• Obniżka
  • Nowy
Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania

Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania

ISBN: 978-83-8095-947-7
51,43 zł
44,43 zł Oszczędzasz: 7,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Zagadnienia związane z cyberpsychologią są przedmiotem zainteresowań naukowych Autorki od ponad 10 lat. Teksty zgromadzone w tym tomie to rezultat tych badań, konferencji naukowych i szkoleniowych oraz spotkań z praktykami, głównie nauczycielami, psychologami, pedagogami i terapeutami, którzy zajmują się użytkową stroną cyberkultury, czyli wykorzystaniem jej zasobów i narzędzi w projektowaniu konkretnych metod edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych i posługiwaniu się nimi.

Ilość

Celem tej książki jest m.in. ukazanie potencjału nowej transdyscypliny – cyberpsychologii, która wykracza poza tradycyjne dyscypliny naukowe (głównie psychologię i media studies) oraz rozwija się równolegle do cyberkultury.

We współczesnej cywilizacji medialnej (trzecia dekada XXI wieku) obserwujemy coraz silniejsze związki człowieka i technologii, także na poziomie systemowym czy organicznym. Technologie cyfrowe stają się częścią podstawowych systemów społecznych i instytucji: edukacji, zdrowia, kontaktów społecznych, wymiany handlowej, rodziny, grupy rówieśniczej etc. Powstają również hybrydy technologiczne, których „organicznym” komponentem jest ludzkie ciało lub umysł. Człowiek ulega usieciowieniu zarówno jako uczestnik procesów komunikacji społecznej zapośredniczonej przez sieć i cyfrowe interfejsy, jak i jako biologiczny element większych struktur biotechnologicznych obdarzony samoświadomością i intencjonalnością. Jako mieszkaniec tzw. inteligentnych domów, użytkownik inteligentnych urządzeń oraz samochodów, których deski rozdzielcze przypominają kokpity samolotów, w coraz większym stopniu oswaja się z technologiami, których obsługa bazuje na przyjaznych, intuicyjnych interfejsach. Technologiczny design imituje nierzadko atrybuty człowieka – boty uczestniczą w konwersacji, roboty humanoidalne zaś są zaprogramowane nawet do ekspresji quasi-emocjonalnej. Problematyka ta stała się przedmiotem zainteresowań cyberpsychologii.

247 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka
Stopień 
2021-08-10

Cyberpsychologia

„Cyberpsychologia. Media-użytkownicy-zastosowania” Agnieszki Ogonowskiej to książka, która wydana została przez Wydawnictwo Impuls. Autorka jest psychologiem, kulturoznawcą, absolwentką studiów podyplomowych m.in. neurologopedycznych, logopedycznych. Obecnie kieruje Katedrą Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego im KEN w Krakowie, ale pełni również kilka funkcji w tym jest dyrektorem Ośrodka Badań nad Mediami UP, jest także kierownikiem Zespołu Badań ds. Psychologii Mediów i Edukacji Medialnej. Jej książka jest więc ściśle powiązana z pracą, jaką wykonuje oraz z pasją, którą pielęgnuje przez lata. Powstała w oparciu o liczne konferencje, projekty, spotkania naukowców, oraz pracę naukową autorki.
Publikacja Agnieszki Ogonowskiej „Cyberpsychologia. Media-użytkownicy-zastosowania”, to praca związana ściśle z nauką i tak też należy ją traktować. Nie jest to łatwa lektura dla laika, wymaga znajomości tematu w znacznym stopniu, a odnosi się głównie do cyberpsychologii, dyscypliny stosunkowo bardzo młodej i jej ciągłego rozwoju. Cyberpsychologia inaczej cybernetyczna psychologia ma ścisły związek z samą psychologią w kontekście pojawienia się w życiu człowieka nowych technologii. Bada więc ona umysł człowieka, jego związek z technologią i interakcje, jakie zachodzą pomiędzy człowiekiem, a technologią właśnie.

Agnieszka Ogonowska w swojej książce bardzo szeroko podejmuje tematy związane z „usieciowieniem” jednostki. Jej tematyka obejmuje rozwój cyberpsychologii, jej powstanie i tego, w jaki sposób w pewnym sensie została ona wyodrębniona jako transdyscyplina naukowa. Autorka w pierwszym rozdziale zajmuje się więc cybernetyczną psychologią, przedmiotem jej działań, opowiada, czemu ma służyć, na czym się opiera, czym się zajmuje i jak powstała. Kolejne rozdziały traktują natomiast o pracy współczesnego psychoterapeuty, który pracuje indywidualnie z pacjentem, korzystając właśnie z nowych narzędzi technologicznych. Ale wyjaśnia również to, w jaki sposób chatboty pojawiły się w przestrzeni terapeutycznej, oraz w jaki sposób i na jakich zasadach działa wspomniany chatbot jako psychoterapeuta. Autorka wyciąga wnioski z kolejnych podejmowanych tematów, ale również zadaje pytania, a także stara się wskazywać problemy, jakie rodzą się wraz z rozwojem kolejnych powiązań. Jeden z rozdziałów poświęca tematowi patologicznego używania Intrenetu przez dzieci i młodzież, skupiając się głównie na profilaktyce i jej roli w życiu szkoły i rodziny. Publikacja jest więc również bardzo cenna dla rodziców, opiekunów, ale i nauczycieli. W swojej książce także poświęca rozdział seniorom i tego, w jaki sposób korzystają oni z nowych technologii i jak sam temat starzenia się i pomocy geriatrycznej jest traktowany współcześnie. Pisze o robotach najnowszej generacji, w odniesieniu do wspomagania osób starszych, co wciąż pozostaje w kwestii eksperymentu z wnioskami nie do przewidzenia... Ogonowska oczywiście poświecą kilka rozdziałów na opisanie tematu usług seksualnych świadczonych przez m.in. RealDoll, sexroboty, femboty. Ważny rozdział „”Kultura strachu w mediach i popkulturze cyfrowej” okaże się również interesujący, tak zresztą jak i pozostałe, o których nie wspomniałam w recenzji.
Każdy rozdział autorka zakańcza wspomnianymi wcześniej wnioskami i uzupełnia bardzo bogatą bibliografią. Z pewnością tak stosunkowo młoda i bardzo bogata we wciąż nowe tematy dyscyplina jak cyberpsychologia, dzięki książce Ogonowskiej zostanie dostrzeżona nie tylko w środowisku naukowym. Silnie się rozwijająca, wraz z naprawdę wciąż rosnącą liczbą nowych problemów do zbadania, jest psychologią przyszłości. Agnieszka Ogonowska w „Cyberpsychologia. Media-użytkownicy-zastosowania” przedstawiła te najważniejsze punkty, które są istotne, podając czytelnikowi zainteresowanemu tematem dodatkowe narzędzia, ale również kierując go do źródeł. Liczne odniesienia do prac naukowych , badań i nazwisk badaczy, którzy zajmują się tematem, to naprawdę kolejne ważne punkty, które pojawiły się w niniejszej publikacji i warto o nich wspomnieć.
Bardzo polecam zarówno psychologom, jak i wszystkim, którzy interesują się psychologią związaną z nowymi technologiami. Będzie to interesująca lektura dla tych, którzy zajmują się naukami społecznymi, czy humanistycznymi, ale i dla wszystkich, którzy są zainteresowani problemami współczesnego cyfrowego świata.

źródło: https://sztukater.pl/ksiazki/item/35638-cyberpsychologia.html

Napisz recenzje

Prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

jest absolwentką psychologii (1999, Wydział Filozoficzny, UJ; ścieżka specjalizacyjna: psychologia kliniczna dzieci i młodzieży) oraz kulturoznawstwa (2001, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, UJ; specjalność: filmoznawstwo). Jest także absolwentką Studium Zarządzania i Biznesu UJ (2001, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Katedra Ekonomii Stosowanej) oraz London School of Accountancy (2004). Ukończyła również Dwuletnie Podyplomowe Kwalifikacyjne Studia Logopedyczne (2017, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) i Podyplomowe Studia Neurologopedyczne (2019, Wydział Filologiczny UP).

Kieruje Katedrą Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Pełni funkcję dyrektora Ośrodka Badań nad Mediami UP oraz kierownika Zespołu Badań ds. Psychologii Mediów i Edukacji Medialnej w ramach Ośrodka Badań nad Mediami. Współpracowniczka Polskiego Komitetu ds. UNESCO. Ekspertka Komisji Europejskiej.

Prowadzi zajęcia dydaktyczne i warsztaty z zakresu: filmu, mediów, edukacji medialnej, komunikacji i psychologii społecznej, uzależnień od nowych technologii, psychologii mediów i komunikowania, gerontologopedii, komunikacji międzykulturowej, psychologii mediów oraz cyberkultury.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz

ISBN druk

978-83-8095-947-7

ISBN serii

Objętość

200 strony

Wydanie

I, 2021

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wprowadzenie                

Rozdział 1
Cyberpsychologia. Nowe horyzonty badania mediów i ich użytkowników    

Rozdział 2
Psychoterapia indywidualna online
Aspekty medialne i (cyber)psychologiczne        

Rozdział 3
Chatboty jako wyzwanie etyczne dla współczesnej psychoterapii
Perspektywa badaczy i praktyków          

Rozdział 4
Profilaktyka uniwersalna patologicznych form używania Internetu przez dzieci i młodzież
Nowa profilaktyka wobec nowych mediów           

Rozdział 5
Edukacja medialna w kontekście (cyber)psychologii
Nowe narzędzia i strategie       

Rozdział 6
Od personalizmu do posthumanizmu
Seniorzy wobec nowych technologii     

Rozdział 7
Miłość, seks i pożądanie 3.0. RealDoll, sexroboty i femboty        

Rozdział 8
Nowy model kooperacji i zarządzania produktem kreatywnym
Gry problemowe w terapii, edukacji i leczeniu
Perspektywa projektantów (game designers) i użytkowników (game users)     

Rozdział 9
Kultura strachu w mediach i popkulturze cyfrowej    

Perspektywy dalszych badań    

Indeks osób     

Spis tabel

fragment

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło