nie zniszczymy tego potencjału drzemiącego w każdym dziecku.
Maria Montessori mówiła, że „budowniczym człowieka jest dziecko. Dziecko jest ojcem człowieka”. Od niego wszystko się zaczyna dzięki jego wrodzonej dziecięcej aktywności, energii, ciekawości i zachwytowi światem. Trzeba tylko stworzyć odpowiednie warunki, aby ten potencjał mógł rozkwitnąć i przynieść dobre owoce.
Miejscem odkrywania tajemnicy dzieciństwa w myśl założeń Włoszki były placówki oświatowe tworzone przez nią na całym świecie. Jej badania, obserwacje i praca z najmłodszymi pozwalają rozwijać zachwyt nad możliwościami młodego człowieka również obecnie, w XXI wieku. Lekcja, którą pozostawiła współczesnym dorosłym ta niezwykła kobieta, przypomina o odpowiedzialnej miłości, trosce i szacunku do naszych podopiecznych. Przez całe życie zabiegała ona o należne miejsce dla każdego dziecka, o dopuszczenie go do głosu i możliwość samodzielnego działania, które pozwala na naturalny, niczym nieskrępowany rozwój.
Pomysł stworzenia książki o metodzie włoskiej lekarki, której idee realizowane są w Katolickich Szkołach Montessori prowadzonych przez Fundację „Ziarnko Maku”, zrodził się w wyniku wsłuchiwania się w jej niezwykłe postulaty. Autorami tej publikacji są uczniowie, którzy doświadczyli edukacji w myśl założeń Marii Montessori. Młodzi ludzie przedstawią jej postać, przybliżą jej ważne myśli, zaprezentują spojrzenie społeczności szkolnej na metodę wykorzystywaną współcześnie i podzielą się swoją twórczością, zainspirowaną postacią tej kobiety żyjącej na przełomie XIX i XX wieku.
Premiera w naszej księgarni internetowej: zobacz premierę