Poszukiwanie człowieka w (nie)egalitarnym świecie – horyzonty społeczno-filozoficzne
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 26,00 zł
Naukowe Forum Pedagogów Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego. Tom 5
Problematyka podjęta w publikacji koncentruje się na poszukiwaniu i analizie koncepcji człowieka w (nie) egalitarnym świecie. Ramy rozważań poszczególnych tekstów wyznacza charakterystycznie zmienna współczesność, której poszczególne elementy autorzy starają się zrekonstruować i zarejestrować pod postacią spójnego modelu teoretycznego. Podstawą refleksji jest przekonanie o dynamicznym tempie zmian w sferze edukacyjnej, nieporównywalnych do wcześniejszych, w bogatej i burzliwej historii Europy. Zachodzące zmiany są podstawą dla niepewności stąd, potrzeba autorów dla nadaniu zjawisku określonej konstrukcji i namysłu nad ludzkim rozwojem i jego edukacyjnym kontekstem.
Na książkę składa się jedenaście artykułów powstałych w różnych ośrodkach akademickich. W artykułach autorzy opisują doświadczenia obserwowane w rzeczywistości oraz zależności między kierunkami rozwoju kultury a edukacją. Jak podkreśla redaktor prowadząca Danuta Wajsprych, głównym kryterium porządkującym strukturę książki był taki sposób rozumienia ogólności w pedagogice, który Andrea Folkierska nazywała:
(…) uchwytywaniem rozproszonych w kulturze jawnych i niejawnych założeń, wyznaczających sposoby myślenia pedagogów i edukatorów.
Wajsprych Danuta
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wajsprych Danuta |
ISBN druk | 978-83-7587-625-3 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 162 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie (Danuta Wajsprych)
Joanna Rutkowiak – Znikanie człowieka w nieegalitarnym świecie
Uczenie się jako szansa konstruowania własnej tożsamości
Astrid Męczkowska-Christiansen – O masie i wychowaniu, które nie łączy i nie rozdziela
Piotr Stańczyk – Praca i człowieczeństwo w nieegalitarnym świecie
O emeryturze w kategoriach „skoku do królestwa wolności”
Joanna Ostrouch-Kamińska – E(ga)litarny model rodziny
Między możliwością wyboru a świadomością konfliktu
Danuta Wajsprych – Jednostka wobec sumienia
Między rygoryzmem a relatywizmem refleksji pedagogicznej
Małgorzata Ciczkowska-Giedziun – W stronę społeczeństwa obywatelskiego – przykłady dobrych praktyk
Monika Grochalska – Kobiece i męskie sposoby bycia-w-(nie)egalitarnym-świecie symulakrów – gender w teorii Jeana Baudrillarda
Cezary Kurkowski – Młodzież akademicka w kontekście współczesnego świata – bycie szczęśliwym a poczucie własnej wartości
Anna Książak – „Bądź sobą – olej system” i „…żebym z uśmiechem się budził i z uśmiechem zasypiał”, czyli o „codzienności” w opinii młodzieży
Bożena Chrostowska, Elżbieta Mudrak – „Inny umysł” w polskiej szkole – sytuacja nastolatka z zespołem Aspergera w szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej
Iwona Myśliwczyk – Wartościowanie rodziny z dzieckiem z ADHD – (nie)egalitarne spojrzenie
Podkreślając walor poznawczy książki, warto zwrócić uwagę na fakt, że odnosi się ona do dotychczasowego stanu wiedzy nad koniecznością rozwoju i nowego wymiaru dzisiejszej edukacji, wyznaczając tym samym zasadnicze współrzędne prowadzące do rekonstrukcji modelu wychowania i kształcenia dostosowanego do wymogów zmieniającej się rzeczywistości. Słusznie zwraca uwagę na rolę i personalistyczną koncepcję człowieka, która tworzy zasadniczą jego więź z rzeczywistością społeczno-polityczną. Treść książki w wielu miejscach podkreśla konieczność nieustającej analizy zmian, którym podlega młody człowiek, ale również tych, które oddziałują na niego bezpośrednio. Sprecyzowaniu jednych i drugich służy właśnie opiniowana pozycja, co podnosi w sposób istotny jej walor praktyczny.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Papieża
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów