Prezentowana książka pierwotnie miała być jedynie swoistym suplementem do pracy habilitacyjnej – Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice Bronisława F. Trentowskiego, nawiązującym do dwusetnej rocznicy urodzin autora Chowanny. Ogrom niedających się łatwo uporządkować myśli i wątków z wszystkich tekstów Trentowskiego sprawił, że chcąc zapanować nad tym żywiołem, autor prezentowanej ksiąski musiał ograniczyć się tylko do tekstu Chowanny, a właściwie do tych fragmentów, które nie tyle wynikają z szczególnych zainteresowań Wiesława Andrukowicza filozofią pedagogiczną, co wiążą się z jego, życiodajną obsesją ich treścią.
Dlatego autor zdaje sobie w pełni sprawę z tego, że zaproponowany wybór myśli nie może być całkowicie niezależny od wybierającego i niewinny, a zatem musi być obarczony, jak napisał w „Przedmowie” Lech Witkowski, jakąś (nie)świadomością „skali niebezpieczeństwa szkody, jaka może, a nawet musi przynieść w dopełnieniu pożytku wyboru w celu przełamania nieobecności całości”. Czy warto zaryzykować taki eksperyment myślowy?
Mimo wszystko Wiesław Andrukowicz uważa, że warto, nie tylko ze względu na „wymowne milczenie” różnych środowisk akademickich wobec faktu kilku okrągłych rocznic, bądź co bądź największego filozofa i pedagoga w naszym kraju, lecz przede wszystkim dlatego, że kompromitująca jest nie tyle jego nieobecność we współczesnych dyskursach (nie tylko filozofów i pedagogów, ale także socjologów, psychologów, politologów, a nawet teologów), ile właśnie niedowartościowana obecność.
Wychodząc naprzeciw tym brakom, zwłaszcza problemowi rewitalizacji styku historii myśli pedagogicznej i najnowszych teorii pedagogicznych, z niezgodą na codzienność funkcjonowania zamkniętych enklaw historyków i teoretyków, ale z odpowiedzialnością docenienia potrzeby spajania własnych myśli z myślami klasyków, przyjmując, że rozumienie jest sposobem istnienia, przedstawiam Czytelnikowi wrażliwemu na kontakt z dziedzictwem kulturowym tę garść myśli klasyka i jego komentatorów. […]
Tytuł naukowy: doktor Obecne miejsce pracy i zajmowane stanowisko: Uniwersytet Szczeciński - adiunkt Specjalizacja: teoria kształcenia integralnego
Najważniejsze publikacje: 1. Antycypacja kierunku i modelu edukacji (1994) 2. Dydaktyka wartości, faktów i sposobów działania (1995) 3. Edukacja w ponowoczesności (1997) 4. Wokół fenomenu i istoty twórczości (1999) 5. Edukacja integralna (2001)
Inne osiągnięcia: Autor 8 książek, współautor 14 oraz autor 90 artykułów
Trentowski Bronisław Ferdynand
urodził się w 1808 roku w pięknym rejonie Polski zwanym Podlasiem. Pochodził on z drobnoszlacheckiej rodziny kalwińskiej. Nad jego wychowaniem czuwał głównie ojciec, który wykształcenie pobierał na uniwersytecie królewskim, był więc światłym człowiekiem. Bronisław Trentowski naukę pobierał początkowo w szkole pijarów w Łukowie, następnie uczęszczał do liceum w Warszawie i uniwersytetu Warszawskiego.
W 1829 roku został magistrem filozofii i podjął pracę w gimnazjum w Szczucinie. Losy Trentowskiego spotkały się niestety z tragicznymi wydarzeniami w historii Polski, musiały więc one wpłynąć na jego losy. Gdy dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego postanowił wziąć w nim udział, tym samym pociągnął za sobą pewna grupę uczniów. Jednak klęska powstania spowodowała, iż Trentowski musiał opuścić ojczyznę. Na obczyźnie podejmował się różnych prac w celu utrzymania własnej osoby. Podejmował się w Niemczech nawet pracy dydaktycznej. Lubił słuchać wykładów J. H. Herbarta na Uniwersytecie Królewskim. Podjął także studia filozoficzne na uniwersytecie w Heideburgu i Fryburgu. We Fryburgu natomiast uzyskał doktorat z filozofii, jednak pomimo jego starań nie uzyskał tam posady profesorskiej.
Trentowski swoje największe dzieło napisał na obczyźnie - w Niemczech. Tworzenie dzieła zajęło mu dwa lata. Jest to pozycja pt. "Chowanna" czyli System pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży." Pierwsze wydanie tego dzieła składającego się z 2 tomów zostało wydane w 1842 roku, wznowienie nastąpiło w 1846 roku.