Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej
Autor:
Andrzej Murzyn
ISBN: 83-7308-340-5
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 18,00 zł
W prezentowanej publikacji Autor próbuje zrekonstruować zasadnicze części bardzo bogatego dorobku filozoficznego Johanna Friedricha Herbarta, który jest znany ze swej psychologii, etyki, estetyki i pedagogiki, ale prawie wcale nie jest znany ze swej filoz
W prezentowanej publikacji Autor próbuje zrekonstruować zasadnicze części bardzo bogatego dorobku filozoficznego Johanna Friedricha Herbarta, który jest znany ze swej psychologii, etyki, estetyki i pedagogiki, ale prawie wcale nie jest znany ze swej filozofii. Problem główny tej pracy można sformułować następująco: Kim był J.F. Herbart i jaki jest status jego twórczości oraz jakie zajmuje miejsce w pokantowskiej myśli idealistycznej. Publikacja składa się z czterech części, przy czym pierwsza obejmuje tylko zasadnicze informacje dotyczące życia Herbarta. W drugiej części omówiono najważniejsze zagadnienia związane z wpływami, jakim podlegał filozof oraz ogólnym horyzontem umysłowym jego twórczości. W trzeciej części Autor dokonał próby rekonstrukcji dorobku filozoficznego Herbarta, który obejmuje filozofię teoretyczną i praktyczną. Czwarta część obejmuje zagadnienia z zakresu logiki i ogólnej filozofii praktycznej.
Prezentowana publikacja adresowana jest do Czytelników, którzy w swoim kręgu zainteresowań mają filozofię oraz pedagogikę.
Murzyn Andrzej
dr hab., kierownik Zakładu Historii i Teorii Wychowania Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od ponad 30 lat związany z Uniwersytetem Śląskim, od kilku lat także prof. nadzw. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na Wydziale Zamiejscowym w Chorzowie. Jest autorem 11 monografii i ponad 40 artykułów naukowych, redaktorem i współredaktorem dwóch serii naukowych (Filozofia i Pedagogika, Dialog bez Granic), a także wspólnie z Dariuszem Stępkowskim redaktorem książki Religion long forgotten. The importance of religion in education towards civil society (Kraków 2014). Ostatnio wydał m.in.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji (Kraków 2013), Opowiadanie jako metoda kształcenia w świetle filozofii edukacji Kierana Egana (Kraków 2016). Przetłumaczył kilka książek z pogranicza filozofii i pedagogiki. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddziału PAN w Katowicach.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Murzyn Andrzej |
ISBN druk | 83-7308-340-5 |
ISBN e-book | 83-7308-340-5 |
Objętość | 240 stron |
Wydanie | I, 2004 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
I. Między Getyngą a Królewcem
II. Genealogia myśli filozoficznej Herbarta
1. W kręgu szkoły Wolffa
2. Kantowskie inspiracje i próba wyjścia poza idealizm
3. Pierwszy uczeń Fichtego
4. Brytyjska filozofia moralna i „piękna dusza” Schillera
5. Spotkanie z Pestalozzim i narodziny filozofii wychowania
6. Myśl Herbarta a pozytywizm
III. Rekonstrukcja poglądów metafizycznych J. F. Herbarta
1. Wprowadzenie do filozofii i podstawowe problemy filozoficzne
2. Metafizyka ogólna
2.1. Zagadnienia ontologiczne
2.2. Metodologia
2.3. Synechologia – w stronę materii
2.4. Eidologia – wokół „ja”
3. Metafizyka stosowana
3.1. Z nauki o przyrodzie
3.2. Psychologia, czyli rozważania nad wymiarami duszy
3.3. Filozofia religii
IV. W kręgu logiki
V. Ogólna filozofia praktyczna
1. Nauka o ideach (Ideenlehre)
2. Od idei pierwotnych do idei pochodnych
Zakończenie
Summary
Literatura
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów